ARN 1994-1846

Under december 1993 och januari 1994 var det ett flertal strömavbrott hos J i Gällivare. I slutet av december 1993 inträffade ett strömavbrott som varade i 16 timmar. Det var 30 grader kallt ute. Strömavbrottet innebar stora påfrestningar för J som bor ensam i ett eluppvärmt hus, är 83 år gammal och sjuklig.

Under december 1993 och januari 1994 var det ett flertal strömavbrott hos J i Gällivare. I slutet av december 1993 inträffade ett strömavbrott som varade i 16 timmar. Det var 30 grader kallt ute. Strömavbrottet innebar stora påfrestningar för J som bor ensam i ett eluppvärmt hus, är 83 år gammal och sjuklig.

J yrkade skadestånd med 2 000 kr för det lidande hon har fått utstå i samband med strömavbrottet och 500 kr för förstörda matvaror. Grunden för yrkandet var att bolaget orsakat skadan genom att inte hålla elledningarna i skick.

Elleverantören (bolaget) bestred yrkandet. Driftsituationen vintern 93/94 var exceptionellt svår. Den 16 december 1993 inleddes en störningsperiod inom detaljdistributionen som inte upplevts på åtminstone 40 år i Norrbotten. Värst drabbades Överkalix, Gällivare och Pajala kommuner inom bolagets leveransområde, men samtliga övriga kommuner i Norrbotten drabbades i större eller mindre omfattning. Störningarna orsakades av att stora mängder blötsnö (på vissa ställen upp emot 1 meter inom något dygn) lade sig på träden som i sin tur böjde sig mot ledningarna. Till detta kom snö- och islast på ledningarna som medförde att dessa töjdes och i vissa fall gick av. Skogsgatans bredd invid lågspänningsledningar är ca 2 m vilket visar att dessa ledningar alltid är mycket sårbara för trädfall. Bolaget har satt in mycket stora resurser för att snabbt åtgärda uppkomna fel på ledningsnätet. De olägenheter som ändå uppkommit har icke orsakats genom vårdslöshet från bolagets sida.

Felanmälan vad gäller det aktuella strömavbrottet inkom till driftledningen i Pajala först den 27 december 1993 kl 09.00. Felet var åtgärdat kl 12.35. Fel i lågspänningsnätet indikeras inte i driftövervakningssystemen utan kunden måste själv anmäla avbrott.

Bolaget utför underhåll och besiktning av ledningsnätet efter fastlagda planer. Det innebär bl.a. att högspänningsledningar besiktas varje år och lågspänningsledningar vart 8:e år. Efter genomförd besiktning vidtas erforderliga åtgärder. Berört område besiktades med avseende på högspänningsnätet 1993 och lågspänningsnätet 1989 och erforderliga åtgärder vidtogs därefter. Dessa besiktningsintervall med åtföljande underhåll medför normalt en fullt tillfredsställande kvalitet på leveransen av el. Arbetet med att höja driftsäkerheten pågår fortlöpande. Detta har också medfört att leveranssäkerheten förbättrats stadigt under åren även om ett år med exceptionellt svåra driftförhållanden alltid kommer att medföra oönskade avbrott i elleveransen.

Bolagets kunder får allmänna leveransbestämmelser för kraftleverans (EL AB-L-86) tillsammans med leveransavtalet när ett nytt abonnemang öppnas.

Nämndens bedömnig:

Det framgår av utredningen att J har åsamkats skador under vintern 1993/94 på grund av avbrott i eltillförseln. Bolaget har i ärendet hävdat att det är bolagets rutin att kunderna, då dessa öppnar ett nytt abonnemang, erhåller formuläret Allmänna bestämmelser för kraftleverans vid lågspänning (EL AB-L-86). J har inte erinrat mot denna uppgift. Vid dessa förhållanden utgår

nämnden från att ifrågavarande villkor ingår i avtalet mellan bolaget och J.

Enligt punkt 19 i EL AB-L-86 gäller följande. Abonnenten har rätt till ersättning för direkt skada på egendom till följd av sådan inskränkning eller störning i leveransen som går utöver vad som är rimligt med hänsyn till leveransens karaktär. Ersättning lämnas dock ej om leverantören visar att han inte vållat skadan genom vårdslöshet.

Nämnden anser att i ärendet inte är utrett att den ifrågavarande störningen i leveransen har gått utöver vad som är rimligt med hänsyn till leveransens karaktär. Nämnden fäster också avseende vid att felanmälan har gjorts först dagen efter strömavbrottet och att felet då har avhjälpts inom 3-4 timmar.

Vid angivna förhållanden finner nämnden att konsumentens yrkande inte bör bifallas.