HFD 2016 not 6

Beslut den 16 mars 2016 i mål 6838-15

Bakgrund

Länsstyrelsen i Västernorrlands län beslutade i februari 2015 att meddela Kommunbränsle i Ådalen AB undersökningskoncession enligt lagen (1985:620) om vissa torvfyndigheter.

J.B., som har jakträtt inom koncessionsområdet, överklagade beslutet till regeringen som i det nu klandrade avgörandet avslog överklagandet med motiveringen att planerade undersökningsåtgärder inte påverkar hans möjlighet att utöva sin jakträtt.

Yrkanden m.m .

J.B. ansöker om rättsprövning och anför till stöd för sin ansökan bl.a. följande. Jakträtt är ett av rättsordningen erkänt intresse och en civil rättighet i den mening som avses i Europakonventionen. All verksamhet som ska bedrivas under en längre tid på ett flertal platser i ett relativt begränsat område påverkar viltet och därmed jakträttsinnehavarna. Att hans jakträtt inte skulle påverkas har inte påståtts eller gjorts sannolikt. Han yrkar vidare inhibition.

Skälen för avgörandet

Enligt 1 § lagen (2006:304) om rättsprövning av vissa regeringsbeslut får en enskild ansöka om rättsprövning av sådana beslut av regeringen som innefattar en prövning av den enskildes civila rättigheter eller skyldigheter i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen.

Av utredningen i målet framgår inte att J.B:s civila rättigheter eller skyldigheter berörs av regeringens beslut i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen. Ansökningen ska därför avvisas.

Domslut

Högsta förvaltningsdomstolens avgörande

Högsta förvaltningsdomstolen avvisar ansökningen om rättsprövning.

I avgörandet deltog justitieråden Jermsten, Knutsson, Nymansson, Classon och Gäverth . Föredragande var justitiesekreteraren Malin Bergström.

______________________________

Regeringen (Miljö- och energidepartementet, 2015-11-19):

Av bestämmelserna i lagen (1985:620) om vissa torvfyndigheter (torvlagen) framgår bl.a. att det krävs koncession för undersökning av torvfyndigheter för energiändamål. En koncession får endast meddelas om det från allmän synpunkt är lämpligt att verksamheten kommer till stånd och sökanden från allmän synpunkt är lämplig att bedriva verksamheten. Koncessionen får som huvudregel inte strida mot detaljplaner eller områdesbestämmelser. Vid en koncessionsprövning ska även bestämmelserna i 2-4 kap. och 5 kap. 3 §miljöbalken tillämpas.

Undersökningskoncession ska meddelas för en tid av högst två år från beslutet, om inte särskilda skäl föranleder annat. En koncession ska förenas med de villkor som behövs för att skydda allmänna intressen och enskild rätt, såsom att skydda människors hälsa och miljön mot skador och olägenheter och främja en långsiktigt god hushållning med mark och vatten och andra resurser.

Enligt 36 § torvlagen utövar länsstyrelsen tillsyn över verksamheten och den som utövar verksamhet enligt nämnda lag ska lämna de uppgifter och handlingar som behövs för tillsynen.

Den aktuella ansökan avser en undersökningskoncession. Kommunbränsle i Ådalen AB har i sin ansökan uppgett att undersökningsarbetet innefattar bland annat fältbesök, manuell undersökningsborrning, provtagning, eventuell georadarundersökning samt inmätning och höjdbestämning. Regeringen finner att planerade åtgärder inte påverkar J.B:s möjlighet att utöva sin jakträtt och hans överklagande bör därför avslås.

Vad som i övrigt har framkommit i ärendet ger inte regeringen anledning att göra någon annan bedömning än den som länsstyrelsen har gjort i det överklagade beslutet.

Regeringen påminner om att en beviljad undersökningskoncession inte är ett ställningstagande i en eventuellt kommande ansökan om bearbetningskoncession. – Regeringen avslår överklagandena.