ARN 1995-0810
När färdhandling saknat information om vart resenär skulle ringa för att kontrollera preliminär hemresetid och arrangören inte heller vidtagit några åtgärder för att hjälpa resenärerna sedan de missat sitt flyg, har arrangören ansetts vara skyldig att betala en viss ersättning; ersättningen har dock jämkats på grund av resenärernas medvållande.
När färdhandling saknat information om vart resenär skulle ringa för att kontrollera preliminär hemresetid och arrangören inte heller vidtagit några åtgärder för att hjälpa resenärerna sedan de missat sitt flyg, har arrangören ansetts vara skyldig att betala en viss ersättning; ersättningen har dock jämkats på grund av resenärernas medvållande. Avgörande 1995-06-01; 95-0810
R bokade två flygresor till Aten för 1 495 kr per person. Resorna bokades efter annons i tidning.
Enligt tidtabellen i färdhandlingarna skulle hemresan avgå från Aten den 27 augusti 1994 kl. 23.30. Resenärerna anlände till flygplatsen den dagen vid 21-tiden. Planet hade emellertid avgått redan kl. 16. Enligt arrangörens representant var biljetten förverkad och resenärerna fick ta sig hem själva. Enligt biljetten skall definitiva tider meddelas av reseledaren och enligt arrangörens resevillkor skall definitiva tider meddelas senast 14 dagar före avresan. Eftersom inga andra tider än de i biljetten angivna hade meddelats resenärerna hade de utgått från att det var dessa tider som gällde.
Under vistelsen i den grekiska arkipelagen hörde resenärerna av andra resande att de skulle ringa och kontrollera avresetiden före hemresan. De kontrollerade därför sina biljetter kvällen den 26 augusti men det fanns varken information eller uppgift om telefonnummer. Vid ankomsten till Aten hade de inte mötts av någon representant från arrangören och någon information hade de således inte fått. De hade fått ta sig hem på egen hand via Oslo och yrkade skadestånd med sammanlagt 4 076 kr för den fördyrade hemresan.
Arrangören bestred yrkandet och framhöll att det i resenärernas biljetthandling tydligt framgår att resenären skall kontakta arrangören och informera sig om hemresan. I biljetten anges också att hemresetiderna är preliminära. Arrangörens personal fanns på flygplatsen vid ankomsten och det är beklagligt om resenärerna har underlåtit att ge sig till känna. Telefonnummer till bolagets kontor i Aten finns tryckt i katalogen.
Nämndens bedömning:
Av utredningen i ärendet framgår att avtal har träffats om en flygresa tur och retur till Aten. I färdhandlingarna har angivits att hemresetiderna är preliminära och att definitiva tider meddelas av reseledarna. Någon information fanns emellertid inte i färdhandlingarna om vart resenärerna skulle ringa för att kontrollera hemresetiden. Med hänsyn till denna brist i informa-tionen och till att, såvitt framkommit, arrangören inte vidtog några åtgärder för att hjälpa resenärerna när de hade missat sitt flyg, bör arrangören vara skyldig att betala en viss ersättning.
R och hans medresenär får emellertid anses ha varit medvållande till det skedda genom att de inte sökte ta kontakt med arrangören trots att det angavs på färdhandlingen att hemresetiderna var preliminära.
Vid en samlad bedömning av omständigheterna i ärendet finner nämnden att ansvaret för de extra kostnader som har uppkommit för hemresan bör delas mellan resenärerna och researrangören. Nämnden finner det skäligt att arrangören utger 1 500 kr till R.
Branschledamöterna reserverade sig mot beslutet.