ARN 1992-1536
Fråga om ansvaret för felaktig uppgift på flygbiljett. Fråga också om skadeståndsbeloppets storlek.
Fråga om ansvaret för felaktig uppgift på flygbiljett. Fråga också om skadeståndsbeloppets storlek. Avgörande 92-09-21; 92-1536.
V köpte hos en resebyrå i Malmö en flygbiljett för resan Köpenhamn-Frankfurt-Bombay tor med flygbolaget L. Biljetten utfärdades av en resebyrå i Köpenhamn. Vid återfärden från New Dehli i början av januari 1992 fick V problem trots att biljetten var bokad och bekräftad. Vid incheckningen sent på kvällen fick V veta att hans bokning inte längre var bekräftad och att han var på väntelista. Flyget var kraftigt överbokat. Kl 0330 gick flyget utan att han var med. Han bad om hjälp att få ett övernattningsrum på flygplatsen men det gick inte att ordna. Under det följande dygnet genomled han ett helvete. Under två dagar och två nätter var han utan sömn och under 36 timmar utan mat och vatten. Han kunde och vågade inte äta den mat som fanns på flygplatsen på grund av att han just hade varit inlagd på sjukhus under åtta dygn för akuta magproblem. Han var i mycket dåligt skick och led fysiskt och psykiskt på grund av den förnedring han utsattes för av flygbolagets personal. - Efter hemkomsten blev han sjuk igen och det tog lång tid innan han blev bra.
V yrkade återbetalning av erlagt biljettpris, 6 750 kr.
Flygbolaget erbjöd 50 kr för direkta kostnader men bestred yrkandet i övrigt. V hade aldrig varit bekräftad på återflygningen, vilket hans resebyrå och det bolag som ställde ut biljetten var medvetna om. De borde ha informerat honom om detta.
Nämndens bedömning:
I detta fall har visserligen resebyrån genom att på passagerarbiljetten ange status OK felaktigt bekräftat återresan. Enligt biljetten är denna emellertid utfärdad av flygbolaget, och det är tydligt att resebyrån agerat som ombud för flygbolaget. Bolaget kan alltså inte undandra sig ansvar för det inträffade.
Det förhåller sig vad gäller EG-länderna på det sättet, att lägsta ersättningen för olägenheter som uppstår för passagerare med bekräftade biljetter, som vägras ombordgång, svarar när det gäller längre sträckor mot 300 ecu, dvs. ungefär 2 500 kr (Council Regulations -EEC- No 295/91). Nämnden anser att skadeståndet i det nu aktulla fallet skäligen kan bestämmas till det beloppet. Flygbolaget rekommenderas därför att genast betala 2 500 kr till V.