ARN 2019-00870

Kasinospel på Internet före den nya spellagens ikraftträdande. En konsument som hade spärrat sig själv från spel på nätkasino T kunde, genom att ange sitt födelsedatum i annat format, ändå spela på nätkasino H som omfattades av samma licens. Enligt villkoren hade konsumenten inte rätt att få ut vinsten från nätkasino H. Nämnden ansåg inte att villkoret var oskäligt.

Kasinospel på Internet före den nya spellagens ikraftträdande. En konsument som hade spärrat sig själv från spel på nätkasino T kunde, genom att ange sitt födelsedatum i annat format, ändå spela på nätkasino H som omfattades av samma licens. Enligt villkoren hade konsumenten inte rätt att få ut vinsten från nätkasino H. Nämnden ansåg inte att villkoret var oskäligt.

Beslut 2019-11-11; 2019-00870

LJ begärde att spelföretaget ZGL skulle betala ut hans vinst på 14 000 kr.

I sin anmälan till nämnden uppgav LJ följande. Under 2018 hade han en spärr på kasinot T, som omfattas av samma licens som kasinot H. Samtidigt spelade han som vanligt på H och hade en vinst på 14 000 kr. När företagets svenska spellicens trädde i kraft vid årsskiftet 2018/19 spärrades han även på H. Företaget beslagtog alla hans vinster trots att han identifierat sig med ID, personbevis, räkning, kontokort m.m. Alla hans spel placerades under 2018, dvs. innan licensen trädde i kraft, och då kunde en spelare spärra sig från enskilda casinosajter och inte över hela licensen. Han har alltså aldrig spelat felaktigt.

Spelföretaget ZGL motsatte sig kravet.

I sitt svar till nämnden uppgav ZGL följande. Den 2 december 2018 öppnade LJ ett konto på kasinosidan T. Samma dag satte han en självavstängning, vilken gällde för samtliga varumärken under licensen. Självavstängningen matchades dock inte över till hans H-konto eftersom de födelsedatum LJ registrerat för de två kontona inte stämde överens. Den 15 december 2018 gjorde han en insättning om 1 000 kr, spelade och vann upp till 19 094 kr som han sedan begärde uttag av dagen därpå. Två ytterligare insättningar på 1 000 kr styck gjordes samma dag. Företaget bad om en kopia på ID-handling och adressbevis för att verifiera hans konto. Den 4 januari 2019 öppnade LJ via BankID ett nytt H-konto, vilket stängdes automatiskt då det matchades med hans självavstängda T-konto. Den 5 januari kontaktade han företagets kundtjänst och då upptäcktes det att han hade en aktiv självavstängning på T som inte matchats över till hans första H-konto, eftersom födelsedatumen inte stämde överens. Hans aktiva H-konto blev blockerat och en giltig ID-handling efterfrågades på nytt. Den 15 januari blev hans ID-handling godkänd med förklaringen att födelsedatumet inte stämde till följd av ett misstag under registreringen.

Eftersom han kunnat spela på H samtidigt som han hade en aktiv självavstängning gjordes hans aktivitet ogiltig i linje med företagets regler och villkor. Hans insatta pengar blev återbetalda och återstående saldo, 14 003 kr, konfiskerades.

Fram till den 1 januari 2019 gick T och H under företagets licens hos Malta Gaming Authority, som har samma regel som Spelinspektionen i Sverige gällande självavstängningar, dvs. att de ska gälla på samtliga varumärken under licensen. LJ:s påstående om att självavstängningen på T därför inte skulle påverka kontot på H är därmed inte korrekt.

Relevanta regler och villkor:

2019-00870

2019-11-14

014

28.3 Paragraf 4.

Vi kommer att göra vårt bästa för att säkerställa att du, om du har begärt självuteslutning från vår webbplats, inte kan öppna ett nytt konto hos oss eller på någon annan webbplats som drivs under licenser från ZGL. Om du lyckas skapa ett nytt konto genom att tillhandahålla andra uppgifter än de som du tillhandahöll när du registrerade dig på ditt spelarkonto eller med hjälp av liknande medel, godkänner du att vi inte är ansvariga för eventuella förluster som uppkommer som ett resultat av att använda våra tjänster. Om vi får reda på att du har lyckats öppna ett nytt konto hos oss på detta sätt, förbehåller vi oss rätten att omedelbart avsluta det kontot och behålla eventuella vinster och bonusfonder. I en sådan situation kommer vi (med förbehåll för dessa villkor och eventuella lagar och förpliktelser som vi är skyldiga att följa) att återbetala eventuella insättningsfonder till dig (minus eventuella vinster, uttag och eventuella rimliga avgifter) till det konto som de insatta medlen mottogs från.

Allmänna reklamationsnämnden, i utökad sammansättning, gjorde följande bedömning.

Ärendet gäller kasinospel på Internet som tillhandahållits av ZGL. Spellagen (2018:1138) trädde i kraft den 1 januari 2019. De spel som tvisten avser ägde rum före lagens ikraftträdande. Även om lagen alltså inte är tillämplig på dessa spel, kan lagen ha en viss betydelse vid bedömningen av om spelföretagets standardvillkor för spel under 2018 framstår som oskäliga eller inte. De bestämmelser i spellagen som i detta avseende kan tjäna som en jämförelse finns i 13 kap. 8 §.

Av 13 kap. 8 § spellagen framgår att när ett spelkonto avslutas ska licenshavaren skyndsamt betala ut tillgodohavandet på spelkontot till spelaren. Licenshavaren ska dock endast betala tillbaka vad som återstår av de insättningar som spelaren har gjort, om spelkontot avslutas på grund av att spelaren vid öppnandet av ett tillfälligt spelkonto lämnat felaktiga uppgifter om sig själv.

Det framgår av utredningen i ärendet att LJ registrerat sig med två olika födelsedatum, ett för kontot för H och ett för kontot för T. Den felaktiga registreringen har medfört att LJ under viss tid kunnat spela hos spelföretaget, men att företaget, när det fick kännedom om registreringen, agerat i enlighet med sina villkor. LJ har inte påstått att han inte tagit del av villkoren. Vid en jämförelse med vad som gäller enligt spellagen i motsvarande situation (se 13 kap. 8 § i den lagen) framstår spelföretagets villkor på de för tvisten relevanta punkterna (se punkt 28.3 Paragraf 4 i villkoren) inte som oskäliga. Villkoren ska således ligga till grund för nämndens beslut. Nämnden finner inte att företaget agerat i strid med sina villkor eller på annat sätt handlat oredligt mot LJ. Nämnden anser vidare att det inte kan anses ligga företaget till last att LJ kunnat öppna ett nytt konto under den tid som han varit självavstängd, eftersom han uppgett olika födelsedatum. Inte heller i övrigt har det bevisats att det skulle finnas något skäl till att LJ skulle ha rätt till någon ersättning av spelföretaget. Hans krav ska därför avslås.