Dir. 2006:111
Statsimmunitet i svensk rätt
Kommittédirektiv
Statsimmunitet i svensk rätt
Dir.
2006:111
Beslut vid regeringssammanträde den 9 november 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag till hur FN:s konvention
om immunitet för stater och deras egendom (United Nations
Convention on Jurisdictional Immunities of States and their
Property) kan införlivas i svensk rätt.
I uppdraget ingår att analysera internationella regler om
statsimmunitet och den nya FN-konventionen. Därefter skall
motsvarande svenska regler granskas. Utredningsarbetet skall
redovisas senast den 31 augusti 2007.
2
Bakgrund
Stater ansågs i traditionell folkrätt ha rätt till absolut
immunitet. Det innebar bl.a. att stater och statsorgan hade full
immunitet från utländska domstolars jurisdiktion vid tvistemål
så länge de inte avsagt sig denna rätt.
Under 1900-talet utvecklades i statspraxis en viss
inskränkning av den absoluta statsimmuniteten. Enligt denna
praxis har staten rätt till immunitet om en tvist inför domstol
gäller statligt höghetshandlande men inte om tvisten gäller t.ex.
en kommersiell affärstransaktion. Med svensk terminologi
skulle man kunna tala om att immunitet råder i tvister som
uppstår till följd av statens myndighetsutövning till skillnad från
tvister som uppstår till följd av statens och statliga
myndigheters rent privaträttsliga rättshandlingar.
Praxis om begränsad immunitet är i dag väl etablerad men
den har kommit att tolkas olika i olika nationella rättssystem.
Detta har lett till en rättsosäkerhet för företag och andra som har
kommersiella förbindelser med stater.
FN:s konvention om statsimmunitet
FN:s konvention om immunitet för stater och deras egendom
antogs den 2 december 2004. Regeringen beslutade den 30 juni
2005 att Sverige skulle underteckna konventionen. Detta skedde
den 14 september 2005 med förbehåll för ratifikation. För att
konventionen skall träda i kraft krävs att den ratificeras av 30
stater. Hittills har den undertecknats av 23 stater och ratificerats
av tre stater (Norge, Portugal och Österrike). Konventionen är
resultatet av en lång process som inleddes med att FN:s
generalförsamling redan 1977 inbjöd FN:s folkrättskommission
(ILC) att studera frågan om statsimmunitet.
Konventionen ger uttryck för en begränsad tillämpning av
statsimmuniteten och ger i det avseendet uttryck för en
kodifiering av sedvanerätten. Då olika stater tillämpat denna
3
regel olika får dock vissa av konventionens detaljer anses skapa
ny rätt.
Konventionen omfattar inte brottmål.
Svensk rätt
Det finns i dag ingen uttrycklig reglering av statsimmunitet i
svensk rätt. Domstolarna har därför grundat sina bedömningar
på en tolkning av folkrätt och tidigare svensk domstolspraxis.
Ett införlivande av internationella konventioner kan antingen
ske genom transformering eller inkorporering. Transformering
innebär att en konventionens innehåll helt eller delvis skrivs om
till lagtext för att passa i den interna rätten. Inkorporering
innebär att en internationell överenskommelse införs i den
interna rättsordningen utan att utformningen ändras.
Konventioner införlivas som huvudregel i svensk rätt genom
transformering.
Uppdraget
FN:s konvention om statsimmunitet skall analyseras och
jämföras med befintlig svensk domstolspraxis. En jämförelse
skall också ske mellan svensk praxis och andra länders rätt vad
gäller statsimmunitet.
Utredaren skall även göra en översikt av folkrättens regler
om statsimmunitet.
Utredaren skall vidare analysera om inkorporering eller
transformering av konventionen till svensk rätt är mest
ändamålsenligt samt vilka konsekvenser de olika metoderna kan
få. Slutligen skall utredaren lämna förslag till de
författningsändringar som blir nödvändiga för att införliva
konventionen och lämna författningskommentarer.
Statsimmunitet skall avgränsas emot andra typer av rättslig
immunitet.
Det kan också finnas andra aspekter inom ovanstående
uppdrag som aktualiseras under utredningens gång och kräver
belysning. Utredaren är oförhindrad att ta upp sådana frågor och
4
lägga fram de förslag som anses nödvändiga. Innan utredaren
framför sådana förslag skall samråd ske med berörda
myndigheter.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 augusti 2007.
(Utrikesdepartementet)