Dir. 2006:81
Utformningen av ett system med en
Kommittédirektiv
Utformningen av ett system med en
krisledande myndighet
Dir.
2006:81
Beslut vid regeringssammanträde den 29 juni 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall med utgångspunkt i propositionen
Samverkan vid kris – för ett säkrare samhälle (prop.
2005/06:133) analysera och lämna förslag till den närmare ut-
formningen av ett system med en krisledande myndighet.
Utredaren skall beskriva förutsättningar för en tvärsektoriell
krisledning på central myndighetsnivå samt beskriva när och
hur den bör utövas. Utredaren skall också analysera vad det
innebär att leda i en kris med sektorsövergripande kon-
sekvenser. Det är viktigt att beakta de i dag utvecklade syste-
men för samarbete och krishantering som finns inom särskilda
sektorer, såväl lokalt, regionalt och nationellt som inom FN, EU
samt på den internationella nivån i övrigt.
Utredaren skall även belysa vilka konsekvenser ett utvecklat
krishanteringssystem med en krisledande myndighet får för
sektorsansvariga myndigheter som har krisledande eller opera-
tiva uppgifter. Utredaren skall analysera samspelet mellan de
sektorsansvariga myndigheterna och den krisledande myndig-
heten vid tvärsektoriella kriser, så att den övergripande kris-
ledningen kan påbörjas snabbt och ske utan fördröjning. Utifrån
detta skall utredaren lämna förslag till ansvar och uppgifter för
den krisledande myndigheten.
2
Bakgrund
Samhället präglas i allt högre grad av en osäkerhet om vad som
kan komma att utvecklas till en svår kris. Ömsesidiga beroen-
den mellan såväl länder som tekniska system innebär att det
som kan hota och skada i samhället i allt högre grad är gräns-
överskridande. Oavsett ursprunget till en kris är det viktigt att se
till den potentiella skadan och konsekvenserna för samhället
och individen. Kriser med mycket omfattande konsekvenser
och där flera områden och sektorer berörs ställer höga krav på
samhällets olika aktörer.
Försvarsberedningens rapport En strategi för Sveriges säkerhet
Den 15 januari 2006 överlämnade Försvarsberedningen
rapporten En strategi för Sveriges säkerhet (Ds 2006:1) till
regeringen med förslag till hur ledning och samordning vid
kriser som inträffar plötsligt och som ställer krav på en sektors-
övergripande hantering bör utvecklas. I rapporten framhålls
bl.a. följande.
Det svenska systemet för ledning, samordning och sam-
verkan av insatser vid kriser fungerar ofta bra på lokal och
regional nivå samt inom enskilda sektorer. Däremot behöver
den nationella samordningen utvecklas, liksom förmågan att
kunna bistå den lokala och regionala nivån.
I den svenska förvaltningen har regeringen ansvar för
strategiska frågor medan ansvaret för operativa åtgärder ligger
på myndighetsnivå.
För att den nationella nivån (regering och centrala myndig-
heter) skall kunna fatta rätt beslut och vidta rätt åtgärder vid rätt
tillfälle, är det en avgörande förutsättning att det finns en tydlig
struktur för beslutsstöd, tvärsektoriell omvärldsbevakning och
lägesbild samt förutsättningar för snabb alarmering över
sektors- och områdesgränser.
I bred politisk enighet förordade Försvarsberedningen därför
att det bör inrättas en krisledande myndighet som vid en all-
varlig och tvärsektoriell kris kan leda den operativa verksam-
heten på central myndighetsnivå.
3
Propositionen Samverkan vid kris – för ett säkrare samhälle
I propositionen Samverkan vid kris – för ett säkrare samhälle
(prop. 2005/06:133) redogör regeringen för sin syn på ansvaret
vid kriser. I likhet med Försvarsberedningen konstaterade rege-
ringen att regeringens ansvar i den svenska förvaltningen i
första hand avser strategiska frågor medan ansvaret för ledning
och samordning av operativa åtgärder av nationell karaktär
ligger på central myndighetsnivå. De flesta kriser är av den
karaktären att de kan ledas och samordnas av sektorsmyndig-
heterna. Därför är det viktigt att dessa har en egen förmåga att
hantera kriser som inträffar inom respektive myndighets
ansvarsområde. Vid kriser som inträffar i ett annat land och som
drabbar svenska medborgare eller andra personer med hemvist i
Sverige har utrikesförvaltningen alltid ett myndighetsansvar
reglerat i författning, vilket även inkluderar operativa uppgifter.
Den nationella nivån bör enligt regeringen bättre än i dag
kunna bistå den lokala och regionala nivån samt bör vara bättre
samordnad inbördes. Förmågan och formerna för att samarbeta
med andra länder, t.ex. att ta emot eller bistå med förstärknings-
resurser, behöver också utvecklas.
Vid sällan förekommande men särskilt svåra kriser med
sektorsövergripande konsekvenser kan den operativa verksam-
heten på central myndighetsnivå kräva tvärsektoriell ledning.
Vid sådana situationer bör regeringen kunna fatta beslut om att
den operativa verksamheten på central myndighetsnivå skall
ledas av en krisledande myndighet. Syftet är att konsekvens-
hanteringen skall ske på ett effektivt och samordnat sätt. Rege-
ringen framhåller i propositionen att det finns ett samordnings-
behov och redogör för en struktur för operativ ledning på
central myndighetsnivå för att bättre kunna hantera kriser med
sektorsövergripande konsekvenser. Regeringen konstaterar att
utformningen av myndigheten bör ske inom befintliga
konstitutionella ramar.
4
Den krisledande myndighetens uppgifter bör innefatta att
• sammankalla berörda aktörer,
• ansvara för prioritering, ledning och samordning av den
operativa krishanteringen på nationell nivå,
• samordna myndigheternas information till allmänhet
och medier,
• verka för ett effektivt resursutnyttjande av samhällets
samtliga resurser,
• verka för ett effektivt resursutnyttjande av internatio-
nella förstärkningsresurser enligt etablerade rutiner för
internationell resurssamverkan,
• koordinera stöd till den lokala och regionala nivån samt
• besluta om sektorsövergripande åtgärder och prio-
riteringar i den utsträckning som det är nödvändigt med
hänsyn till situationens art och omfattning.
Vidare bör myndigheten utvärdera och tillvarata erfarenheter
av genomförd krisledning.
Lägesbildsfunktioner
En beredskaps- och analysenhet är under uppbyggnad i Rege-
ringskansliet med uppgift att biträda regeringen i krissituatio-
ner.
Regeringen har uppdragit åt Krisberedskapsmyndigheten att
tillsammans och i samråd med Statens räddningsverk förbereda
och påbörja inrättandet av en lägesbildsfunktion. När den
krisledande myndigheten inrättats bör lägesbildsfunktionen höra
till denna myndighet.
Den omvärldsbevakning och omvärldsanalys som läges-
bildsfunktionen genomför bör ske i nära samverkan med
centrala myndigheter och med beredskaps- och analysenheten
vid Regeringskansliet. Den information som samlas in av
Regeringskansliet till stöd för regeringens strategiska ledning
skiljer sig till viss del från den information som de operativa
aktörerna behöver för att leda och koordinera insatserna.
5
Uppdraget
Dagens struktur för krishantering bygger på sektorsansvar och
geografiskt områdesansvar som syftar till att säkerställa sam-
ordningen. Denna struktur ligger fortsatt fast men arbetsformer
och organisation behöver utvecklas. I propositionen Samverkan
vid kris – för ett säkrare samhälle lyfts behovet av en utvecklad
nationell krishanteringsförmåga och en effektiv myndighets-
struktur fram.
Allmänna utgångspunkter
En särskild utredare skall med utgångspunkt i propositionen
Samverkan vid kris – för ett säkrare samhälle (prop.
2005/06:133) analysera och lämna förslag till den närmare
utformningen av ett system med en krisledande myndighet.
Den krisledande myndigheten skall i samarbete med
Regeringskansliet ha förmågan att samla in och analysera
information samt verifiera händelser som kan komma att ut-
vecklas till kriser som hotar samhällets säkerhet. Insamlad
information skall kunna användas för att snabbt larma berörda
aktörer och initiera arbetet hos dessa. Den krisledande myndig-
heten skall kunna bistå olika aktörer med en samlad nationell
lägesbild och tvärsektoriella analyser. Därför bör en lägesbilds-
funktion för den operativa krishanteringen finnas vid den
krisledande myndigheten med förmågan att stödja och bistå
berörda aktörer. Lägesbildsfunktionen skall kunna samverka
med Regeringskansliets strategiska lägesbildsfunktion. För att
säkerställa en väl fungerande kommunikation mellan Rege-
ringskansliet och övriga myndigheter måste lägesbildsfunk-
tionerna samverka nära, kopplas samman tekniskt och i övrigt
samordnas så att lägesinformation och analyser kan utbytas
kontinuerligt.
Några viktiga uppgifter för den krisledande myndigheten är
att fastställa inriktning för insatser vid kriser samt att kunna
samordna begäran om och mottagande av internationella för-
stärkningsresurser. Vid svåra kriser med sektorsövergripande
konsekvenser som kräver tvärsektoriell ledning kan regeringen
komma att fatta beslut om att den operativa verksamheten vad
6
gäller konsekvensbegränsande åtgärder skall ledas av den
krisledande myndigheten. Ledningen skall i sådant fall utföras
tillsammans med personal från berörda centrala myndigheter.
Därmed kommer den krisledande myndigheten att förfoga över
den kompetens som krävs för att operativt kunna leda
samordnade insatser över sektorsgränser.
Ansvar, uppgifter och befogenheter för den krisledande myndig-
heten
Utredaren skall beskriva förutsättningar för en tvärsektoriell
krisledning på central myndighetsnivå samt beskriva när och
hur den bör utövas. Utredaren skall också analysera vad det
innebär att leda i en kris med sektorsövergripande konsekven-
ser. Utifrån detta skall utredaren lämna förslag till vilket ansvar
och vilka uppgifter den krisledande myndigheten skall ha.
Behovet av samordning vid begäran om internationellt stöd
skall också beaktas i arbetet.
Utredaren skall även belysa vilka konsekvenser ett utvecklat
krishanteringssystem med en krisledande myndighet får för
sektorsansvariga myndigheter som har krisledande eller opera-
tiva uppgifter.
Utredaren skall vidare, i samråd Utrikesdepartementet,
klarlägga gränserna mellan utrikesförvaltningens och en
krisledande myndighets operativa ansvar vid större kriser i
utlandet som berör personer med hemvist i Sverige.
Utgångspunkten för ett system med en krisledande myndig-
het är att skapa bästa möjliga förutsättningar för en effektiv
konsekvenshantering. Detta kräver en i förväg bestämd och
tydlig ansvars-, uppgifts- och rollfördelning. Utredaren skall
därför lämna de förslag som krävs för att skapa en klar och tyd-
lig fördelning mellan den krisledande myndigheten och andra
berörda myndigheter och aktörer. Därvid skall kontakterna med
Regeringskansliet särskilt beaktas. Det är viktigt att beakta
befintliga system för samarbete och krishantering som finns
inom särskilda sektorer, såväl lokalt, regionalt och nationellt
som inom FN, EU samt på den internationella nivån i övrigt.
Utredaren skall analysera samspelet mellan de sektorsansvariga
7
myndigheterna och den krisledande myndigheten vid tvär-
sektoriella kriser, så att den övergripande krisledningen kan
påbörjas snabbt och ske utan fördröjning. Den krisledande
myndighetens befogenheter att samordna, prioritera och inrikta
bör vila på ett regelverk som aktiveras med ett regeringsbeslut
om att den operativa verksamheten skall ledas av den kris-
ledande myndigheten.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsförändringar
som behövs. Förslag till lösningar skall rymmas inom befintliga
konstitutionella ramar. En analys av förslagens förhållande till
regeringsformen skall ingå.
Organisering av ett ändamålsenligt system med en myndighet i
krisledande funktion på nationell nivå
Utredaren skall utifrån övervägandena om ansvar, uppgifter och
roller lämna förslag till vilka funktioner som bör finnas vid den
krisledande myndigheten samt till hur myndigheten skall
bemannas för att säkerställa en effektiv ledning över sektors-
och områdesgränser. I uppdraget ligger också att kartlägga
behovet av operativ kapacitet, dvs. tekniska stödsystem, metod-
stöd, kompetens och uthållighet. I uppdraget ingår att lämna
förslag till lämpliga samverkansformer i förhållande till andra
aktörer samt att säkerställa att nödvändiga förberedelser, som
t.ex. övningar och utbildningar samt uppbyggnad av samarbets-
och rapporteringsstrukturer, kan genomföras. I uppbyggnaden
av samarbets- och rapporteringsstrukturerna skall formerna för
att lämna över och dela sekretessbelagd information beaktas.
Rapportering, krav på samverkan och tidsplan
Utredaren skall samverka med de statliga myndigheter som be-
rörs av utredarens förslag samt hålla berörda centrala arbets-
tagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem tillfälle
att framföra synpunkter.
Regeringen har beslutat om direktiv till en översyn av verk-
samheten vid Krisberedskapsmyndigheten, Statens räddnings-
verk och Styrelsen för psykologiskt försvar med inriktningen att
relevanta delar av myndigheterna skall läggas samman. Den nya
8
myndighet som kan komma att bli följden av översynen får
viktiga uppgifter inom krisberedskapen och skulle kunna
fungera som krisledande myndighet. De båda utredningarna
skall därför bedriva sitt arbete i nära samverkan.
Vidare skall utredaren samverka med andra relevanta utred-
ningar, t.ex. översynen av inspektionsverksamheten för
säkerhets- och skyddsfrågor inom transportområdet (dir.
2005:108). Utredaren skall även beakta hur förslagen kan
komma att påverka det alarmeringsavtal som finns mellan
staten och SOS Alarm AB samt vad som sägs i slutrapporten
från Rådet för stöd och samordning efter flodvågskatastrofen,
Efter flodvågen – det andra halvåret (SPF 2006:2).
Utredaren skall lämna en redovisning av de ekonomiska
konsekvenserna av förslagen.
Utredningen skall i en delrapport lämna förslag till vilket
ansvar, vilka uppgifter och vilka befogenheter den krisledande
myndigheten skall ha senast den 1 december 2006.
Utredaren skall lämna förslag till organisation av ett ända-
målsenligt system med en myndighet i krisledande funktion på
nationell nivå samt de förslag till författningsändringar som
förslaget kräver senast den 1 maj 2007.
(Försvarsdepartementet)