Dir. 1989:35

Utredning om beskattning av den finansiella sektorn

Dir. 1989:35

Beslut vid regeringssammanträde 1989-06-21

Statsrådet Engström anför.

Mitt förslag

Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda beskattningen av den finansiella sektorn.

Bakgrund

Kommittén (Fi 1987:06) för indirekta skatter (KIS) har i sin nyligen avslutade översyn av mervärdeskatten även berört beskattningen av finansiella tjänster och försäkringstjänster. Kommittén konstaterar att skäl talar för att även dessa tjänster bör ingå i mervärdeskattens bas i det neutrala och enhetliga system som varit målet för översynen. Samtidigt konstateras att det fordras en mer omfattande analys av bl.a. de tekniska och internationella aspekterna än vad som varit möjligt under den knappa tid som stått till förfogande. Kommittén har därför avstått från att lägga något förslag utan förordar att frågan utreds vidare i särskild ordning.

Inom detta område finns sedan tidigare särskilda omsättningsskatter. Den 1 januari 1984 infördes en omsättningsskatt på aktier. Vissa utvidgningar av skattebasen skedde den 1 juli 1986, bl.a. gällande köp- och säljoptioner, samtidigt som skattesatsen höjdes. Den 1 juli 1987 utvidgades skattebasen ytterligare till att omfatta även köp- och säljoptioner avseende aktieindex samt terminskontrakt. Slutligen utvidgades skattebasen den 1 januari 1989 till att omfatta även penning- och obligationsmarknaden samt fondkommissionärers handel för egen räkning.

Vidare utgår sedan år 1965 en stämpelskatt vid bildandet av aktiebolag och vid ökning av aktiekapitalet.

De förslag som utredningen (Fi 1987:07) om reformerad inkomstbeskattning (RINK), KIS och utredningen (Fi 1985:06) om reformerad företagsbeskattning (URF) nyligen presenterat har bl.a. till syfte att göra skattesystemet mer likformigt och neutralt. Om detta syfte kan uppnås minskar skälen för speciella punktskatter och omsättningsskatter på olika områden.

Vidare kan harmoniseringssträvandena gentemot EG, valutaregleringens avskaffande och den internationella utvecklingen i övrigt påverka vår beskattning av de finansiella marknaderna.

Uppdraget

Mot bakgrund av det nya enhetliga skattesystem som förslagen från KIS, URF och RINK avser att skapa är det nödvändigt att göra en förutsättningslös bedömning av hur den finansiella sektorn bör behandlas i detta sammanhang. En särskild utredare bör tillkallas för detta ändamål. Utredaren bör särskilt pröva motiven för särlösningar på detta område.

Utredaren bör göra en översyn av frågan om finansiella tjänster och försäkringstjänster bör inordnas under mervärdeskatten. Utredaren bör också presentera förslag till hur detta tekniskt kan utformas.

Vidare bör prövas om den ökade internationaliseringen eller andra förhållanden har förändrat förutsättningarna för den nuvarande omsättningsskatten.

De samhällsekonomiska och fördelningspolitiska effekterna av utredarens förslag bör belysas.

Det står utredaren fritt att redovisa vissa frågor med förtur om så befinns lämpligt.

Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).

Utredaren bör redovisa resultatet av sitt arbete senast den 31 maj 1990.

Hemställan

Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar chefen för finansdepartementet

att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att se över beskattningen av den finansiella sektorn i de hänseenden jag angivit samt att besluta om

sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.

Vidare hemställer jag att regeringen beslutar

att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.

Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans hemställan.

(Finansdepartementet)