ARN 2009-7187

En varudeklaration, där bilens skick på samtliga punkter uppgetts vara osäkert utan närmare uppgifter om bristerna, har inte ansetts påverka näringsidkarens ansvar för fel på bilen. Bilen har bedömts vara felaktig eftersom näringsidkaren inte bevisat att köparen upplysts om att service inte utförts trots att föreskrivet servicetillfälle passerats med cirka 800 mil.

En varudeklaration, där bilens skick på samtliga punkter uppgetts vara osäkert utan närmare uppgifter om bristerna, har inte ansetts påverka näringsidkarens ansvar för fel på bilen. Bilen har bedömts vara felaktig eftersom näringsidkaren inte bevisat att köparen upplysts om att service inte utförts trots att föreskrivet servicetillfälle passerats med cirka 800 mil. Avgörande 2010-03-02; 2009-7187

M köpte en begagnad VW Bora av bolaget den 8 maj 2009. Två månader efter köpet havererade motorn. M yrkade avhjälpande samt ersättning för kostnader och åberopade att felet som orsakade motorhaveriet fanns redan vid köpet av bilen.

Bolaget motsatte sig kravet och åberopade bl.a. att bilens kondition beskrivits som osäker i varudeklarationen samt att M kontrollerade serviceboken vid köpet och kunde se att bilen hade gått cirka 800 mil över serviceintervallet.

Nämnden gjorde följande bedömning.

En säljare ansvarar enligt konsumentköplagen (1990:932) för ursprungliga fel på såld vara, dvs. för fel som fanns redan vid leveransen även om felet visar sig först senare. En vara anses felaktig bl.a. om den avviker från vad som har avtalats mellan parterna. Om ingenting särskilt har avtalats om varans skick är varan felaktig om den avviker från vad konsumenten med hänsyn till omständigheterna har haft fog för att förutsätta. När det gäller bilens skick har bolaget hänvisat till en varudeklaration där bilens kondition på samtliga punkter – bl.a. djupet på däckmönstret – har uppgivits vara osäker. I avsaknad av mer uppgifter om vari bristerna består framstår detta mer som ett försök att med varudeklarationens hjälp generellt friskriva sig från det ansvar som följer av konsumentköplagen än att faktiskt beskriva bilens kondition i olika avseenden. Eftersom konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån kan en på detta sätt ifylld varudeklaration inte påverka säljföretagets ansvar för fel på såld vara. Nämnden finner därför anledning att helt bortse från varudeklarationen.

I ärendet är ostridigt att bilen när den såldes till M hade passerat föreskrivet servicetillfälle med cirka 800 mil utan att service genomförts. En köpare har normalt anledning att utgå från att föreskriven service utförts i rätt tid på en bil som säljs av en näringsidkare, om inte annat framgår i samband med att bilen marknadsförs eller annars i samband med förhandlingarna inför köpet. Att föreskriven service inte utförts på bilen när den säljs är – om inte annat får anses ha avtalats mellan parterna – ett köprättsligt fel på bilen.

Bolaget har påstått att M vid köpet känt till att föreskriven service inte utförts. M har påstått att hon inte känt till det. Det är bolaget som ska bevisa att köparen haft kunskap om att service inte utförts. Bolaget har inte presenterat några bevis för det. På grund härav finner nämnden att nämnden ska bedöma tvisten utifrån att M inte känt till att föreskriven service inte gjorts. Det framgår inte heller i avtalshandlingarna att sådan service inte gjorts. Det kan därför inte anses avtalat mellan parterna att servicebristen skulle ingå i köpet.

På grund av vad som nu har anförts finner nämnden att frånvaron av föreskriven service är att betrakta som ett köprättsligt fel på bilen. Bolaget är ansvarigt för felet.

Enligt bolaget hade motorhaveriet undvikits om service hade genomförts. Bolaget är därför ansvarigt för motorhaveriet och har att avhjälpa felet på motorn utan kostnad för M. Vidare har hon rätt till ersättning för felsökning med 1 282 kr.

Vad gäller M:s yrkande om ersättning för kostnaden för inköp av en ersättningsbil finner nämnden att hon inte visat tillräckliga skäl för det. Hon har inte visat att kostnaden för inköp och drift av den bilen skulle utgöra en merkostnad i förhållande till de kostnader som hon skulle haft för de biltransporter som hon skulle ha gjort om den av bolaget inköpta bilen fungerat. Såvitt avser yrkad ersättning för övriga merkostnader får hon i avsaknad av något underlag och i enlighet med nämndens praxis, anses skäligen tillgodosedd med 100 kr för telefonkostnader. M:s yrkanden ska bifallas endast i enlighet med vad som nyss angivits.