ARN 2019-06722

Kasinospel på Internet. En konsument hade lämnat felaktiga uppgifter om sig själv vid registreringen av flera olika spelkonton hos ett spelföretag. Företaget hade därför en skyldighet att stänga konsumentens spelkonton och bara betala ut det som återstod av hennes insättningar (se 13 kap. 4 och 8 § spellagen). Konsumenten hade därmed inte rätt att få ut vinsten på spelkontot.

Kasinospel på Internet. En konsument hade lämnat felaktiga uppgifter om sig själv vid registreringen av flera olika spelkonton hos ett spelföretag. Företaget hade därför en skyldighet att stänga konsumentens spelkonton och bara betala ut det som återstod av hennes insättningar (se 13 kap. 4 och 8 § spellagen). Konsumenten hade därmed inte rätt att få ut vinsten på spelkontot.

Beslut 2019-11-11; 2019-06722

MB begärde att spelföretaget LEL skulle betala ut hennes vinst på 998 kr.

I sin anmälan till nämnden uppgav MB följande. Hon har från den 21 april 2019 använt sig av Spelpaus, men trots det har hon kunnat spela hos LEL, som har svensk licens. Den 28 april 2019 satte hon in 152 kr hos företaget och vann 1 100 kr, men fick inte ut pengarna. Hon har alltid använt sitt eget namn, adress och telefonnummer, men hon har flyttat och haft två olika adresser. Att hon skulle ha registrerat ett konto i Norge stämmer inte och hon har absolut inte satt in pengar för att utnyttja någon bonus. Hon har bara spelat för insatta medel.

Spelföretaget LEL motsatte sig kravet.

I sitt svar till nämnden uppgav LEL följande. MB:s spel och vinster på det aktuella kontot ska vara ogiltiga. MB har i strid med företagets villkor, vilka hon har accepterat, skapat olika spelarkonton med falsk och/eller olik information på flera av företagets kasinon för att dra nytta av bonuserbjudanden som hon annars inte skulle kunna ta del av. Hon har försökt att kringgå företagets system med olika för- och efternamn, e-post- och bostadsadresser, telefonnummer samt land genom att hon har registrerat sig från både Norge och Sverige. Företaget har upptäckt och stängt av fyra av dessa konton, eftersom de gick emot företagets villkor. Hennes första konto är det enda giltiga, så spel på senare konton blockeras. Eftersom MB försökt missbruka olika bonusar och varit registrerad hos Spelpaus återbetalades hennes insättningar och hennes konto stängdes av.

När en spelare har gjort självexkludering via företaget eller t.ex. Spelpaus är det vanligt i kasinobranschen att förhindra en spelare från lidande och förluster eller från att göra vinst under hela självexkluderingen, eftersom de är uteslutna från spel. Denna regel är normalt inte tillämplig vid bedrägerier från spelarens sida, där de då förlorar rätten att återkräva de förlorade insättningarna.

Allmänna reklamationsnämnden, i utökad sammansättning, gjorde följande bedömning.

Ärendet gäller kasinospel på internet som tillhandahållits av LEL. Spelet har ägt rum under år 2019. Spellagen (2018:1138) trädde i kraft den 1 januari 2019 och är tillämplig på det spel som MB bedrivit. Av 12 kap. 2 § i den lagen framgår att spelaren vid registrering ska uppge namn, adress och personnummer samt att licenshavaren (i detta fall LEL) ska kontrollera spelarens identitet på ett betryggande sätt genom elektronisk identifiering eller motsvarande. I 12 kap. 4 § samma lag anges att spel inte får ske förrän spelarens identitet fastställts, om det

2019-06722

2019-11-14

021

inte finns förutsättningar för ett tillfälligt spelkonto enligt 13 kap. 4 § samma lag. Spel får inte heller ske innan licenshavaren kontrollerat att spelaren inte stängt av sig från spel.

Innan licenshavaren kontrollerat de uppgifter som spelaren ska lämna enligt 12 kap. 2 § spellagen får, enligt 13 kap. 4 § första stycket samma lag, ett tillfälligt spelkonto öppnas för spelaren. Ett tillfälligt konto får dock inte öppnas för en spelare som finns i det register för självavstängning som spelmyndigheten för. Licenshavaren ska genast stänga ett tillfälligt spelkonto om det visar sig att spelaren lämnat felaktig information vid registreringen (se 13 kap. 4 § andra stycket spellagen).

Av 13 kap. 8 § första stycket spellagen framgår att licenshavaren, när ett spelkonto avslutas, skyndsamt ska betala ut tillgodohavandet på kontot till spelaren. Av andra stycket i samma paragraf framgår dock vissa undantag. Licenshavaren ska endast betala tillbaka till spelaren vad som återstår av de insättningar som spelaren gjort, om spelkontot avslutas på grund av – såvitt nu är av intresse – spelaren vid öppnandet av ett tillfälligt spelkonto lämnat felaktiga uppgifter om sig själv.

Det framgår av utredningen i ärendet att MB registrerat sig på fyra olika konton, genom att ange uppgifter såsom namn och bostadsort på olika sätt, använda versaler och gemener på olika sätt samt ändra stavning på namn. Nämnden konstaterar att detta skett i strid med inte bara spelföretagets villkor utan också med 12 kap. 2 § spellagen. Eftersom hon lämnat felaktiga uppgifter om sig själv vid registreringen har spelföretaget enligt 13 kap. 4 § spellagen haft skyldighet att genast stänga hennes spelkonto. I det läget har spelföretaget – såsom också skett – haft skyldighet att betala ut till henne bara det som återstår av de insättningar som gjorts (se 13 kap. 8 § spellagen). Däremot har MB inte haft rätt att få utbetalt de medel som i övrigt funnits på hennes spelkonto. MB:s krav ska därför avslås.