Inaktuell version
Trafikskadelag (1975:1410)
- Departement
- Justitiedepartementet L2
- Utfärdad
- 1975-12-15
- Ändring införd
- SFS 1975 i lydelse enligt SFS 2005:1126
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-04-04
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
- motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
- motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
- motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.
Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562).
- NJA 2019 s. 89:Trafikskadelagen. Ett skogsfordon har i samband med markberedning orsakat en skogsbrand. De uppkomna skadorna har ansetts vara skada i följd av trafik.
- NJA 2017 s. 622:Trafikskadeersättning. Ersättning för skada i följd av trafik har inte utgått när en parkerad bil sattes i brand och genom kortslutning av startmotorn förflyttade sig en knapp billängd och spred elden till en skola. Det har inte ansetts att bilen varit i trafik.
Trafikförsäkring
2 § Trafikförsäkring skall finnas för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och ej är avställt samt för annat motordrivet fordon som brukas i trafik här i landet. Försäkringsplikten fullgörs av fordonets ägare. Innehas fordonet på grund av kreditköp med förbehåll om återtaganderätt eller innehas det med nyttjanderätt för bestämd tid om minst ett år, fullgörs dock försäkringsplikten av innehavaren.
Trafikförsäkring för ett motordrivet fordon som har registrerats i vägtrafikregistret kan genom uppsägning av försäkringstagaren upphöra att gälla endast om
- fordonet inte längre är registrerat i vägtrafikregistret,
- fordonet är avställt, eller
- försäkringstagarens skyldighet att hålla fordonet försäkrat har upphört av någon annan anledning.
Andra stycket skall inte tillämpas, om för fordonet gäller trafikförsäkring hos en annan försäkringsanstalt. Lag (2001:562).
- NJA 2009 s. 244:I mål mot A med krav på att denne såsom registrerad ägare till en bil skall utge trafikförsäkringsavgift har A invänt att han inte är ägare till bilen och att hans namnteckning förfalskats på anmälan om ägarbyte. Försäkringsplikten har ansetts åvila A när han inte gjort sitt påstående sannolikt.
3 § Staten är ej skyldig att hålla trafikförsäkring. Sådan skyldighet åvilar ej heller annan beträffande
- motordrivet fordon under tid då fordonet är taget i anspråk med nyttjanderätt enligt förfogandelagen (1978:262) eller då fordonet brukas för att avlämnas enligt den lagen eller hemföras efter förfogande eller då det brukas i samband med besiktning för uttagning för totalförsvarets behov,
- motordrivet fordon under tid då fordonet innehas av Försvarsmakten enligt skriftligt avtal som har träffats av myndigheten eller då fordonet brukas för att avlämnas eller hemföras enligt sådant avtal. Lag (1994:1731).
4 § Regeringen kan föreskriva undantag från trafikförsäkringsplikt beträffande
- motordrivet fordon som tillhör viss främmande stat,
- annat motordrivet fordon som är registrerat eller hemmahörande i viss främmande stat.
5 § Trafikförsäkring får meddelas av
- en försäkringsgivare som har fått tillstånd till det av regeringen, samt
- en EES-försäkringsgivare som är verksam här i landet enligt lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i Sverige.
En försäkringsgivare som får meddela trafikförsäkring är skyldig att på begäran meddela trafikförsäkring. I ett tillstånd enligt första stycket 1 kan dock skyldigheten begränsas till att gälla försäkring åt personer som tillhör en viss yrkesgrupp eller intressegrupp eller som är bosatta inom ett visst område. Finansinspektionen kan efter ansökan medge motsvarande begränsning för försäkringsgivare som driver verksamhet här som avses i första stycket 2. Finansinspektionens beslut får överklagas hos regeringen.
En försäkringsgivare som avser att meddela trafikförsäkring genom gränsöverskridande verksamhet med stöd av 2 kap. 1 § lagen om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i Sverige men som inte har fast driftställe i Sverige skall ha en representant här i landet. Representanten skall vara bosatt i Sverige eller vara en svensk juridisk person. Försäkringsgivaren skall utfärda en fullmakt för representanten att gentemot skadelidande företräda försäkringsgivaren och att själv eller genom annan tala och svara för denne angående försäkringsfall. Representanten skall även ha behörighet att företräda försäkringsgivaren vid kontroll av om det finns giltig trafikförsäkring. Försäkringsgivaren skall informera försäkringstagarna om vem som är försäkringsgivarens representant och om dennes adress. Ytterligare föreskrifter om villkor beträffande representanter får meddelas av regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Finansinspektionen. Lag (2005:1126).
6 § Återkallar regeringen tillståndet för en försäkringsanstalt att meddela trafikförsäkring, skall den som har tagit trafikförsäkring hos anstalten och som är skyldig att ha sådan försäkring taga ny trafikförsäkring för fordonet inom en månad efter det att beslutet om återkallelse har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar.
I fall som avses i första stycket upphör den tidigare trafikförsäkringen senast vid utgången av den angivna månadsfristen. Lag (1980:40).
7 § Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om försäkringsanstalts verksamhet enligt denna lag.
Trafikskadeersättning
8 § För person- eller sakskada som uppkommer i följd av trafik här i landet med motordrivet fordon utgår trafikskadeersättning i fall som anges i denna lag. Trafikskadeersättning utgår i motsvarande fall också för skada som i följd av trafik utomlands med här i landet registrerat eller svenska staten tillhörigt motordrivet fordon tillfogas svensk medborgare eller den som har hemvist i Sverige.
Trafikskadeersättning utgår ej för atomskada i fall då rätten att göra ersättningsanspråk gällande mot annan än innehavare av atomanläggning är inskränkt enligt 14 § atomansvarighetslagen (1968:45). Lag (1993:1384), (1993:1646) och (1995:1185).
- NJA 2011 s. 331:Statliga och kommunala väghållare har efter trafikolycka, trots väghållaransvaret, ansetts berättigade till trafikskadeersättning för sakskada i form av kostnader som inte avsett skyddsåtgärder. Reparation av skadade vägbroar (I) och åtgärdande av skadat vägmärke (II).
- NJA 2019 s. 89:Trafikskadelagen. Ett skogsfordon har i samband med markberedning orsakat en skogsbrand. De uppkomna skadorna har ansetts vara skada i följd av trafik.
- RH 2000:38:Föräldrar till minderårig dotter som omkommit genom en trafikolyckshändelse har inte ansetts ha rätt till ersättning enligt trafikskadelagen (1975:1410) för personskada och inkomstförlust på grund av den psykiska chock som de fått till följd av dotterns död.
- RH 2009:65:Sedan det befunnits att en skada i visst fall i och för sig uppkommit i följd av trafik enligt 8 § trafikskadelagen (1975:1410) har krav mot trafikförsäkringen ogillats med hänvisning till att kravet på adekvans mellan trafik och skada inte varit uppfyllt.
- NJA 2017 s. 622:Trafikskadeersättning. Ersättning för skada i följd av trafik har inte utgått när en parkerad bil sattes i brand och genom kortslutning av startmotorn förflyttade sig en knapp billängd och spred elden till en skola. Det har inte ansetts att bilen varit i trafik.
9 § I fråga om trafikskadeersättning tillämpas 5 kap. och 6 kap. 3 §skadeståndslagen (1972:207) samt lagen (1973:213) om ändring av skadeståndslivräntor. Lag (2001:734).
- NJA 2004 s. 609:Den som var brukare, men inte ägare, av fordon som skadats i följd av trafik med motordrivet fordon har i visst fall inte ansetts vara berättigad till trafikskadeersättning för allmän förmögenhetsskada.
- NJA 2010 s. 661:Fråga om jobbskatteavdrag ska beaktas vid bestämmandet av trafikskadeersättning avseende inkomstförlust.
- NJA 2007 s. 461:En person som skadats i en trafikolycka och då varit arbetslös har erhållit ersättning för inkomstförlust beräknad utifrån en högre inkomst än han hade som arbetslös eftersom han gjort sannolikt att han skulle ha fått denna högre inkomst om skadan inte hade inträffat.
- NJA 2001 s. 695:Fråga om när preskriptionstiden på tio år enligt 28 § första stycket trafikskadelagen (1975:1410) börjar löpa (I och II) samt fråga om preskription av den rätt till omprövning som kan föreligga enligt 9 § samma lag (II).
- NJA 2008 s. 1217:Förutsättningar för rätt till omprövning av skadeståndslivränta enligt 5 kap. 5 § skadeståndslagen.
- NJA 2009 s. 104:Beslut i fråga som tingsrätt hänskjutit till prövning av HD. Sedan en kvinna till följd av en trafikolycka blivit helt arbetsoförmögen har hon drabbats av en sjukdom som i sig också skulle ha gjort henne helt arbetsoförmögen. Det har ansetts att sjukdomen inte skall beaktas när ersättningen för inkomstförlust och pensionsförlust till följd av trafikolyckan bestäms.
- 7 st Försäkringsinspektionens Kungörelse (1982:1284) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2003:1151) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 3 p, 1 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2011:1478) om ändring av vissa skadelivräntor
- 3 kap. 11 § Lag (1999:890) om försäkringsverksamhet under krig eller krigsfara m.m.
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2000:1477) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (1994:2085) om ändring av vissa skadelivräntor
- 7 st Försäkringsinspektionens Kungörelse (1983:1127) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 3 p, 1 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2014:1326) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 3 p, 1 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2010:1842) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st Finansinspektionens tillkännagivande (1996:10) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 2 p, 1 st 3 p Finansinspektionens tillkännagivande (2008:1043) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (1993:1682) om ändring av vissa skadelivräntor
- 3 st Försäkringsinspektionens Tillkännagivande (1990:1535) om ändring av vissa skadelivräntor
- 7 st Försäkringsinspektionens Kungörelse (1981:1170) om ändring av vissa skadelivräntor
- 7 st Försäkringsinspektionens Kungörelse (1985:1123) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (1992:1717) om ändring av vissa skadelivräntor
- 7 st Försäkringsinspektionens Kungörelse (1987:1346) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 2 p, 1 st 3 p Finansinspektionens tillkännagivande (2006:1584) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2002:1175) om ändring i vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (1999:1432) om ändring av vissa skadelivräntor
- 7 st Försäkringsinspektionens Kungörelse (1986:1428) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (1997:2) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (1998:1590) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (1997:1337) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 3 p, 1 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2013:23) om ändring av vissa skadelivräntor
- 7 st Försäkringsinspektionens Kungörelse (1989:1111) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 3 p, 1 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2005:1068) om ändring av vissa skadelivräntor
- 4 st b p, 1 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2016:1021) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 2 p, 1 st 3 p Finansinspektionens tillkännagivande (2013:1079) om ändring av vissa skadelivräntor
- 4 st Finansinspektionens tillkännagivande (1991:2040) om ändring av vissa skadelivräntor
- 2 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2001:1308) om ändring i vissa skadelivräntor
- 1 st 2 p, 1 st 3 p Finansinspektionens tillkännagivande (2016:5) om ändring av vissa skadelivräntor
- 3 st Försäkringsinspektionens Kungörelse (1989:2) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 3 p, 1 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2009:1075) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 3 p, 1 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2007:1365) om ändring av vissa skadelivräntor
- 9 st Försäkringsinspektionens Kungörelse (1985:33) om ändring av vissa skadelivräntor
- 1 st 3 p, 1 st 2 p Finansinspektionens tillkännagivande (2004:1318) om ändring av vissa skadelivräntor
10 § Skadas förare eller passagerare i motordrivet fordon som är i trafik, utgår trafikskadeersättning från trafikförsäkringen för fordonet.
Skadas motordrivet fordon som är i trafik eller egendom som befordras med sådant fordon, utgår trafikskadeersättning endast om skadan har uppkommit i följd av trafik med annat motordrivet fordon och därvid orsakats genom vållande i samband med förandet av det andra fordonet eller genom bristfällighet på det fordonet. I sådant fall utgår ersättningen från trafikförsäkringen för det andra fordonet.
- NJA 2006 s. 721:Fråga i mål angående trafikskadeersättning om beviskravet för att skadan har uppkommit i följd av trafik med ett okänt motorfordon och därvid orsakats genom vållande i samband med förandet av det okända fordonet.
11 § Uppkommer annan person- eller sakskada i följd av trafik med motordrivet fordon än som anges i 10 §, utgår trafikskadeersättning från trafik- försäkringen för fordonet.
För sakskada som tillfogas försäkringstagaren genom det egna fordonet utgår trafikskadeersättning enligt första stycket endast om fordonet brukades olovligen av annan. Ersättning enligt första stycket utgår ej för sakskada som genom det egna fordonet tillfogas fordonets brukare eller förare eller, om fordonet brukades olovligen, den som med vetskap därom följde med fordonet eller lät egendom befordras med detta.
Skadas ett spårfordon som omfattas av järnvägstrafiklagen (1985:192) och som är i trafik eller skadas person eller egendom i ett sådan fordon, utgår trafikskadeersättning enligt första stycket endast om skadan har orsakats genom vållande i samband med förandet av det motordrivna fordonet eller genom bristfällighet på det fordonet. Uppkommer därvid också skada på egendom som ingår i spåranläggningen, gäller vad nu har sagts även i fråga om denna skada. Lag (1985:194).
- NJA 2011 s. 331:Statliga och kommunala väghållare har efter trafikolycka, trots väghållaransvaret, ansetts berättigade till trafikskadeersättning för sakskada i form av kostnader som inte avsett skyddsåtgärder. Reparation av skadade vägbroar (I) och åtgärdande av skadat vägmärke (II).
- RH 2000:38:Föräldrar till minderårig dotter som omkommit genom en trafikolyckshändelse har inte ansetts ha rätt till ersättning enligt trafikskadelagen (1975:1410) för personskada och inkomstförlust på grund av den psykiska chock som de fått till följd av dotterns död.
12 § Trafikskadeersättning med anledning av personskada kan jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan. Ersättning till förare som har gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri kan även jämkas, om föraren därvid genom vårdslöshet har medverkat till skadan. Har personskada lett till döden, kan ersättning som avses i 5 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) också jämkas, om den avlidne uppsåtligen har medverkat till dödsfallet.
Trafikskadeersättning med anledning av sakskada kan jämkas, om vållande på den skadelidandes sida har medverkat till skadan. I fall som avses i 10 § andra stycket skall sådan medverkan till sakskada anses föreligga, om vållande i samband med förandet av det skadade fordonet eller det fordon varmed den skadade egendomen befordrades eller bristfällighet på fordonet har medverkat till skadan. Vidare skall i fall som avses i 11 § tredje stycket sådan medverkan till sakskada anses föreligga, om vållande i samband med spårdriften eller bristfällighet i någon anordning för denna har medverkat till skadan.
Jämkning enligt första eller andra stycket sker efter vad som är skäligt med hänsyn till den medverkan som har förekommit på ömse sidor och omständigheterna i övrigt. Lag (2001:734).
- NJA 1983 s. 522:Tillämpning av 12 § trafikskadelagen (1975:1410) i två fall då en psykiskt sjuk person på grund av eget handlande hamnat framför en lastbil och därvid förorsakats svår personskada. I det ena fallet har den skadade funnits inte ha varit så medveten om sitt handlande att detta kunde anses innefatta medverkan som avses i nämnda paragraf (I). I det andra fallet, där det visats att den skadade haft för avsikt att begå självmord, har det mot bakgrund av hans sjukdom och förhållandena i övrigt ansetts skäligt att tillerkänna honom jämkat skadestånd (II).
13 § Skall trafikskadeersättning för en och samma skada utgå från trafikförsäkringarna för flera fordon, svarar försäkringarna solidariskt för ersättningen.
14 § Från ett fordons trafikförsäkring utgår trafikskadeersättning med anledning av en och samma händelse med högst 300 miljoner kronor, ränta och ersättning för rättegångskostnader oräknade. Förslår beloppet ej till gottgörelse åt var och en som har rätt till ersättning ur beloppet, utgår i första hand ersättning för personskada. Ersättningarna till dem som ej kan beredas full gottgörelse nedsättes med samma kvotdel för var och en. Kan efter inträffat skadefall befaras att sådan nedsättning blir nödvändig, kan regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förordna att ersättning tills vidare skall utgå endast med viss kvotdel.
Om skada uppkommer i följd av trafik här i landet med ett fordon som hör hemma i något av länderna inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, tillämpas på begäran av den skadelidande i stället för första stycket de föreskrifter om obligatorisk motorfordonsförsäkring som gäller i det land där fordonet hör hemma. Lag 1993:1382 (1993:1646).
15 § Beträffande motordrivet fordon som enligt 3 § eller med stöd av 4 § 1 är undantaget från trafikförsäkringsplikt och som saknar trafikförsäkring svarar staten för den trafikskadeersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits.
I fall som avses i första stycket gäller vad som i denna lag föreskrives om försäkringsanstalt i tillämpliga delar staten.
16 § Beträffande motordrivet fordon som med stöd av 4 § 2 har undantagits från trafikförsäkringsplikt och som saknar trafikförsäkring svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid skadetillfället hade tillstånd att meddela trafikförsäkring eller som hade gjort sådan anmälan som avses i 5 § tredje stycket, solidariskt för den trafikskadeersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits.
I fråga om fordon som är försäkringspliktigt men som saknar trafikförsäkring har de försäkringsanstalter som avses i första stycket samma ersättnings- ansvar som anges där. För sakskada som tillfogas den försäkringspliktige gäller dock detta ansvar endast i fall då fordonet brukades olovligen av annan och antingen ej var registrerat i vägtrafikregistret eller var avställt.
De försäkringsanstalter som avses i första stycket svarar även solidariskt för den trafikskadeersättning som skulle ha utgått från trafikförsäkringen för motordrivet fordon vars identitet ej kan fastställas. Från ersättning för sakskada skall därvid avräknas ett belopp som svarar mot en tjugondedel av det basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring som gäller för det år då skadehändelsen inträffar. Vid skador på renar skall någon avräkning inte ske. Lag 1993:1383 (2001:562).
- NJA 2006 s. 721:Fråga i mål angående trafikskadeersättning om beviskravet för att skadan har uppkommit i följd av trafik med ett okänt motorfordon och därvid orsakats genom vållande i samband med förandet av det okända fordonet.
17 § Skadelidandes rätt till trafikskadeersättning får, utöver vad som anges i denna lag, inskränkas endast på grund av omständighet som har inträffat efter skadehändelsen och som enligt försäkringsavtalslagen (2005:104) kan medföra begränsning av försäkringsgivarens skyldighet att utge försäkringsbelopp. Lag (2005:113).
Skadestånd m. m.
18 § Den som drabbas av en skada i följd av trafik med ett motordrivet fordon får, trots att han kan få trafikskadeersättning, i stället kräva skadestånd enligt vad som gäller om detta. Har den skadelidandes rätt till trafikskadeersättning helt eller delvis fallit bort på grund av en omständighet som har inträffat efter skadehändelsen, är han berättigad till skadestånd i den delen endast om det finns särskilda skäl.
Skadestånd med anledning av en skada på ett motordrivet fordon i trafik eller på egendom som transporterats med det får jämkas efter vad som är skäligt med hänsyn till den medverkan som har förekommit på ömse sidor, de särskilda risker för skador som motorfordonstrafiken har inneburit och omständigheterna i övrigt. Lag (1999:266).
- NJA 1985 s. 309:Tillämpning av jämkningsregeln i 18 § 2 st trafikskadelagen då skada uppkommit på en bil vid sammanstötning med en cyklist, som var ensam vållande till sammanstötningen.
19 § Den som har utgett skadestånd med anledning av skada i följd av trafik med motordrivet fordon inträder intill det utgivna beloppet i den skade- lidandes rätt till trafikskadeersättning. Detta gäller dock ej i den mån trafikskadeersättningen skulle ha kunnat krävas åter från den skadestånds- skyldige enligt 20 §.
Har försäkringsgivare enligt avtal om annan skadeförsäkring än trafikför- säkring utgett ersättning för skada i följd av trafik med motordrivet fordon, inträder försäkringsgivaren intill beloppet av den utgivna ersättningen i försäkringshavarens rätt till trafikskadeersättning. Detsamma gäller när enligt förbindelse i avtal om olycksfalls- eller sjukförsäkring ersättning har utgetts med verkliga beloppet av sjukvårdskostnader eller andra utgifter och förluster som olycksfallet eller sjukdomen har medfört.
Trafikförsäkringsanstalts återkravsrätt m. m.
20 § Har skada för vilken trafikskadeersättning utgått vållats uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet, inträder försäkringsanstalten intill det utgivna beloppet i den skadelidandes rätt till skadestånd av skadevållaren. Detsamma gäller, om skadan har vållats genom vårdslöshet av förare som har gjort sig skyldig till brott som avses i 4 § eller 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.
Om trafikskadeersättning har betalats för en skada som omfattas av produkt- ansvarslagen (1992:18), inträder försäkringsanstalten intill det utgivna beloppet i den skadelidandes rätt till skadestånd enligt den lagen.
Är järnväg eller spårväg enligt järnvägstrafiklagen (1985:192) eller annan författning ansvarig för skada till följd av spårdriften och har trafik- skadeersättning utgått för skadan, får försäkringsanstalten kräva ersättningen åter från den ansvarige i den omfattning som är skälig med hänsyn till den medverkan som har förekommit på ömse sidor och omständigheterna i övrigt. Lag (1992:1121).
21 § I avtal om trafikförsäkring får göras förbehåll om rätt för försäkringsanstalten att kräva utgiven trafikskadeersättning åter från försäkringstagaren intill belopp för vilket denne har åtagit sig att stå självrisk.
Förbehåll om rätt till återkrav från fysisk person får för varje skadehändelse göras gällande med högst en tiondedel av det basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring som gäller för det år skadehändelsen inträffar. Lag (1981:1197).
22 § Skadas förare eller passagerare i motordrivet fordon i följd av trafik med detta fordon och annat motordrivet fordon och har skadan orsakats genom vållande i samband med förandet av det andra fordonet eller genom bristfällighet på detta, får trafikskadeersättning som har utgått för skadan krävas åter från försäkringen för det andra fordonet. Har vållande eller bristfällighet förekommit även på det förstnämnda fordonets sida, fördelas ersättningsansvaret mellan fordonens försäkringar efter vad som är skäligt med hänsyn till den medverkan som har förekommit på ömse sidor och omständigheterna i övrigt.
Kan enligt första stycket ersättning krävas åter från försäkringarna för två eller flera fordon, svarar försäkringarna solidariskt.
23 § Svarar trafikförsäkringarna för flera fordon solidariskt, skall försäk- ringarna sinsemellan taga lika del i ersättningsansvaret. Har skadan orsakats genom vållande i samband med förandet av något av fordonen eller genom bristfällighet på något av dem, skall dock försäkringen för det fordonet bära hela ersättningen i förhållande till försäkringen för fordon på vars sida varken vållande eller bristfällighet har förekommit. Föreligger vållande eller bristfällighet på flera sidor, fördelas ersättningsansvaret mellan fordonens försäkringar efter vad som är skäligt med hänsyn till den medverkan som har förekommit på olika sidor och omständigheterna i övrigt.
24 § I fall som avses i 16 § fördelas försäkringsanstalternas inbördes ersättningsansvar efter förhållandet mellan beloppen av de premier för direkt tecknade trafikförsäkringar som härrör från verksamheten här i landet och som för var och en av dem belöper på näst föregående kalenderår.
Trafikskadeersättning som har utgetts enligt 16 § andra stycket får intill en tiondedel av det basbelopp som anges i 21 § krävas åter från den som var skyldig att ha trafikförsäkring. Ersättningen får dock ej krävas åter, om fordonet vid skadetillfället brukades olovligen av annan och antingen ej var registrerat i vägtrafikregistret eller var avställt.
Har trafikskadeersättning utgetts enligt 16 § tredje stycket och blir fordonet sedermera känt, får ersättningen krävas åter från den försäkringsanstalt som har meddelat trafikförsäkring för fordonet. Lag (2001:562).
25 § Den som på grund av ansvarighet för skada enligt 20 § har utgett ersättning till försäkringsanstalt får efter vad som är skäligt kräva ersättningen åter från annan som också är ansvarig för skadan enligt 20 §.
Försäkringstagare som har krävts på självriskbelopp enligt 21 § och försäk- ringspliktig som har krävts på belopp som avses i 24 § andra stycket inträder intill det utgivna beloppet i den rätt till skadestånd enligt 20 § eller den rätt till återkrav enligt 22 eller 23 § som tillkommer försäkringsanstalten respektive försäkringsanstalterna. Är försäkringstagaren eller den försäkringspliktige ansvarig för skadan enligt 20 §, äger första stycket motsvarande tillämpning.
26 § Ersättning som har utgetts enligt denna lag får utöver vad som följer av 20--25 §§ krävas åter endast på grund av åtagande av annan än försäk- ringstagaren.
Skada under resa inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) m.m.
27 § Den som enligt 5 § första stycket 1 meddelar trafikförsäkring skall ha en skaderegleringsrepresentant i varje annat EES-land. Representanten skall vara bosatt i det landet eller, om det är en juridisk person, vara etablerad där.
Försäkringsgivaren skall utfärda fullmakt för skaderegleringsrepresentanten att reglera skadelidandes anspråk på ersättning från trafikförsäkringen när
- den skadelidande är bosatt i det EES-land där representanten är bosatt eller etablerad,
- det fordon vars försäkring skall tas i anspråk är försäkrat och normalt hemmahörande i något annat EES-land än som avses i 1 och
- skadan har inträffat i något annat EES-land än som avses i 1 eller i ett land som ingår i systemet med grönt kort.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om villkor beträffande skaderegleringsrepresentanter och föreskrifter om underrättelseskyldighet. Lag (2002:343).
28 § Om en skadelidande som är bosatt här i landet har anmält ett sådant försäkringsfall som avses i 27 § andra stycket till en försäkringsgivare i ett annat EES-land eller till en skaderegleringsrepresentant som denne har i Sverige utan att få ett motiverat besked om ersättning, svarar de försäkringsgivare som avses i 16 § solidariskt för ersättningen när det har gått tre månader sedan anmälan gjordes. Samma ersättningsansvar gäller om den utländske försäkringsgivaren inte har någon skaderegleringsrepresentant här i landet. Vad som sägs i detta stycke gäller inte om den skadelidande har vidtagit rättsliga åtgärder mot den utländske försäkringsgivaren.
Om fordonet är försäkringspliktigt men saknar trafikförsäkring, har de försäkringsgivare som avses i 16 § samma ersättningsansvar för skadan som anges i första stycket. Om fordonets identitet inte kan fastställas, svarar dessa försäkringsgivare solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått från försäkringen. Vad som sägs i detta stycke gäller även om fordonet inte är normalt hemmahörande i ett EES-land men försäkringsfallet har inträffat i ett EES-land.
Skaderegleringen skall påbörjas senast två månader efter det att ärendet anmäldes till de försäkringsgivare som avses i 16 §. Skaderegleringen skall avbrytas, om försäkringsgivaren eller skaderegleringsrepresentanten lämnar ett motiverat besked om ersättning. Vad som sägs om skadereglering i 7 kap. 1 § försäkringsavtalslagen (2005:104) skall tillämpas också på skadereglering enligt denna paragraf.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om skaderegleringen och föreskrifter om underrättelseskyldighet. Lag (2005:113).
- NJA 2001 s. 93:Fråga om preskription av rätt till trafikskadeersättning. 28 § trafikskadelagen (1975:1410). (Jfr. NJA 2000 s. 285)
- NJA 2000 s. 285:Fråga om en whiplash-skadad person skulle anses ha haft kännedom om att en fordran på trafikskadeersättning kunde göras gällande under mer än tre år innan talan om sådan ersättning väcktes, så att rätten till ersättning blivit preskriberad.
- NJA 1999 s. 232:Trafikförsäkringsbolag som erkänt sig vara ersättningsskyldigt gentemot skadelidande har ansetts ha avhänt sig rätten att åberopa specialpreskription enligt 28 § trafikskadelagen (1975:1410).
- NJA 2001 s. 695:Fråga om när preskriptionstiden på tio år enligt 28 § första stycket trafikskadelagen (1975:1410) börjar löpa (I och II) samt fråga om preskription av den rätt till omprövning som kan föreligga enligt 9 § samma lag (II).
29 § Den trafikförsäkringsförening som avses i 33 § skall på begäran lämna uppgifter om vem som har meddelat trafikförsäkring för ett fordon som är normalt hemmahörande i Sverige, vem som är försäkringsgivarens skaderegleringsrepresentant och vem som äger fordonet. För fordon som har undantagits från skyldighet att ha trafikförsäkring skall uppgift lämnas om vem som ansvarar i stället för en försäkringsgivare.
Motsvarande uppgifter skall lämnas också om fordon som är normalt hemmahörande i ett annat EES-land, i den mån trafikförsäkringsföreningen har tillgång till uppgifterna. Lag (2002:343).
Övriga bestämmelser
30 § Så snart ägare, brukare eller förare av motordrivet fordon har fått kännedom om händelse som kan medföra försäkringsfall enligt denna lag, skall han underrätta den försäkringsanstalt som har meddelat trafik- försäkring för fordonet om händelsen. Han är vidare skyldig att på begäran lämna försäkringsanstalten behövliga upplysningar och handlingar. Lag (2002:343).
31 § Den som vill bevaka rätt till ersättning enligt denna lag eller fordringsrätt i övrigt på grund av avtal om trafikförsäkring skall väcka talan inom tre år från det han fick kännedom om att fordringen kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det fordringen tidigast hade kunnat göras gällande. Försummar han det, är talan förlorad.
Har den som vill kräva trafikskadeersättning anmält skadan till försäkringsgivaren inom den tid som anges i första stycket, har han alltid sex månader på sig att väcka talan mot försäkringsgivaren sedan denne har förklarat att slutlig ställning har tagits till ersättningsfrågan.
Vad som sägs i andra stycket om försäkringsgivaren skall i fall som avses i 15 § gälla den myndighet som handlägger ersättningsärendet och i fall som avses i 16 § gälla trafikförsäkringsföreningen.
Förbehåll om kortare tid för att väcka talan än som anges i denna paragraf är utan verkan mot den som har anspråk på trafikskadeersättning. Lag (2002:343).
32 § Fordran på trafikskadeersättning med anledning av personskada får ej tagas i mät för den skadelidandes skuld. Utmätning av livräntebelopp kan dock ske enligt vad som föreskrives i 7 kap.utsökningsbalken. I fråga om förbud mot utmätning sedan ersättning har betalats ut gäller 5 kap. 7 § andra stycket utsökningsbalken.
Försäkringsanstalt får kvitta fordran på självriskbelopp enligt 21 § mot försäkringstagarens fordran hos anstalten. Fordran på ersättning som avses i 24 § andra stycket får kvittas mot fordran som innehas av den försäkrings- pliktige.
Fordran på trafikskadeersättning med anledning av personskada får ej i vidare mån än som följer av 19 § överlåtas innan ersättningen är tillgänglig för lyftning. Lag (2002:343).
33 § I fall som avses i 16 § företräds försäkringsanstalterna i ärenden om trafikskadeersättning eller om återkrav av utgiven sådan ersättning av en trafikförsäkringsförening i vilken anstalterna är medlemmar. Detta gäller även ärenden enligt 28 §. För ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden kan föreningen utse en av anstalterna att företräda de övriga.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer fastställer stadgar för trafikförsäkringsföreningen. Lag (2002:343).
34 § Saknas föreskriven trafikförsäkring för ett motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och inte är avställt, har trafikförsäkringsföreningen rätt till gottgörelse (trafikförsäkringsavgift) av den försäkringspliktige för den tid denne har underlåtit att fullgöra sin försäkringsplikt.
Trafikförsäkringsavgift bestäms på grundval av de årspremier för trafikförsäkring som har tillämpats här i landet under den tid trafikförsäkring har saknats. Avgiften får med tio procent överstiga högsta försäkringspremie för fordon av samma fordonsslag och med samma användningssätt som det oförsäkrade fordonet. Med fordonsslag avses personbil, lastbil, buss, motorcykel, traktor, motorredskap, moped och terrängmotorfordon. Förhöjning av premien på grund av omständigheter som ger anledning att anta att fordonet med hänsyn till innehavarens person utgör en särskild risk i trafiken får dock beaktas endast om det finns sådana omständigheter i det särskilda fallet.
Trots vad som sägs i andra stycket får trafikförsäkringsavgift tas ut med tvåhundra kronor för tid till dess trafikförsäkring tecknas eller försäkringsplikten upphör.
Domstol kan sätta ned trafikförsäkringsavgiften, om det finns särskilda skäl. I fråga om preskription av trafikförsäkringsavgift tillämpas 31 § första stycket. Lag (2002:343).
- NJA 2009 s. 244:I mål mot A med krav på att denne såsom registrerad ägare till en bil skall utge trafikförsäkringsavgift har A invänt att han inte är ägare till bilen och att hans namnteckning förfalskats på anmälan om ägarbyte. Försäkringsplikten har ansetts åvila A när han inte gjort sitt påstående sannolikt.
35 § Saknas föreskriven trafikförsäkring för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och ej är avställt, kan den försäkringspliktige föreläggas vid vite att fullgöra sin försäkringsplikt.
Föreläggande som avses i första stycket meddelas av länsstyrelsen i det län där den försäkringspliktige har sin adress enligt vägtrafikregistret. Mot sådant föreläggande får talan ej föras. Lag (2002:343).
36 § Saknas föreskriven trafikförsäkring när motordrivet fordon som inte är registrerat i vägtrafikregistret eller som är avställt brukas i trafik här i landet av den försäkringspliktige eller av annan med dennes tillstånd, döms den försäkringspliktige till penningböter.
Fortsätter den försäkringspliktige under tid då han står under åtal för för- seelse som avses i första stycket att begå sådan förseelse, skall vad han har gjort sig skyldig till före varje åtal anses som särskilt brott. Lag (2002:343).
37 § Förare av moped och förare av motorredskap som, utan att vara registrerat i vägtrafikregistret, omfattas av denna lag skall under färd här i landet medföra bevis om att fordonet är trafikförsäkrat och på anmodan visa upp beviset för bilinspektör eller polisman.
Den som bryter mot första stycket döms till penningböter. Han är dock fri från ansvar, om han senast tredje vardagen efter förseelsen styrker hos polismyndighet att han hade bevis om trafikförsäkring vid tiden för förseelsen samt omständigheterna ger vid handen att förseelsen har berott på tillfälligt förbiseende. Lag (2002:343).
38 § Trafikförsäkring som meddelas enligt denna lag skall i fråga om skada som uppkommer i följd av trafik med ett motordrivet fordon i något annat land i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet än Sverige, utöver vad som gäller om trafikskadeersättning enligt denna lag, täcka ersättning som enligt lagstiftningen i det land där skadan uppkommit skall omfattas av en obligatorisk motorfordonsförsäkring. Detta gäller även i fråga om skada som uppkommer vid direkt färd mellan två länder som ingår i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, om skadan tillfogas en medborgare i ett sådant land.
Tillhör fordon som avses i första stycket svenska staten skall svenska staten i stället bära ersättningsansvaret. Lag (2002:343).
Ändringar och övergångsbestämmelser
Lag (1976:340) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1975/76:181
- Omfattning
- ändr. 31 §
Lag (1976:358) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1975/76:196
- Omfattning
- ändr. 1 §
Lag (1977:949) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1977/78:16
- Omfattning
- nuvarande 33 § betecknas 34 §; ändr. 6, 31, 32 §§; ny 33 §; omtryck
Lag (1978:91) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1977/78:77
- Omfattning
- ändr. 1 §
Lag (1978:452) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1977/78:137
- Omfattning
- ändr. 2 §
Förordning (1978:455) om ikraftträdande av lagen (1978:452) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Omfattning
- ikrafttr. av 1978:452
Lag (1980:40) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1979/80:9
- Omfattning
- ändr. 5, 6, 17 §§
Lag (1980:1140) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1980/81:38
- Omfattning
- ändr. 34 §
Förordning (1981:92) om ikraftträdande av lagen (1980:1140) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Omfattning
- ikrafttr. av 1980:1140
Lag (1981:820) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1980/81:84
- Omfattning
- ändr. 29 §
Lag (1981:1197) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1981/82:50
- Omfattning
- ändr. 21 §
Lag (1983:309) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1982/83:107
- Omfattning
- ändr. 2, 5, 16, 24, 31-34 §§
- Ikraftträder
- 1983-07-01
Lag (1985:194) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1983/84:117
- Omfattning
- ändr. 11, 12, 20 §§
- Ikraftträder
- 1985-05-01
Lag (1986:1251) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1986/87:34
- Omfattning
- ändr. 33 §
- Ikraftträder
- 1987-01-01
Lag (1988:876) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1987/88:139
- Omfattning
- ändr. 14 §
- Ikraftträder
- 1989-01-01
Lag (1988:1246) om ändring i lagen (1988:876) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1988/89:45
- Omfattning
- ändr. 14 § i 1988:876
- Ikraftträder
- 1989-01-01
Lag (1989:701) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1988/89:48
- Omfattning
- ändr. 1, 34 §§
- Ikraftträder
- 1993-01-01
Lag (1990:152) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1989/90:2
- Omfattning
- ändr. 12, 20 §§
- Ikraftträder
- 1990-07-01
Lag (1990:1198) om ändring i lagen (1989:701) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1990/91:35
- Omfattning
- ändr. ikraftträdandebest. till 1989:701
- Ikraftträder
- 1993-01-01
Lag (1991:304) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Prop. 1990/91:68
- Omfattning
- ändr. 33, 34 §§
- Ikraftträder
- 1992-01-01
Lag (1992:1121) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Prop. 1992/93:8, Bet. 1992/93:LU7
- Omfattning
- ändr. 8, 20 §§; ny 8 a §
- Ikraftträder
- 1993-01-01
Lag (1993:302) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 1992/93:307, Prop. 1992/93:8, Bet. 1992/93:LU35
- Omfattning
- ändr. 16 §
- Ikraftträder
- 1994-01-01
Lag (1993:303) om ändring i lagen (1992:1121) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 1992/93:307
- Omfattning
- ändr. 8 § i 1992:1121, ikrafttr.best. till 1992:1121
- Ikraftträder
- 1994-01-01
Lag (1993:1307) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 1993/94:39, Prop. 1992/93:257, Bet. 1993/94:NU5
- Omfattning
- ändr. 5, 24 §§
- CELEX-nr
- 390L0618
- Ikraftträder
- 1994-01-01
Lag (1993:1381) om ändring i lagen (1992:1121) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 1993/94:65, Prop. 1993/94:71, Bet. 1993/94:LU8
- Omfattning
- upph. 8 a § i 1992:1121
Lag (1993:1382) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 1993/94:65, Prop. 1993/94:71, Bet. 1993/94:LU8
- Omfattning
- ändr. 14 §; ny 35 §
- Ikraftträder
- 1994-01-01
Lag (1993:1383) om ändring i lagen (1993:302) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 1993/94:39, Prop. 1992/93:257, Bet. 1993/94:NU5
- Omfattning
- ändr. 16 §, ikrafttr.best. till 1993:302
- CELEX-nr
- 390L0618
Lag (1993:1384) om ändring i lagen (1993:303) om ändring i lagen (1992:1121) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 1993/94:65, Prop. 1993/94:71, Bet. 1993/94:LU8
- Omfattning
- ändr. 8 § i 1993:303
Lag (1993:1606) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 1993/94:71, Prop. 1993/94:33, Bet. 1993/94:FöU3
- Omfattning
- ändr. 3 §
- Ikraftträder
- 1994-07-01
Ändring, SFS 1993:1646
- Omfattning
- ikrafttr. av 8 § i 1992:1121 utom vad avser Liechtenstein, 16 § första stycket i 1993:302, ikrafttr. av 1993:1307 och 1993:1382 utom vad avser Liechtenstein
Trafikskadelag (1975:1410) (1994:43)
- Omfattning
- omtryck
Lag (1994:1731) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 1994/95:80, Prop. 1994/95:7, Bet. 1994/95:FöU2
- Omfattning
- ändr. 3 §
- Ikraftträder
- 1995-07-01
Lag (1995:785) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410),
- Förarbeten
- Rskr. 1994/95:392, Prop. 1994/95:184, Bet. 1994/95:NU24
- Omfattning
- ändr. 5 §
- CELEX-nr
- 392L0049
- Ikraftträder
- 1995-07-01
Ändring, SFS 1995:1185
- Omfattning
- ikrafttr. av 8 § 1992:1121 och 1993:1382 såvitt avser Liechtenstein
Lag (1998:296) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 1997/98:215, Prop. 1997/98:141, Bet. 1997/98:FiU22
- Omfattning
- ändr. 5 §
- Ikraftträder
- 1998-07-01
Lag (1998:382) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 1997/98:226, Prop. 1997/98:101, Bet. 1997/98:JuU17
- Omfattning
- ändr. 5 §
- Ikraftträder
- 1998-10-01
Lag (1999:266) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 juli 1999.
- Bestämmelserna i 28 § andra och tredje styckena tillämpas även på fordringar som har uppkommit före ikraftträdandet och som vid ikraftträdandet inte är preskriberade enligt äldre bestämmelser.
- Äldre bestämmelser om trafikförsäkringsavgift tillämpas även efter ikraftträdandet i ärenden som inte är avslutade hos trafikförsäkringsföreningen när lagen träder i kraft.
- Förarbeten
- Rskr. 1998/99:187, Prop. 1998/99:42
- Omfattning
- ändr. 18, 28, 31 §§
- Ikraftträder
- 1999-07-01
Lag (2001:562) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2000/01:252, Prop. 2000/01:95, Bet. 2000/01:TU15
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 16, 24, 31, 32, 33, 34 §§
- Ikraftträder
- 2001-10-01
Lag (2001:734) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2000/01:216, Prop. 2000/01:68, Bet. 2000/01:LU19
- Omfattning
- ändr. 9, 12 §§
- Ikraftträder
- 2002-01-01
Lag (2002:343) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2001/02:238, Prop. 2001/02:133, Bet. 2001/02:LU31
- Omfattning
- nuvarande 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 betecknas 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 §§, rubr. närmast före 27 § sätts närmast före nya 30 §; ändr. nya 33, 34 §§; nya 27, 28, 29 §§, rubr. närmast före nya 27 §
- CELEX-nr
- 32000L0026
- Ikraftträder
- 2003-01-20
Förordning (2003:1) om ikraftträdande av 28 och 33 §§ lagen (2002:343) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Omfattning
- ikrafttr. av 2002:343 såvitt avser 28, 33 §§
Lag (2005:113) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2004/05:160, Prop. 2003/04:150, Bet. 2004/05:LU4
- Omfattning
- ändr. 17, 28 §§
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Lag (2005:1126) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:92, Prop. 2004/05:165, Bet. 2005/06:FiU7
- Omfattning
- ändr. 5 §
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Lag (2006:560) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:328, Prop. 2005/06:117, Bet. 2005/06:LU34
- Omfattning
- ändr. 2, 30 §§
- Ikraftträder
- 2006-10-01
Lag (2007:333) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2006/07:156, Prop. 2006/07:50, Bet. 2006/07:CU25
- Omfattning
- ändr. 5, 27 §§, ny 17 a §
- CELEX-nr
- 32005L0014
- Ikraftträder
- 2007-07-01
Lag (2007:461) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2006/07:198, Prop. 2006/07:96, Bet. 2006/07:SkU22
- Omfattning
- ändr. 34 §
- Ikraftträder
- 2007-07-01
Lag (2010:972) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2009/10:360, Prop. 2009/10:173, Bet. 2009/10:CU29
- Omfattning
- ändr. 8 §
Lag (2010:1220) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2010/11:7, Prop. 2009/10:222, Bet. 2010/11:SfU4
- Omfattning
- ändr. 16, 21, 24 §§
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Lag (2010:2050) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2010/11:62, Prop. 2009/10:246
- Omfattning
- ändr. 5, 27 §§
- Ikraftträder
- 2011-04-01
Lag (2013:1089) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2013/14:31, Prop. 2012/13:168, Bet. 2013/14:CU4
- Omfattning
- ändr. 31, 34 §§; nya 31 a, 31 b, 31 c §§
- Ikraftträder
- 2015-01-01
Lag (2014:609) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2013/14:262, Prop. 2013/14:110, Bet. 2013/14:JuU23
- Omfattning
- ändr. 37 §
- Ikraftträder
- 2015-01-01
Lag (2016:667) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2015/16:257, Prop. 2015/16:152
- Omfattning
- ändr. 4 §
- Ikraftträder
- 2016-07-01
Lag (2018:184) om ändring i trafikskadelagen (1975:1410)
- Förarbeten
- Rskr. 2017/18:193, Prop. 2017/18:62, Bet. 2017/18:CU12
- Omfattning
- ändr. 11, 20 §§
- Ikraftträder
- 2018-07-01