ARN 2013-02687
Fråga om beställda soffor varit felaktiga och om ångerrätt förelegat.
Fråga om beställda soffor varit felaktiga och om ångerrätt förelegat. Avgörande 2013-07-15; 2013-02687
T begärde att få häva köpet av två soffor eller att få ångra köpet av sofforna. Den 2 november 2012 beställde han på internet av bolaget två bäddsoffor för 4 189 kr. När sofforna levererades i februari 2013 upptäckte han att de inte motsvarade hans förväntningar eller den beskrivning av produkterna som hade lämnats. I annonsen angavs att det var en ”praktisk och bekväm bäddsoffa” samt en ”skön sovplats”. Sofforna är emellertid inte alls bekväma; det är knappt möjligt att sitta i sofforna eftersom det är väldigt smalt och då man känner trästommen och fjädrarna. På grund av felet har han rätt att returnera sofforna. Bolaget är skyldigt att stå för fraktkostnaden. Till detta kommer att köpet omfattades av en ångerrätt, varför han även av detta skäl har rätt att returnera sofforna.
Bolaget motsatte sig yrkandet och gjorde gällande att T har köpt sofforna av annan leverantör och inte av bolaget.
Allmänna reklamationsnämnden gjorde följande bedömning
Bolaget har invänt att företaget inte är rätt part i ärendet utan att det är ett annat företag som har sålt möblerna och som därför är rätt part i ärendet. Nämnden anser att det genom den bekräftelse på beställningen som har skickats till T är klarlagt att det är bolaget som har sålt sofforna och att det företaget därför är rätt part i ärendet.
T har gjort gällande att sofforna är felaktiga och att han därför har rätt att häva köpet. En vara är felaktig i konsumentköplagens mening om den inte motsvarar vad parterna avtalat om eller om den i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunde räkna med vid köpet (16 § konsumentköplagen). Det är köparen som ska bevisa att det är fel på varan.
Nämnden, som har tagit del av den åberopade bevisningen bl.a. i form av beställningsbekräftelse, e-post mellan parterna, avtalsvillkor och annons, bedömer att T inte har bevisat att sofforna avviker från parternas avtal eller från den annons genom vilken möblerna marknadsförts eller från vad T med fog kunnat förutsätta vid köpet. Eftersom det därmed inte är bevisat att möblerna har något köprättsligt fel ska T:s yrkande om hävning av köpet avslås.
2013-02687
2013-11-22
015
T har också begärt att få ångra köpet. Nämnden gör i denna del följande överväganden. Enligt bestämmelserna i distans- och hemförsäljningslagen gäller, vid köp av en vara på distans, som huvudregel att konsumenten har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från den dag då konsumenten tog emot varan. Enligt 2 kap. 5 § samma lag gäller dock att, om distansavtalet avser en vara som ska tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte ska finnas någon ångerrätt.
I de avtalsvillkor som gäller för köpet och som T har tagit del av anges att avtal om köp av beställningsvaror inte omfattas av någon ångerrätt. Ett avtal av nu aktuellt slag får anses utgöra ett sådant skriftligt avtal som avses i 2 kap. 5 § distans- och hemförsäljningslagen. Enligt nämnden får de soffor som T köpt anses vara sådana specialtillverkade beställningsvaror som enligt avtalsvillkoren inte omfattas av någon ångerrätt. Med hänsyn till detta och till att parterna enligt bestämmelsen i 2 kap. 5 § distans- och hemförsäljningslagen har haft rätt att träffa avtal på sätt som skett om att ångerrätten inte skulle gälla köp av sådana varor anser nämnden att köpet inte har omfattats av någon ångerrätt. Vid denna bedömning ska även T:s begäran om att få ångra köpet avslås.