PMFS 2016:3

Polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om elektronisk övervakning vid särskilt utvidgat kontaktförbud

1

Polismyndighetens författningssamling

ISSN 2002-0139 Utgivare: Gunilla Svahn Lindström

Polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om elektronisk övervakning vid särskilt utvidgat kontaktförbud;

beslutade den 21 juni 2016.

Polismyndigheten föreskriver, efter samråd med Åklagarmyndigheten, följande med stöd av 5 § första stycket förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud och meddelar följande allmänna råd.

Inledning

1 § 1 § Denna författning innehåller bestämmelser om Polismyndighetens åtgärder för verkställighet av de bestämmelser som avser elektronisk övervakning vid särskilt utvidgat kontaktförbud enligt lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud.

Författningsbestämmelser

2 § 2 § Bestämmelser om beslut och åtgärder med anledning av särskilt utvidgat kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning finns i lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud och förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud.

3 § 3 § Bestämmelse om information om rätt till offentligt biträde finns i 4 c § förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud.

Allmänna råd

Information om rätt till offentligt biträde bör lämnas till förbudspersonen innan förhör hålls med denne.

4 § 4 § Bestämmelser om registrering av beslut om kontaktförbud finns i lagen ( 1998:620 ) om belastningsregister och förordningen ( 1999:1134 ) om belastningsregister.

5 § 5 § Enligt 13 a § andra stycket förundersökningskungörelsen (1947:948) ska målsäganden så snart som möjligt underrättas om de regler som gäller för meddelande av kontaktförbud om brottet är sådant att det kan komma i fråga att meddela kontaktförbud enligt lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud.

6 § 6 § Närmare bestämmelser om Polismyndighetens ansvar för och arbete med brottsoffer- och personsäkerhetsverksamhet finns i Polismyndighetens

PMFS 2016:3 FAP 438-1

Utkom från trycket den 19 juli 2016

1

Polismyndighetens författningssamling

ISSN 2002-0139 Utgivare: Gunilla Svahn Lindström

Polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om elektronisk övervakning vid särskilt utvidgat kontaktförbud;

beslutade den 21 juni 2016.

Polismyndigheten föreskriver, efter samråd med Åklagarmyndigheten, följande med stöd av 5 § första stycket förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud och meddelar följande allmänna råd.

Inledning

1 § 1 § Denna författning innehåller bestämmelser om Polismyndighetens åtgärder för verkställighet av de bestämmelser som avser elektronisk övervakning vid särskilt utvidgat kontaktförbud enligt lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud.

Författningsbestämmelser

2 § 2 § Bestämmelser om beslut och åtgärder med anledning av särskilt utvidgat kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning finns i lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud och förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud.

3 § 3 § Bestämmelse om information om rätt till offentligt biträde finns i 4 c § förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud.

Allmänna råd

Information om rätt till offentligt biträde bör lämnas till förbudspersonen innan förhör hålls med denne.

4 § 4 § Bestämmelser om registrering av beslut om kontaktförbud finns i lagen ( 1998:620 ) om belastningsregister och förordningen ( 1999:1134 ) om belastningsregister.

5 § 5 § Enligt 13 a § andra stycket förundersökningskungörelsen (1947:948) ska målsäganden så snart som möjligt underrättas om de regler som gäller för meddelande av kontaktförbud om brottet är sådant att det kan komma i fråga att meddela kontaktförbud enligt lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud.

6 § 6 § Närmare bestämmelser om Polismyndighetens ansvar för och arbete med brottsoffer- och personsäkerhetsverksamhet finns i Polismyndighetens

PMFS 2016:3 FAP 438-1

Utkom från trycket den 19 juli 2016

PMFS 2016:3

2

riktlinjer för brottsoffer- och personsäkerhetsverksamheten och i Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om särskilt personsäkerhetsarbete m.m. (RPSFS 2011:8, FAP 480-1 ).

Definitioner

7 § 7 § I denna författning används följande beteckningar med angiven betydelse.

Beteckning Betydelse

Ansvarigt polisområde Polisområdet i den ort där förbudet

helt eller huvudsakligen ska gälla och som är ansvarigt för verkställigheten av den elektroniska övervakningen.

Förbudsperson Den som förbudet avses gälla. Skyddsperson

Den som förbudet avses skydda.

Organisation och ansvarsområde

8 §

Polismyndighetens regionala ledningscentral (RLC) 1 som ansvarigt po-

lisområde hör till, ska –

förbereda och aktivera övervakning av ett särskilt utvidgat kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning i Polisens it-system för hantering av inkomna larm, –

ta emot och hantera larm som kräver omedelbar åtgärd, och –

ta emot och hantera larm som överförts från nationella ledningscentralen (NLC).

Allmänna råd

NLC tar emot och hanterar larm som kräver analys och överför vid behov dessa till berört RLC.

9 § 9 § Det ansvariga polisområdet ska beställa, installera och avinstallera den elektroniska utrustningen.

Allmänna råd

Överlämnande till ett annat polisområde kan vara aktuellt för t.ex. installation av övervakningsutrustningen när förbudspersonen bor på annan ort än skyddspersonen.

Vid ett överlämnande av verkställighet bör parterna underrättas om detta.

1 Innan regionledningscentral har inrättats gäller motsvarande för polisområdets länskommunikationscentral (LKC).

PMFS 2016:3

2

riktlinjer för brottsoffer- och personsäkerhetsverksamheten och i Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om särskilt personsäkerhetsarbete m.m. (RPSFS 2011:8, FAP 480-1 ).

Definitioner

7 § 7 § I denna författning används följande beteckningar med angiven betydelse.

Beteckning Betydelse

Ansvarigt polisområde Polisområdet i den ort där förbudet

helt eller huvudsakligen ska gälla och som är ansvarigt för verkställigheten av den elektroniska övervakningen.

Förbudsperson Den som förbudet avses gälla. Skyddsperson

Den som förbudet avses skydda.

Organisation och ansvarsområde

8 §

Polismyndighetens regionala ledningscentral (RLC) 1 som ansvarigt po-

lisområde hör till, ska –

förbereda och aktivera övervakning av ett särskilt utvidgat kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning i Polisens it-system för hantering av inkomna larm, –

ta emot och hantera larm som kräver omedelbar åtgärd, och –

ta emot och hantera larm som överförts från nationella ledningscentralen (NLC).

Allmänna råd

NLC tar emot och hanterar larm som kräver analys och överför vid behov dessa till berört RLC.

9 § 9 § Det ansvariga polisområdet ska beställa, installera och avinstallera den elektroniska utrustningen.

Allmänna råd

Överlämnande till ett annat polisområde kan vara aktuellt för t.ex. installation av övervakningsutrustningen när förbudspersonen bor på annan ort än skyddspersonen.

Vid ett överlämnande av verkställighet bör parterna underrättas om detta.

1 Innan regionledningscentral har inrättats gäller motsvarande för polisområdets länskommunikationscentral (LKC).

PMFS 2016:3

3

Begäran om särskilt utvidgat kontaktförbud

10 § 10 § Vid en begäran om särskilt utvidgat kontaktförbud ska formuläret - Ansökan om kontaktförbud (PM 438.2) användas.

Allmänna råd

En förutsättning för att meddela ett särskilt utvidgat kontaktförbud är att förbudspersonen har fysiskt överträtt ett utvidgat kontaktförbud. Lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud bygger alltså på en successiv upptrappning av nivån på de åtgärder som får beslutas. Det innebär att det i de situationer när ett särskilt utvidgat kontaktförbud kan bli aktuellt, redan föreligger en risk för att skyddspersonen ska utsättas för brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier. I samband med att en begäran görs om särskilt utvidgat kontaktförbud är det därför angeläget att Polismyndigheten gör en bedömning av om det finns behov av att vidta även andra skyddsåtgärder i enlighet med Polismyndighetens riktlinjer för brottsoffer- och personsäkerhetsverksamheten.

11 § 11 § Har en begäran om kontaktförbud gjorts hos Polismyndigheten ska åklagaren enligt 3 § förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud, omedelbart underrättas om detta.

Allmänna råd

En ansökan om särskilt utvidgat kontaktförbud bör sändas till åklagaren senast samma dag som begäran inkom till Polismyndigheten. Vid ansökan bör Åklagarmyndighetens och Polismyndighetens Enhetliga handläggningsrutiner för kontaktförbud användas.

12 § 12 § Polismyndigheten ska, i samband med att en begäran om särskilt utvidgat kontaktförbud sänds till åklagaren, bifoga en karta med förslag på förbudsområdets alternativt förbudsområdenas utsträckning. Förslaget ska vara inritat på kartan och beskrivet i text.

Utredning

13 § 13 § Om Polismyndigheten ska biträda åklagaren i utredningen enligt 9 § lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud ska Polismyndigheten omgående vidta de utredningsåtgärder som åklagaren anger i direktiven.

Utredningen ska ta upp frågor om tid och plats för montering av fotboja samt vilken medverkan som kan förväntas av förbudspersonen för att den elektroniska övervakningen ska fungera.

Allmänna råd

I utredningen bör förbudspersonen höras om sin inställning till begäran och om grunderna för den samt om det föreligger några reella hinder mot att bära och/eller sköta utrustningen. Sådana hinder kan vara t.ex. att förbudspersonen är hemlös och saknar regelbunden tillgång

PMFS 2016:3

3

Begäran om särskilt utvidgat kontaktförbud

10 § 10 § Vid en begäran om särskilt utvidgat kontaktförbud ska formuläret - Ansökan om kontaktförbud (PM 438.2) användas.

Allmänna råd

En förutsättning för att meddela ett särskilt utvidgat kontaktförbud är att förbudspersonen har fysiskt överträtt ett utvidgat kontaktförbud. Lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud bygger alltså på en successiv upptrappning av nivån på de åtgärder som får beslutas. Det innebär att det i de situationer när ett särskilt utvidgat kontaktförbud kan bli aktuellt, redan föreligger en risk för att skyddspersonen ska utsättas för brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier. I samband med att en begäran görs om särskilt utvidgat kontaktförbud är det därför angeläget att Polismyndigheten gör en bedömning av om det finns behov av att vidta även andra skyddsåtgärder i enlighet med Polismyndighetens riktlinjer för brottsoffer- och personsäkerhetsverksamheten.

11 § 11 § Har en begäran om kontaktförbud gjorts hos Polismyndigheten ska åklagaren enligt 3 § förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud, omedelbart underrättas om detta.

Allmänna råd

En ansökan om särskilt utvidgat kontaktförbud bör sändas till åklagaren senast samma dag som begäran inkom till Polismyndigheten. Vid ansökan bör Åklagarmyndighetens och Polismyndighetens Enhetliga handläggningsrutiner för kontaktförbud användas.

12 § 12 § Polismyndigheten ska, i samband med att en begäran om särskilt utvidgat kontaktförbud sänds till åklagaren, bifoga en karta med förslag på förbudsområdets alternativt förbudsområdenas utsträckning. Förslaget ska vara inritat på kartan och beskrivet i text.

Utredning

13 § 13 § Om Polismyndigheten ska biträda åklagaren i utredningen enligt 9 § lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud ska Polismyndigheten omgående vidta de utredningsåtgärder som åklagaren anger i direktiven.

Utredningen ska ta upp frågor om tid och plats för montering av fotboja samt vilken medverkan som kan förväntas av förbudspersonen för att den elektroniska övervakningen ska fungera.

Allmänna råd

I utredningen bör förbudspersonen höras om sin inställning till begäran och om grunderna för den samt om det föreligger några reella hinder mot att bära och/eller sköta utrustningen. Sådana hinder kan vara t.ex. att förbudspersonen är hemlös och saknar regelbunden tillgång

PMFS 2016:3

4

till elektricitet eller lider av någon sjukdom som innebär att denne inte klarar av att medverka till övervakningen.

14 § 14 § Utredningen ska skyndsamt föredras för åklagaren för beslut och omgående översändas till denne i skriftlig form.

15 § 15 § Polismyndigheten ska i samband med att utredningen redovisas till åklagaren föreslå tid och plats för montering av den elektroniska fotbojan.

Allmänna råd

Föreslagen tidpunkt för montering bör normalt vara inom två dagar från att beslut förväntas tas. Polismyndigheten bör föreslå att monteringen sker i Polismyndighetens lokaler, om det inte finns särskilda skäl däremot. Med särskilda skäl menas t.ex. att förbudspersonen är sjuk, skadad eller av annat skäl inte kan ta sig till Polismyndighetens lokaler.

16 § 16 § I samband med att åklagaren inleder utredning om särskilt utvidgat kontaktförbud ska ansvarigt polisområde beställa elektronisk övervakningsutrustning från It-avdelningen. Ansvarigt polisområde ska även beställa en reservuppsättning av all nödvändig utrustning.

Om åklagaren beslutar att det särskilt utvidgade kontaktförbudet inte ska förenas med elektronisk övervakning eller avslår ansökan, ska utrustningen omedelbart återsändas till it-avdelningen.

17 § 17 § Endast sådan utrustning och system som beslutats av Rikspolisstyrelsen eller Polismyndigheten får användas.

Beslut och delgivning

18 § 18 § Polismyndigheten ska i åklagarens beslut anteckna uppgift om att delgivning i enlighet med 5 § lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud har ägt rum.

Allmänna råd

Det är lämpligt att Polismyndigheten fullföljer utredningen i samband med att förbudspersonen finns på plats för att höras i ärendet. Efter förhör med förbudspersonen bör utredare kontakta åklagaren för beslut i fråga om kontaktförbud. Polismyndigheten bör ha väl fungerande rutiner för en snabb kommunikation med åklagaren.

Delgivning bör ske i direkt anslutning till åklagarens beslut.

19 § 19 § Enligt 4 § förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud ska Polismyndigheten genast underrättas om en domstol eller en åklagare meddelar beslut om kontaktförbud eller häver eller ändrar ett sådant beslut.

PMFS 2016:3

4

till elektricitet eller lider av någon sjukdom som innebär att denne inte klarar av att medverka till övervakningen.

14 § 14 § Utredningen ska skyndsamt föredras för åklagaren för beslut och omgående översändas till denne i skriftlig form.

15 § 15 § Polismyndigheten ska i samband med att utredningen redovisas till åklagaren föreslå tid och plats för montering av den elektroniska fotbojan.

Allmänna råd

Föreslagen tidpunkt för montering bör normalt vara inom två dagar från att beslut förväntas tas. Polismyndigheten bör föreslå att monteringen sker i Polismyndighetens lokaler, om det inte finns särskilda skäl däremot. Med särskilda skäl menas t.ex. att förbudspersonen är sjuk, skadad eller av annat skäl inte kan ta sig till Polismyndighetens lokaler.

16 § 16 § I samband med att åklagaren inleder utredning om särskilt utvidgat kontaktförbud ska ansvarigt polisområde beställa elektronisk övervakningsutrustning från It-avdelningen. Ansvarigt polisområde ska även beställa en reservuppsättning av all nödvändig utrustning.

Om åklagaren beslutar att det särskilt utvidgade kontaktförbudet inte ska förenas med elektronisk övervakning eller avslår ansökan, ska utrustningen omedelbart återsändas till it-avdelningen.

17 § 17 § Endast sådan utrustning och system som beslutats av Rikspolisstyrelsen eller Polismyndigheten får användas.

Beslut och delgivning

18 § 18 § Polismyndigheten ska i åklagarens beslut anteckna uppgift om att delgivning i enlighet med 5 § lagen ( 1988:688 ) om kontaktförbud har ägt rum.

Allmänna råd

Det är lämpligt att Polismyndigheten fullföljer utredningen i samband med att förbudspersonen finns på plats för att höras i ärendet. Efter förhör med förbudspersonen bör utredare kontakta åklagaren för beslut i fråga om kontaktförbud. Polismyndigheten bör ha väl fungerande rutiner för en snabb kommunikation med åklagaren.

Delgivning bör ske i direkt anslutning till åklagarens beslut.

19 § 19 § Enligt 4 § förordningen ( 1988:691 ) om kontaktförbud ska Polismyndigheten genast underrättas om en domstol eller en åklagare meddelar beslut om kontaktförbud eller häver eller ändrar ett sådant beslut.

PMFS 2016:3

5

Allmänna råd

Det är därför viktigt att Polismyndigheten tillsammans med Åklagarmyndigheten och domstolen skapar rutiner som säkerställer att Polismyndigheten informeras.

Kontaktpersoner

20 § 20 § Kontaktpersoner till förbuds- och skyddspersonerna ska utses av det ansvariga polisområdet.

Allmänna råd

Kontaktpersonernas roll är att ansvara för uppföljning av ett beslutat kontaktförbud. Detta innebär att hålla klargörandesamtal, informera om och vid behov förmedla kontakt med andra myndigheter och organisationer som kan ge stöd och hjälp samt hålla sig underrättad om hur kontaktförbudet fungerar. Kontaktpersonerna bör finnas inom brottsoffer- eller personsäkerhetsverksamheten.

Information till förbuds- och skyddspersonerna

21 § 21 § Polismyndigheten ska i ett klargörandesamtal med förbudspersonen underrätta denne om vad kontaktförbudet innebär.

Klargörandesamtalet ska om möjligt hållas i samband med delgivningen av beslutet om särskilt utvidgat kontaktförbud, dock senast i samband med att fotbojan monteras.

Allmänna råd

Klargörandesamtalet bör innehålla tydlig information om vad kontaktförbud med elektronisk övervakning innebär i fråga om bl.a. förbudets omfattning, vilka bestämmelser som gäller och vad han eller hon är skyldig att göra för att medverka till att övervakningen kan komma till stånd och kan fortgå, t.ex. när det gäller att vårda utrustningen och ladda batterier, liksom redogörelse för vilken påföljd överträdelse av kontaktförbud eller hindrande av elektronisk övervakning kan medföra.

22 § 22 § Polismyndigheten ska innan den elektroniska övervakningen påbörjas hålla ett klargörande- och säkerhetssamtal med skyddspersonen.

Samtalet ska hållas så snart som möjligt efter åklagarens beslut, dock senast i samband med att fotbojan monteras på förbudspersonen.

Allmänna råd

Klargörande- och säkerhetssamtalet bör innehålla tydlig information om vad kontaktförbud med elektronisk övervakning innebär, hur tekniken fungerar, vilka bestämmelser som gäller och vilka krav som ställs på skyddspersonen. Samtalet bör också innehålla information om vilka åtgärder som kan vara nödvändiga för skyddspersonen och

PMFS 2016:3

5

Allmänna råd

Det är därför viktigt att Polismyndigheten tillsammans med Åklagarmyndigheten och domstolen skapar rutiner som säkerställer att Polismyndigheten informeras.

Kontaktpersoner

20 § 20 § Kontaktpersoner till förbuds- och skyddspersonerna ska utses av det ansvariga polisområdet.

Allmänna råd

Kontaktpersonernas roll är att ansvara för uppföljning av ett beslutat kontaktförbud. Detta innebär att hålla klargörandesamtal, informera om och vid behov förmedla kontakt med andra myndigheter och organisationer som kan ge stöd och hjälp samt hålla sig underrättad om hur kontaktförbudet fungerar. Kontaktpersonerna bör finnas inom brottsoffer- eller personsäkerhetsverksamheten.

Information till förbuds- och skyddspersonerna

21 § 21 § Polismyndigheten ska i ett klargörandesamtal med förbudspersonen underrätta denne om vad kontaktförbudet innebär.

Klargörandesamtalet ska om möjligt hållas i samband med delgivningen av beslutet om särskilt utvidgat kontaktförbud, dock senast i samband med att fotbojan monteras.

Allmänna råd

Klargörandesamtalet bör innehålla tydlig information om vad kontaktförbud med elektronisk övervakning innebär i fråga om bl.a. förbudets omfattning, vilka bestämmelser som gäller och vad han eller hon är skyldig att göra för att medverka till att övervakningen kan komma till stånd och kan fortgå, t.ex. när det gäller att vårda utrustningen och ladda batterier, liksom redogörelse för vilken påföljd överträdelse av kontaktförbud eller hindrande av elektronisk övervakning kan medföra.

22 § 22 § Polismyndigheten ska innan den elektroniska övervakningen påbörjas hålla ett klargörande- och säkerhetssamtal med skyddspersonen.

Samtalet ska hållas så snart som möjligt efter åklagarens beslut, dock senast i samband med att fotbojan monteras på förbudspersonen.

Allmänna råd

Klargörande- och säkerhetssamtalet bör innehålla tydlig information om vad kontaktförbud med elektronisk övervakning innebär, hur tekniken fungerar, vilka bestämmelser som gäller och vilka krav som ställs på skyddspersonen. Samtalet bör också innehålla information om vilka åtgärder som kan vara nödvändiga för skyddspersonen och

PMFS 2016:3

6

vilka åtgärder som skyddspersonen själv kan vidta. Samtalet ska bidra till att höja säkerhetsmedvetandet hos skyddspersonen.

23 § 23 § Om skyddspersonen vill ha en kompletterande utrustning (fast skyddsenhet) installerad hos sig ska Polismyndigheten installera denna i samband med att klargörande- och säkerhetssamtalet hålls.

Påbörja övervakning

24 § 24 § Vid beslut om särskilt utvidgat kontaktförbud med elektronisk över- vakning ska formulär Elektronisk övervakning av kontaktförbud (PM 438.3) skickas till berört RLC och NLC för förberedelse av övervakningen.

25 § 25 § Installationen av den elektroniska utrustningen ska göras så att den elektroniska övervakningen kan inledas vid den tidpunkt som anges i åklagarens eller domstolens beslut.

Utrustningen ska testas innan den monteras på förbudspersonen och en reservutrustning ska finnas tillgänglig.

Polismyndigheten ska i åklagarens beslut dokumentera tidpunkt och plats då installationen har ägt rum.

Allmänna råd

Vid installationen bör minst två personer närvara.

Om Polismyndigheten finner att det föreligger praktiska hinder att verkställa övervakningen till den tidpunkt som framgår av beslutet, bör Polismyndigheten skyndsamt kontakta åklagaren för samråd.

Det är inte möjligt att använda våld enligt 10 § polislagen (1984:387) i de fall som förbudspersonen inte medverkar till verkställigheten av den elektroniska övervakningen. Däremot kan det i ett sådant fall bli aktuellt att anmäla förbudspersonen för hindrande av elektronisk övervakning och vidta åtgärder i anledning av misstanke om brott, t.ex. gripande eller andra tvångsmedel.

Övervakning och larm

26 § 26 § Berört RLC ska i samband med larm om överträdelse och hindrande av särskilt utvidgat kontaktförbud med elektronisk övervakning så snart som möjligt informera kontaktpersonerna för skydds- och förbudspersonerna.

Allmänna råd

Till ledning för de övriga åtgärder som ska vidtas vid RLC och NLC i samband med larm finns särskilda åtgärdskalendrar.

Avsluta övervakning

27 § 27 § I samband med att den elektroniska övervakningen avslutas ska ett avslutningssamtal hållas med skyddspersonen.

PMFS 2016:3

6

vilka åtgärder som skyddspersonen själv kan vidta. Samtalet ska bidra till att höja säkerhetsmedvetandet hos skyddspersonen.

23 § 23 § Om skyddspersonen vill ha en kompletterande utrustning (fast skyddsenhet) installerad hos sig ska Polismyndigheten installera denna i samband med att klargörande- och säkerhetssamtalet hålls.

Påbörja övervakning

24 § 24 § Vid beslut om särskilt utvidgat kontaktförbud med elektronisk över- vakning ska formulär Elektronisk övervakning av kontaktförbud (PM 438.3) skickas till berört RLC och NLC för förberedelse av övervakningen.

25 § 25 § Installationen av den elektroniska utrustningen ska göras så att den elektroniska övervakningen kan inledas vid den tidpunkt som anges i åklagarens eller domstolens beslut.

Utrustningen ska testas innan den monteras på förbudspersonen och en reservutrustning ska finnas tillgänglig.

Polismyndigheten ska i åklagarens beslut dokumentera tidpunkt och plats då installationen har ägt rum.

Allmänna råd

Vid installationen bör minst två personer närvara.

Om Polismyndigheten finner att det föreligger praktiska hinder att verkställa övervakningen till den tidpunkt som framgår av beslutet, bör Polismyndigheten skyndsamt kontakta åklagaren för samråd.

Det är inte möjligt att använda våld enligt 10 § polislagen (1984:387) i de fall som förbudspersonen inte medverkar till verkställigheten av den elektroniska övervakningen. Däremot kan det i ett sådant fall bli aktuellt att anmäla förbudspersonen för hindrande av elektronisk övervakning och vidta åtgärder i anledning av misstanke om brott, t.ex. gripande eller andra tvångsmedel.

Övervakning och larm

26 § 26 § Berört RLC ska i samband med larm om överträdelse och hindrande av särskilt utvidgat kontaktförbud med elektronisk övervakning så snart som möjligt informera kontaktpersonerna för skydds- och förbudspersonerna.

Allmänna råd

Till ledning för de övriga åtgärder som ska vidtas vid RLC och NLC i samband med larm finns särskilda åtgärdskalendrar.

Avsluta övervakning

27 § 27 § I samband med att den elektroniska övervakningen avslutas ska ett avslutningssamtal hållas med skyddspersonen.

PMFS 2016:3

7

Allmänna råd

Polisområdets brottsoffer- och personsäkerhetsverksamhet bör genomföra en riskanalys innan ärendet avslutas.

En ansökan om förlängning av särskilt utvidgat kontaktförbud bör lämnas till åklagare fyra till sex veckor innan ärendet avslutas.

Vid beslut om att övervakning ska avslutas ska RLC och NLC underrättas innan övervakningstiden gått ut.

28 § 28 § När den elektroniska övervakningen har avslutats ska det ansvariga polisområdet avinstallera den elektroniska utrustningen och omedelbart returnera den till It-avdelningen.

Allmänna råd

Polismyndigheten bör kalla förbudspersonen till avinstallation av utrustningen senast två veckor innan den elektroniska övervakningen ska avslutas enligt åklagarens beslut.

29 § 29 § Avinstallation av utrustningen ska ske så snart som möjligt efter sista dagen för övervakningen enligt beslutet om särskilt utvidgat kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning. 2

Ytterligare bestämmelser

Allmänna råd

Polisregionerna bör i regionala styrdokument meddela de ytterligare bestämmelser som behövs för tillämpningen av denna författning. Särskild vikt bör läggas vid frågor om ansvar för rutiner och åtgärder i ärenden om särskilt utvidgat kontaktförbud.

Övrigt

30 § 30 § Polismyndigheten får, om särskilda skäl föreligger, medge undantag från dessa föreskrifter.

Denna författning träder i kraft den 1 augusti 2016, då Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (RPSFS 2013:9, FAP 438-1) om elektronisk övervakning vid särskilt utvidgat kontaktförbud ska upphöra att gälla.

På Polismyndighetens vägnar

DAN ELIASSON

Maria Agge (Nationella operativa avdelningen)

2 Den elektroniska övervakningen avslutas per automatik.

PMFS 2016:3

7

Allmänna råd

Polisområdets brottsoffer- och personsäkerhetsverksamhet bör genomföra en riskanalys innan ärendet avslutas.

En ansökan om förlängning av särskilt utvidgat kontaktförbud bör lämnas till åklagare fyra till sex veckor innan ärendet avslutas.

Vid beslut om att övervakning ska avslutas ska RLC och NLC underrättas innan övervakningstiden gått ut.

28 § 28 § När den elektroniska övervakningen har avslutats ska det ansvariga polisområdet avinstallera den elektroniska utrustningen och omedelbart returnera den till It-avdelningen.

Allmänna råd

Polismyndigheten bör kalla förbudspersonen till avinstallation av utrustningen senast två veckor innan den elektroniska övervakningen ska avslutas enligt åklagarens beslut.

29 § 29 § Avinstallation av utrustningen ska ske så snart som möjligt efter sista dagen för övervakningen enligt beslutet om särskilt utvidgat kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning. 2

Ytterligare bestämmelser

Allmänna råd

Polisregionerna bör i regionala styrdokument meddela de ytterligare bestämmelser som behövs för tillämpningen av denna författning. Särskild vikt bör läggas vid frågor om ansvar för rutiner och åtgärder i ärenden om särskilt utvidgat kontaktförbud.

Övrigt

30 § 30 § Polismyndigheten får, om särskilda skäl föreligger, medge undantag från dessa föreskrifter.

Denna författning träder i kraft den 1 augusti 2016, då Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (RPSFS 2013:9, FAP 438-1) om elektronisk övervakning vid särskilt utvidgat kontaktförbud ska upphöra att gälla.

På Polismyndighetens vägnar

DAN ELIASSON

Maria Agge (Nationella operativa avdelningen)

2 Den elektroniska övervakningen avslutas per automatik.