Dir. 1994:100

Genomförande av en ny organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksam- heten m.m.

Dir. 1994:100

Beslut vid regeringssammanträde den 25 augusti 1994

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare tillkallas för att förbereda genomförandet av den nya organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten som riksdagen beslutat om under våren 1994. Riksdagsbeslutet innebär dels att en ny central myndighet skall bildas genom en sammanslagning av Centralnämnden för fastighetsdata och merparten av Statens lantmäteriverk, dels att nya lantmäterimyndigheter med länen som verksamhetsområden bildas genom att överlantmätar-, fastighetsbildnings- och fastighetsregistermyndigheterna förs samman. Vidare skall en bolagisering av vissa verksamheter inom det statliga lantmäteriet genomföras. Den nya organisationen avses börja sin verksamhet den 1 juli 1995.

Den nya organisationen

På förslag av regeringen har riksdagen beslutat (prop. 1993/94:214, bet. 1993/94:BoU19, rskr. 1993/94:375) om en ny organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten m.m. Regeringens förslag grundade sig på Lantmäteri- och inskrivningsutredningens principbetänkande Kart- och fastig hetsverksamhet i myndighet och bolag (SOU 1993:99) och remissbehandlingen av detta. Riksdagens beslut innebär i huvudsak följande.

Fastighetsregistrering

Fastighetsregistreringen skall utföras av den myndighet som handlägger fastighetsbildningen. Uppgifter om planer, bestämmelser och andra uppgifter i fastighetsregistret skall i princip registreras av den beslutande myndigheten.

Myndighetsorganisation

Den nya organisationen kommer att omfatta både myndighetsutövning och uppdragsverksamhet. Dessa olika uppgifter skall dock hållas väl i sär. En ny central myndighet benämnd Lantmäteriverket bildas bestående av Centralnämnden för fastighetsdata och delar av nuvarande Statens lantmäteriverk. En ny lokal organisation som hålls ihop länsvis införs. I den nya lokala organisationen förs överlantmätar-, fastighetsbildnings- och fastighetsregistermyndigheterna samman till lantmäterimyndigheter. Fastighetsregistreringen avvecklas som fristående funktion.

Verksamhetsformer

Uppdrag som kan skada förtroendet för myndighetsutövningen eller som av andra skäl bör bolagiseras skall skiljas från det statliga lantmäteriet. Sålunda skall en bolagisering genomföras från den 1 juli 1995 av den fastighetsekonomiska uppdragsverksamheten, den kartografiska uppdragsverksamheten och den fristående förlagsverksamheten inom det statliga lantmäteriet. Övrig uppdragsverksamhet och produktionen av databaser och allmänna kartor m.m. behålls tills vidare inom den nya organisationen men hålls ekonomiskt och organisatoriskt åtskilda från den lokalt och centralt bedrivna myndighetsutövningen. Lokalt utförd uppdragsverksamhet av karaktären myndighetsservice bör dock kunna bedrivas jämte myndighetsutövningen. Produktionen för allmän kartläggning m.m. skall i ökad utsträckning upphandlas i konkurrens.

Uppdraget

Den särskilde utredaren skall närmare utreda och lämna förslag om de åtgärder som behövs för att genomföra riksdagens beslut om en ny organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten.

Utredaren skall under arbetet beakta resultatet av den fortsatta beredningen av huvudmannaskapsfrågan för fastighetsbildningen samt beredningen av de förslag som Lantmäteri- och inskrivningsutredningen lämnat i slutbetänkandet Kart- och fastighetsverksamhet - finansiering, samordning och författningsreglering (SOU 1994:90).

Uppdelning i myndighet och bolag

Utredaren bör klarlägga den närmare gränsdragningen och relationen mellan den nya myndighetsorganisationen och den verksamhet som skall bolagiseras.

Myndighetsorganisationen

Utredaren skall - med utgångspunkt i en beskrivning av de mål som bör gälla för den nya myndigheten och som innefattar att verksamheten skall bedrivas så kostnadseffektivt som möjligt - lämna förslag om dimensionering av personal-, utrustnings- och medelsresurser för myndighetsorganisationen, beräkna anslagsbehovet samt utforma en anslagsframställning för budgetåret 1995/96 och lämna förslag till regleringsbrev och modell för årsredovisning.

Utredaren skall vidare lämna förslag till myndighetsorganisation. Av riksdagens beslut framgår bl.a. vikten av att bibehålla en decentraliserad organisation och att myndighetsutövning och uppdragsverksamhet samt sådan produktion som på sikt kan upphandlas i konkurrens hålls ekonomiskt och organisatoriskt åtskilda. I fråga om ledningsform för Lantmäteriet bör utredaren beakta vad som har anförts i regeringens proposition 1993/94:185 Förvaltningsmyndigheternas ledning.

Tydliga och klara ledningsformer bör eftersträvas.

Utredaren skall till regeringen lämna förslag på instruktion för myndigheten. I detta arbete bör även övervägas vilka rådgivande organ som bör upprättas. Vidare bör utredaren föreslå nödvändiga följdändringar i författningar med anledning av omorganisationen.

Bolagsorganisationen

Arbetet med att förbereda den nya bolagsorganisationen skall ske enligt de riktlinjer som redovisas i prop. 1992/93:100 bil. 1, avsnitt 2.1.4, Renodling av verksamhetsformer inom statsförvaltningen.

Utredaren skall lämna förslag i fråga om det eller de bolag som behöver bildas och om verksamhetsinriktning. Härvid bör även klarläggas marknadsmässiga och resursmässiga avgränsningsfrågor. En utgångspunkt skall därvid vara att Swedesurvey AB tills vidare skall kvarstå i sin nuvarande form. Vidare bör klarläggas vilka pågående uppdrag eller liknande som skall föras över till bolag samt förtecknas avtal m.m. inför arbetet med överlåtelseavtalet. Arbetet skall bedrivas så att bolaget/bolagen tidigt i processen skall kunna konstitueras med styrelse och revisorer.

Utredaren skall vidare lämna förslag till organisation, personalresurser, ekonomi- och administrativ funktion m.m. Förslag på handlingar som reglerar överlåtelse samt förslag till bolagsordning skall tas fram. Kapitalstruktur och angränsande frågor skall vara utformade med målet att ytterligare ägarinsatser inte skall behöva aktualiseras under överskådlig tid. Preliminär överlåtelsebalansräkning samt ytterligare underlag som är nödvändigt för bolagiseringen skall upprättas varvid bl.a. skall beaktas de riktlinjer för reglering av pensionsåtagande i samband med överföring av statlig verksamhet till annan associationsform som riksdagen godkänt (prop. 1991/92:150 bil. 1.1 sid. 54, bet. 1991/92:FiU30, rskr. 1991/92:350). I underlaget bör även ingå bedömningar och prognoser för tre år framåt. Vidare bör förslag lämnas i fråga om styrelse, arbetsgivartillhörighet och avtalsområde.

Principer för hantering av personalfrågor m.m.

Utredaren skall ange de närmare riktlinjer som bör ligga till grund för bemanningen av den nya organisationen som helhet. Huvudprincipen bör vara att den personal som i dag arbetar i organisationerna erbjuds anställning i de nya organisationerna. Regeringen avser att uppdra åt Arbetsgivarverket att föra de förhandlingar om anställnings- och arbetsvillkor som behövs för personalen i myndigheten med anledning av omorganisationen. Utredaren bör planera arbetet så att anställning av personal kan ske tidigt, om möjligt senast den 1 maj 1995. Anställning kan ske först sedan riksdagen under våren 1995 fattat beslut i återstående frågor. Utredaren bör vidare redovisa vilka förändringar i lokalisering och lokalförsörjning som den nya organisationen innebär. Därvid bör bl.a. beaktas behovet av att lokalförsörjningen kan främja den integrering, samordning samt åtskillnad av olika verksamheter som organisationsförändringen syftar till att åstadkomma.

Arbetets genomförande

Utredaren skall överlägga med Centralnämnden för fastighetsdata och Statens lantmäteriverk i syfte att underlätta myndigheternas anpassning till organisationsförändringen.

Utredaren bör i den utsträckning som bedöms lämpligt successivt redovisa sina förslag till Miljö- och naturresursdepartementet. Förslag i sådana frågor som kräver ytterligare beslut av riksdagen skall lämnas senast den 1 januari 1995. Förslag i övriga frågor skall lämnas senast den 1 april 1995.

Allmänt gäller att arbetet skall utföras så att den nya organisationen kan börja sin verksamhet den 1 juli 1995.

Utredaren skall bedriva sitt arbete i samråd med Centralnämnden för fastighetsdata, Statens lantmäteriverk och Domstolsverket. Myndigheterna förutsätts tillhandahålla det stöd utredaren behöver för att kunna fullgöra uppdraget.

Utredaren skall fortlöpande informera berörda centrala arbetstagar- organisationer och deras lokala organisationer om sitt arbete och ge dessa organisationer tillfälle att framföra synpunkter.

För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43), redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).