Dir. 2006:52
Översyn av den kommunala
Kommittédirektiv
Översyn av den kommunala
konsumentverksamheten
Dir.
2006:52
Beslut vid regeringssammanträde den 4 maj 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en översyn
av den kommunala konsumentvägledningen och lämna förslag
på hur den kan utvecklas för att en hög och mer likvärdig nivå
ska kunna uppnås i hela landet.
Utgångspunkten för uppdraget är att tillgången till en
kommunal konsumentverksamhet med hög kvalitet är en fråga
för den allmänna välfärden. Trots fördelarna för kommunerna
att tillhandahålla konsumentvägledning och det faktum att den
är samhällsekonomiskt lönsam, utvecklas verksamheten svagt i
många kommuner. Den främsta målgruppen för
konsumentvägledningen är de resurssvaga konsumenterna. I
den konsumentpolitiska propositionen Trygga konsumenter som
handlar hållbart – Konsumentpolitikens mål och inriktning
(prop. 2005/06:105) föreslår regeringen ett nytt mål för
konsumentpolitiken och redovisar sin strategi för att uppnå det
nya målet. Den inriktning som anges i propositionen bör utgöra
utredarens utgångspunkt.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 april 2007.
2
Bakgrund
De kommunala konsumentvägledarna utgör ett värdefullt stöd
till konsumenterna och fungerar som en viktig länk mellan
statliga myndigheter och konsumenter. Konsumentväg-
ledningens arbete och resultat är också viktigt för
Konsumentverket att ta del av som ett underlag i
konsumentarbetet och som styrinstrument för att sätta in
resurser på problemområden. Ett kommunalt förankrat nätverk
är av stor betydelse för att kunna uppnå de konsumentpolitiska
målen.
Kommunerna har genom sin lokalkännedom förutsättningar
att anpassa sina verksamheter efter de särskilda villkor som
råder i varje enskild kommun. Tack vare närheten till
kommuninvånarna finns också goda möjligheter att upprätthålla
kontakterna med enskilda konsumenter, den lokala handeln,
skolor och organisationer. Att nå barn och unga är särskilt
viktigt som en del i det förebyggande arbetet.
Det kommunala arbetet har mycket stor betydelse när det
gäller frågor som marknadsbevakning och produktsäkerhets-
arbete, information till och utbildning av det lokala näringslivet,
stöd till skolor och lärare samt stöd till ideella organisationer.
Konsumentverkets undersökningar visar att kommunal
konsumentverksamhet når ut till alla grupper i samhället och att
det inte finns någon annan prövad modell för
konsumentrådgivning till enskilda som når lika långt. En
särskilt viktig målgrupp för konsumentvägledningen är de som i
vanliga fall är svåra att nå med konsumentinformation. Bland
dessa finns resurssvaga grupper, som t.ex. kan vara personer
med knappa ekonomiska resurser, unga personer eller personer
med bristande kunskaper i svenska språket.
En viktig förutsättning för att nå dem som är i störst behov
av information och konkret vägledning är närheten till dessa
personer. För att kunna lämna komplicerade köpråd krävs ofta
en personlig kontakt som ger möjlighet att diskutera saker som
prestanda, ekonomi och miljöbelastning. Det är de mest
3
resurssvaga konsumenterna i samhället som allra mest behöver
denna typ av tjänst.
Ett kontinuerligt förebyggande arbete är något som alla
parter vinner på, såväl den enskilde konsumenten som
näringsidkare och samhället.
Konsumentverksamheten i de kommuner som i dag
tillhandahåller vägledning varierar kraftigt i innehåll och
omfattning. Det är enligt regeringen viktigt att den
konsumentvägledning som tillhandahålls i kommunerna håller
en så hög nivå som möjligt och är så långt möjligt likvärdig i
hela landet.
Alla konsumenter har rätt till ett starkt konsumentskydd.
Genom ett sådant skapas trygga konsumenter som kan bidra till
en sund samhällsutveckling. Det är angeläget att konsumenterna
får vägledning och hjälp vid eventuella problem med
marknadens aktörer. I konsumentskyddet ligger både att
konsumenterna inte vilseleds eller utnyttjas på ett otillbörligt
sätt och att de skall ha möjlighet att göra lämpliga och relevanta
val.
Den konsumentundersökning som på uppdrag av
Jordbruksdepartementet genomfördes våren 2004 av TNS
Gallup visade att den kommunala konsumentvägledningen är
samhällsekonomiskt lönsam. Konsumentverkets uppföljningar
av rådgivningsarbetet visar också att konsumenter som fått råd
av konsumentvägledningen är nöjda med den hjälp de fått.
Utvecklingen av varor och tjänster sker i dag i ett högt
tempo. Antalet nya produkter ökar och många produkter blir
alltmer komplexa. Allt fler aktörer kommer in på marknaden
och verkar dessutom, som en följd av utvecklingen av den
gemensamma inre marknaden, över gränserna. I takt med att
fler marknader har utsatts för konkurrens ställs allt högre krav
på den enskilda personen att göra egna val. Den enskilde har
också större möjligheter att påverka sin ekonomi. Detta
förutsätter ett större ansvarstagande, en ökad kunskap och
medvetenhet och även större aktivitet från individen. I takt med
dessa ökade krav finns ett stort behov av hjälp och stöd för den
enskilde konsumenten, ett stöd som den kommunala
konsumentvägledningen kan ge.
4
De kommunala konsumentvägledarna har en viktig roll i
produktsäkerhetsarbetet. Konsumentverket är enligt
produktsäkerhetsförordningen ansvarig tillsynsmyndighet för de
konsumentprodukter som inte handhas av andra myndigheter
enligt annan författning. Behovet av marknadskontroll inom
Konsumentverkets område förväntas öka för att uppnå en
systematisk och effektiv kontroll. När det gäller utförande av
marknadskontroll har Konsumentverket träffat avtal med ett
40-tal kommuner för ett samarbete med konsumentvägledarna i
dessa. I Marknadskontrollutredningens betänkande Tillsyn för
säkra varor och öppna marknader (SOU 2004:57) gjordes
bedömningen att marknadskontrollen inom Konsumentverkets
område måste utvecklas, bl.a. när det gäller samarbetet mellan
Konsumentverket och kommunerna.
Riktlinjer för den kommunala konsumentvägledningen lades
första gången fast i en proposition 1975 (prop. 1975:40) och har
sedan med smärre förändringar behandlats i flera av regeringens
propositioner och skrivelser.
En mer djupgående analys av den kommunala
konsumentvägledningen gjordes senast 1991 i samband med att
regeringen överlämnade en skrivelse om kommunal
konsumentvägledning till riksdagen (skr. 1991/92:143).
Vidare lämnade Konsumentpolitiska kommittén i sitt
slutbetänkande Starka konsumenter i en gränslös värld (SOU
2000:29) flera förslag till hur den kommunala
konsumentvägledningen kan utvecklas. Kommittén föreslog att
konsumentvägledningen skall vara en obligatorisk uppgift för
kommunerna.
År 2001 utsågs en utredare för att biträda
Justitiedepartementet med att utreda formerna för det statliga
stödet till konsumentvägledningen i kommunerna (Ju2001:H).
Utredarens redovisning av uppdraget (Ju2001/5516) ledde bl.a.
till den tidsbegränsade satsning på 20 miljoner kronor för
projekt i kommunerna, som regeringen gjorde 2001.
5
Verksamheten i kommunerna
Konsumentvägledning är en frivillig uppgift för kommunerna
och bekostas till övervägande del av kommunala medel. Visst
stöd utgår dock från staten, bl.a. i form av den kostnadsfria
fortbildning som Konsumentverket erbjuder vägledarna. Det
bör också framhållas att kommunerna enligt lag är skyldiga att
tillhandahålla råd och anvisningar till skuldsatta personer.
Enligt Konsumentverkets årliga lägesbeskrivning bedrivs denna
verksamhet ofta inom ramen för den kommunala
konsumentverksamheten. Förutsättningarna för att bedriva
konsumentverksamhet skiljer sig betydligt åt mellan små och
stora kommuner, bl.a. när det gäller ekonomiska resurser.
De kommunala konsumentvägledarna har även en viktig roll
i produktsäkerhetsarbetet. Flera kommuner har ingått avtal med
Konsumentverket om att delta i marknadskontrollen av varors
säkerhet. Den marknadsbevakande uppgiften kommer att öka
under kommande år.
Konsumentverket gör varje år en lägesbeskrivning av
kommunernas konsumentverksamhet. I dag är nivån och
omfattningen på konsumentverksamheten i kommunerna
mycket varierande. Vissa kommuner har under de senaste åren,
helt eller delvis, dragit ner på sin konsumentvägledning. I april
2006 hade 258 av landets 290 kommuner konsument-
verksamhet.
I Konsumentverkets årliga lägesbeskrivning, från 2005,
konstaterade man att antalet kommuner med
konsumentverksamhet ökat. Trots detta hade de samlade
årsarbetskrafterna minskat, bland annat till följd av att allt fler
kommuner träffat samarbetsavtal med varandra. Antalet
tjänstetimmar har dock inte utökats i samband med att avtalen
träffats. I lägesbeskrivningen konstaterade man vidare att de
flesta, 70 procent av invånarna i Sverige, bor i en kommun som
har konsumentvägledning motsvarande åtminstone en
heltidsanställd arbetskraft. Konsumentverket noterade också att
antalet köpråd minskat och att det förebyggande arbetet
fortfarande utgör en alltför liten del av
6
konsumentverksamheten. Konsumentverket kommer i slutet av
maj 2006 presentera en aktuell lägesbeskrivning.
År 2002 satsade regeringen 20 miljoner kronor för att stärka
den kommunala konsumentverksamheten. Satsningen
resulterade i många intressanta och givande projekt. Några av
initiativen har kunnat leva vidare i den ordinarie verksamheten.
Det finns flera exempel på hur man i den kommunala
konsumentvägledningen har utvecklat sina arbetsformer utifrån
lokala förutsättningar och behov. Flera av projekten bedrevs i
områden där det finns många näringsidkare med utländsk
bakgrund och som har bristande kunskaper om det
konsumenträttsliga skyddet i Sverige.
Ett exempel är det framgångsrika projektet under 2001–2003
i stadsdelen Bergsjön i Göteborgs kommun där många av
invånarna är utlandsfödda. Där öppnade kommunen ett kontor
med konsumentinformatörer som representerade olika
språkgrupper. Målet med projektet var att öka invånarnas
kunskap och medvetenhet om konsumentfrågor samt att stärka
deras tilltro till och möjligheten att påverka utvecklingen i
vardagsnära frågor.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn
av den kommunala konsumentverksamheten och ge förslag på
hur en hög och mer likvärdig nivå kan uppnås i hela landet.
Utgångspunkter
Att konsumenterna har tillgång till en kommunal
konsumentverksamhet med hög kvalitet är en fråga för den
allmänna välfärden. Det faktum att den kommunala
konsumentvägledningen är samhällsekonomiskt lönsam borde
vara en drivkraft för utökad konsumentverksamhet. Trots
fördelarna utvecklas verksamheten svagt i många kommuner.
Det finns därför anledning att analysera förutsättningarna för
verksamheten och överväga vilka åtgärder som behövs för att
7
en hög och likvärdig konsumentverksamhet ska kunna uppnås i
hela landet.
Utredaren bör även fokusera på hur resurssvaga personer
kan stärkas som konsumenter genom den kommunala
konsumentvägledningen. Även barns och ungas villkor och
förutsättningar som konsumenter bör belysas av utredaren. I den
konsumentpolitiska propositionen Trygga konsumenter som
handlar hållbart – Konsumentpolitikens mål och inriktning
(prop. 2005/06:105) föreslår regeringen ett nytt mål: Trygga
konsumenter som handlar hållbart. Regeringen anger också sin
strategi för att uppnå målet. Barns och ungas kunskaper och
erfarenheter och deras förutsättningar som konsumenter skall
beaktas i alla sakområden. Dessa ställningstaganden bör utgöra
utredarens utgångspunkt.
Den kommunala konsumentvägledningen i dag
Den utredare som nu får i uppdrag att se över den kommunala
konsumentverksamheten skall göra en inventering av den
kommunala konsumentverksamheten i hela landet, som
inkluderar en beskrivning av hur kommunerna arbetar med
vägledning till konsumenterna, hur kommunerna marknadsför
denna verksamhet till kommuninvånarna, och särskilt belysa det
förebyggande arbetet i konsumentverksamheten samt
konsumentverksamhetens arbetsuppgifter inom produktsäker-
hetsområdet. Effekterna av dessa insatser skall redovisas liksom
en beräkning av de resurser som tagits i anspråk.
Statligt stöd till kommunal konsumentvägledning
Statligt stöd till kommunal konsumentvägledning kan ske på
många olika sätt, t.ex. genom statlig finansiering, stöd till nya
verksamhetsformer eller utbildning och information till
konsumentvägledarna. Samverkan mellan olika parter kan
också vara ett sätt att utveckla konsumentvägledningen och nå
de grupper av konsumenter som är i störst behov av stöd.
Utredaren skall
− kartlägga hur de statliga stödinsatser som riktas till
kommunal konsumentvägledning är utformade i dag och
8
redovisa direkta och indirekta kostnader (t.ex.
personalkostnader) för dessa insatser samt analysera
vilka effekter de statliga insatserna ger olika typer av
kommuner (t.ex. olika geografiska och storleksmässiga
förutsättningar) och de stödgivande myndigheterna,
− lämna förslag på hur staten kan stödja kommunerna i
deras konsumentarbete för att de i högre grad skall nå de
mest resurssvaga konsumenterna,
− lämna förslag på hur det statliga stödet bör utformas i
framtiden så att det bäst bidrar till verksamheten i olika
typer av kommuner, och
− lämna förslag till hur ett eventuellt ökat statligt stöd
skall finansieras.
Samordning av olika rådgivande och stödjande funktioner
Det finns exempel på kommuner där samarbeten mellan olika
typer av rådgivare har gett synergieffekter och lett till ett mer
resurseffektivt arbete. I det s.k. Rådrummet i Karlstad jobbar
konsumentvägledare tätt ihop med energirådgivare och Agenda
21-samordnare. De tre funktionerna ligger nära varandra och
har förutsättningar att kunna stärka och komplettera varandra.
Samordning inom kommuner kan också innebära att små
kommuner kan erbjuda en bättre service till invånarna.
Utredaren skall
− redovisa erfarenheterna av kommunal samordning av
olika rådgivande och stödjande funktioner gentemot
kommuninvånarna, som t.ex. samarbetet mellan
energirådgivare, Agenda 21-samordnare, budget- och
skuldrådgivare samt konsumentvägledare.
− redovisa samarbetet med Konsumenternas Bank- och
finansbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå och
Konsumenternas elrådgivningsbyrå redovisas samt
beskriva eventuella gränsdragningsproblem, och
− göra en jämförelse av internationella erfarenheter av en
mer samordnad rådgivningsfunktion.
9
Samverkan mellan kommuner
Totalt sett har det under de senaste åren skett en minskning av
konsumentverksamheten i kommunerna. Trots att fler
kommuner har kunnat erbjuda konsumentvägledning har antalet
årsarbetskrafter minskat. En orsak till detta är att antalet
samarbetsavtal mellan kommunerna har ökat men att
årsarbetskrafterna inte har ökat i relation till antalet
kommuninvånare. Samverkan mellan kommuner är dock inte
enbart ett sätt att spara in på verksamheten, tvärtom kan det ge
medborgarna en mer utvecklad och bättre service. För små
kommuner med begränsade resurser kan samverkan mellan
kommuner och samordning inom dessutom vara den enda
möjligheten att erbjuda en väl fungerande konsument-
verksamhet.
Utredaren skall
− kartlägga den samverkan som i dag sker mellan
kommuner på konsumentområdet,
− utvärdera för- och nackdelar med denna samverkan i
kommuner med olika storlek och geografiska
förutsättningar, och
− belysa eventuella svårigheter som uppkommit när
kommunerna ingått samverkansavtal.
Sammanfattande förslag
Utredaren skall
− föreslå en modell för hur konsumentvägledning kan
utvecklas för att uppnå en hög och mer likvärdig nivå i
hela landet, där möjligheten att utnyttja modern teknik
för enskilda kommuners och myndigheters service ingår
och hur detta skall finansieras, samt
− lämna förslag på indikatorer för uppföljning av målet om
en hög och likvärdig nivå i hela landet på den
kommunala konsumentverksamheten och vem som skall
ansvara för denna uppföljning.
10
Samråd
I sitt arbete skall utredaren samråda med utredningen om den
kommunala kompetensen och kommunal samverkan
(dir. 2006:47).
Utredaren skall även samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning om redovisning av förslagens konsekvenser för
små företag.
Utredarens uppdrag skall bedrivas utåtriktat och i kontakt
med myndigheter, kommuner, Sveriges Kommuner och
Landsting, näringslivet samt övriga intressenter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 30 april 2007.
(Jordbruksdepartementet)