ARN 2008-9288
Rätt till kompensation enligt artikel 7 i förordning (EG) 261/2004 vid försenad flygning såvida förseningen inte berott på extraordinära omständigheter som legat utanför flygbolagets faktiska kontroll. (Jfr EG-domstolens dom i de förenade målen C-402/07 och C-432/07)
Rätt till kompensation enligt artikel 7 i förordning (EG) 261/2004 vid försenad flygning såvida förseningen inte berott på extraordinära omständigheter som legat utanför flygbolagets faktiska kontroll. (Jfr EG-domstolens dom i de förenade målen C-402/07 och C-432/07) Avgörande 2010-03-09; 2008-9288
K skulle flyga från Malaga till Stockholm. Efter en halvtimmes flygning fick passagerarna veta att främre flygplansdörren inte var stängd och att trycket i kabinen därför inte skulle kunna bibehållas. Planet fick vända och flyga tillbaka till Malaga. Planet avgick på nytt dagen efter och landade i Stockholm 22 timmar efter utsatt tid. På grund av förseningen yrkade K kompensation enligt artikel 7 i förordning (EG) 261/2004.
Flygbolaget motsatte sig yrkandet. Förseningen uppstod till följd av ett oförutsett tekniskt problem trots att rutinmässig teknisk kontroll hade genomförts.
Nämnden gjorde följande bedömning.
Frågan i ärendet är om K har rätt till kompensation enligt artikel 7 i förordning (EG) 261/2004 eftersom det är fråga om en försening och inte en inställd flygning.
I EG-domstolens dom i de förenade målen C-402/07 och C 432/07 konstaterades att artiklarna 5-7 i förordningen ska tolkas på så sätt att passagerarna på försenade flygningar kan jämställas med passagerarna på inställda flygningar när det gäller tillämpningen av rätten till kompensation och att de således kan åberopa rätten till kompensation enligt artikel 7 i förordningen om de, till följd av en försenad flygning, drabbas av tidsspillan som uppgår till tre timmar eller mer, dvs. om de når sin slutliga bestämmelseort tre timmar eller mer efter den ankomsttid som ursprungligen fastställts av lufttrafikföretaget. En sådan försening ger emellertid inte passagerarna rätt till kompensation, om lufttrafikföretaget kan visa att den kraftiga förseningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits, dvs. omständigheter som ligger utanför lufttrafikföretagets faktiska kontroll.
I ärendet har inte framkommit någonting som visar att den försenade flygningen beror på en sådan extraordinär omständighet som medför att flygbolaget, enligt artikel 5.3 i förordningen, inte ska vara skyldigt att betala ersättning. K är därför berättigade till kompensation för den försenade flygningen. Dess längd har varit sådan att ersättningsbeloppet enligt artikel 7.1 i förordningen uppgår till 400 euro per person. K:s yrkande ska således bifallas.