Dir. 2007:105

Inrättandet av en trafikinspektions-

Kommittédirektiv

Inrättandet av en trafikinspektions-

organisation

Dir.

2007:105

Beslut vid regeringssammanträde den 19 juli 2007

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare ska förbereda och genomföra bildandet av

en trafikinspektionsorganisation, Transportstyrelsen. Uppdraget

gäller med förbehåll för riksdagens godkännande i de delar det

behövs.

Utredarens arbete ska genomföras i två etapper. I en första

etapp ska utredaren lämna förslag till vilka verksamheter som

ska föras över till den nya myndigheten, dess ansvarsområden,

ansvar för arbetet i internationella organisationer och inom EU,

finansieringsform och lokalisering.

Under den andra etappen av utredningsarbetet ska åtgärder

genomföras som krävs för att den nya myndigheten ska kunna

inleda sin verksamhet den 1 januari 2009. Regeringen avser att

ge ytterligare direktiv om genomförandet av bildandet av

Transportstyrelsen.

Bakgrund

Den 25 november 2004 gjorde riksdagen ett tillkännagivande

om att regeringen snarast ska tillsätta en utredning med uppdrag

att utreda hur en gemensam trafikinspektion ska vara

organiserad (Inspektionsverksamheten inom trafikslagen bet.

2004/05:TU4, rskr. 2004/05:64). Utgångspunkten var att en

gemensam trafikinspektion skulle tillskapas under första

halvåret 2006.

2

Den 6 oktober 2005 gav regeringen en särskild utredare i

uppdrag att undersöka hur man kan inrätta en

trafikslagsövergripande organisation för inspektionsverksamhet

som rör kontroll av att krav i fråga om säkerhet och skydd inom

transportområdet är uppfyllda, se kommittédirektivet Översyn

av inspektionsverksamheten för säkerhets- och skyddsfrågor

inom transportområdet (dir.

2005:108). Trafikinspektions-

utredningen förordade i betänkandet Trafikinspektionen – en

myndighet för säkerhet och skydd inom transportområdet

(SOU 2007:4) ett organisationsalternativ, nämligen att en ny

myndighet bildas och att Järnvägsstyrelsen och

Luftfartsstyrelsen läggs ned, att verksamheterna där förs över

till den nya myndigheten och att Sjöfartsinspektionen och

Vägtrafikinspektionen skiljs från Sjöfartsverket och Vägverket

och att verksamheterna förs till den nya myndigheten.

Remissbehandlingen av betänkandet visade på ett stöd för

förslaget att inrätta en ny trafikslagsövergripande myndighet.

Ett antal remissinstanser förde fram synpunkter att

verksamheten på framför allt Luftfartsstyrelsen och

Sjöfartsinspektionen, som är avgiftsfinansierad och i högre grad

styrd av internationella konventioner och överenskommelser,

skulle kunna påverkas negativt av den föreslagna

organisationsförändringen.

Regeringen angav dessutom i budgetpropositionen för år

2007 (prop. 2006/07:1, utgiftsområde 2) att det med tanke på

den omfattning den statliga myndighetsorganisationen nu fått

finns anledning att se över hela verksamheten. Den

21

december 2006 tillkallade regeringen därför kommittén

Översyn av den statliga förvaltningens uppgifter och

organisation (dir. 2006:123) med uppdrag att lämna förslag

som kan effektivisera statlig förvaltning och verksamhet genom

att klargöra vad som bör vara statliga åtaganden i form av

myndighetsuppgifter, skapa goda förutsättningar för

regeringens styrning av den statliga verksamheten, få till stånd

en tydligare och mera överskådlig statlig förvaltningsstruktur

som förenklar kontakterna för medborgare och företag och

underlättar samverkan mellan statliga myndigheter och mellan

statlig och kommunal förvaltning, samt öka myndigheternas

3

förmåga att bidra till effektiviseringar och att fullgöra sina

uppdrag i ljuset av de krav som EU-medlemskapet ställer.

Regeringens bedömning i den nu aktuella frågan är att

fördelarna med en samlad trafikinspektionsorganisation

överväger. I det fortsatta utredningsarbetet måste dock den nya

myndighetens ansvarsområden, organisering, internationella

arbete och finansieringsform noggrant analyseras.

Behovet av en utredning

En ny myndighet på transportområdet

Regeringen avser mot nämnda bakgrund ta ett samlat grepp

över myndigheterna på transportområdet och tillskapa en ny

myndighet, Transportstyrelsen, och avveckla Luftfartsstyrelsen

och Järnvägsstyrelsen.

Transportstyrelsen ska ledas av en generaldirektör.

Den nya myndighetens inriktning

Utgångspunkten ska vara att den nya myndighetens verksamhet

ska omfatta all norm- och tillståndsgivning samt tillsynsregler

avseende de fyra transportslagen med beaktande av deras skilda

förutsättningar. Transportstyrelsen ska vara registermyndighet

avseende de fyra transportslagen och företräda Sverige i de

organisationer där regelutveckling inom myndighetens

ansvarsområden sker.

Uppdraget

Utredaren ska lämna förslag till vilka verksamheter som ska

föras över till den nya myndigheten, beskriva myndighetens

ansvarsområden, organisering, föreslå finansieringsform samt

Transportstyrelsens lokalisering.

Utredaren ska, under förutsättning att beslut fattas av

riksdagen och regeringen, vidta de åtgärder som krävs för

bildandet av en ny myndighet för en gemensam

4

trafikinspektionsorganisation. Myndigheten ska kunna inrättas

den 1 januari 2009.

Utredarens arbete ska genomföras i två etapper.

Etapp 1: analysfas

I en första etapp ska utredaren analysera och lämna förslag på

myndighetens ansvarsområde, internationella ansvar,

finansieringsform och lokalisering. Förslagens

verksamhetsmässiga, ekonomiska och personella konsekvenser

ska redovisas.

Beskriva myndighetens ansvarsområden

Utredaren ska särskilt analysera vilken norm- och

tillståndsgivning samt vilka tillsynsregler som

Transportstyrelsen ska ansvara för.

Utredaren ska analysera vilka verksamheter, inte bara inom

Luftfartsstyrelsen, Vägverket, Järnvägsstyrelsen, Sjöfartsverket

och Banverket utan även inom andra myndigheter som har

tillsyn över eller beslutar om säkerhets-, miljö- och

skyddsaspekter gällande bland annat konstruktions- och

utrustningsregler för fordon och fartyg, trafik-, behörighets-,

arbetstids-, avgifts-, infrastruktur- och tillsynsregler, som ska

föras över till den nya myndigheten.

Utredaren ska tydligt beskriva ansvarsområdet för den nya

myndigheten. Utredaren ska överväga om Transportstyrelsen

ska ha, och i sådana fall vad som ska ingå i, ett sektorsansvar.

Utredaren ska samråda med utredningen om en översyn av den

statliga förvaltningens uppgifter och organisation (dir.

2006:123) och ha kontakt med utredningen om flygplatsöversyn

(dir. 2006:60, dir. 2006:104, dir. 2007:1) och utredningen om

den svenska lotsningsverksamheten och dess framtid (dir.

2006:116, dir. 2007:69).

Utredaren ska överväga och lämna förslag till vad

Transportstyrelsen ska ansvara för i det fall ett

trafiksäkerhetsansvar för de som utformar

vägtransportsystemet, enligt Trafikinspektionsutredningens

5

betänkande Trafikinspektionen – en myndighet för säkerhet och

skydd inom transportområdet (SOU 2007:4), genomförs.

Utredaren ska i det sammanhanget särskilt belysa vad ett sådant

trafiksäkerhetsansvar skulle innebära för den ekonomiska och

fysiska planeringsprocessen för väginvesteringar samt för den

statliga, kommunala och enskilda väghållningen.

Utredaren ska redovisa behovet av och föreslå erforderliga

författningsändringar.

Föreslå myndighetens ansvar för arbetet i internationella

organisationer och inom EU

Utredaren ska analysera arbetet i internationella organisationer

och inom EU och föreslå Transportstyrelsens mandat att efter

delegering av regeringen företräda Sverige i organisationer där

regelutveckling sker inom det område som Transportstyrelsen

ska ansvara för. I uppdraget ingår att redogöra för hur förslagen

överensstämmer med Sveriges internationella

överenskommelser och med de förpliktelser som följer av

Sveriges medlemskap i EU.

Analysera och föreslå finansieringsform m.m.

Utredaren ska analysera och föreslå finansieringsform och

eventuell avgiftskonstruktion för Transportstyrelsen avseende

samtliga transportslag.

Föreslå lokalisering

Utredaren ska lämna förslag till vilken lokalisering

Transportstyrelsen ska ha.

Etapp 2: genomförandefas

Under den andra etappen av utredningsarbetet ska åtgärder

genomföras som krävs för att den nya myndigheten ska kunna

inleda sin verksamhet den 1 januari 2009.

6

Föreslå verksamhetsmål och instruktion m.m.

Utredaren ska lämna förslag till verksamhetsmål och instruktion

för myndigheten samt föreslå erforderliga författningsändringar.

Föreslå anslag och resursfördelning

Utredaren ska lämna förslag om eventuella anslag och avgifter

samt verksamhetsplan för myndigheten för 2009. Utredaren ska

också lämna ett budgetunderlag för åren 2010─2012.

Besluta om stödfunktioner, organisation och bemanning

Utredaren ska förbereda anslutningen av den nya myndigheten

till det statliga redovisningssystemet och lägga upp

redovisningsplaner. Utredaren ska ingå nödvändiga avtal för

myndighetens verksamhet.

Utredaren ska besluta om myndighetens organisation och

överväga lämpliga arbetsformer. Utredaren ska vidare bedöma

vilken kompetens som är nödvändig för myndighetens

verksamhet. Utredaren ska fullgöra de åtgärder som krävs enligt

lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Den nya

myndigheten ska bemannas med beaktande av reglerna om

övergång av verksamhet i 6 b § lagen (1982:80) om

anställningsskydd. Utredaren ska fatta beslut om bemanning

liksom även i övrigt utöva arbetsgivarens befogenheter.

Uppdragets genomförande och tidsplan

Utredaren ska samråda med Luftfartsstyrelsen, Vägverket,

Järnvägsstyrelsen, Sjöfartsverket och Banverket samt

Arbetsmiljöverket, Konkurrensverket, Tullverket, Statens

räddningsverk, Statens haverikommission, länsstyrelserna,

Kustbevakningen, Ekonomistyrningsverket och

Arbetsgivarverket. Vidare ska utredaren samråda med andra

myndigheter och organisationer i den utsträckning som är

nödvändig. Myndigheterna ska lämna utredaren det underlag

som utredaren begär.

7

Utredaren ska hålla berörda centrala

arbetstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem

möjlighet att framföra synpunkter.

Förslagets konsekvenser ska redovisas enligt vad som anges

Senast den 2 maj 2008 ska utredaren redovisa behovet av

och föreslå erforderliga författningsändringar samt lämna

förslag till

─ vilka verksamheter inom Luftfartsstyrelsen, Vägverket,

Järnvägsstyrelsen, Banverket och Sjöfartsverket som ska föras

över till den nya myndigheten,

─ vilka verksamheter utanför Luftfartsstyrelsen, Vägverket,

Järnvägsstyrelsen, Banverket och Sjöfartsverket som ska föras

över till den nya myndigheten,

─ myndighetens ansvarsområden,

─ myndighetens ansvar för arbetet i internationella

organisationer och inom EU,

─ myndighetens finansieringsform m.m. samt

─ myndighetens lokalisering.

Regeringen avser att därefter ge ytterligare direktiv om

genomförandet av bildandet av Transportstyrelsen.

(Näringsdepartementet)