Dir. 1994:155

Strukturfondsprogram för Mål 6-regionen

Dir. 1994:155

Beslut vid regeringssammanträde den 8 december 1994

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare skall tillkallas för att leda arbetet med att utarbeta ett program för användningen av medel från EU:s strukturfonder i mål 6-regionen. Programmet skall avse åren 1995-1999.

Bakgrund

I anslutningsfördraget mellan den Europeiska Unionen (EU) och Sverige har den geografiska avgränsningen av ett område enligt mål 6 fastställts. Området berör 43 kommuner i 7 län och har ca 450 000 innevånare. Vidare har anvisats en indikativ medelsram om 230 miljoner ecu från EU:s strukturfonder för åren 1995-1999.

Regeringen avser att före den 1 april 1995 överlämna ett samlat program till EU-kommissionen för hur strukturfondsmedlen tillsammans med den nationella medfinansieringen som krävs bör användas för utvecklingsinsatser m.m. i den berörda regionen. Programmet skall avse 90 procent av medelsramen från strukturfonderna. Resterande 10 procent av ramen skall avsättas för gemenskapsinitiativ m.m. Inriktningen av användandet av dessa medel kommer att fastställas i särskild ordning.

Organisation av arbetet

Arbetet med att utarbeta programmet skall organiseras med största möjliga demokratiska förankring. Arbetet ska ske med en bred medverkan och ett inflytande från samhällsmedborgarna och olika andra intressenter i regionen. Dessa intressenter benämns i det följande som partnerskapet. Till arbetet skall knytas en referensgrupp bestående av företrädare för regionen.

Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK) skall svara för de övergripande och sammanhållande sekretariatsfunktioner som krävs för arbetet. I NUTEK:s ansvar ingår också att svara för att organisationer m.fl. på central nivå ges möjlighet att följa och medverka i programarbetet. Det gäller t.ex. Svenska Kommunförbundet, Landstingsförbundet, näringslivets organisationer, fackliga organisationer m.fl. NUTEK skall även svara för samordning med berörda länsstyrelser.

Övriga berörda centrala myndigheter skall inom sina respektive ansvarsområden medverka i arbetet genom att ta fram nödvändigt underlag, analyser m.m. samt i övrigt hjälpa NUTEK med sekretariatsuppgifter. Det gäller i första hand Arbetsmarknadsstyrelsen, Statens Jordbruksverk och Glesbygdsmyndigheten. Statens Naturvårdsverk och Boverket skall medverka i fråga om miljöanalyser och miljökonsekvensbeskrivningar samt konsekvenser för markanvändning och hushållning med naturresurser. Riksantikvarieämbetet skall medverka med kunskap om kulturmiljöns värden och Statens kulturråd med aspekter på kulturen som utvecklingsfaktor. Verket för högskoleservice skall medverka i fråga om åtgärder som avser högre utbildning och forskning. Kooperativa rådet skall medverka med kunskap inom det kooperativa området.

På regional nivå skall länsstyrelserna i samverkan med NUTEK ta fram underlag, göra analyser etc., samt hjälpa till med sekretariatsuppgifter. Länsstyrelserna skall vidare svara för att partnerskapet i respektive län aktivt involveras i arbetet. Det gäller, utöver de enskilda människorna, t.ex. kommunerna, landstinget, näringslivets organisationer, fackliga organisationer, Sametinget, högskolor, lokala kooperativa utvecklingscentra, lokala utvecklingsgrupper och andra ideella organisationer m.fl. Eftersom programmet i många avseenden skall behandla regionen som en helhet krävs en omfattande samverkan över länsgränserna och mellan kommuner.

Det står i övrigt utredaren fritt att välja de former för arbetet som bedöms mest ändamålsenliga.

Riktlinjer för arbetet

Programmet skall utarbetas i enlighet med de förordningar för strukturfonderna som ministerrådet fastställt den 20 juli 1993 (rådets förordningar (EEG) nr 2080/93 - 2085/93) samt de riktlinjer för strukturfondsarbetet som kommissionen därefter fastställt. Vad som i dessa förordningar sägs om mål 1 skall förutsättas gälla även för mål 6.

Programmet skall samordnas med de insatser som planeras inom ramen för mål 5a. Hur medel enligt mål 5a skall användas skall redovisas i programmet.

Vad gäller åtgärder enligt regelverket för målen 3 och 4 skall arbetet samordnas med det programarbete som enligt särskilda regeringsbeslut görs för motsvarande insatser utanför mål 6-regionen.

De åtgärder som föreslås i programmet skall grundas på en analys av regionens starka och svaga sidor. Åtgärderna bör inriktas på sådana insatser som främjar utvecklingen av de starka sidorna respektive begränsar de negativa konsekvenserna av svaga sidor. Bland annat bör följande områden eller typer av åtgärder särskilt övervägas:

* åtgärder för att överbrygga långa avstånd och begränsa de nackdelar som den glesa bebyggelsestrukturen medför, särskilt bör informationsteknologins möjligheter i dessa avseenden prövas,

* åtgärder som kan främja tillkomsten och utvecklingen av små och medelstora företag i regionen,

* forskning och utveckling som medel för att främja regionens utveckling,

* åtgärder inom utbildning och kompetensutveckling där såväl åtgärder inom gymnasieskolan och högskolan som åtgärder riktade till yrkesverksamma inom näringslivet bör prövas,

* åtgärder för att utnyttja de miljö- och naturresurser samt kultur- och kulturmiljövärden som finns i regionen; bl.a. bör förutsättningarna för att främja utvecklingen av turismen i regionen prövas,

* åtgärder för att främja landsbygdsutveckling.

I programmets olika delar skall kvinnornas situation särskilt beaktas. Åtgärder för att förbättra kvinnornas ställning i fråga om utbildning, deltagande på arbetsmarknaden, möjligheter som företagare etc. skall prövas.

Programmet skall med utgångspunkt från en beskrivning av dagens miljösituation redovisa hur föreslagna åtgärder påverkar miljön i regionen. Föreslagna åtgärder skall vara förenliga med en långsiktigt hållbar tillväxt och en god hushållning med naturresurserna.

Programmet skall redovisas som ett sammanhållet program för hela mål 6-regionen.

Programmet skall struktureras i delprogram i enlighet med vad som anges i rådsförordningarna. Enskilda projekt skall inte redovisas. Undantag kan dock vara större och väl avgränsade projekt av engångskaraktär.

Av redovisningen skall framgå hur den nationella medfinansieringen av åtgärderna (t.ex. i form av delprogram) skall ske. Som ett riktmärke i enlighet med EU:s regler skall gälla att 50 procent av de offentliga utgifterna för en åtgärd skall finansieras av nationella medel (statliga (inkl. i vissa fall statliga bolag eller liknande), kommunala och landstingskommunala medel). Det är angeläget att de olika huvudmännen deltar solidariskt i medfinansieringen. En tydlig lokal och regional förankring av programmet är en förutsättning för att kommuner och landsting skall ta en betydande del av medfinansieringen.

Vidare skall förslag lämnas på hur programmet bör genomföras. Med detta avses bl.a. i vilka former och av vem som enskilda projekt inom olika delprogram bör prövas respektive beslut fattas. I detta sammanhang bör även övervägas i vilken utsträckning skilda delprogram skall vara horisontella (dvs. omfatta hela regionen) respektive delas upp på berörda län/ delar av län.

Arbetet skall bedrivas i nära samråd med Arbetsmarknadsdepartementet samt med Jordbruksdepartementet i de delar som avser insatser i jordbrukssektorn. Arbetsmarknadsdepartementet skall svara för samråd med övriga departement när deras ansvarsområden berörs.

Utredaren skall vidare beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om att dels pröva offentliga åtaganden (Dir. 1994:23), dels redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (Dir. 1994:124).

Arbetet skall bedrivas skyndsamt och skall vara avslutat senast den 15 mars 1995. Förslaget till program skall redovisas till Arbetsmarknadsdepartementet.