Dir. 1994:145
Tilläggsdirektiv till utredaren (M 1994:04) för genomförandet av en ny organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten m.m.
- ---
Dir. 1994:145
Beslut vid regeringssammanträde den 8 december 1994
Sammanfattning av uppdraget
Den särskilde utredare som tillkallats för att förbereda genomförandet av en ny organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten m.m. får en ny tidsplan för sitt arbete. Tidpunkten då den nya myndighetsorganisationen skall börja sin verksamhet flyttas fram till den 1 januari 1996.
Utredaren ges möjlighet att pröva lämpligheten av bolagisering också av verksamhet som bedrivs av Centralnämnden för fastighetsdata. Varje bolagisering skall föregås av en noggrann prövning av för- och nackdelar m.m.
Bakgrund
Riksdagen beslutade den 1 juni 1994 om en ny organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten (prop. 1993/94:214, bet. 1993/94:BoU19, rskr. 1993/94:375). Riksdagsbeslutet innebär att en ny central myndighet skall bildas genom en sammanslagning av Centralnämnden för fastighetsdata och merparten av Statens lantmäteriverk. På regional nivå skall en ny myndighet bildas genom att överlantmätar-, fastighets- register- och fastighetsbildningsmyndigheterna förs samman. Vidare skall en bolagisering av vissa verksamheter inom det statliga lantmäteriet genomföras. Den nya organisationen avses börja sin verksamhet den 1 juli 1995.
Med stöd av regeringens bemyndigande tillkallades den 12 september 1994 en särskild utredare (M 1994:04) för att förbereda genomförandet av den nya organisationen (dir. 1994:100).
Nuvarande tidsplan anger att den nya organisationen skall börja sin verksamhet den 1 juli 1995. Det har framkommit att det med denna tidsplan inte är möjligt att på ett tillfredsställande sätt hinna bereda alla frågor som krävs för att den nya organisationen skall få en ändamålsenlig utformning och kunna börja fungera. Tidpunkten för genomförande av den nya myndighetsorganisationen behöver därför flyttas fram till den 1 januari 1996.
Med denna utgångspunkt skall utredaren lämna förslag i de delar som avser anslag och övriga ekonomiska frågor som kräver riksdagsbeslut senast den 15 januari 1995 och förslag i övriga delar senast den 1 maj 1995.
Ett av huvudsyftena med omorganisationen är att åstadkomma en bättre integration mellan fastighetsdatasystemet och lantmäteriets system för databaser och kartor, fastighetsbildning och fastighetsregistrering. En samordning av dessa system ger bättre förutsättningar för utveckling och användning av geografiska informationssystem och för att effektivisera lantmäteriets fastighetsverksamhet. Länens lantmäterimyndigheter får härmed också bättre möjligheter att tillgodose regionala och lokala behov av fastighets- och landskapsinformation.
På olika sätt har farhågor uttryckts för att en sådan organisationsförändring skulle kunna få en negativ inverkan på inriktningen och effektiviteten hos den framtida fastighetsdata- verksamheten. För regeringen är det en given utgångspunkt att den eftersträvade integrationen mellan de två myndigheternas verksamhetsområden skall genomföras så att funktioner och utvecklingsmöjligheter inom fastighetsdatasystemets olika tillämpningsområden förbättras.
Utredaren har anmält att ett uppnående av dessa syften med omorganisationen skulle underlättas av större handlingsmöjligheter när det gäller organisatoriska lösningar än vad som anges i de ursprungliga direktiven. I dessa förutsätts en bolagisering endast av vissa verksamheter inom den nuvarande lantmäteriorganisationen.
Det är angeläget att utredaren beaktar att nuvarande användare av fastighetsdatasystemet inom kommuner, bank- och fastighetskreditområdet osv. får tillfredsställande tillgång till information och service och att förutsättningarna för en fortsatt utveckling inom olika användningsområden främjas. Inskrivningsväsendets behov av stöd och utveckling måste också garanteras i den nya organisationen.
Utredaren är oförhindrad att pröva lämpligheten av bolagisering av verksamhet som bedrivs av Centralnämnden för fastighetsdata. Den verksamhet som föreslås bedrivas i bolagsform måste därvid ges en tydlig avgränsning mot verksamheten i myndighetsform. Härvid gäller att det som kan betraktas som basuppgifter i fastighetsdatasystemet, liksom motsvarande uppgifter inom landskapsinformationsområdet, skall förvaltas av myndighet.
Varje bolagisering skall föregås av en noggrann prövning av för- och nackdelar och av en redovisning av vilka rationaliseringsvinster som de medför.
Regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser skall beaktas (dir 1994:124).