Dir. 2002:36
Visstidsplaceringar
Beslut vid regeringssammanträde den 14 mars 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att vidareutveckla formerna för visstidsplaceringar vid Resurscenter syn i Örebro för elever med synskada och ytterligare funktionshinder och Resurscenter tal och språk i Sigtuna för gravt tal- och språkstörda elever. Utredaren skall dels kartlägga och analysera hur envisstidsplacering bäst kan utformas och utvecklas för att motsvara de behov och önskemål den enskilda eleven, dennes vårdnadshavare samt elevens hemkommun har, dels redovisa behovet av rättslig reglering samt lämna förslag till erforderliga författningsbestämmelser.
Bakgrund
I propositionen Elever med funktionshinder - ansvar för utbildning och stöd (prop. 1998/99:105) skriver regeringen att principen om att barn och ungdomar med funktionshinder så långt möjligt skall erbjudas en anpassad utbildning i sin hemkommun och därmed, i likhet med övriga barn och ungdomar, ha rätt att kunna bo hemma med sina föräldrar kan sägas vara en hörnsten i svensk handikappolitik. I propositionen gjorde regeringen den bedömningen att det finns skäl att behålla en skoldel för s.k. visstidsplaceringar vid respektive dåvarande Ekeskolans och Hällsboskolans resurscenter, vilka i dag motsvaras av Resurscenter syn Örebro respektive Resurscenter tal och språk och som ingår i Specialpedagogiska institutet. Skälet till detta är att en elev som ett led i sin utbildning i hemkommunens skola kan behöva insatser från resurscentrets sida som sträcker sig utöver vad som kan anses omfattas av de sedvanliga utrednings- och träningsbesöken. Det kan vara fråga om elever som av olika skäl behöver ett intensifierat specialpedagogiskt expertstöd från resurscentrets sida. En placering vid resurscentret avses ingå som ett led i det åtgärdsprogram som hemkommunens skola upprättat för eleven och bygger på att resurscentret, kommunen, eleven och dennes vårdnadshavare är överens om syftet med vistelsen. Vistelsens längd skall styras av de behov eleven har.
Gällande bestämmelser
Enligt 10 kap. 3 a § skollagen (1985:1100) får barn som är synskadade eller gravt språkstörda fullgöra sin skolplikt i särskilda resurscenter. Utbildningen skall med nödvändiga avvikelser motsvara utbildningen i grundskolan respektive särskolan.
Hemkommunen skall enligt samma bestämmelse betala ersättning till staten för vissa kostnader för den som fullgör sin skolplikt vid ett särskilt resurscenter. För budgetåret 2002 skall ersättning betalas med 1 020 kr per elev och dag (SKOLFS 2000:156, ändrad 2001:29). Avgiften motsvarar kostnaden för en placering vid specialskolan.
Uppdraget
Staten har även fortsättningsvis ett stort ansvar för ovannämnda elevgrupper. Utredaren skall därför lämna förslag till hur visstidsplaceringarna bör utformas och utvecklas för att motsvara de behov som den enskilda eleven har. Därvid skall beaktas elevens behov av utveckling och kunskap, samt dennes egna önskemål. Därutöver skall också vårdnadshavarens och hemkommunens synpunkter vägas in i beslutet. Utredaren skall utgå från att en visstidsplacering även bör kunna innebära, om elevens behov och förutsättningar så kräver, att elevens hela skolgång förläggs till resurscentret. En sådan placering skall dock kontinuerligt utvärderas och följas upp för att kunna bedöma var eleven bäst kan få sina behov tillgodosedda. Målet bör vara att elever med synskada och ytterligare funktionshinder samt språkstörda elever skall, på samma sätt som övriga barn och ungdomar, ha möjlighet att bo hemma med sina föräldrar eller i deras närhet och gå i skola i närheten av hemmet. Det är därför angeläget att få fördjupad information om hemkommunernas förutsättningar och förmåga att bereda skolgång av hög kvalitet för ovannämnda elevgrupper. Regeringen avser därför att inom kort ge ett särskilt uppdrag till Specialpedagogiska institutet att kartlägga och analysera kommunernas ekonomiska och kompetensmässiga förutsättningar att kunna ta sitt ansvar för ovannämnda elevgruppers skolgång.
Utredaren skall dessutom analysera huruvida initiativ till en visstidsplacering skall kunna tas av såväl elevens vårdnadshavare, kommunen som resurscentret samt lämna förslag till garantier som bör skapas för att de elever som behöver sådana insatser som en placering vid resurscentret möjliggör, också får en plats vid resurscentret. Därutöver skall utredaren se över möjligheterna att överklaga ett fattat beslut.
Bland övriga frågor som kan behöva behandlas kan nämnas de närmare förutsättningarna för visstidsplacering, beslutsordning, placeringens längd och innehåll samt frågor om ansvarsfördelning mellan hemkommunen och resurscentret när det gäller t.ex. betygssättning och skolhälsovård. Det är viktigt att i sammanhanget betona hemkommunens ansvar för alla sina elever och att en placering på visstid vid resurscentret alltid skall föregås av ett samarbete med de professionella vid resurscentret, eleven, dennes vårdnadshavare samt hemkommunen. Fokus skall dock alltid riktas på den enskilda eleven och inriktningen skall vara att till fullo tillgodose elevens behov. Lösningarna måste vara flexibla och åtgärderna skall därför kunna variera mellan olika elever och kommuner.
I uppdraget ingår att analysera och lämna förslag till hur ansvaret mellan stat och kommun bör fördelas när det gäller t.ex. elevernas resor, boende och träningsbesök. Utredaren skall dessutom bedöma och redovisa vilka ekonomiska konsekvenser förslagen innebär för staten och kommunerna.
Utredaren skall samråda med Barnombudsmannen, Specialpedagogiska institutet samt med Svenska kommunförbundet och andra berörda organisationer.
Utredaren skall lämna förslag till erforderliga författningsändringar.
Utredaren skall slutredovisa uppdraget senast den 31 oktober 2002.
(Utbildningsdepartementet)