ARN 2009-7717

När konsumenten använde en gratis tillhandahållen fönstertvättskrapa uppstod skador på bilens vindruta. En förutsättning för näringsidkarens ansvar vid sådan gratistjänst är att skadan är en i det närmaste oundviklig och därmed typisk följd av användandet. Konsumenten har inte ansetts berättigad till skadestånd.

När konsumenten använde en gratis tillhandahållen fönstertvättskrapa uppstod skador på bilens vindruta. En förutsättning för näringsidkarens ansvar vid sådan gratistjänst är att skadan är en i det närmaste oundviklig och därmed typisk följd av användandet. Konsumenten har inte ansetts berättigad till skadestånd. Avgörande 2010-02-17; 2009-7717

H lånade en fönstertvättskrapa av bolagets bensinstation. Vid användandet uppstod skada på bilens vindruta. Personalen hade monterat en klämma felaktigt på skrapan, vilket väsentligt ökade risken för att vindrutan skulle skadas. H yrkade därför att bolaget skulle betala skadestånd avseende självriskkostnaden för byte av vindruta.

Bolaget motsatte sig skadeståndsyrkandet. H använde sig av gratistjänsten på egen risk. Bolaget har i efterhand testat skrapan utan att skador har uppkommit.

Nämnden gjorde följande bedömning.

Av utredningen framgår att H:s bil har fått vissa skador efter att H använt en av bolaget tillhandahållen fönstertvättskrapa. Frågan i ärendet är om bolaget har något ansvar för skadan.

En näringsidkare kan ha ett ansvar för skador som uppstår till följd av att en konsument använder sig av en av näringsidkaren tillhandahållen gratistjänst. En förutsättning för att näringsidkaren ska ha ett sådant ansvar är emellertid att den skada som uppstår är en i det närmaste oundviklig och därmed typisk följd av användandet. Det åligger användaren, i detta fall användaren av en tvättskrapa, att se till att handhavandet sker på ett sätt så att en skada inte uppkommer. Utredningen i ärendet ger inte stöd för antagandet att den uppkomna skadan varit en typisk följd av H:s användande av skrapan. Eftersom annat alltså inte kan anses visat än att skadan uppkommit till följd av felaktigt handhavande saknas grund för att ålägga bolaget skadeståndsskyldighet. H:s yrkande kan alltså inte bifallas.