ARN 2016-07308

Flygpassagerare har rätt till kompensation enligt artikel 7 i EU-förordningen 261/2004 om flygpassagerares rättigheter när flygningen ställs in till följd av att flygbolagets personal inte infinner sig i tid (ej extraordinär omständighet) och avgången därför flyttas fram till en tidpunkt som infaller efter att en pilotstrejk har inletts (extraordinär omständighet).

Flygpassagerare har rätt till kompensation enligt artikel 7 i EU-förordningen 261/2004 om flygpassagerares rättigheter när flygningen ställs in till följd av att flygbolagets personal inte infinner sig i tid (ej extraordinär omständighet) och avgången därför flyttas fram till en tidpunkt som infaller efter att en pilotstrejk har inletts (extraordinär omständighet).

Beslut 2016-11-01; 2016-07308

LH begärde, för sig och en medpassagerare, kompensation enligt artikel 7 i EU-förordningen

261/2004.

De skulle flyga från Stockholm till Gardemoen (Norge) den 10 juni 2016, men flygningen blev försenad och ställdes in. Avgången flyttades fram från kl. 17.35 till kl. 18.40 eftersom piloten inte var på plats. Klockan 18.00 ställdes flygningen in på grund av den strejk som hade brutit ut bland bolagets svenska piloter. Resenärerna bokades om men ankom mer än ett dygn försenade till sin slutdestination. Det var flygbolagets fel att flygningen inte kom iväg förrän strejken hade inletts.

Flygbolaget motsatte sig kravet.

Flygbolaget hade inte möjlighet att på förhand förhindra att flygningar ställdes in och försenades till följd av den strejk som utbröt den 11 juni 2016. Effekterna av strejken innebar att hela den svenska produktionen inom Europa ställdes in. Den orsakade också rubbningar i flygplanens och besättningarnas fastlagda planläggning, vilket gjorde att även flygningar efter den 15 juni drabbades. Antalet drabbade resenärer var mycket stort och flygbolaget gjorde allt vad som stod i dess makt för att undvika situationen och minimera skadorna. Förhandlingarna pågick till kl. 16.00 den 10 juni, innan strejken bröt ut.

Allmänna reklamationsnämnden gjorde följande bedömning.

Tvisten i ärendet gäller om flygbolaget är skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7 i EU-förordning 261/2004 till följd av den inställda flygningen. Av artikel 5.3 framgår att denna rätt kan falla bort, om lufttrafikföretaget kan visa att flygningen ställts in på grund av extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

En pilotstrejk utgör i och för sig en sådan extraordinär omständighet som skulle kunna befria flygbolaget från skyldigheten att utge kompensation enligt förordningen, förutsatt att flygningen ställts in enbart på grund av denna. Såvitt framgår ställdes flygningen dock ytterst in eftersom flygbolagets personal inte infann sig i tid och avgången därför flyttades fram till en tidpunkt som kom att infalla efter att strejken hade inletts. Eftersom försenad personal inte är att betrakta som en extraordinär omständighet är flygbolaget skyldigt att betala kompensation med begärt belopp.

2016-07308

2017-05-11

021