ARN 2010-4760
21 § konsumentköplagen gäller endast mellan en köpare och en säljare och inte i förhållande till en garantigivare, om denne är en annan än säljaren. Lackblåsor på bagagelucka har ansetts omfattas av den av generalagenten utfästa lackgarantin eftersom någon bevisning för att skadorna berott på något förhållande på köparens sida inte har presenterats.
21 § konsumentköplagen gäller endast mellan en köpare och en säljare och inte i förhållande till en garantigivare, om denne är en annan än säljaren. Lackblåsor på bagagelucka har ansetts omfattas av den av generalagenten utfästa lackgarantin eftersom någon bevisning för att skadorna berott på något förhållande på köparens sida inte har presenterats. Avgörande 2011-01-26; 2010-4760
Två och ett halvt år efter att han hade köpt en ny Peugeot upptäckte C lackblåsor på bagageluckan. Han yrkade att blåsorna skulle åtgärdas inom ramen för den treåriga lackgarantin.
Generalagenten B motsatte sig yrkandet med motiveringen att det var fråga om nötningsskador från grus, smuts och salt och inte något fel på lacken i sig. Felet var alltså inte ursprungligt och omfattades inte heller av lackgarantin.
Nämnden gjorde följande bedömning.
Det är ostridigt i ärendet att det finns skador på lacken på bakluckan och att dessa uppkommit inom tiden för den treåriga lackgarantin.
Lackgarantin är en garanti för ”fel i den ursprungliga karosserilacken”. Den omfattar inte lackskador som uppstått – såvitt nu är av betydelse – genom ”yttre åverkan ex. stenskott, krockar, salt, luftföroreningar, hagel eller liknande orsak” eller ”till följd av vårdslöshet” eller genom att skötselanvisningar inte följts av bilägaren.
Det är i ärendet ostridigt att bilen inte lackerats om före skadans uppkomst. I ärendet är alltså fråga om ett fel som uppstått i ”den ursprungliga karosserilacken”.
Enligt 21 § konsumentköplagen (1990:932) gäller att om säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, ska fel anses föreligga om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. För att undgå ansvar måste den som utfäst garantin göra sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida. Bestämmelserna i 21 § är tvingande till konsumentens förmån. Det innebär att de inte kan avtalas bort till nackdel för konsumenten. Det bör emellertid observeras att 21 § konsumentköplagen bara gäller i förhållandet mellan säljaren och köparen. I förhållande till garantigivaren gäller inte den paragrafen. Det innebär att det står garantigivaren fritt att genom garantivillkoren göra inskränkningar av garantin som i förhållande till garantigivaren blir bindande för konsumenten även om de skulle strida mot vad som anges i 21 § konsumentköplagen.
Frågan är då om B såsom garantigivare är ansvarigt gentemot C för lackskadan. 21 § konsumentköplagen gäller som redan nämnts inte i förhållandet mellan dessa. I stället är det villkoren i den utfästa garantin som gäller. För att undgå ansvar för lackskadan måste B bevisa att skadan beror på – såvitt nu är av betydelse – yttre åverkan, vårdslöshet eller brister i att följa skötselanvisningar. Någon sådan bevisning har inte lagts fram i ärendet. Nämnden finner därför att lackskadan även såvitt gäller B:s förhållande till C omfattas av den av det bolaget lämnande garantin.
På grund av vad som nu har anförts finner nämnden att lackskadan omfattas av garantiåtagandet och B är skyldigt att avhjälpa lackskadan utan kostnad för C.