ARN 1995-2094
Fråga om resebyråns ansvar för att rätt information förmedlas mellan researrangören och resenären. P och tre medresenärer bokade i september 1994 hos resebyrån en resa till "Brasilien, Amazonas och Samba i Sydamerika". Resan beställdes ur researrangörens katalog 1994. I den fanns bara en resa till Sydamerika. Arrangemanget kostade 20 675 kr per person och resan skulle äga rum i februari 1995. Vid välkomstträffen efter ankomsten till Brasilien förstod resenärerna att de hade hamnat på en annan resa än den de trodde sig ha bokat. I resebeviset angavs visserligen "Rio de Janeiro Sydamerika rundresa" men de hade inte reagerat på det eftersom det bara fanns en Sydamerikaresa i broschyren. Resenärerna var medvetna om skyldigheten att studera färdhandlingarna men de hade fått dessa först på flygplatsen, en timme före avgång. På resmålet undersöktes möjligheterna för en alternativ resa men det visade sig inte vara möjligt med så kort varsel. Större delen av resan tillbringade de i Rio de Janeiro och Santiago de Chile istället för i Amazonas djungel som de hade räknat med. Resenärerna yrkade prisavdrag med 10 300 kr per person och ersättning för fax- och telefonkostnader med 2 000 kr. Researrangören invände att man varken hade anledning eller kapacitet att kontrollera att samtliga inbokade resenärer verkligen önskar deltaga i de resor som bokats. Researrangören måste utgå från att kunden och återförsäljaren är överens om vad som bokats. De båda resornas namn, pris och avresedatum var olika varför researrangören ansåg att resenärerna borde ha reagerat när de fick bokningsbekräftelsen. Researrangören erbjöd tots det ett presentkort om 1 000 kr per person. Resebyrån framhöll att resenärerna fått färdhandlingarna/ bekräftelserna i mycket god tid före avresan och att det ålegat dem att studera dessa handlingar. Nämndens bedömning: Nämnden konstaterar inledningsvis att en resebyrå har ett professionellt ansvar för att rätt information förmedlas mellan resenären och researrangören och att reseavtalet blir klart och tydligt. I detta ligger givetvis att rätt resa skall bokas. Så harinte skett i detta fall. En resenär är dock skyldig att noga granska resebeviset och att påtala eventuella felaktigheter och oklarheter. Formuleringarna i det aktuella resebeviset passar enligt nämndens mening emellertid lika bra på den beställda resan som på den som resenärerna hade avsett att beställa. Resenärerna har därför inte haft någon anledning att reagera mot formule-ringarna i resebeviset. Det har inte heller framkommit att det funnits anledning för researrangören att reagera mot resebyråns beställning. Ansvaret för det inträffade får således helt läggas på resebyrån. Felbokningen har inneburit att resenärernas utbyte av resan har blivit väsentligt lägre än vad de hade anledning att förvänta sig. Till följd härav bör de vara berättigade till ett prisavdrag med ett belopp som skäligen kan bestämmas till 7 000 kr per person. Detta bör utges av resebyrån. Deras utlägg för telefon och telefax har inte ifrågasatts och de bör därför vara berättigade till ersättning även för dessa utlägg med yrkat belopp, 2 000 kr. Nämnden förutsätter att de tillgodohavanden som researrangören har erbjudit resenärerna kvarstår.
Fråga om resebyråns ansvar för att rätt information förmedlas mellan researrangören och resenären. Avgörande 1995-09-28; 95-2094
P och tre medresenärer bokade i september 1994 hos resebyrån en resa till "Brasilien, Amazonas och Samba i Sydamerika". Resan beställdes ur researrangörens katalog 1994. I den fanns bara en resa till Sydamerika. Arrangemanget kostade 20 675 kr per person och resan skulle äga rum i februari 1995. Vid välkomstträffen efter ankomsten till Brasilien förstod resenärerna att de hade hamnat på en annan resa än den de trodde sig ha bokat. I resebeviset angavs visserligen "Rio de Janeiro Sydamerika rundresa" men de hade inte reagerat på det eftersom det bara fanns en Sydamerikaresa i broschyren. Resenärerna var medvetna om skyldigheten att studera färdhandlingarna men de hade fått dessa först på flygplatsen, en timme före avgång. På resmålet undersöktes möjligheterna för en alternativ resa men det visade sig inte vara möjligt med så kort varsel. Större delen av resan tillbringade de i Rio de Janeiro och Santiago de Chile istället för i Amazonas djungel som de hade räknat med. Resenärerna yrkade prisavdrag med 10 300 kr per person och ersättning för fax- och telefonkostnader med 2 000 kr.
Researrangören invände att man varken hade anledning eller kapacitet att kontrollera att samtliga inbokade resenärer verkligen önskar deltaga i de resor som bokats. Researrangören måste utgå från att kunden och återförsäljaren är överens om vad som bokats. De båda resornas namn, pris och avresedatum var olika varför researrangören ansåg att resenärerna borde ha reagerat när de fick bokningsbekräftelsen. Researrangören erbjöd tots det ett presentkort om 1 000 kr per person.
Resebyrån framhöll att resenärerna fått färdhandlingarna/ bekräftelserna i mycket god tid före avresan och att det ålegat dem att studera dessa handlingar.
Nämndens bedömning:
Nämnden konstaterar inledningsvis att en resebyrå har ett professionellt ansvar för att rätt information förmedlas mellan resenären och researrangören och att reseavtalet blir klart och tydligt. I detta ligger givetvis att rätt resa skall bokas. Så harinte skett i detta fall. En resenär är dock skyldig att noga granska resebeviset och att påtala eventuella felaktigheter och oklarheter. Formuleringarna i det aktuella resebeviset passar enligt nämndens mening emellertid lika bra på den beställda resan som på den som resenärerna hade avsett att beställa. Resenärerna har därför inte haft någon anledning att reagera mot formule-ringarna i resebeviset. Det har inte heller framkommit att det funnits anledning för researrangören att reagera mot resebyråns beställning. Ansvaret för det inträffade får således helt läggas på resebyrån.
Felbokningen har inneburit att resenärernas utbyte av resan har blivit väsentligt lägre än vad de hade anledning att förvänta sig. Till följd härav bör de vara berättigade till ett prisavdrag med ett belopp som skäligen kan bestämmas till 7 000 kr per person. Detta bör utges av resebyrån. Deras utlägg för telefon och telefax har inte ifrågasatts och de bör därför vara berättigade till ersättning även för dessa utlägg med yrkat belopp, 2 000 kr.
Nämnden förutsätter att de tillgodohavanden som researrangören har erbjudit resenärerna kvarstår.