ARN 2010-4536

Bilverkstaden har hävdat att den service som sker hos dem är likvärdig med den som utförs hos auktoriserad verkstad. Det har inte framkommit någon uppgift som motsäger detta. Bilverkstadens uppgift om att garantin gäller även om bilen genomgått regelbunden service hos dem istället för hos auktoriserad verkstad, har därför inte bevisats vara oriktig.

Bilverkstaden har hävdat att den service som sker hos dem är likvärdig med den som utförs hos auktoriserad verkstad. Det har inte framkommit någon uppgift som motsäger detta. Bilverkstadens uppgift om att garantin gäller även om bilen genomgått regelbunden service hos dem istället för hos auktoriserad verkstad, har därför inte bevisats vara oriktig. Avgörande 2011-01-14; 2010-4536

J köpte en bil i februari 2008. Efter att ha sett en reklam från en bilverkstad valde han att serva sin bil där. I verkstadens reklam framhölls att man tryggt kunde genomföra service på bilen hos dem och behålla fabriksgarantin. Generalagenten för bilmärket hävdade emellertid att nybilsgarantin inte gällde när bilen var äldre än tre år, eftersom han inte anlitat en auktoriserad verkstad för den regelbundna underhållsservicen. När han skulle sälja bilen i april 2010 gjorde han därför en förlust på 20 000 kr. Yrkat belopp motsvarar prisskillnaden mellan vad han fick för sin bil och priset för motsvarande bil som har kvar den sjuåriga nybilsgarantin eftersom den servats på en auktoriserad verkstad.

Bilverkstaden motsatte sig yrkandet med hänvisning till att bilen är servad enligt tillverkarens rekommendationer.

Generalagenten motsatte sig yrkandet med hänvisning till att det saknades rättslig grund för yrkandet.

Nämnden gjorde följande bedömning.

Av utredningen framgår att bilen genomgått regelbunden underhållsservice hos en bilverkstad som inte är en auktoriserad verkstad för bilmärket. Generalagenten för bilmärket har i sin invändning till nämnden hävdat att den av generalagenten utlovade sjuåriga garantin därmed inte skulle gälla när bilen är äldre än tre år, eftersom det i villkoren för garantin anges att garantin förutsätter att kunden använder auktoriserade verkstäder för den regelbundna underhållsservicen.

Frågan om giltigheten av sådana garantivillkor har prövats av nämnden tidigare. I det i nämndens referatsamling intagna ärendet 1991-6889 anförde nämnden följande.

”Av villkoren för den i ärendet aktuella garantin framgår att denna gäller under förutsättning att bilen genomgår regelbunden underhållsservice hos auktoriserad Fordverkstad. Marknadsdomstolen har funnit att sådana villkor för garantiers giltighet inte generellt är att anse som oskäliga.

Detta utesluter emellertid inte att tillämpningen av villkor av detta slag kan anses oskäliga i ett enskilt fall. I förevarande fall får det anses oskäligt att tillämpa ett sådant villkor, om det kan anses klarlagt att det för uppkomsten av de ifrågavarande felen på bilen saknar betydelse huruvida regelbunden underhållsservice utförts på auktoriserad Fordverkstad eller hos annan verkstad.”

Överfört på det nu aktuella ärendet innebär således detta att om fel skulle uppstå av det slag som garantin i och för sig omfattar, så gäller garantin, om inte generalagenten gör sannolikt att felet inte skulle ha uppstått om bilen genomgått regelbunden underhållsservice på auktoriserad verkstad i stället för på annan verkstad (jfr 21 § konsumentköplagen, 1990:932).

Bilverkstaden har hävdat att den underhållsservice som sker hos dem är likvärdig med den som utförs hos auktoriserad verkstad. I ärendet har inte framkommit någon uppgift som motsäger det.

Det är därför i ärendet inte visat att bilverkstadens uppgift om att garantin gäller även om bilen genomgått regelbunden underhållsservice hos dem i stället för hos auktoriserad verkstad är oriktig. Redan på grund härav kan J:s yrkande inte bifallas. Nämnden behöver därmed inte pröva om priset vid försäljningen av J:s bil blivit lägre än normalt och om det berott på garantifrågan.