Dir. 2006:74
Delegation för samverkan inom den
Kommittédirektiv
Delegation för samverkan inom den
kliniska forskningen
Dir.
2006:74
Beslut vid regeringssammanträde den 29 juni 2006
Sammanfattning av uppdraget
En delegation bestående av ledamöter – väl förtrogna med den
kliniska forskningen – från universitet, näringsliv, landsting och
myndigheter utses av regeringen med uppdrag att stärka sam-
verkan inom den kliniska forskningen.
Delegationens arbete skall bestå i att förbättra förutsätt-
ningarna för samarbete mellan aktörer som är verksamma inom
klinisk forskning.
Delegationen skall verka under tre år och skall lämna en
årlig rapport över sitt arbete. Slutrapportering skall ske senast
den 31 december 2009.
Bakgrund
I samband med branschsamtalen inom läkemedels-, bioteknik-
och medicinteknikindustrin framkom synpunkter från industri
och myndigheter om behovet att utveckla samarbetet mellan
aktörerna inom klinisk forskning. Uppdraget skall därför ses
som ett led i genomförandet av strategiprogrammet för läke-
medel-, bioteknik- och medicinteknikindustrin. Ett utökat sam-
arbete skulle förbättra förutsättningarna för att vidareutveckla
Sveriges konkurrenskraft på detta område.
Fördjupad sam-
verkan mellan aktörerna har goda förutsättningar att bidra till att
förbättra villkoren för den kliniska forskningen. Det över-
gripande målet är att stärka Sverige som kunskapsnation och
bidra till att Sverige blir Europas mest konkurrenskraftiga,
2
dynamiska och kunskapsbaserade ekonomi. En grundförutsätt-
ning är en fri forskning av hög vetenskaplig kvalitet och en
livskraftig läkemedels-, bioteknik- och medicinteknikindustri.
Svensk klinisk forskning har länge varit internationellt fram-
stående och spelat en viktig roll för utvecklingen av en hög-
kvalitativ vård. På motsvarande sätt har övriga satsningar på en
väl fungerande högkvalitativ hälso- och sjukvård bidragit till
den kliniska forskningens höga kvalitet. Den kliniska forsk-
ningen är av stor betydelse för utvecklingen av industrin inom
läkemedel, bioteknik och medicinteknik i Sverige. Möjligheten
att bedriva klinisk forskning är även av vital betydelse för
enskilda företags investeringsbeslut. Den goda kliniska forsk-
ningen har underlättat rekrytering, lett till innovationer och
nyföretagande baserat på forskningen, attraherat klinisk
prövningsverksamhet av nya läkemedel och behandlingar samt
bidragit till samarbete med industrin. Tillgång till forskar-
utbildad personal är dessutom en förutsättning för att nya
vetenskapliga genombrott och metoder skall kunna integreras i
hälso- och sjukvården samt för att de metoder och processer
som används idag skall kunna utvärderas kritiskt. Därutöver
tillkommer även allmänhetens positiva inställning till att delta i
utvecklingen av nya terapier samt tillgången till landets patient-
och sjukdomsregister samt biobanker.
I de senaste forskningspolitiska propositionerna (prop.
2000/01:3 och prop. 2004/05:80) har satsningar på medicinsk
forskning gjorts. Dessa ökade resurser fördelas av de statliga
forskningsfinansiärerna. Beslut om närmare fördelning av
medlen fattas efter konkurrensutsatt kvalitetsprövning.
Vetenskapsrådet har under de senaste åren valt att göra sär-
skilda satsningar på klinisk forskning. Det nya avtalet om
läkarutbildning och forskning (ALF) mellan stat och landsting
stärker förutsättningarna för klinisk forskning genom forsk-
ningssamverkan mellan universitet och högskolor och landsting.
Vidare är de investeringar som enskilda landsting gör i kliniska
forskningscenter och noder för att attrahera kliniska prövningar
och forskningssamarbete med industrin viktiga.
3
Uppdraget
En delegation bestående av ledamöter – väl förtrogna med den
kliniska forskningen – från universitet, näringsliv, landsting och
myndigheter utses av regeringen med uppdrag att stärka sam-
verkan inom den kliniska forskningen.
Delegationens arbete skall karakteriseras av samarbete
mellan aktörer som finansierar eller genomför klinisk forskning,
såsom Sveriges kommuner och landsting, enskilda landsting,
universitet, Vetenskapsrådet och företrädare för näringslivet.
Delegationens arbete skall bestå i att förbättra förut-
sättningarna för samarbetet mellan aktörer som är verksamma
inom klinisk forskning.
Det står delegationen fritt att utforma arbetet på ett sådant
sätt som delegationen bäst anser fylla syftet med uppdraget. De
insatser som delegationen väljer att göra skall syfta till att ut-
veckla samarbetet mellan ovan nämnda aktörer. Detta kan t.ex.
göras i form av informationsinsatser och pilotprojekt. För att
stimulera debatten och kunskapsutbytet inom området kan
delegationen anordna och finansiera möten, seminarier och
konferenser. Delegationens uppdrag är dock inte att finansiera
enskilda forskningsprojekt.
Arbetet i delegationen skall genomsyras av ett ömsesidigt
utbyte mellan aktörerna där t.ex. företrädare för näringsliv,
forskning och vård interagerar utifrån sina respektive behov och
idéer.
Satsningen är tidsbegränsad till tre år och syftet är att
genomföra tillfälliga insatser för att stärka samarbetet mellan
aktörerna. Denna lösning med regeringen som finansiär skall
ses som tillfällig och målet är att existerande aktörer själva skall
verka så att systemet fungerar optimalt.
Delegationen skall verka för att ett genusperspektiv får
genomslag i den verksamhet som delegationen initierar eller
stöder.
En gång per år skall delegationen lämna en rapport till
regeringen med en redogörelse för den verksamhet som delega-
tionen har bedrivit under året.
4
Delegationens uppdrag omfattar perioden från den 1
november 2006 till och med utgången av 2009. Uppdraget skall
slutredovisas senast den 31 december 2009. Delegationen är
oförhindrad att, utöver den obligatoriska årliga rapporten, lämna
rapporter i specifika frågor.
(Näringsdepartementet)