Dir. 2006:61
Hamnstrategi
Kommittédirektiv
Hamnstrategi
Dir.
2006:61
Beslut vid regeringssammanträde den 8 juni 2006
Sammanfattning av uppdraget
En statlig förhandlare tillkallas för att ge förslag till åtgärder hur
hamnarnas samlade infrastruktur och resurser bör kunna
utnyttjas mer effektivt. Förhandlaren skall identifiera hamnar av
strategisk betydelse och föreslå regeringen vilka hamnar som
skall ges prioritet i förhållande till andra hamnar när det gäller
statligt finansierad infrastruktur. I förhandlarens arbete med att
bedöma vilka hamnar som skall vara prioriterade skall hela
Sverige beaktas. Regeringen kommer efter förhandlarens arbete
att slutligt avgöra vilka hamnar som får en prioriterad ställning.
Förhandlaren skall utifrån ett kundperspektiv utveckla de krite-
rier som skall ligga till grund för prioriteringen samt hur dessa
kriterier kan utvecklas i linje med de transportpolitiska målen.
Vidare skall förhandlaren föreslå vilka åtaganden som bör gälla
för hamnar som prioriteras.
I förhandlarens uppdrag skall också ingå att utvärdera nuva-
rande principer avseende kostnadsfördelningen för de allmänna
farlederna, såväl farleder till och från de av förhandlaren före-
slagna prioriterade hamnarna som farleder till och från övriga
hamnar.
2
Bakgrund
Den svenska hamnstrukturen har främst utvecklats och finansie-
rats inom den kommunala sektorn. I Sverige finns i dag ca 50
allmänna hamnar som är öppna för allmän kommersiell sjöfart
samt ett antal industri- och privathamnar vilka i första hand är
knutna till industriföretag. EU:s transeuropeiska transportnät,
TEN-T, omfattar ett tjugotal svenska hamnar i kategori A, det
vill säga där den årliga godsvolymen uppgår till 1,5 miljoner
ton eller det totala antalet passagerare per år är över 200 000.
De flesta av de allmänna hamnarna ägs av kommunerna men
driftsformerna varierar. I de flesta hamnarna drivs verksamhe-
ten i aktiebolagsform och det förekommer att bolagen även äger
hamnen. Aktiebolaget är ofta kommunalägt men kan i vissa fall
ha blandat ägande där kommunen vanligtvis har majoritet. I
några få hamnar drivs verksamheten av privata intressenter. Det
finns även några hamnar som drivs som en del av den kommu-
nala förvaltningen.
Den övervägande delen av godstransporterna till, från och
inom Sverige sker i ett begränsat antal godsstråk. Det är därför
viktigt att vid framtida insatser och i planeringsprocessen sär-
skilt beakta infrastrukturen i dessa huvudstråk, både till lands
och till sjöss. Ett utpekande är viktigt för att statens insatser i
infrastruktur skall vara effektiva i ett längre tidsperspektiv.
De flesta allmänna hamnarna fungerar som nationellt, regio-
nalt eller lokalt viktiga logistiknoder, dvs. hamnarna används av
ett eller flera trafikslag för omlastning och lagring. Funktionell
intermodalitet är en nödvändig förutsättning för att få väl funge-
rande och internationellt konkurrenskraftiga transportkedjor.
För att hamnarna även i framtiden skall vara effektiva noder i
de intermodala transportkedjorna måste goda förutsättningar
skapas för hamnarnas fortsatta utveckling till effektiva och
konkurrenskraftiga enheter. De stordriftsfördelar som finns i de
intermodala systemen gör att det är betydelsefullt att identifiera
de regioner där godstransportstråkens viktigaste intermodala
noder finns för att på så sätt stärka de olika transportsystemens
effektivitet.
3
I slutbetänkandet av Godstransportdelegationen 2002, SOU
2004:76 Godstransporter – noder och länkar i samspel, föreslås
att tre strategiska hamnregioner utpekas för att möjliggöra både
ett bättre utnyttjande av den totala hamninfrastrukturen och att
statens investeringar i anslutande landtransportinfrastruktur
nyttjas på effektivaste sätt. De tre strategiska geografiska regio-
nerna är Västkusten, Skåne och mellersta Ostkusten från Gävle
till Norrköping inklusive Mälarhamnarna. I dessa geografiska
regioner ligger de flesta av de godstransportstråk som identifie-
rades i Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) rap-
port, Stråkanalyser för godstransporter (SIKA Rapport
2001:1), och som anses vara av särskild betydelse för den
svenska godstransportförsörjningen. Godstransportdelegationen
betonar att det är av stor vikt att den totala hamnstrukturen i
nämnda hamnregioner nyttjas på effektivast möjliga sätt.
Delegationen anser dels att staten bör ta initiativ till att en
diskussion påbörjas bland berörda parter hur regionerna skall
kunna enas om vilka åtgärder som är nödvändiga för ökad sam-
ordning och specialisering och dels att staten aktivt medverkar i
denna process. Delegationen var även av uppfattningen att sta-
ten genom trafikverken borde ta ett utökat ansvar för väg- och
järnvägsanslutningar till hamnarna i de regioner där parterna
kommit överens om hur hamnstrukturen skall kunna nyttjas
effektivare.
Godstransportdelegationen föreslår att samtliga större inve-
steringsprojekt inom Sjöfartsverkets ansvarsområde prövas och
prioriteras såväl ur ett företagsekonomiskt som ur ett samhälls-
ekonomiskt perspektiv. Sjöfartsverket är den myndighet som
fattar beslut om inrättande, utvidgning och avlysning av allmän
farled och därtill hörande allmän hamn. Allmänna farleder och
allmänna hamnar inrättas om detta är påkallat för den allmänna
samfärdseln. Sjöfartsverket svarar även för utveckling och
underhåll av de allmänna farleder som enligt Sjöfartsverkets
bedömning bör handhas av staten. Allmänna farleder kan också
helt eller delvis skötas av andra parter såsom kommuner och
industri- eller hamnföretag. När det gäller anslutningsfarlederna
till de allmänna hamnarna ansvarar Sjöfartsverket normalt för
farleden fram till hamnområdesgränsen medan hamnen ansvarar
4
för farlederna inom hamnområdet. Ett viktigt led i arbetet med
att utveckla en effektiv hamnstruktur är att säkerställa att
farledsanslutningarna till de kommande prioriterade hamnarna
är funktionella, säkra och väl anpassade till de krav som bör
ställas på dem.
Regeringen skall, i enlighet med proposition 2005/06:160
Moderna transporter, slutligt avgöra vilka hamnar som får en
prioriterad ställning. Prioriteringen av hamnarna skall inte
betraktas som ett slutgiltigt ställningstagande eftersom förut-
sättningarna för utpekandet kan förändras. Av denna anledning
bör en återkommande översyn genomföras av vilka hamnar som
skall vara prioriterade.
De hamnar som inte blir prioriterade kan även i framtiden
utgöra en viktig del av transportsystemet. Därmed kommer
också deras behov av anslutande infrastruktur att prövas på sed-
vanligt sätt i den nationella och regionala infrastrukturplane-
ringen.
Uppdraget
Förhandlaren skall identifiera hamnar av strategisk betydelse
och föreslå regeringen vilka hamnar som skall ges prioritet i
förhållande till andra hamnar när det gäller statligt finansierad
infrastruktur. I förhandlarens arbete med att bedöma vilka ham-
nar som skall vara prioriterade skall hela Sverige beaktas.
Regeringen kommer efter förhandlarens arbete att slutligt
avgöra vilka hamnar som får en prioriterad ställning.
De utpekade hamnarna får en prioriterad ställning som noder
i det svenska transportsystemet. Förhandlaren skall utifrån ett
kundperspektiv utveckla de kriterier som skall ligga till grund
för prioriteringen samt lämna förslag till hur kriterierna kan
utvecklas i linje med de transportpolitiska målen. Dessa kriteri-
ers påverkan på övriga samhällssektorer bör också beaktas.
Förhandlaren skall också föreslå vilka åtaganden som bör gälla
för hamnar som prioriteras.
En prioriterad hamn skall förbinda sig att för en viss tid
uppfylla vissa uppställda krav.
5
Förhandlaren skall ge förslag till åtgärder som sammantaget
bör kunna bidra till ett mer rationellt utnyttjande av de utpekade
hamnarnas samlade infrastruktur och resurser och på så sätt
skapa förutsättningar för att uppnå än mer kostnadseffektiva
godstransporter. I detta arbete ingår att ta initiativ till att under-
söka möjligheterna både till en bättre samsyn och mer ända-
målsenlig rollfördelning mellan de olika hamnaktörerna och,
om möjligt, till att skapa förutsättningar för ett ökat samarbete i
olika former mellan aktörerna.
Förhandlaren skall även samråda med representanter från
näringslivet och berörda myndigheter samt lokala och regionala
företrädare för att ta del av deras synpunkter när det bland annat
gäller den framtida utvecklingen och behovet av godstranspor-
ter. I detta arbete skall förhandlaren särskilt samråda med
Banverket i verkets arbete med att utveckla strategiska kombi-
terminaler.
I uppdraget ingår också att belysa hur en koncentration av
statliga resurser till infrastrukturen i anslutning till de strate-
giska hamnarna leder till en effektivare allokering av samhällets
resurser samt att redogöra för om och i så fall hur infrastruk-
turinvesteringar bättre skall kunna samordnas mellan trafikver-
ken och övriga aktörer.
De kriterier som bör gälla för att en hamn skall få en priori-
terad ställning i transportsystemet bör utvecklas. Kriterierna bör
bland annat avse godsomsättning, infrastruktur, miljö, säkerhet
och skydd, utveckling och samarbete. Dessa kriterier bör helt
eller delvis vara uppfyllda för att prioritet skall bli aktuell.
I godsomsättningskriteriet bör inte bara själva godsmängden
ingå utan också godsets värde, antal lastenheter som hanteras, i
vilken omfattning färjetrafik bedrivs i hamnen samt möjlighe-
terna i hamnen att både erbjuda intermodala lösningar och
omhänderta och vidarebefordra transitgods.
Infrastrukturkriteriet syftar främst på hög standard på
befintlig infrastruktur till och från en hamn och då både från
land- och sjösidan samt tillgång till teknisk utrustning och
hjälpmedel av hög kvalitet.
Miljökriteriet kan till exempel vara att hamnavgifterna måste
ha en miljödifferentierad prägel, att det i hamnen bedrivs ett
6
aktivt internt miljöarbete samt att farleden in till hamnen även i
ett långsiktigt perspektiv lämpar sig väl för fortsatt fartygstrafik.
Säkerhets- och skyddskriteriet syftar främst på att hamnen
aktivt bedriver ett arbete som innefattar arbetsmiljö, trafiksä-
kerhet och att olika skyddsfrågor beaktas.
Utvecklingskriteriet bör innefatta krav på redovisning av en
analys av utvecklingspotentialen och vilken kundtillströmning
som är att vänta i hamnen men även hur hamnverksamheten i
övrigt, både på kort och lång sikt, kan utvecklas när det gäller
exempelvis markplanering.
Samarbetskriteriet bör innefatta olika samarbetsformer mel-
lan olika hamnar samt, om förutsättningar kan föreligga, över
regions- och nationsgränserna.
För att få en helhetssyn på den samlade infrastrukturen till
och från en hamn skall förhandlaren se över principerna för
kostnadsfördelningen när det gäller de allmänna farlederna samt
presentera förslag på hur det framtida finansiella ansvaret för de
allmänna farlederna bör vara utformat. I dessa överväganden
skall alltså ingå både de farleder som går till och från de av för-
handlaren föreslagna prioriterade hamnarna samt övriga all-
männa farleder. Förhandlaren skall även bedöma de regionala
effekterna av ett eventuellt förändrat finansiellt ansvar för de
allmänna farlederna.
Förhandlaren skall slutligen lämna en konsekvensbedömning
av föreslagna åtgärder. Särskilt skall miljöeffekterna av för-
handlarens förslag belysas men även konsekvenserna för den
regionala konkurrenskraften samt för näringslivet. I de fall före-
slagna åtgärder innebär ekonomiska åtaganden för staten skall
finansieringsförslag lämnas.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 oktober 2007.
(Näringsdepartementet)
7