JK 183-15-80
Remissyttrande över betänkandet Fortsatt utveckling av förvaltningsprocessen och specialisering för skattemål (SOU 2014:76)
Allmänt
Genomgången av de förslag som läggs fram och överväganden som görs i betänkandet har skett med utgångspunkt i de intressen, här i första hand rättssäkerhet, som Justitiekanslern främst har att beakta. Justitiekanslern har inte i detalj granskat den lagtekniska utformningen av förslagen.
Justitiekanslern har inte några negativa synpunkter på utredningens överväganden eller förslag i olika frågor. I det följande kommenteras endast några av de förslag som läggs fram.
Utökade möjligheter att döma med ytterligare en lagfaren domare och förvaltningsrättens sammansättning i skattemål m.m. (8.5 – 8.6, 10, 12, 16)
Justitiekanslern delar utredningens bedömning att det finns skäl att göra det lättare att utöka antalet lagfarna domare i förvaltningsrätt. Möjligheten till en sådan resursförstärkning i omfattande och svåra mål ligger i linje med den grundläggande tanken att tyngdpunkten i dömandet ska ligga i första instans och bör också kunna bidra till ökad kvalitet.
Justitiekanslern har i sin tillsyns- och skadereglerande verksamhet kunnat konstatera att problem med alltför långa handläggningstider i svenska domstolar utgör ett rättssäkerhetsproblem. Förslag till processuella regeländringar som kan leda till förkortade handläggningstider är därför välkomna, dock förutsatt att andra grundläggande rättssäkerhetsfrågor inte träds förnär.
Utredningens förslag att förvaltningsrätten i skattemål som huvudregel ska bestå av två lagfarna domare utan nämnd kan förväntas leda till effektivitetsvinster. En sådan ordning bör samtidigt gagna rättssäkerheten och bidra till ökad kvalitet i dömandet i första instans.
Justitiekanslern har i remissyttrande över betänkandet Nämndemannauppdraget – breddad rekrytering och kvalificerad medverkan (SOU 2013:49), inte haft något att erinra mot det också där framlagda förslaget att undanta nämndemännen från medverkan i skattemål.
Justitiekanslern ställer sig även bakom utredningens övriga förslag som kan väntas leda till förkortade handläggningstider. Det gäller exempelvis utökade möjligheter att lämna över migrationsmål mellan migrationsdomstolarna, endomarsammansättning i kammarrätt vid beslut att meddela prövningstillstånd samt förkortade överklagandetider för socialförsäkrings- och arbetslöshetsersättningsmål.
Muntlig förhandling, förberedande förhandling och skriftliga sammanställningar (5.4, 11)
Utredningen föreslår att det i förvaltningsprocesslagen (1971:291) ska införas bestämmelser om förberedande förhandling och om obligatoriska skriftliga sammanställningar i mer komplicerade mål. De föreslagna bestämmelserna i kombination med en utökad materiell processledning bör bidra till att höja kvaliteten i beredningen och avgörandet av mera omfattande mål. Det bör även kunna leda till förkortade handläggningstider av de mål som berörs.
Justitiekanslern tillstyrker utredningens förslag till ändringar i 9 § förvaltningsprocesslagen angående muntlig förhandling. Paragrafen får med föreslagen lydelse en utformning som ligger mer i linje med den praxis som har utvecklats av Europadomstolen och Högsta förvaltningsdomstolen.