Dir. 2006:8
Översyn av lagen (1972:119) om
Kommittédirektiv
Översyn av lagen (1972:119) om
fastställande av könstillhörighet i
vissa fall
Dir.
2006:8
Beslut vid regeringssammanträde den 26 januari 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av lagen (1972:119)
om fastställande av könstillhörighet i vissa fall.
Utredaren skall undersöka hur lagen tillämpas och ta ställ-
ning till om lagens krav i olika hänseenden skall finnas kvar och
om några nya krav skall införas.
Utredaren skall ta ställning till om fastställelse av könstill-
hörighet enligt lagen även i fortsättningen endast skall kunna
meddelas om den sökande har fyllt 18 år eller om det i vissa
specifika fall skall finnas möjlighet att efter särskild prövning
kunna få könstillhörigheten fastställd före 18 års ålder. Utreda-
ren skall även ta ställning till om den som ansöker om fast-
ställelse av könstillhörighet enligt lagen måste ha blivit steri-
liserad eller av annan orsak sakna fortplantningsförmåga. Ut-
redaren skall överväga om beslut om fastställelse av könstill-
hörighet enligt lagen liksom i dag skall få meddelas endast för
den som inte är gift eller registrerad partner, samt utreda och ta
ställning till om lagens krav på svenskt medborgarskap skall
finnas kvar även i fortsättningen. Utredaren skall även överväga
och lämna förslag på vilka krav som skall ställas på fastställelse
av könstillhörighet för en person som har genomgått behandling
utomlands och vill få sin könstillhörighet erkänd i Sverige.
2
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som behövs.
I uppdraget ingår även att se över lagens utformning, lagtek-
niskt och språkligt.
Bakgrund
En intersexuell person är en person som har både manliga och
kvinnliga könsegenskaper och vars kropp inte entydigt kan
klassificeras som antingen man eller kvinna utifrån de kriterier
som gäller i dag. I Sverige anses varje år ett litet antal nyfödda
barn som intersexuella. Genom kirurgiska eller medicinska in-
grepp kan dessa barn fysiologiskt bli antingen flicka eller pojke.
Transsexualism betecknar ett tillstånd då könsidentiteten –
det upplevda könet – inte överensstämmer med det anatomiska
könet. Transsexualism har av Världshälsoorganisationen klas-
sats som en sjukdom och ger i Sverige rätt till skattesubventio-
nerad vård. Sjukdomen kan leda till ett mycket stort utanförskap
och psykosocialt lidande för patienterna.
Varje år ansöker 30–40 personer i Sverige om att få ge-
nomgå en s.k. könsbytesoperation. Sådana operationer utförs i
Sverige vid Universitetssjukhuset i Linköping och Karolinska
universitetssjukhuset i Solna. I Sverige finns omkring 400 nu
levande svenskar som har genomgått en könsbytesoperation och
fått en ny könstillhörighet.
Innan fastställelse av ny könstillhörighet kan komma i fråga
för transsexuella måste en utredning göras. En sådan utredning
innefattar medicinska, psykologiska och sociala aspekter och tar
ofta minst två år. Som en del av utredningen ingår ett s.k. real
life test, som innebär att patienten under minst ett år skall leva
fullt ut i den nya könsidentiteten. Under den tiden behandlas
patienten också med könshormoner.
Innehållet i lagen om fastställande av könstillhörighet
i vissa fall
i vissa fall kan en transsexuell person efter ansökan få fastställt
3
att hon eller han tillhör det andra könet om personen sedan ung-
domen upplever att hon eller han tillhör annat kön än det som
framgår av folkbokföringen och sedan avsevärd tid uppträder i
enlighet härmed. För att sådan fastställelse av könstillhörig-
heten skall kunna meddelas krävs att den sökande har fyllt 18 år
och har undergått sterilisering eller av annan orsak saknar fort-
plantningsförmåga.
I lagens 2 § finns bestämmelser om fastställelse av könstill-
hörighet för intersexuella. Fastställelse av könstillhörighet kan
ske för den som har sådan missbildning av könsorganen att det
kan föreligga tvekan om personens kön. I det fallet kan köns-
tillhörigheten fastställas även före 18 års ålder.
Fastställelse av könstillhörighet enligt 1 eller 2 § får med-
delas endast för ogift svensk medborgare.
Av 4 § framgår att avser någon att söka fastställelse av
könstillhörighet enligt 1 eller 2 § får efter särskilt tillstånd in-
grepp ske i hennes eller hans könsorgan i syfte att göra det mer
likt det motsatta könets. Tillstånd får meddelas endast om förut-
sättningar för fastställelse av könstillhörighet föreligger.
Har någon erhållit fastställelse av könstillhörighet enligt 1
eller 2 § får, efter särskilt tillstånd, könskörtlarna avlägsnas.
Detsamma gäller om någon ansökt om fastställelse av könstill-
hörighet enligt 1 § och förutsättningar för fastställelse föreligger
utom i vad avser krav på sterilisering.
Fastställelse av könstillhörighet enligt 1 eller 2 § och till-
stånd enligt lagens 4 § prövas av Socialstyrelsen. Beslut i dessa
frågor meddelas av Socialstyrelsens råd för vissa rättsliga,
sociala och medicinska frågor (ofta kallat Rättsliga rådet).
Socialstyrelsens beslut får överklagas hos allmän förvaltnings-
domstol.
I lagen finns även bestämmelser om sekretess och straffan-
svar.
Kravet på att den sökande skall ha fyllt 18 år
Den som ansöker om fastställelse av könstillhörighet enligt 1 §
lagen om fastställande av könstillhörighet i vissa fall skall ha
fyllt 18 år. I förarbetena (prop. 1972:6 s. 49) anges som skäl till
4
denna åldersgräns att den sökande skall inse betydelsen av ett
fastställelsebeslut. Det framhålls också att de krav på fast
etablering i den eftersträvade könsrollen som ställs upp och den
långvariga observation som kommer att behövas innebär att
förutsättningar för ett fastställelsebeslut ofta ännu inte torde
föreligga vid 18 års ålder.
Mot de argument som framförs i förarbetena har det i olika
sammanhang invänts att fastställelse av könstillhörighet under
vissa förutsättningar bör kunna ske före 18 års ålder för att
möjliggöra för patienten att fullt ut integreras i sin nya könsroll
före vuxen ålder.
Kravet på att den sökande skall ha blivit steriliserad
Den som ansöker om fastställelse av könstillhörighet enligt 1 §
lagen om fastställande av könstillhörighet i vissa fall skall ha
blivit steriliserad eller av annan orsak sakna fortplantningsför-
måga. Detta krav grundar sig enligt förarbetena (prop. 1972:6 s.
49 och 50) på en vilja att förebygga att en transsexuell person
efter fastställelse av den nya könstillhörigheten får egna barn,
dvs. att den som officiellt har manligt kön blir mor och den som
officiellt har kvinnligt kön blir far. Det ifrågasattes dock om ett
sådant krav var nödvändigt, eftersom det enligt propositionen
torde kunna betraktas som praktiskt taget uteslutet att en trans-
sexuell person efter att ha fått ändrad könsregistrering av fri
vilja skulle inleda ett sexuellt förhållande med någon som till-
hör samma officiella kön som han själv. Det ansågs enligt pro-
positionen att risken för ett faderskap respektive en graviditet
skulle vara utomordentligt liten även om sterilitet inte förelåg.
Kravet på sterilisering borde emellertid enligt propositionen
finnas för att helt eliminera risken för den förvirring i släkt-
skapsförhållandena som skulle uppstå om en transsexuell per-
son som fått sin könsregistrering ändrad skulle få egna barn.
Det finns transsexuella som har hunnit skaffa barn innan de
genomgår behandling, vilket t.ex. kan innebära att den som
officiellt har manligt kön är mor till ett barn. Den hormonbe-
handling transsexuella får leder ofta till sterilitet. I det fall en
könskorrigerande operation med åtföljande avlägsnande av
5
könskörtlarna utförs blir patienten alltid steril. I sammanhanget
bör nämnas att det vid sjukdomar där behandlingen leder till
oönskad sterilitet kan ges möjlighet att frysa ned könsceller för
framtida bruk. Sedan den 1 juli 2005 är det tillåtet att utföra
assisterad befruktning på en kvinna som är partner eller sambo
med en annan kvinna.
Kravet på att den sökande skall vara ogift
Fastställelse av könstillhörighet får enligt 3 § lagen om fast-
ställande av könstillhörighet i vissa fall meddelas endast för den
som är ogift. I förarbetena (prop. 1972:6 s. 49) uttalas att detta
krav var en naturlig konsekvens av att äktenskap bara kan ingås
mellan personer av olika kön.
Sedan den 1 januari 1995 finns det genom lagen (1994:1117)
om registrerat partnerskap en möjlighet för två personer av
samma kön att registrera sitt partnerskap. Med vissa undantag
har ett registrerat partnerskap samma rättsverkningar som ett
äktenskap.
Lagens krav på att den sökande skall vara ogift innebär att
de transsexuella och intersexuella som är gifta eller har registre-
rat partnerskap i dag tvingas att ansöka om äktenskapsskillnad
respektive upplösande av partnerskapet för att kunna få ny
juridisk tillhörighet.
Kravet på att den sökande skall vara svensk medborgare
Fastställelse av könstillhörighet får enligt 3 § lagen om fast-
ställande av könstillhörighet i vissa fall meddelas endast för den
som är svensk medborgare. Eftersom Sverige var det första land
i världen som införde en lag av detta slag ansågs det i förar-
betena (prop. 1972:6 s. 26 och 52) att reglernas tillämpning inte
borde utsträckas längre än nödvändigt innan det vunnits er-
farenheter enligt lagen. Kravet på svenskt medborgarskap mo-
tiveras i propositionen också med att det ansågs högst osäkert
om ett i Sverige meddelat beslut om fastställelse av könstill-
hörigheten för en utländsk medborgare skulle accepteras i per-
sonens hemland.
6
Det finns i dag flera länder som har lagstiftning som liknar
lagen om fastställande av könstillhörighet i vissa fall. Bestäm-
melser motsvarande de i lagen om fastställande av könstill-
hörighet i vissa fall tillämpas alltså numera även utanför
Sverige.
I sammanhanget bör det nämnas att enligt lagen (1994:1117)
om registrerat partnerskap får registrering ske om en av part-
nerna har hemvist här i landet sedan minst två år eller om en av
partnerna är svensk medborgare med hemvist här i landet. Med
svensk medborgare jämställs medborgare i Danmark, Island,
Nederländerna och Norge. I denna lag finns alltså inte något
absolut krav på svenskt medborgarskap.
Behovet av en översyn
Lagen (1972:119) om fastställande av könstillhörighet i vissa
fall trädde i kraft den 1 juli 1972 och har i huvudsak varit oför-
ändrad sedan dess. Efter lagens tillkomst har det inom bl.a.
familjerättens område skett förändringar av lagstiftningen och
det har även skett en förändring av inställning och attityder till
frågor som rör området. Lagen är därför i dag otidsenlig och
behöver ses över.
Fastställelse av könstillhörighet enligt lagens 1 § kan endast
meddelas om den sökande har fyllt 18 år. Det är av stor vikt att
den sökande helt inser vidden av ett så omfattande beslut som
det här handlar om. Vid vilken ålder en person har insikt om sin
könstillhörighet varierar självfallet. Vid vilken tidpunkt en per-
son blir införstådd med de långsiktiga konsekvenser en ändring
av könstillhörigheten skulle innebära varierar likaså. Det finns
mot den bakgrunden skäl att överväga om fastställelse av köns-
tillhörighet även i fortsättningen endast skall kunna meddelas
om den sökande har fyllt 18 år eller om det i vissa specifika fall
skall finnas möjlighet att efter särskild prövning kunna få köns-
tillhörigheten fastställd före 18 års ålder.
För att fastställelse av könstillhörighet enligt lagens 1 § skall
kunna ske krävs också att den som ansöker om fastställelse
skall ha blivit steriliserad eller av annan orsak sakna fortplant-
ningsförmåga. Det finns behov av att överväga hur de vid
7
lagens tillkomst framlagda argumenten för sterilisering bör be-
traktas i dag och om kravet på sterilisering skall finnas kvar.
Bakgrunden till lagens krav på att fastställelse av könstillhö-
righet endast får meddelas för den som är ogift, är att det vid
lagens tillkomst ansågs att det inte skulle vara möjligt för en
sökande som fått ny könstillhörighet fastställd att fortsätta vara
gift med en person som efter fastställelsen var av samma kön
som den sökande själv. Eftersom det numera är möjligt för två
personer av samma kön att registrera sitt partnerskap, vilket
innebär en samlevnad med i huvudsak samma rättsverkningar
som ett äktenskap, finns det behov av att se över om kravet på
att den sökande måste vara ogift skall finnas kvar.
Lagen innehåller också ett krav på att den som ansöker om
fastställelse av könstillhörighet skall vara svensk medborgare.
Det finns behov av att utreda om detta krav skall finnas kvar
även i fortsättningen eller om kravet kan avskaffas eller på
något sätt ändras.
Det förekommer att svenska medborgare genomgår behand-
ling för byte av kön utomlands. Dessa personer har i vissa fall
fått problem när de därefter vill få sin könstillhörighet erkänd i
Sverige. De har inte fått identitetshandlingar som överensstäm-
mer med den nya identiteten och könstillhörigheten och det har
även förekommit att de av svenska myndigheter avkrävts
svenska läkarutlåtanden om att de har diagnostiserats som
transsexuella. Motsvarande krav på läkarutlåtande har inte
ställts på personer med utländskt medborgarskap. Det finns skäl
att undersöka vilka skillnader som uppkommer i dessa hänseen-
den beroende på vilket medborgarskap personen i fråga har. Det
finns behov av att se över vilka krav som skall ställas på fast-
ställelse av könstillhörighet för en person som har genomgått
behandling utomlands.
Uppdraget
Utredaren skall göra en översyn av lagen (1972:119) om fast-
ställande av könstillhörighet i vissa fall. Uppdraget tar sikte på
behovet av en modernisering av lagen. Vid kartläggningen av
detta behov skall annan relevant lagstiftning och rådande atti-
8
tyder i samhället beaktas. Arbetet skall bedrivas med beaktande
av ett EG-rättsligt perspektiv och utredaren skall göra de inter-
nationella jämförelser som anses befogade.
Utredaren skall undersöka hur lagen tillämpas och ta ställ-
ning till om lagens krav i olika hänseenden skall finnas kvar och
om några nya krav skall införas.
Utredaren skall ta ställning till om fastställelse av könstill-
hörighet enligt lagen även i fortsättningen endast skall kunna
meddelas om den sökande har fyllt 18 år eller om det i vissa
specifika fall skall finnas möjlighet att efter särskild prövning
kunna få könstillhörigheten fastställd före 18 års ålder. Utreda-
ren skall analysera frågan och redovisa de skäl som talar för och
emot införandet av en undantagsregel. Utgångspunkten ska här
vara FN:s barnkonvention.
Utredaren skall även ta ställning till om den som ansöker om
fastställelse av könstillhörighet enligt lagen måste ha blivit ste-
riliserad eller av annan orsak sakna fortplantningsförmåga. Ut-
redaren skall analysera vilka konsekvenser ett bibehållande
respektive avskaffande av lagens krav skulle medföra.
Utredaren skall överväga om beslut om fastställelse av
könstillhörighet enligt lagen liksom i dag skall få meddelas
endast för den som inte är gift eller registrerad partner. Om ut-
redarens slutsats blir att den sökande inte får vara gift eller
registrerad partner skall han eller hon överväga och lämna för-
slag på om och i sådana fall när och på vilket sätt civilståndet
för den sökande och dennes make/maka/partner skall påverkas.
I uppdraget skall det även ingå att utreda och ta ställning till
om lagens krav på svenskt medborgarskap skall finnas kvar
även i fortsättningen eller om kravet kan avskaffas eller på
något sätt ändras. Utredaren skall redogöra för vad ett bibe-
hållande, ett avskaffande eller en ändring av kravet skulle inne-
bära. Utredaren skall även undersöka vilka eventuella problem
som kan uppkomma när en person som har genomgått behand-
ling utomlands vill få sin könstillhörighet erkänd i Sverige. Ut-
redaren skall överväga och lämna förslag på vilka krav som
skall ställas på fastställelse av könstillhörighet för en sådan per-
son.
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som behövs.
9
I uppdraget ingår även att se över lagens utformning, lagtek-
niskt och språkligt.
Redovisning av uppdraget m.m.
Samråd skall ske med Statens medicinsk-etiska råd, Äkten-
skaps- och partnerskapsutredningen (Ju 2005:03) och berörda
organisationer. Utredaren skall även ta del av Diskriminerings-
kommitténs (dir. 2002:11) förslag i den del som behandlar
diskriminering av s.k. transpersoner. Diskrimineringskommittén
skall bl.a. överväga om ett skydd mot diskriminering av alla
transpersoner bör införas. Utredaren skall i uppdraget och i
redovisningen av uppdraget anlägga ett genusperspektiv samt
även beakta regeringens jämställdhetspolitiska mål och deras
relevans för uppdragets genomförande. I den mån utredarens
förslag berör barn skall en barnkonsekvensanalys redovisas.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§kommittéförordningen (1998:1474). Särskild vikt
skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i de delar
förslagen innebär ökade kostnader eller minskade intäkter för
det allmänna. Uppdraget skall redovisas senast den 1 februari
2007.
(Socialdepartementet)