ARN 2011-6203

Bestämmelserna om ångerrätt har ansetts tillämpliga på distansavtal om upplevelsetjänst (köra sportbil), 2 kap. 3 § första stycket 1-4 distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Avgörande 2012-11-01; Änr 2011-6203.

Bestämmelserna om ångerrätt har ansetts tillämpliga på distansavtal om upplevelsetjänst (köra sportbil), 2 kap. 3 § första stycket 1-4 distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) .

Avgörande 2012-11-01; Änr 2011-6203.

L avtalade via Internet med bolaget om att få köra sportbil. Sex dagar senare meddelade han bolaget att han ångrade avtalet, men fick till svar att han inte hade någon ångerrätt. Han fick ingen information om att han inte hade ångerrätt när avtalet ingicks. Han begärde därför att bli befriad från betalningskrav för aktiviteten.

Bolaget motsatte sig kravet. Enligt avtalsvillkoren har L inte rätt att ångra köpet. Däremot har han haft rätt att inom 30 dagar byta till en annan upplevelse. Vid köp av den här typen av upplevelser är distans- och hemförsäljningslagen inte tillämplig. Köpet av upplevelsetjänsten är i vart fall att betrakta som ett avtal om en sådan fritidsaktivitet som inte omfattas av distans- och hemförsäljningslagens bestämmelser om ångerrätt.

Nämnden, i utökad sammansättning, gjorde följande bedömning.

L träffade den 23 augusti 2011 ett avtal med bolaget som innebar att han skulle köra sportbil i tio minuter. Priset för upplevelsen var 495 kr. Den 29 augusti 2011 meddelade L bolaget att han ville frånträda avtalet.

Avtalet ingicks inom ramen för ett av bolaget organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen mellan parterna har uteslutande skett på distans. Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) är därför tillämplig. Tvisten gäller om L haft rätt att frånträda avtalet med stöd av lagen eller, om så inte är fallet, om de avbokningsvillkor bolaget hänvisat till blivit del av parternas avtal och kan göras gällande mot L.

Bestämmelser om konsumentens ångerrätt vid köp av varor och icke finansiella tjänster finns i 2 kap.distans- och hemförsäljningslagen. Dessa innebär att konsumenten har rätt att ångra och frånträda ett avtal inom 14 dagar från det att avtal om en tjänst träffades eller en beställd vara levererades (2 kap. 9 §). Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat (2 kap. 14 §).

Det finns vissa undantag från huvudregeln. Bestämmelserna om ångerrätt är inte tillämpliga på distansavtal där näringsidkaren på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod ska tillhandahålla inkvartering, transport, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, eller kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet (2 kap. 3 § första stycket 1–4). Näringsidkaren har vidare rätt att vid ett avtal om ett kulturevenemang, ett idrottsevenemang eller någon liknande idrottsaktivitet utomhus avtala med konsumenten om att näringsidkarens skyldighet att betala tillbaka vad konsumenten har betalat inte ska gälla, om aktiviteten ställs in på grund av vädret (2 kap. 17 § tredje stycket).

2011-6203 2012-11-07

019

Frågan är om avtalet mellan L och bolaget avser en sådan fritidsaktivitet det talas om i 2 kap. 3 § första stycket 4 distans- och hemförsäljningslagen och om bestämmelserna om ångerrätt är tillämpliga eller inte.

I likhet med nämndens bedömning i ärende 2011-5317 anser nämnden att konsumentens egna, aktiva deltagande i aktiviteten inte har någon avgörande betydelse vid bedömningen av om undantaget från ångerrätten är tillämpligt eller inte.

Ordalydelsen av undantagsbestämmelsen i 2 kap. 3 § första stycket 4 distans- och hemförsäljningslagen och syftet med bestämmelsen ger enligt nämndens mening vid handen att det ska vara fråga om en fritidsaktivitet av viss omfattning, där avbokningar typiskt sett kan drabba näringsidkaren oproportionerligt hårt. Många gånger kan det röra sig om avtal där näringsidkaren ingått avtal med andra näringsidkare för att kunna fullgöra avtalet med konsumenten. Varje slags avtal om en fritidsaktivitet omfattas alltså inte av undantaget i 2 kap. 3 § första stycket 4 distans- och hemförsäljningslagen. Avgörande vid den bedömningen bör vara omständigheter som evenemangets omfattning och storlek och, typiskt sett, de ekonomiska konsekvenserna för näringsidkaren av att konsumenten har möjlighet att ångra och avboka sitt deltagande.

Sammanfattande bedömning

Bolaget arrangerade sportbilskörningar vissa dagar under tiden april– oktober 2011. Nämnden anser inte att aktiviteten är av sådant slag att avtalet mellan L och bolaget omfattas av undantaget från ångerrätten enligt 2 kap. 3 § första stycket 4 distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att reglerna om ångerrätt är tillämpliga. Eftersom lagen är tvingande till konsumentens fördel kan avtalsvillkor om att det saknas ångerrätt inte göras gällande mot L.

L frånträdde avtalet inom de frister som gäller enligt distans- och hemförsäljningslagen. Eftersom han har rätt att ångra avtalet bör bolaget avstå från sitt krav mot honom. L:s yrkande ska alltså bifallas.