lagen.nu
Prop. 1987/88:132

om ändring i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige samt Storbritannien och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva, m.m.

Typ
Proposition
Datum
1987-12-31
Källa
data.riksdagen.se

Regeringens proposition ÅN

1987/88:132 : [SE E

om ändring i dubbelbeskattningsavtalet Prop. mellan Sverige samt Storbritannien och 1987/88: 132 Nordirland beträffande skatter på

kvarlåtenskap, arv och gåva, m. m.

Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i

bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 3 mars 1988.

På regeringens vägnar

Ingvar Carlsson

Kjell-Olof Feldt

Propositionens huvudsakliga innehåll

Sverige samt Storbritannien och Nordirland ingick år 1980 ett dubbelbeskattningsavtal beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva. Avtalet har införlivats med svensk rätt genom en förordning (SFS 1981: 766).

Genom eu den 21 december 1987 undertecknat protokoll har avtalet erhållit ändrad lydelse. Ändringarna har gjorts på grund av ändrad brittisk

lagstiftning.

Protokollet träder I kraft sedan 30 dagar förflutit efter det att de avtalsslutande staterna underrättat varandra om att alla åtgärder vidtagits som krävs för att protokollet skall kunna träda i kraft.

I propositionen föreslås att riksdagen antar en lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige samt Storbritannien och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva. Avtalet i dess nya lydelse har tagits in i lagen som bilaga.

Dessutom föreslås i förtydligande syfte en ändring i lagen (1987: 1182) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Schweiz.

| Riksdagen [987/88. I saml. Nr [32

I Förslag till Prop. 1987/88: 132

Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige samt

Storbritannien och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap. arv och gåva

Härigenom föreskrivs följande.

18 Det avtal för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva som Sverige samt Storbritannien och Nordirland undertecknade den 8 oktober 1980 skall tillsammans med det protokoll om ändring i avtalet som underteckna-

des den 21 december 1987, gälla för Sveriges del. Avtalets genom protokol-

let ändrade lydelse framgår av bilagan till denna lag.

28 Skattskyldig som på grund av detta avtal önskar erhälla skattelind-

ring kan enligt 2§ kungörelsen (1967: 721) om förfarandet rörande eftergift av arvsskatt eller gåvoskatt vid dubbelbeskattning skriftligen ansöka om detta hos kammarkollegiet. Sådan ansökan bör inges inom sex år från tidpunkten för händelsen som föranledde skattskyldighet eller inom ett år

från den sista dagen då skatt för vilken avräkning medges förfaller till betalning, om sistnämnda tidpunkt inträffar senare Gfr art. 13 i avtalet).

38 Anstånd enligt 3§ nämnda kungörelse får medges med erläggande av

det lägsta av följunde belopp. nämligen antingen den skatt som erlagts eller kan antas komma att erläggas i Storbritannien och Nordirland för egendom som enligt avtalet får beskattas där. eller den del av den svenska skatten som vid en proportionell fördelning belöper på samma egendom. I fall som

avses i artikel 12 punkt 4 i avtalet får dock anständ inte medges med högre

belopp än som återstär efter avräkning av den skatt som där anges.

4 & Om cen person anser att det har vidtagits någon åtgärd som för honom medfört eller kommer att medföra en mot bestämmelserna i avtalet stridande beskattning, får han göra framställning om rättelse enligt artikel 14

punkt I i avtalet. Sådan framställning skall göras hos regeringen och bör

ges in inom den tidrymd som anges i 28.

Bilaga Prop. 1987/88: 132

Convention between the Gov- Avtal mellan Konungariket ernment of the United King- Sveriges regering och Det dom of Great Britain and Förenade Konungariket Stor- Northern Ireland and the britannien och Nordirlands Government of the Kingdom regering för undvikande av of Sweden for the avoidance dubbelbeskattning och förof double taxation and the hindrande av skatteflykt be-

prevention of fiscal evasion träffande skatter på kvarlå-

with respect to taxes on esta- tenskap, arv och gåva tes of deceased persons and inheritances and on gifts

The Government of the United Konungariket Sveriges regering Kingdom of Great Britain and Nor- och Det Förenade Konungariket thern Ireland and the Government Storbritannien och Nordirlands reof the Kingdom of Sweden: gering, vilka önskar ingå ett nytt

Desiring to conclude a new avtal för undvikande av dubbelbe- Convention for the avoidance of skattning och förhindrande av skat-

double taxation and the prevention teflykt beträffande skatter på kvar-

of fiscal evasion wilh respect to låtenskap. arv och gåva, har komtaxes on estates of deceased per- mit överens om följande: sons and inheritances and on gifts:

Have agreed as follows:

Article I Artikel I

Personal Scope Personer som omfattas av avtalet

This Convention shall apply 10 Detta avtal gäller beträlfande any person who is within the scope person som omfattas av skatt på of a tax which is the subject of this vilken avtalet tillämpas. Convention.

Article 2" Artikel 2"

Tuaxes Covered Skatter som omfattas av avtalet

(1) The taxes which are the I. De skatter på vilka detta avtal

subject of this Convention are: tillämpas är: |

(a) in the United Kingdom, the a) I det Förenade Konungariket, capital transfer tax and the inheri- skatten på överlåtelse av förmögentance tax: het och arvsskatten:

(b) in Sweden, the inheritance b) i Sverige, arvsskatten och

tax and the gift tax. gåvoskatten.

(2) This Convention shall also 2. Detta avtal tillämpas även på

apply to any identical or substanti- skatter av samma eller i huvudsak ally similar taxes which are impo- likartat slag. som efter underteck-

sed by either Contracting State af- nandet av avtalet uttages i endera

ter the date of signature of this staten vid sidan av eller i stället för

Convention in addition to or in pla- de ovannämnda skatterna.

ce of, the taxes referred to above.

+ Art. 2 har erhållit denna lydelse genom protokollet den 21 december 1987.

Article 3 Artikel 3 Prop. 1987/88: 132 General Definitions Allmänna definitioner

(1) In this Convention, unless LI." Där icke sammanhanget förthe context otherwise requires: anleder annat, har i detta avtal föl-

Jande uttryck nedan angiven bety-

delse:

(a) the term "United Kingdom” a Uttrycket ”Det Förenade

means Great Britain and Northern Konungariket” åsyftar Storbritan-

Ireland: nien och Nordirland.

(b) the term "Sweden" means b) Uttrycket ”Sverige” åsyftar the Kingdom of Sweden: Konungariket Sverige.

(c) the term "national means: c) Uttrycket — ”medborgare”

åsyftar: (i) in relation to the United 1) beträffande Det Förenade

Kingdom. any British citizen or any Konungariket, varje brittisk med- British subject not possessing the borgare eller varje brittisk undersåcitizenship of any other Com- te som inte har medborgarskap i anmonwealth country or territory nat land eller territorium inom

provided he had the right of abode Samväldet, under förutsättning att

in the United Kingdom at the time han hade hemortsrätt i Det Förena-

of the death or transfer or at any de Konungariket vid dödsfallet elother time at which his domicile ler överlåtelsen celler vid varje anfalls to be determined: nan tidpunkt då hans hemvist skall

bestämmas:

(ii) in relation to Sweden, any 2) beträffande Sverige, varje

individual possessing Swedish na- fysisk person med svenskt medbor-

tionality: garskap.

(d) the term "tax" means: d) Uttrycket ”skalt” åsyftar:

(i) the capital transfer tax or 1) skatten på överlåtelse av the inheritance tax imposed in the förmögenhet eller arvsskatten som United Kingdom: or uttages i Det Förenade Konungari-

ket eller

(11) the inheritance tax or the 2) arvsskatten eller gåvoskatgift tax imposed in Sweden: or ten som uttages i Sverige eller

(11) any other tax imposed by a 3) varje annan av en avtalsslu-

Contracting State 10 which this tande stat uttagen skatt på vilken Convention applies by virlue of the detta avtal tillämpas enligt bestäm-

provisions of paragraph (2) of Ar- melserna i artikel 2 punkt 2, alltticle 2. as the context requires: efter som sammanhanget kräver.

(C) the terms "a Contracting Sta- e) Uttrycken ”en avtalsslutande 1e” and ”the other Contracting Sta- stat” och ”den andra avtalsslutan-

ic” mean the United Kingdom or de staten” åsyftar Det Förenade Sweden as the context requires; Konungariket eller Sverige alltefter

som sammanhanget kräver.

(f) the term ""competent authori- fy Uttrycket ”behörig myndig-

ty” means, in the case of the Uni- het” åsyftar, beträffande Det Förted Kingdom, the Commissioners cnade Konungariket, ”the Com-

of Inland Revenue or their authori- missioners of Inland Revenue” el-

sed representative, and, in the case ler deras befullmäktigade ombud of Sweden, the Minister of Fi- samt, beträffande Sverige, finans-

nance. his authorised representa- ministern, dennes befullmäktigade tive or the authority duly designa- ombud eller den myndighet åt vilted as competent authority for the ken I vederbörlig ordning uppdra-

purposes of this Convention. gits alt vara behörig myndighet vid

tillämpningen av avtalet.

> Art. 3 punkt I har erhållit denna lydelse genom protokollet den 21 december 1987.

(2) As regards the application of 2. Då en avtalsslutande stat ull- Prop. 1987/88: 132

this Convention by a Contracting lämpar detta avtal anses, såvida State any term not otherwise de- icke sammanhanget föranleder anfined shall, unless the context oth- nat. varje däri förekommande uterwise requires, have the meaning tryck, vars innebörd icke angivits which it has under the law of that särskilt. ha den betydelse som ut- Contracting State relating 10 the irycket har enligt den statens lagtaxes which are the subject of this stiftning rörande sådan skatter som Convention. omfattas av avtalet.

Article 4 Artikel 4 Fiscal Domicile Skatterättsligt hemvist

(5 For the purposes of this 1.5 Vid tillämpningen av detta

Convention, a person was domici- avtal hade en person hemvist:

led:

(a) in the United Kingdom, itf he a I Det Förenade Konungariket,

was domiciled in the United King- om han var bosatt i Det Förenade dom in accordance with its law or Is Konungariket enligt dess lagstitttreated äs so domiciled for the pur- ning eller behandlas som där bosatt poses of a tax which is the subject vid uttagandet av skatt som omfalof this Convention: tas av detta avtal:

(b) in Sweden, if he was ua resi- b) i Sverige, om han var bosatt i dent of Sweden in accordance with Sverige enligt svensk lagsuftning its law governing a tax which is the om skatt på vilken detta avtal till-

subject of this Convention or if he lämpas eller om han var svensk was a national of Sweden. medborgare,

(2) Where by reason of the provi- 2. Då på grund av bestämmelsersions of paragraph (1) of this Article na I punkt I av denna artikel fysisk an individual was domiciled in both person hade hemvist i båda avtals- Contracting States, then his status slutande staterna. fastställes hans shall be determined as follows: hemvist enligt följande regler:

(a) he shall be deemed to be do- a Han anses ha hemvist i den miciled in the Contracting State in avtalsslutande stat där han hade ett which he had a permanent home hem som stadigvarande stod till

available to him. If he had a perma- hans förfogande. Om han hade ett

nent home available to him in both sädant hem i båda avtalsslutande Contracting States, the domicile staterna. anses han ha hemvist i shall be deemed to be in the Con- den avtalsslutande stat med vilken tracting State with which his per- hans personliga och ckonomiska sonal and economic relations were förbindelser var starkast (centrum closer (centre of vital interests): för levnadsintressena).

(b) if the Contracting State in b) Om det icke kan avgöras i vilwhich he had his centre of vital in- ken avtalsslutande stat han hade terests cannot be determined. or if centrum för sina levnadsintressen he had not a permanent home av- eller om han icke i någondera available to him in either Contracting talsslutande staten hade ett hem State, the domicile shall be deemed som stadigvarande stod till hans to be in the Contracting State in förfogande, anses han ha hemvist i which he had an habitual abode:; den avtalsslutande stat där han sta-

digvarande vistades.

(c) if he had an habitual abode in c) Om han stadigvarande vista-

both Contracting States or in nei- des i båda avtalsslutande staterna ther of them, the domicile shall be eller om han icke vistades stadigva-

dceemed to be in the Contracting rande i någon av dem, anses han ha 'n

+ Art. 4 punkt I har erhållit denna lydelse genom protokollet den 21 december 1987.

il Riksdagen 1987/88. 1 saml. Nr 132

State of which he was a national; hemvist i den avtalsslutande stat Prop. 1987/88: 132 and där han var medborgare.

(d) if he was a national of both d) Om han var medborgare i båda Contracting States or of neither of avtalsslutande staterna eller om them, the competent authorities of han icke var medborgare I någon av the Contracting States shall settle dem, avgör de behöriga myndighethe question by mutual agreement. terna i de avtalsslutande staterna

frågan genom Ömsesidig överens-

kommelse.

Article 5 Artikel 5 General Taxing Rights Allmänna bestämmelser Om be-

skultningsrätten

(1) Subject to the provisions of 1. Om den avlidne eller överlåta-

Articles 6, 7 and 8 and the following ren hade hemvist i en avtalsslutan-

provisions of this Article, if the de- de stat vid tidpunkten för dödsfallet

ceased or the transferor was domi- eller överlåtelsen skall — om icke ciled in a Contracting State at the bestämmelserna i artiklarna 6, 7

time of the death or transfer, pro- och 8 samt följande bestämmelser i perty shall not be taxable in the denna artikel föranleder annat —

other Contracting State unless he egendom Icke beskattas i den andra was a national of that other State at avtalsslutande staten, sävida han the time of the death or transfer and icke var medborgare I denna andra had been domiciled in that other stat vid tidpunkten för dödsfallet el- State within the ten years immedi- ler överlåtelsen och hade haft ately preceding that time. hemvist i denna andra stat inom de

tio åren närmast före denna tid-

punkt.

(2) Paragraph (1) of this Article 2. Punkt I av denna artikel tilläm-

shall not apply where at the time of pas icke i fall då den avlidne eller

the death or transfer the deccased överlåtaren vid tidpunkten för or the transferor was domiciled in dödsfallet eller överlåtelsen hade Sweden and he hemvist I Sverige och

(a) had not been domiciled in a) icke hade varit bosatt i Sverige Sweden in accordance with the law enligt svensk lagstiftning under of Sweden in seven or more of the minst sju är av de tiv åren närmast ten ycars immediately preceding töre denna tidpunkt: och that time: and

(b) was at that time a national of b) vid denna tidpunkt var medthe United Kingdom but not of borgare i Det Förenade Konungari- Sweden; and ket men icke svensk medborgare:

samt

(C) was at that time domiciled in c) vid denna tidpunkt var bosatt i

the United Kingdom in accordance Det Förenade Konungariket enligt

with the law of the United Kingdom dess lagstiftning eller behandlades or treated as so domiciled for the som bosatt där vid uttagandet av purposes of a tax which is the skatt som omfattas av detta avtal.

subject of this Convention:

but in such a case, subject to the I sådant fall beskattas egendom provisions of Articles 6, 7 and 8, icke i Sverige, om icke bestämmelproperty shall not be taxable in serna i artiklarna 6, 7 och 8 föranle- Sweden. der annat.

(3) Paragraph (1) of this Article 3. Punkt I av denna artikel tilläm-

shall not apply where at the time of pas icke i fall då den avlidne eller

the death or transfer the deceased överlåtaren vid tidpunkten för Prop. 1987/88: 132

or the transferor was domiciled in dödsfallet elter överlåtelsen hade

the United Kingdom and he hemvist i Det Förenade Konungari-

ket och

(a) had not been resident in the a) icke hade varit bosatt i Det United Kingdom in seven or more Förenade - Konungariket under

of the ten income tax years of as- minst sju år av de närmast föregå-

sessment ending with the year of ende tio beskattningsären för inassessment in which that time falls; komstskaltt, av vilka det senaste är

and det då ifrågavarande tidpunkt infal-

ler: och

(b) was at that time a national of b) vid denna tidpunkt var svensk Sweden but not of the United King- medborgare men icke medborgare i dom: and Det Förenade Konungariket: samt

(c) had been domiciled in Sweden c) hade haft hemvist i Sverige within the ten years immediately inom de tio åren närmast före denpreceding that time: na tidpunkt.

but in such a case, subject to the I sådant fall beskattas egendom provisions of Articles 6, 7 and 8 and icke i Det Förenade Konungariket, of paragraph (4) of ihis Article, pro- om icke bestämmelserna i artiklarperty shall not be taxable in the na 6. 7 och 8& samt I punkt 4 av United Kingdom. denna artikel föranleder annat.

For the purposes of this para- Vid tillämpningen av denna graph the question whether an in- punkt avgöres frågan huruvida

dividual was resident in the United fysisk person var bosatt i Det För-

Kingdom shall be determined as for enade Konungariket på samma sätt the purposes of income tax, but som vid inkomstbeskattningen,

without regard to any dwelling-ho- dock utan hänsyn tagen till bouse available in the United King- ningshus som står till hans förfo-

dom for his use. gande i Det Förenade Konungari-

ket.

(4) Paragraphs (1) and (3) of this 4. Punkterna I och 3 av denna

Article shall not apply in the United artikel ullämpas icke i Det Förena- Kingdom to property comprised in de Konungariket beträffande cgena settlement: but. subject to the dom, som omfattas av förmånstaprovisions of Articles 6, 7 and 8, garförordnande. Där icke bestämsuch property shall not be taxable melserna I artiklarna 6, 7 och 8 förin the United Kingdom if at the anleder : annat. beskattas sådan time when the settlement was made egendom icke i Det Förenade the settlor was domiciled in Swe- Konungariket, om den som meddeden unless he was at that time a lat förordnandet vid tidpunkten för national of the United Kingdom förordnandet hade hemvist i Sveri-

and had been domiciled in the Uni- ge: sådan beskattning får dock ske, ted Kingdom within the immediate- om han vid denna tidpunkt var

ly preceding ten years. medborgare i Det Förenade

Konungariket och hade = haft

hemvist I Det Förenade Konungari-

ket under de närmast föregående

tio åren. (5) If by reason of any of the pre- 5. Om egendom på grund av be-

ceding paragraphs of this Article stämmelse i någon av föregående

any property would be taxable only punkter av denna artikel skall be-

in one Contracting State and tax, skattas I endast en avtalsslutande though chargeable, is not paid stat men skatt, ehuru den skall (otherwise than as a result of a spe- utgå, icke erlägges tav annan anled-

cific exemption, deduction, credit ning än särskild skattebefrielse. av- Prop. 1987/88: 132 or alloöwanee) in that Contracting drag. avräkning eller nedsättning) i State. lax may be imposed by refe- denna avtalsslutande stat, får skatt rence to that property in the other på- egendomen uttagas i den andra

Contracting State notwithstanding avtalsslutande staten utan hinder that paragraph. av sådan bestämmelse.

Article 6 Artikel 6

Immovable Property Fust egendom

(1) Immovable property may be I. Fast egendom får beskattas i

taxed in the Contracting State in den avtalsslutande stat där cgendowhich such property is situated. men är belägen.

(2) The term ”immovable pro- 2.7 Uttrycket ”fast egendom” perty” shall have the meaning har den betydelse som uttrycket

which it has under the law of the har enligt lagstiftningen i den av- Contracting State in which ihe pro- talsslutande stat där egendomen i perty in question is siluated provi- fråga är belägen, dock att fordran, ded always that debts secured by för vilken fast egendom utgör sämortgage or otherwise shall not be kerhet, aldrig anses som fast egenregarded as immovable property. dom. Uttrycket inbegriper emeller-

The term shall in any case include tid alltid egendom som utgör tillbe-

property accessory to immovable hör till fast egendom, byggnader, property, buildings. livestock and levande och döda inventarier i lantequipment used in agriculture and bruk och skogsbruk, rättigheter på forestry, rights to which the provi- vilka föreskrifterna i allmän lag ansions of general law respecting lan- gående fast egendom är tillämpliga. ded property apply, an interest in andel i intäkt vid försäljning av fast

the proceeds of sale of land which egendom som står under särskild is held on a trust for sale, usufruct förvaltning av en stiftelse (trust)

of immovable property and rights för försäljning, nyttjanderätt till fast to variable or fixed payments as cgendom samt rätt till föränderliga consideration for the working of, or eller fasta ersättningar för nyttjanthe right to work, mineral deposits. . det av eller rätten att nyttja minesources and other natural resour- raltillgäng, källa eller annan naturces: ships, boats and aircraft shall tillgång. Skepp. båtar och flygplan not be regarded as immovable pro- anses icke som fast egendom.

perty.

(3) The provisions of paragraphs 3. Bestämmelserna i punkterna I (h) and (2) of this Article shall also och 2 av denna artikel tillämpas

apply to immovable property of an även på fast egendom som tillhör

enterprise and to immovable pro- företag och på fast egendom som perty used for the performance of användes vid utövande av själv-

independent personal services. ständig yrkesverksamhet.

Article 7 Artikel 7

Business Property of a Permanent Rörelsetillgångar nedlagda i fast Establishment and Assets pertain- driftställe och tillgångar hänförliga ing to u Fixed Base used for the till stadigvarande anordning för ut- Performance of Independent Per- övande av självständig yrkesverksonul Services samhet

(DN Except for assets referred 10 I. Med undantag för tillgångar

in Articles 6 and 8 assets forming som avses I artiklarna 6 och 8 får

part of the business property of a rörelsetillgångar nedlagda i ett före- + Art. 6 punkt 2 har erhållit denna lydelse genom protokollet den 21 december 1987.

permanent establishment of an en- tags fasta driftställe beskattas i den Prop. 1987/88: I 3 2

terprise may be taxed in the Con- avtalsslutande stat där det fasta

tracting State in which the perma- driftstället är beläget. nent establishment is situated.

(22) For the purposes of this 2.0) Vid tillämpningen av detta Convention, the term "permanent avtal förstås med uttrycket ”fast establishment” means a fixed place driftställe” en stadigvarande affärsof business through which the busi- anordning, där företagets verksumness of an enterprise is wholly or het helt eller delvis utövas. partly carried on.

(b) The term "permanent estab- b) Uttrycket "fast driftställe” lishment” includes especially: omfattar särskilt:

(Da place of management; 1) plats för företagsledning. (11) a branch; 2) filial,

(i an office: 3) kontor, (iv) a factory; 4) fabrik.

(v) a workshop: 5) verkstad.

(vi) a mine. an oil or gas well, a 6) gruva, olje- eller gaskälla.

quarry, or any other place of ex- stenbrott eller annan plats för uttraction of natural resources; and vinning av naturtillgång, samt

(vil a building site or construc- 7) plats för byggnads-, anläggtion or installation project which nings- eller installationsarbete. som exists for more than 12 months. varar mer än tolv månader.

(3) Notwithstanding the provi- 3. Utan hinder av bestämmelsions of paragraph (2) of this Artic- serna i punkt 2 av denna artikel le, the term "permanent establish- anses uttrycket "fast driftställe” ment” shall be deemed not to inclu- icke innefatta: de:

(a) the use of facilities solely for a) Användning åv anordningar the purpose of storage, display, or uteslutande för lagring, utställning delivery of goods or merchandise eller utlämnande av företaget tillhöbelonging to the enterprise: riga varor;

(b) the maintenance of a stock of b) innehav av ett företaget tillhö-

goods or merchandise belonging to rigt varulager uteslutande för lag-

the enterprise solely for the purpo- ring, utställning eller utlämnande: se of storage, display or delivery:

(c) the maintenance of a stock of c) innehav av ett företaget tillhögoods or merchandise belonging to rigt varulager uteslutande för bearthe enterprise solely for the purpo- betning eller förädling genom et se of processing by another enter- annat företags försorg: prise:

(d) the maintenance of a fixed d) innehav av stadigvarande afplace of business solely for the pur- färsanordning uteslutande för inköp pose of purchasing goods or mer- av varor eller införskaffande av chandise or of collecting informa- upplysningar för företaget:

tion, for the enterprise;

(ce) the maintenance of a fixed e) innehav av stadigvarande at-

place of business solely for the pur- färsanordning uteslutande för att

pose of carrying on, for the enter- för företaget bedriva annan verkprise, any other activity of a prepa- samhet av förberedande eller biträratory or auxilary character: or dande art;

(f) the maintenance of a fixed pla- f) innehav av stadigvarande afce of business solely for any combi- färsanordning uteslutande för att nation of activities mentioned in kombinera verksamheter som an-

sub-paragraphs (a) to (e) of this pa- ges 1 u)-e) under denna punkt. un-

ragraph provided that the overall der förutsättning att hela den verk- Prop. 1987/88: 132 activity of ihe fixed place of busi- samhet som bedrives vid den staness resulting from this combina- digvarande alffärsanordningen på tion is of a preparatory or auxiliary grund av denna kombination är av character. förberedande eller biträdande art.

(4) Except for assets deseribed in 4. Med undantag för tillgångar

Article 6, assets pertaining to a fix- som anges i artikel 6 får tillgångar

ed base used for the performance of hänförliga till stadigvarande anordindependent personal services may ning för utövande av självständig be taxed in the Contracting State in yrkesverksamhet beskattas i den which the fixed base is situated. avtalsslutande stat där den stadig-

varande anordningen är belägen.

(5) The provisions of paragraphs 5. Bestämmelserna i punkterna I

(DD and (4) ofthis Article shall apply och 4 av denna artikel tillämpas på

10 an interest in a partnership if ihe andel i handelsbolag, om ett före- ' business of an enterprise is carried tags rörelse bedrivs eller självstän-

on, or independent personal servi- dig yrkesverksamhet utövas av ces are performed, by the partner- handelsbolaget. ship.

Article & Artikel 8

Ships and Aircraft Skepp och flygplan

Ships and aircraft operated in in- Skepp och flygplan, som använ-

ternational traffic and boats enga- des i internationell trafik, och ged in inland waterways transport. båtar, som utför transporter på inriand movable property pertaining to kes vattenleder, samt lös egendom,

the operation of such ships, aircraft som är hänförlig till användningen and boats, may be taxed in the av sådana skepp, flygplan eller Contracting State in which the pla- båtar, far beskattas i den avtalsslu-

ce of effective management of the tande stat där företaget har sin

enterprise is situated. verkliga ledning.

Article 9 Artikel 9 Conflict as to the Nature of Proper- Tvist om egendoms art ty

(1) It the deccased or the transte- 1. Om den avlidne eller överlåtaror was domiciled in a Contracting ren hade hemvist i en avtalsslutan- State at the time of death or trans- de stat vid tidpunkten för dödsfallet

fer, and eller överlåtelsen och

(a) by the law of that Contractuing a) rättighet eller andet enligt lag- State any right or interest is regar- stiftningen i denna avtalsslutande ded as property not falling within stat anses som egendom. som cj är

Articles 6, 7 or 8, but hänförlig till artikel 6, 7 eller 8, men

(b) by the law of the other Con- b) denna rättighet eller andel entracting State that right or interest ligt lagstiftningen i den andra avis regarded as property falling with- talsslutande staten anses som cgenin those Articles. dom som är hänförlig till dessa ar-

tiklar,

then the Article of the Conven- skall den artikel i avtalet till vil-

tion under which the property falls ken egendomen är hänförlig be-

shall be determined by the law of stämmas enligt lagstiftningen i the other Contractng State. denna andra avtalsslutande stat.

(2) If the deceased or the trans- 2. Om den avlidne eller överlåta-

feror was domiciled in neither Con- ren icke hade hemvist i någon av de 10

tracting State at the time of the avtalsslutande staterna vid tidpunk- Prop. 1987/88: 132

death or transfer. and each Con- ten för dödsfallet eller överlåtelsen

tracting State would regard any samt vardera avtalsslutande staten property as situated in its territory skulle anse egendom belägen mom

and in consequence tax would be dess område och skatt ull följd

imposed in both - Contracting härav uttagas i bada avtalsslutande

States, the competent authorities staterna, skall de behöriga myn-

shall determine the situs of the digheterna genom ömsesidig överproperty by mutual agreement. enskommelse bestämma var egen-

domen är belägen.

Article 10 Artikel 10 Deductions Avdrag

In determining the amount on Vid bestämmandet av det belopp which tax is to be computed permit- på vilket skatt skall beräknas medted deducttons shall be allowed in ges vederbörliga avdrag enligt gälaccordance with the law in force in lande lagstiftning i den avtalsslutanthe Contracting State in which the de stat där skatt uttages. tax is imposed.

Article Il Artikel I 1 Spouse Transfers Överlåtelse mellan makar

(1) Property which passes to the 1." Egendom, vilken tillfaller

spouse from a deceased person make från avliden person som hade

who was domiciled in Sweden and hemvist i Sverige och vilken får be-

which may be taxed in the United skattas I Det Förenade Konungari-

Kingdom shall, where ket, skall, i fall då (a) the spvuse was not domiciled a maken icke hade hemvist i Det

in the United Kingdom but the Förenade Konungariket men övertransfer would have been wholly låtelsen skulle ha varit helt undanexcmpt had the spouse been so do- tagen från beskattning om maken miciled, and hade haft hemvist där och

(b) a greater cxemption for trans- b) längre gående skattebefrielse

fers between spouses would not för överlåtelse mellan makar icke have been given under the law of skulle ha medgivits enligt lagsuftthe United Kingdom apart from this ningen I Det Förenade Konungari- Convention, be exempt from tax in ket bortsett från detta avtal, vara the United Kingdom to the extent undantagen från skatt i Det Förenaof 50 per cent of the value transfer- de Konungariket till 50 procent av red, calculated as a value on which det överlåtna värdet, beräknat som

not tax is payable and after taking ett värde på vilket skatt icke skall

account of all exemptions except utgå och efter det att hänsyn tagits those for transfers between spou- till alla slag av skattebefrielser

Ses. utom sädana som gäller vid överlå-

telse mellan makar.

(2) Where property passes to a 2. I fall då egendom tillfaller

spouse from a decceased person make från avliden person som hade who was domiciled in or a national hemvist i eller var medborgare i Det of the United Kingdom and the pro- Förenade Konungariket samt maperty rights of the spouse are not kens egendomsförhållanden icke regulated by Swedish general law regleras av svensk allmän lag i fråga

regarding matrimonial property, om giltorättsgods skall svensk skatt then Swedish tax on such property på sådan egendom, om den elterle-

+ Ant. 11 punkt I har erhållit denna lydelse genom protokollet den 21 december 1987.

shall. if the surviving spouse so vande maken begär detta, beräknas Prop. 1987/88: 132

requests, be assessed us if the som om de bestämmelser t svensk provisions of Swedish law reguta- lag som reglerar giftorättsgods vore ving matrimonial property rights tillämphiga på sådan egendom. were applicable to such property.

Article 12 Artikel 12

Credit Provistons Avräkningsbestämmelser

(1) Where under this Convention I. ob fall då Det Förenade the United Kingdom may Impose Konungariket enligt detta avtal får

tax by reference 10 any property uttaga skatt på annan egendom än other than property which ihe Uni- sådan som Det Förenade Konunga-

weed Kingdom is entitled to tax in riket får beskatta enligt artikel 6, 7 accordanee with Arucles 6, 7 or 8, eller 8, undvikes dubhbelbeskattning then double taxation shall be av- på följande sätt: oided in the following manner:

(a) Where Sweden Imposes tax a) Då Sverige uttager skatt på by reference to property in accor- egendom enligt nämnda artikel 6, 7

dance wiuh the sad Articles 6, 7 or eller 8, skall Det Förenade 8, the United Kingdom shall allow Konungariket från den skatt som

agalnst ihe tax calculated according enligt dess lagstiftning beräknas på

tö its law by reference to that pro- egendomen medge avräkning med perty a credit equal 10 the tax paid belopp motsvarande den skatt som in Sweden by reference to that pro- erlagts i Sverige på egendomen.

perty. (b) Where Sweden -imposes tax b) Då Sverige uttager skatt på så-

by reference (0 property not refer- dan egendom, som icke avses i a) red to in sub-paragraph (a) of this under denna punkt, och paragraph and

() except where the property 1) om. i andra fall än då egen-

was comprised in a settlement, if domen omfattas av förmånstagarthe deceased or transferor was a förordnande. den avlidne eller national of the United Kingdom överlåtaren var medborgare i Det and was domiciled in Sweden at the Förenade Konungariket och hade

ume of the death or transfer; or hemvist i Sverige vid tidpunkten för

dödsfallet eller överlåtelsen eller

(i) where the property was 2) om, i fall då egendomen om-

comprised in a settlement, if at the fattas av förmänstagarförordnande, time when the settlement was made den som meddelat förordnandet vid the settlor was a national of the tidpunkten för förordnandet var United Kingdom and was domici- medborgare i Det Förenade led in Sweden. Konungariket och hade hemvist i

Sverige,

then the United Kingdom shall skall Det Förenade Konungariket allow against the tax calculated ac- från den skatt som enligt dess lagcording to its law by reference to stiftning beräknas på egendomen

that property a credit equal to the medge avräkning med belopp mot-

taX paid in Sweden by reference to svarande den skawut som erlagts i that property. Sverige på egendomen.

(2) Where under this Convention 2. I fall då Sverige enligt detta

Sweden may impose tax by referen- avtal får uttaga skatt på annan

ce 10 any property other than pro- egendom än sådan som Sverige får perty which Sweden is entitled to beskatta enligt nämnda artikel 6, 7

tax in accordance with the said Ar- eller 8. undvikes dubbelbeskattning Prop. 1987/88: 132 ticles 6, 7 or 8, then double taxation på följande sätt: shall be avoided in the following

manner:

(a) Where the United Kingdom a) Då Det Förenade Konungariimposes tax by reference 10 proper- ket uttager skatt på egendom enligt ty in accordance with the said Ar- nämnda artikel 6, 7 eller 8, skall ticles 6, 7 or 8, Sweden shall allow Sverige från den skatt som enligt against the tax calculated according svensk lagstiftning beräknas på to its law by reference to that pro- egendomen medge avräkning med perty a credit equal to the tax paid belopp mosvarande den skatt som in the United Kingdom by referen- erlagts I Det Förenade Konungarice to that property. ket på egendomen.

(b) Where the United Kingdom b) Då Det Förenade Konungariimposes tax by reference to proper- ket uttager skatt på sådan egendom ty not referred 10 in sub-paragraph som icke avses i a) under denna

(a) of this paragraph and the de- punkt och den avlidne eller överlå-

ceased or transferor was a national taren var svensk medborgare med of Sweden and was domiciled in the hemvist i Det Förenade Konungari-

United Kingdom at the time of the ket vid tidpunkten för dödsfallet

death or transfer. Sweden shall al- eller överlåtelsen, skall Sverige low against the tax calculated ac- från den skatt som enligt svensk cording to its law by reference to lagstiftning beräknas på egendomen that property a credit equal to the medge avräkning med belopp mottax paid in the United Kingdom by svarande den skatt som erlagts i.

reference to that property. Det Förenade Konungariket på

egendomen.

(3) Any credit allowed in a Con- 3..Belopp med vilket avräkning tracting State under paragraphs (1) medges i en avtalsslutande stat enor (2) of this Article shall not ex- ligt punkt I eller 2 av denna artikel ceed the part of the tax imposed in får icke överstiga den del av den i that Contracting State which is at- denna avtalsslutande stat uttagna tributable to the property by refer- skatten som är hänförlig till egenence to which the credit is given. dom beträffande vilken avräkning

medges.

(4) For the purposes of this Arti- 4. Vid tillämpningen av denna arcle: tikel gäller följande:

(a) the tax attributable to any a Med skatt hänförlig till egenproperty imposed in a Contracting dom. som beskattas i en avtalsslu- State is tax as reduced by the tande stat, avses skatt, som minamount of any credit allowed by skats med belopp med vilket avräkthat Contracting State in respect of ning medgivits av denna avtalsslutax attributable to that property im- tande stat för skatt som är hänförlig posed outside Sweden or the Unit- till egendomen och som uttagits ed Kingdom: and utanför Sverige eller Det Förenade

Konungariket.

(b) tax is imposed in a Contract- b) Skatt anses uttagen i en aving State if it is chargeable under talsslutande stat. om den utgår en-

the law of that Contracting State ligt lagstiftningen i denna stat och

and duly paid. är vederbörligen erlagd.

Articie 13 Artikel 13

Time Limit Tidsgräns

Any claim for a credit or för a Framställning om avräkning eller

refund of tax founded on the provi- återbetalning av skatt grundad på Prop. 1987/88: 132

sions of this Convention shall be bestämmelserna i detta avtal skall made within six vears from the date göras inom sex år från tidpunkten of the event giving rise to a liability för den händelse som föranledde to tax. or, where later, within one skattskyldighet eller inom ett år vear from the last date on which tax från den sista dagen då skatt för for which credit is given is due. The vilken avräkning medges förfaller

competent authority of a Contract- till betalning, om sistnämnda tid-

ing State may, in appropriate cir- punkt inträffar senare. Den behöricumstances, extend this time limit ga myndigheten i en avtalsslutande where the final determination or the stat kan, om omständigheterna förpayment of tax in the other Con- anleder därtill; utsträcka denna

tracting State is delayed. tidsgräns i fall då slutligt faststäl-

lande eller betalning av skatt i den

andra avtalsslutande staten har för-

dröjts.

Article 14 Artikel 14 Mutual Agreement Procedure Förfarandet vid ömsesidig överens-

kommelse

(1) Where a person considers that 1. Om en person gör gällande, att the actions of one or both. of the i en avtalsslutande stat eller i båda Contracting States result or will re- staterna vidtagits åtgärder som för sult for him in taxation not in accor- honom medför eller kommer att

dance with the provisions of this medföra en mot bestämmelserna i

Convention, he may. irrespective detta avtal stridande beskattning, of the remedies provided by the do- äger han — utan att detta påverkar mestic laws of those Contracting hans rätt att använda sig av de

States, present his case to the com- rättsmedel som finns i dessa staters petent authority of either Contract- interna rättsordning — göra fram-

ing State. ställning i saken hos den behöriga

myndigheten i endera avtalsslutande staten. (2) The competent authority shall 2, Om denna behöriga myndighet

endeavour. if the objection appears finner framställningen grundad men

10 it to be justified and if it is not ej själv kan få till stånd en tillfredsitself able to arrive at a satisfactory ställande lösning, skall myndighesolution, 10 resolve the case by mu- ten söka lösa frågan genom ömsesitual agreement with the competeni dig överenskommelse med den be-

authority of the other Contracting höriga myndigheten i den andra av-

State, with a view to the avoidance talsslutande staten i syfte att undvi-

of taxation which is not in accor- ka en mot bestämmelserna i detta dance with the provisions of this avtal stridande beskattning. Convention.

(3) The competent authorities of 3. De behöriga myndigheterna i the Contracting States shall ende- de avtalsslutande staterna skall geavour to resolve by mutual agrec- nom ömsesidig överenskommelse

ment any difficulties or doubts ari- söka avgöra = svårigheter = eller sing as to ihe interpretation or app- tvivelsmål som uppkommer röran-

lication of this Convention. de tolkningen eller tillämpningen av

detta avtal.

(4) The competent authorities of 4, De behöriga myndigheterna i the Contracting States may com- de avtalsslutande staterna kan trämunicate with each other directly da i direkt förbindelse med varand-

for the purpose of reaching an ra för att träffa överenskommelse I Prop. 1987/88: 132 agreement in the sense of the prece- fall som angivits i föregående punkding paragraphs. ter.

Article 15 Artikel 15

Exchange of Information Utbyte av upplysningar

(ff The competent authorities of 1. De behöriga myndigheterna i the Contracting States shall ex- de avtalsslutande staterna skall utchange such information as is ne- byta sådana upplysningar som är cessary for carrying out the provi- nödvändiga för att genomföra besions of this Convention or for the stämmelserna i detta avtal eller för prevention of fraud or the admini- att förhindra bedrägeri eller för att stration of statutory provisions tillämpa givna föreskrifter till föreagainst legal avoidance in relation byggande av skatteundandragande i

to the taxes which are the subject of fråga om de skatter som omfattas

this Convention. Any information av detta avtal. De utbytta upplysso exchanged shall be treated as ningarna skall behandlas som hemsecret and shall not be disclosed to liga och får icke yppas för andra

any persons other than persons (in- personer än sådana (befattningsha-

cluding a Court or administrative vare vid domstolar och förvaltbody) concerned with the assess- ningsmyndigheter däri inbegripna)

ment or collection of. or prosecu- som handlägger frågor om taxering, tion in respect of, or the determina- uppbörd eller åtal i fråga om de tion of appeals in relation 10, the skatter som omfattas av avtalet el-

taxes which are the subject of this ler avgör besvär beträffande sådana Convention. skatter.

(2) In no case shall the provisions 2. Bestämmelserna I punkt I av

of paragraph (1) of this Article be denna artikel skall icke anses med-

construed so as to impose on the föra skyldighet för den behöriga

competent authority of cither Con- myndigheten i endera avtalsslu-

tracting State the obligation: tande staten

(a) to carry out administrative a) att vidtaga förvaltningsåtmeasures at variance with the laws gärder, som strider mot lagstiftning

or administrative practice prevail- eller administrativ praxis som gäller

ing in either Contractipg State: 1 endera avtalsslutande staten:

(b) to supply particulars which bj) att lämna upplysningar. som are not obtainable under the laws or icke är tillgängliga enligt lagstiftin the normal course of the adminis- ningen eller under sedvanlig tjänstration of that or of the other Con- teutövning i denna eller i den andra tracting State: avtalsslutande staten;

(c) to supply information which c) att lämna upplysningar, som would disclose any trade, business, skulle röja affärshemlighet, industindustrial, commercial or profes- ri-, handels- eller yrkeshemlighet sional secret or trade process, or eller i näringsverksamhet använt information, the = disclosure of förfaringssätt eller upplysningar,

which would be contrary to public vilkas överlämnande skulle strida

policy. mot allmänna hänsyn.

Article 16 Artikel 16 Diplomatic and Consular Officials Diplomatiska och konsulära befatt-

ningshavare

Nothing in this Convention shall Detta avtal påverkar icke de

affect the fiscal privileges of diplo- privilegier ti beskattningshänseen- Prop. 1987/88: 132 matic or consular officials under de, som enligt folkrättens allmänna the general rules of international regler eller föreskrifter i särskilda law or under the provisions of spe- överenskommelser tillkommer dipcial agreements. lomatiska eller konsulära befatt-

ningshavare.

Article 17 Artikel 17 Entry into Force Ikraftträdande

(1) This Convention shall be sub- I. Detta avtal skall rauficeras en-

ject to ratification in accordance ligt det förfarande som gäller i var-

with the applicable procedures ol dera avtalsslutande staten och ratieach Contracting State and instru- fikationshandlingarna utväxlas 1

ments of ratification shall be ex- London snarast möjligt.!

changed at London as soon as pos-

sible.!

(2) This Convention shall enter 2. Detta avtal träder i kraft ome-

into force immediately after the ex- delbart efter det 30 dagar förflutit piration of 30 days following the från den dag då ratifikationshand-

date on which the instruments of lingarna utväxlades och tillämpas ratification are exchanged, and därefter: shall thereupon have etfeet:

(av in the United Kingdom in res- a) I Det Förenade Konungariket

peet of property by reference 10: på egendom för vilken skattskyldigwhich there is a charge to tax which het uppkommer efter nämnda tidarises after that date: punkt:

(b) in Sweden, as regards inheri- b) i Sverige, beträtfande arvstanee tax, in respect of estales of skatt, på kvarlåtenskap efter per- "persons who die after that date, son, som avlider efter nämnda tidand, as regards gift tax, mm respect punkt. och beträffande gåvoskatt. of gilts by reference to which there på gåva för vilken skattskyldighet is a charge to tax which arises after uppkommer efter nämnda tidpunkt. that date.

(3) Subject to the provisions of 3. Om icke bestämmelserna i paragraph (4) of this Article. the punkt 4 av denna artikel föranleder Convention: between the United annat. upphör det i London den 14 Kingdom of Great Britain and oktober 1964 undertecknade avtalet Northern Ireland and the Kingdom mellan Sverige samt Storbritannien of Sweden for the Avoidance of och Nordirland för undvikande av Double Taxation and the Preven- dubbelbeskattning och förhindrantion of Fiscal Evasion with respect de av skatteflykt beträffande skatto Duties on the Estates of Deceas- ter på kvarlåtenskap (härefter be-

ed Persons signed at London on 14 nämnt "1964 års avtal”) att gälla

October 1964 (herceinafter referred beträffande egendom på vilken detto as "the 1964 Convention”) shall ta avtal tillämpas enligt bestämmelcease lo have effect in respect of serna I punkt 2 av denna artikel. property to which ihis Convention in accordance with the provisions of paragraph (2) of this Article applies.

(4) Where on a death before 27 4. I fall dä, vid dödsfall som in- March 1981 any provision of the träffar före den 27 mars 1981. be- 1964 Convention would have affor- stämmelse i 1964 års avtal skulle ha

I Ratifikationshandlingarna utväxlades den 19 maj 1981.

ded any greater relief than this medfört större skattelättnad än det- Prop. 1987/88: 132 Convention in respect of ta avtal i fråga om

(2) any gift inter vivos made by a) gåva under livstiden, som den the deccased before 27 March 1974, avlidne givit före den 27 mars 1974, or eller

(b) any settled property in which b) egendom, som ingår i förmånsthe deccased had a beneficial inte- tagarförordnande och av vilken den rest in possession before 27 March avlidne ägde rätt till avkastning före 1974 but not ät any time thereafter. den 27 mars 1974 men icke vid nå-

got tillfälle därefter,

that provision shall continue to skall bestämmelsen alltjämt gälla have effect in the United Kingdom i Det Förenade Konungariket bein relation to that gift or settled pro- träffande gåvan eller egendomen. perty.

(5) The 1964 Convention shall 5. 1964 års avtal skall upphöra att

terminate on the last date on which gälla den dag då det sist tillämpas

it has effect in accordance with the enligt föregående bestämmelser i foregoing provisions of this Article. denna artikel.

Article 18 Artikel 18

Termination Upphörande

(1) This Convention shall remain I. Detta avtal förblir i kraft tills in force until terminated by a Con- det uppsäges av en avtalsslutande tracting State. Either Contracting stat. Endera avtalsslutande staten State may terminate this Conven- kan uppsäga detta avtal när som

tion at any time after 5 years from helst efter fem år räknat från den

the date on which the Convention dag då avtalet träder i kraft. under enters into force provided that at förutsättning att meddelande om least 6 months” prior notice has uppsägningen lämnats på diploma-

been given through the diplomatic tisk väg minst sex månader i för-

channel. In such event the Conven- väg. I händelse av sådan uppsägtion shall cease to have effect at the ning upphör avtalet att gälla vid utend of the period specified in the gången av den tidrymd som anges i notice but shall continue to apply in meddelandet. Avtalet skall dock respect of the estate of any person alltjämt tillämpas beträffande kvardying before the end of that period låtenskap efter person, som avlider and in respect of any event (other före utgängen av denna tidrymd, than death) occurring before the samt beträffande varje annan hänend of that period and giving rise 10 delse än dödsfall, vilken inträffar liability to tax under the laws of före utgången av denna tidrymd either Contracting State. och som medför skattskyldighet en-

ligt lagstiftningen 1 endera avtals-

slutande staten.

(2) The termination of this Con- 2, Upphörandet av detta avtal vention shall not have the effect of medför icke att avtal eller annan reviving any treaty or arrangement överenskommelse. som upphävts abrogated by this Convention or by genom detta avtal eller genom avtal treaties previously concluded be- som tidigare slutits mellan de avtween the Contracting States. talsslutande staterna, åter skall gäl-

la.

In witness whereof the under- Till bekräftelse härav har undersigned, duly authorised thereto by tecknade, därtill vederbörligen be-

their respective — Governments, myndigade av sina respektive rege- Prop . 1987/88: 132 have signed this Convention. ringar, undertecknat detta avtal.

Done in duplicate at Stockholm Som skedde i Stockholm den 8

this eighth day of October 1980, in oktober 1980 i två exemplar på the English and Swedish languages, svenska och engelska språken, vil-

both texis being equally authorita- ka båda texter äger lika vitsord.

tive.

For the Government of the King- För Konungariket Sveriges regedom of Sweden: ring:

Ola Ullsten

For the Government of the United För Det Förenade Konungariket Kingdom of Great Britain and Nor- Storbritannien och Nordirlands rethern Ireland: gering:

D.F. Murray

Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.

2Förslag till Prop. 1987/88: 132

Lag om ändring i lagen (1987: 1182) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Schweiz

Härigenom föreskrivs att 48 lagen (1987: 1182) om dubbelbeskattnings-

avtal mellan Sverige och Schweiz skall ha följunde lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

Utdelning från bolag med hem- Utdelning från bolag med hem-

vist i Schweiz till bolag med vist I Schweiz ull bolag med hemvist i Sverige skall, förutom i hemvist i Sverige skall. förutom i fall som anges i artikel 25 § 5 i avta- fall som anges I artikel 258 5 i avtalet, vara befriad från skatt let, i den mån utdelningen skulle ha

varit undantagen från beskattning enligt svensk lagstiftning om båda bolagen hade varit svenska, vara

befriad från skau

a) om den vinst av vilken utdelningen betalas underkastats normal

schweizisk inkomstskatt för bolag eller därmed jämförlig inkomstskatt. eller

b) om den utdelning som betalas av bolaget med hemvist i Schweiz huvudsakligen utgörs av utdelning vilken detta bolag mottagit på aktier eller andelar, som bolaget innehar i bolag med hemvist i annan stat än Schweiz, och vilken skulle ha varit undantagen från svensk skatt om de aktier eller andelar för vilka utdelningen betalas hade innehafts dirckt av

bolaget med hemvist i Sverige.

Denna lag träder i kraft den I juli 1988 och tillimpas beträffande utdelning som blivit tillgänglig för lyftning från och med dagen för ikraftträdandet.

Finansdepartementet Prop. 1987/88: 132

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 3 mars 1988

Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande. och statsråden Feldt.

Sigurdsen, Hjelm-Wallén, Peterson, Bodström, Göransson, Gradin, Dahl,

R. Carlsson, Holmberg, Hellström, Johansson, Hulterström, Lindqvist, G. Andersson. Lönnqvist, "Thalén

Föredragande: statsrådet Feldt

Proposition om ändring av dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige samt Storbritannien och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva, m. m.

1Dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige samt Storbritannien och Nordirland

1.1Inledning

Den 8 oktober 1980 undertecknades ett avtal mellan Sverige samt Storbritannien och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva

(prop. 1980/81: 72. SkU 20, rskr. 159). Avtalet tillämpas på kvarlåtenskap

efter person som avlidit den 19 juni 1981 eller senare och på gåva för vilken skattskyldighet uppkommer detta datum eller senare (SFS 1981: 766).

Avtalet ersatte ett avtal från år 1964. 1980 års avtal tillkom delvis på grund av den reform som år 1975 genomfördes av brittisk arvs- och

gåvoskattelagstiftning. Genom reformen ersattes de i Storbritannien och Nordirland utgående kvarlåtenskapsskatterna med en skatt på överlåtelse

av förmögenhet (capital transfer tax”. ”CTT"). Denna skatt utgick både som kvarlätenskapsskatt vid dödstall och som gåvoskatt vid vissa benefika överlåtelser av egendom. En redogörelse för avtalet och denna brittiska lagstiftning finns i prop. 1980/81:72.

Genom 1986 års ”Finance Act” ersattes skatten på överlåtelse av förmögenhet av en arvsskatt (CCinheritance tax”. ”IHT). Detta medförde att

dubbelbeskattningsavtalet behövde förtydligas. Efter förhandlingar upprättades ett utkast till protokoll om ändring av avtalet. Utkastet har remitterats till kammarkollegiet som inte har haft något att erinra mot detta. Protokollet undertecknades den 21 december 1987. Liksom avtalet är

protokollet upprättat på svenska och engelska, vilka båda texter äger lika

vitsord.

1.2Ändringarna i brittisk lagstiftning Prop. 1987/88: 132

Med verkan på överlåtelser och dödsfall som äger rum den 18 mars 1986 eller senare har den tidigare överlåtelseskatten ersatts av en arvsskaltl.

Någon omedelbar skatt på gåvor mellan enskilda utgår inte längre. Sådana överlåtelser betecknas nu som möjligen skattebefriade (potentially ex-

empt transfers”). Andra överlåtelser — sådana som berör stiftelser och

bolag — beskattas i princip som förut när överlåtelsen görs, men skatten utgår endast med hälften av den skatt som skulle utgått om fråga varit om

arvfallen egendom. Dock gäller att alla överlåtelser, även sådana som betecknas som möjligen skattebefriade. beskattas som arvfallen egendom om den ifrågavarande överlåtelsen ägt rum under de sju är som närmast föregått överlätarens död. Skatten nedsätts emellertid om överlåtelsen

skett mer än tre år före dödsfallet. Vid bestämmandet av den tillämpliga

skattesatsen beaktas alla skattepliktiga överlåtelser som överlåtaren före-

tagit under de sju år som närmast föregått överlåtelsen: tidigare beaktades alla sådana överlätelser som sket under en tioårsperiod.

1.3Lagförslaget

1980 års avtal har införlivats med svensk rätt genom att regeringen — efter

riksdagens godkännande av avtalet — har föreskrivit att avtalet skall gälla

för Sveriges del. Detta har skett med stöd av ett bemyndigande i 71 8 1

mom. lagen (1941: 416) om arvsskatt och gåvoskatt. När eu dubbelbeskattningsavtal skall gälla i stället för svensk skattelag skall avtalet enligt den sedan år 1974 gällande regeringsformen införlivas med den svenska rätts-

ordningen genom lag och inte genom förordning. Bemyndigandet i lagen

om arvsskault och gåvoskatt — som alltså inte överensstämmer med rege-

ringsformens regler — får emellertid enligt punkt 6 första stycket andra

meningen i övergångsbestämmelserna till regeringsformen fortfarande utnyttjas. Sedan införlivandet av ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Republiken Korea har dock praxis varit att införliva dubbelbeskattningsavtal med svensk rätt genom lag (prop. 1981/82: 107. SFS 1982: 707).

För att följa denna praxis föreslås nu att avtalet, med vidtagna ändringar,

skall införlivas med svensk rätt genom en lag.

Lagförslaget består dels av paragraferna 1—4, dels av en bilaga som

innehåller två texter av dubbelbeskattningsavtalet i dess lydelse efter de i

protokollet angivna ändringarna. Texterna som är på engelska och svenska har samma giltighet. :

Här redovisas paragrafernas innehåll medan de genom protokollet införda ändringarna i avtalet presenteras i avsnitt 1: 4.

I förslaget till ny lag föreskrivs att avtalet och protokollet skall gälla för

Sveriges del (1 §). Vidare anges i lagförslaget hur ansökan om skattelind- ” ring på grund av avtalet skall göras (2 §) och med vilket belopp i sådant fall

anstånd får medges (358). Slutligen anges hur ansökan om rättelse skall

göras om någon beskattats i strid med avtalets bestämmelser (4 §). Protokollet träder i kraft omedelbart efter utgången av trettio dagar efter den dag då de avtalsslutande staterna underrättat varandra att de åtgärder

vidtagits som enligt respektive lagstiftning krävs för att protokollet. skall Prop. 1987/88: 132 träda i kraft, Det är således inte möjligt att redan nu bestämma vid vilken

tidpunkt avtalet i dess nya lydelse skall träda i kraft. I förslaget till lag har

därför föreskrivits, att lagen träder i kraft den dag regeringen bestämmer. 1 samband härmed avser regeringen att upphäva den gamla förordningen samt meddela erforderliga övergångsbestämmelser.

1.4Protokollet

Genom protokollet har avtalet förtydligats så att den nya brittiska arvsskatten nu anges i urtikel 2 punkt I a som en skatt på vilken avtalet skall tillämpas. I artikel 2 punkt 2 har nu tydligare än tidigare angivits att avtalet

även tillämpas på skatter av samma eller i huvudsak likartat slag som efter

undertecknandet tas ut i endera staten vid sidan av eller i stället för de i punkt I i samma artikel uppräknade skatterna.

I artikel 3 i avtalet har den brittiska arvsskatten angivits inbegripas i

uttrycket ”skatt” vid tillämpningen av avtalet (punkt I d). Vidare har definitionen av behörig myndighet ändrats på svensk sida (punkt I f-

Artikel 4 punkt Ii avtalet anger i vilka fall en person vid tillämpningen av

avtalet skall anses ha haft hemvist i en avtalsslutande stat. Bestämmelsen

har nu i förtydligande syfte formulerats om.

Vad som 1 avtalet avses med uttrycket ”fast egendom” anges i artikel 6 punkt 2. Uurycket har nu angivits inbegripa byggnader.

På grund av förtydligandet av artikel 4 punkt I har orden ”eller var svensk medborgare” kunnat utgå i artikel II punkt I.

Sedan protokollet trätt i kraft tillämpas detta enligt protokollet i Det Förenade Konungariket på egendom för vilken skattskyldighet uppkommer efter den 17 mars 1986 och i Sverige, beträffande arvsskatt, på kvarlå-

tenskap efter person som avlider efter den 17 mars 1986, samt beträffande

gåvoskalt, på gäva för vilken skattskyldighet uppkommer efter den 17 mars 1986.

I fall då större skattelättnad skulle ha medgivits enligt bestämmelse i avtalet, innan detta ändrades genom protokollet. än som medges enligt avtalet sedan detta ändrats, skall dock sådan bestämmelse fortfarande tillämpas beträffande skattskyldighet som uppkommer före ikraftträdandet

av protokollet. Denna bestämmelse i protokollet bör beaktas i samband

med utformningen av övergångsbestämmelserna i den förordning genom

vilken lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige samt Storbritannien och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva,

träder i kraft.

2Föreslagen ändring av lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Schweiz

Den 7 maj 1965 undertecknades ett avtal mellan Sverige och Schweiz för

undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och för-

mögenhet (prop. 1965:177, BevU 58, rskr 427, SFS 1966: 554). I proposi- Prop. 1987/88: 132 tionen 1987/88:56 om tillämpning av detta avtal föreslog regeringen att riksdagen skulle godkänna et förslag till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Schweiz. Lagen avsågs ersätta de allmänna anvisningar som tagits in I kungörelsen (1966: 554) om tillämpning av avtalet den 7

maj 1985 mellan Sverige och Schweiz för undvikande av dubbelbeskatt-

ning. I förslaget till lag togs det in regler om befrielse från skattskyldighet i Sverige för utdelning mellan bolag i vissa andra fall än vad som följer av avtalet (4 §). I enlighet med skatteutskottets hemställan i betänkandet 1987/88: 13 godkände riksdagen förslaget till lag (rskr. 1987/88:50,. SFS

1987: 1182). Som framgår av propositionen var avsikten att — såsom föreskrivits i

artikel 2585 första meningen I avtalet — skattebefrielse skulle medges endast i den mån utdelningen skulle ha varit undantagen från beskattning enligt svensk lagstiftning, om båda bolagen varit svenska. Detta har inte

kommit till klart uttryck i lagtexten. Därför föreslås i förtydligande syfte

att lagen ändras så att detta villkor införs i lagtexten.

Ändringen föreslås träda i kraft den I juli 1988.

3Lagrådets hörande

Dubbelbeskattningsavtalens beskattningsregler ullämpas endast i den mån de medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle

föreligga. Jag anser på grund härav och på grund av förslagens beskaffen-

het i Övrigt att lagrådets hörande inte är erforderligt.

4 Hemställan

Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att anta inom finansdepartementet upprättade förslag till

1. lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige samt Storbri-

tannien och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv

och gåva,

2, lag om ändring i lagen (1987: 1182) om dubbelbeskattningsavtal

mellan Sverige och Schweiz.

5 Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att

genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden

har lagt fram.

Norstedts Tryckeri, Stockholm 1988