ARN 2009-2701
Ett frimärke som säljs som ett samlarobjekt har ansetts vara en sådan lös sak som avses i 1 § konsumentköplagen. Konsumentköplagens tvingande regler är därmed tillämpliga. Auktionsvillkor om att reklamation skulle ske inom en vecka, var inte gällande mot konsumenten, eftersom villkoret står i strid mot 23 § 1 st konsumentköplagen.
Ett frimärke som säljs som ett samlarobjekt har ansetts vara en sådan lös sak som avses i 1 § konsumentköplagen . Konsumentköplagens tvingande regler är därmed tillämpliga. Auktionsvillkor om att reklamation skulle ske inom en vecka, var inte gällande mot konsumenten, eftersom villkoret står i strid mot 23 § 1 st konsumentköplagen . Avgörande 2009-10-15; 2009-2701
H ropade in ett frimärke för 6 120 kr inklusive provision på en auktion anordnad av P. I katalogbeskrivningen av frimärket ifråga angavs det att det var en viss sorts ovanlig sort av Sveriges första frimärke (F1c). Några månader efter köpet uppmärksammades han av andra filatelister på att frimärket ifråga inte alls var av den typ som hade angetts i katalogen utan att det var en betydligt vanligare modell (F1b) av Sveriges första frimärke. Några dagar efter det att han uppmärksammats på detta reklamerade han felet till Philea, som medgav att det hade stått fel i katalogen, men som nekade honom att häva köpet under påstående att han reklamerat för sent. Eftersom frimärket var felaktigt vill ha få köpeskillingen och ränta tillbaks.
P motsatte sig yrkandet. P beskrev frimärket efter bästa förmåga. P ägde aldrig frimärket. Äganderätten övergick direkt från inlämnaren till H när transaktionen blivit genomförd. Av auktionsvillkoren framgick följande. ”Reklamation av objekt skall meddelas auktionären inom en vecka efter leverans om inget annat avtalas. Reklamation godtages om objektet avviker från beskrivning i auktionskatalogen och felet ej är av ringa betydelse.” H hade en alltså plikt att undersöka frimärket inom en vecka. Detta är branschpraxis. Klagomålet har skett tre månader efter mottagandet, vilket är för sent.
Nämnden gjorde följande bedömning.
Ett frimärke som säljs som ett samlarobjekt får anses vara en sådan lös sak som avses i 1 § konsumentköplagen. I förevarande fall, där den av P anordnade auktionen inneburit att bolaget förmedlat frimärket för säljarens räkning, medför detta att konsumentköplagens tvingande bestämmelser är tillämpliga på köpet (se den nyss nämnda bestämmelsen i konsumentköplagen).
Enligt 23 § första stycket konsumentköplagen anses en reklamation som skett inom två månader efter det att köparen märkt ett fel alltid ha skett i rätt tid. Eftersom denna bestämmelse är tvingande till konsumentens förmån kan de avtalsvillkor som P åberopat och som föreskriver en mer begränsad reklamationsrätt inte göras gällande mot H. Med hänsyn till det anförda och då det av utredningen får anses framgå att H reklamerat felet omedelbart när han upptäckte det kan P:s invändning om för sen reklamation inte godtas.
Det är ostridigt mellan parterna att frimärket inte motsvarade den beskrivning som lämnats i den av P upprättade katalogen. Härav följer att frimärket varit behäftat med ett fel i köprättslig mening (jfr 16 § andra stycket 3 konsumentköplagen som föreskriver att en vara ska anses felaktig om den inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat). Felet, som får anses vara av väsentlig betydelse för H, kan uppenbarligen inte avhjälpas. H har därmed rätt att häva köpet och – mot att frimärket lämnas tillbaka – återfå hela köpeskillingen jämte avkastningsränta.