Dir. 2006:66
Koordinator för samverkan inom
Kommittédirektiv
Koordinator för samverkan inom
storstadspolitikens lokala utvecklingsarbete
Dir.
2006:66
Beslut vid regeringssammanträde den 1 juni 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare (koordinator) skall svara för strategisk
samverkan mellan de lokala och regionala aktörer som berörs
av storstadspolitikens lokala utvecklingsarbete. Koordinatorns
arbete skall utgå från den nationella storstadspolitikens
övergripande mål att bryta segregationen, samt de kunskaper
och erfarenheter som hittills vunnits från storstadsarbetet.
Sammanfattningsvis skall koordinatorn
• verka för att det storstadspolitiska målet med att bryta
segregationen uppnås inom ramen för ordinarie insatser
inom berörda politikområden.
• verka för ökad samverkan av storstadsarbetets aktörer
inom och mellan lokal och regional nivå,
• se över Storstadsdelegationens regionala
referensgruppers arbetsformer, och
• ge en kompletterande bild av situationen och
utvecklingen i de stadsdelar i de ytterligare kommuner
som kommer att erbjudas teckna lokala
utvecklingsavtal.
Koordinatorn skall löpande rapportera arbetet till
Storstadsdelegationen. En slutrapport av arbetet skall skriftligen
lämnas till regeringen senast den 1 oktober 2007. Därefter
2
kommer en bedömning att göras av det fortsatta behovet av en
koordinator.
Bakgrund
Riksdagen fastställde i december 1998 regeringens förslag om
mål och inriktning för storstadspolitiken (prop.1997/98:165,
bet.1998/99:AU2, rskr.1998/99:34). Dessa är
− att ge storstadsregionerna goda förutsättningar för
långsiktigt hållbar tillväxt och därmed kunna bidra till
att nya arbetstillfällen skapas såväl inom
storstadsregionerna som i övriga delar av landet, samt
− att bryta den sociala, etniska och diskriminerande
segregationen i storstadsregionerna och att verka för
jämlika och jämställda levnadsvillkor för storstädernas
invånare.
Till det senare målet har lokala utvecklingsavtal tagits fram.
Avtalet är ett instrument för att reglera samverkan mellan staten
och vissa storstadskommuner. Regeringen har sedan 1999
tecknat lokala utvecklingsavtal med sju kommuner med 24
segregerade stadsdelar. Avtalen revideras årligen.
För att förbättra situationen i de segregerade stadsdelarna
avsatte staten drygt 2 miljarder kronor under storstadsarbetets
inledande år. Av dessa har drygt 80 miljoner kronor använts till
utvärderingar, rapporter och kunskapsunderlag från bland annat
Södertörns högskola, Lärarhögskolan i Stockholm,
Mångkulturellt Centrum, Chalmers tekniska högskola,
Göteborgs universitet, Lunds universitet samt Malmö högskola.
Storstadsdelegationen är det beredningsorgan som på
regeringens uppdrag samordnar och utvecklar den nationella
storstadspolitiken. Storstadsdelegationens inomdepartementala
referensgrupp och dess referensgrupp för centrala myndigheter
har formaliserats för att på nationell nivå säkerställa
samordning av statliga myndigheters arbete.
Initialt tillsattes tre storstadsförhandlare för att bistå
Storstadsdelegationen i kontakterna med kommuner, landsting,
3
självstyrelseorgan inom respektive region och andra aktörer i
samband med avtalstecknande.
I och med ingången av 2006 är de 2 miljarder som staten
avsatte i princip förbrukade. Det lokala utvecklingsarbetet
övergår därmed till att genomföras inom ramen för statens,
kommunernas och andra aktörers ordinarie verksamhet och
resurser. Regeringen har i november 2005 erbjudit de sju
kommunerna att teckna nya lokala utvecklingsavtal från 2007.
Vidare har regeringen i den ekonomiska vårpropositionen för
2006 aviserat att man avser erbjuda ytterligare 20 av landets
största kommuner med segregerade stadsdelar att teckna lokala
utvecklingsavtal. Dessa kommuner kommer erbjudas att komma
in med en intresseanmälan om att teckna lokala
utvecklingsavtal samt en beskrivning av situationen i den eller
de stadsdelar som kommunen anser vara segregerad.
För att stödja det lokala utvecklingsarbetet inom ramen för
ordinarie verksamheter har en översyn av storstadsarbetets
organisering genomförts, i syfte att stärka de strukturer som bär
upp storstadsarbetet. På nationell nivå har bland annat
Storstadsmötet etablerats som ett forum för ledande
representanter från regeringen, myndigheter och kommuner för
att årligen kunna diskutera övergripande frågor vad gäller
storstadspolitikens utveckling.
En koordinator för ökad måluppfyllelse
Ett flertal steg har således tagits på nationell nivå för att stödja
övergången till ordinarie verksamhet. För att även säkra och
förstärka verksamheten på lokal och regional nivå krävs en
koordinerande funktion för att, i likhet med de initialt
verksamma storstadsförhandlarna, förstärka samverkan inom
och mellan de två nivåerna.
4
Uppdraget
Det är väl belagt att införlivning av ett utvecklingsarbete i
ordinarie verksamhet ställer ökade krav på stödjande strukturer
i form av organisation, arbetssätt och metoder. I ett
övergångsskede ställs frågor kring bland annat
ansvarsfördelning, prioritering av resurser och invanda
arbetssätt på sin spets. Den omfattande kunskap som
storstadsarbetets insatser fört med sig innebär stora utmaningar
och möjligheter för en lång rad aktörer, framför allt på lokal och
regional nivå. Koordinatorns viktigaste funktion är att verka för
att målet att bryta segregationen uppnås inom ramen för
ordinarie insatser inom berörda politikområden. Vidare skall
koordinatorn öka förutsättningarna för att aktörer samverkar
utifrån den kunskap som nu finns, till gagn för en snabbare
utveckling bort från utanförskap och segregerade stadsdelar. I
arbetet ska slutsatserna i Rapport Integration 2005 beaktas.
Samverkan på lokal och regional nivå
Erfarenheterna och kunskaperna från storstadsarbetet har visat
att en betydande del av det lokala utvecklingsarbetet är
beroende av en mer utvecklad samordning och samverkan
mellan aktörer på såväl lokal som regional nivå. Inom ramen för
storstadsarbete har samordning och samverkan sällan påverkat
det nationella arbetet i form av till exempel regeländringar.
Koordinatorn skall därför vara en resurs i arbetet med att
samordna frågor på lokal och regional nivå som inte kräver
åtgärder på nationell nivå.
Inom ramen för sitt uppdrag skall koordinatorn inspirera,
stödja och följa utvecklingsarbetet på regional och lokal nivå.
Koordinatorn skall verka för att samarbetet mellan
storstadsarbetets olika aktörer fungerar så att ökad
måluppfyllelse uppnås. Uppdraget omfattar bland annat att,
inom storstadsarbetets ram, bidra till att samordna olika statliga
myndigheters, kommunala och övriga aktörers arbete inom och
mellan regional och lokal nivå.
5
Koordinatorns uppgift kan, till exempel, innebära att bidra
till att samverkan mellan statliga myndigheter och kommunala
aktörer fungerar som vid Stockholm Matchning och Arbets- och
Utvecklingscentrum i Malmö. Arbetet kan även innebära att
koordinatorn verkar för att de brottsförebyggande rådens arbete
samordnas med övrigt brottsförebyggande arbete i kommuner
som omfattas av lokala utvecklingsavtal. I koordinatorns bidrag
till att samverkan inom ramen för storstadsarbetet kommer till
stånd ingår inte att styra aktörernas verksamheter.
Identifiera hinder
Koordinatorn skall verka för en långsiktig utveckling mot att nå
målen för storstadspolitiken genom att identifiera och undanröja
hinder för ett effektivt samarbete mellan involverade aktörer. I
uppdraget ingår att koordinatorn kan utgöra ett stöd vid
gemensamma överläggningar mellan involverade aktörer där
behovet av åtgärder, exempelvis omprioriteringar och
omorganiseringar, diskuteras och där förslag till förbättringar
kan lämnas.
I de fall då det förekommer målkonflikter mellan den
statliga och kommunala verksamheten inom storstadspolitikens
målområden skall dessa redovisas till Storstadsdelegationen
tillsammans med förslag om hur dessa bör lösas.
Förmedla erfarenheter
Koordinatorn skall, i samverkan med de aktörer som har
kunskap om storstadsarbetet, förmedla erfarenheter kring hur
det lokala utvecklingsarbetet kan genomföras och utvecklas
genom att det integreras i berörda politikområden.
Koordinatorn skall i sitt arbete utgå från regeringens
skrivelse Lokalt utvecklingsarbete i storstäderna (skr.
2003/04:49), utredningen Storstad i rörelse (SOU 2005:29),
Rapport Integration 2005, samt övriga rapporter som tagits fram
inom ramen för utvärderingar av storstadsarbetet. Vidare bör
koordinatorn i sitt arbete beakta myndighetsrapporter samt
beakta den utbildning som sker inom myndigheternas ordinarie
verksamhet och som rör storstadspolitik. Dessutom bör
6
erfarenheterna från de aktiviteter som bedrivs enligt lagen
(2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser
tas tillvara.
Översyn av regional referensgrupp
Uppdraget innefattar även att se över organiseringen av
Storstadsdelegationens informella regionala referensgrupper i
Stockholm, Göteborg och Malmö. Översynen skall särskilt
inriktas på referensgruppernas arbetsformer och framtida
organisering och anpassas till de lokala utvecklingsavtalen från
2007.
Redogöra för utvecklingen i nya stadsdelar
I och med att ytterligare 20 kommuner erbjuds att teckna lokala
utvecklingsavtal skall koordinatorn ge en kompletterande bild
av situationen och utvecklingen i aktuella stadsdelar.
Koordinatorn skall samråda med de kommuner som fått
erbjudande om att teckna avtal för att närmare undersöka och
diskutera utvecklingen i aktuella stadsdelar. En särskild
lägesrapport, såvitt avser nya stadsdelar, skall lämnas senast
den 1 oktober 2006 till Regeringskansliet
(Justitiedepartementet).
Att beakta i övrigt
Koordinatorn skall kvartalsvis rapportera sitt arbete till
Storstadsdelegationen samt till Regeringskansliet
(Justitiedepartementet).
Koordinatorn skall beräkna de ekonomiska konsekvenserna
av förslag som lämnas samt vid eventuella kostnadsökningar
även föreslå finansiering. Förslag på åtgärder skall även ange
hur eventuell medfinansiering kan ske av berörda samverkande
aktörer.
Koordinatorn skall verka till och med utgången av 2007, då
en avstämning av det fortsatta behovet av en koordinator skall
göras.
7
En slutrapport skall skriftligen lämnas senast den 1 oktober
2007 till regeringen, då kommunerna lämnar sina årliga
rapporter om utvecklingen i stadsdelarna. Den skriftliga
slutredovisningen skall innehålla förslag på hur
storstadsarbetets mål nås genom att införlivas i ordinarie
verksamheter.
(Justitiedepartementet)