Dir. 1994:30
En ny myndighet för avveckling av statens oljelager
Kommittédirektiv
En ny myndighet för avveckling av statens oljelager
Beslut vid regeringssammanträde den 28 april 1994
En särskild utredare skall lägga fram förslag om organisationen av en ny myndighet för avveckling av den statliga civila oljelagringen för krigssituationer. Utredaren skall också förbereda inrättandet av myndigheten.
Regeringen har i proposition 1993/94:141 om beredskapslagring av olja för krigssituationer föreslagit att en ny myndighet för avveckling av de statliga civila beredskapslagren av olja för krigssituationer skall inrättas den 1 juli 1994. Den nya myndigheten skall överta ansvaret för verksamheten från Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK). Avvecklingen av lagren skall ha genomförts senast den 31 december 1999.
Enligt regeringens förslag är en huvuduppgift för den nya myndigheten att fullfölja den utförsäljning av olja som inleddes efter 1992 års totalförsvarsbeslut. Målet är att all olja ur NUTEK:s nuvarande lager skall ha sålts senast den 30 juni 1999. Lagringsanläggningar som inte längre behövs skall säljas eller ställas av. I den mån det av miljö- eller säkerhetsskäl krävs fortlöpande övervakning eller kontroll av avställda anläggningar även efter avvecklingsperiodens slut skall myndigheten föra över ansvaret för sådana åtgärder till annan huvudman.
Den nya myndigheten avses - parallellt med avvecklingsuppgiften - driva de lager som alltjämt behövs med hänsyn till beredskapskraven. Enligt regeringens förslag skall den lagring inom näringslivet som avses ersätta den statliga lagringen börja byggas upp först andra halvåret 1996. Uppbyggnaden beräknas ta tre år. Först vid slutet av perioden kommer alltså ansvaret för krigslagringen att ha slutligt förts över till näringslivet.
Det nuvarande krigslagret av oljeprodukter hos NUTEK representerar ett betydande värde. Även om hänsyn tas till att lagren innehåller vissa volymer inkuranta produkter rör det sig om ett miljardbelopp. Därtill kommer ett femtiotal lagringsanläggningar med skiftande storlek och standard.
I propositionen understryks vikten av att statens ekonomiska intressen tas till vara vid avvecklingen. Denna bör genomföras så att statens nettointäkter uttryckt i nuvärde maximeras.
Beträffande organisationen av den nya myndigheten innebär regeringens förslag följande. Myndigheten skall vid inrättandet den 1 juli 1994 från NUTEK överta ansvaret för drift och förvaltning av de statliga civila beredskapslagren av olja. Den nuvarande regionala organisationen för drift av lagringsanläggningarna, fördelad på sex driftområden med sammanlagt 38 tjänster, förs samtidigt över till den nya myndigheten. I propositionen tas inte ställning till frågan om behovet av personal för myndighetens centrala verksamhet.
I propositionen föreslås ett nytt räntebelagt ramanslag för förvaltningskostnader för den nya myndigheten. Från detta anslag skall betalas dels personalkostnader för myndighetens centrala verksamhet, dels personalkostnader för den regionala organisationen, dels driftskostnader för anläggningarna. För budgetåret 1994/95 har regeringen beräknat anslagsbehovet till 73,5 miljoner kronor. Genom att medlen anvisas i form av ramanslag får myndigheten betydande flexibilitet när det gäller både utnyttjande av medlen i tiden och fördelning av utgifter på skilda ändamål inom den givna ramen.
Utgångspunkter för utredaren skall vara regeringens förslag om inrättande av den nya myndigheten samt de beslut som riksdagen och regeringen lägger till grund för verksamheten. Det skall förutsättas att myndigheten skall upphöra samtidigt med att avvecklingen av beredskapslagren har genomförts, dvs. senast vid utgången av år 1999.
Utredaren skall till regeringen lämna förslag till hur den nya myndigheten bör organiseras. I fråga om ledningen bör utredaren beakta vad som har anförts i proposition 1993/94:185 om förvaltningsmyndigheternas ledning.
Utredaren skall också förbereda anställning av den personal som behövs för den centrala verksamheten när den nya myndigheten inrättas den 1 juli 1994. Utredaren bör därvid ta till vara möjligheterna att utnyttja den kompetens som finns hos den nuvarande personalen vid NUTEK.
Vid sin beräkning av personalbehovet för den centrala verksamheten skall utredaren beakta möjligheterna att låta vissa administrativa uppgifter skötas av NUTEK eller annan lämplig myndighet.
Utredaren skall ta fram förslag till instruktion och namn för den nya myndigheten. Vidare skall utredaren föreslå de ändringar som behövs i andra författningar.
Utredaren skall föreslå former för myndighetens ekonomiska redovisning och möjliga metoder för att mäta resultaten av verksamheten. Utredaren skall även lämna förslag till en särskild löpande rapportering till regeringen som ett komplement till årsredovisningen.
Utredaren skall, efter samråd med NUTEK, vidta de åtgärder som behövs för att den nya myndigheten skall kunna börja sin verksamhet den 1 juli 1994. I detta ingår att anskaffa lokaler. Lokalfrågan skall beredas efter samråd även med Statens lokalförsörjningsverk.
Utredaren skall fortlöpande informera berörda fackliga huvudorganisationer och lokala personalorganisationer om sitt arbete och ge organisationerna tillfälle att framföra synpunkter.
Arbetet skall bedrivas skyndsamt och redovisas successivt till Näringsdepartementet.