Dir. 2007:105
Inrättandet av en trafikinspektions-
Kommittédirektiv
Inrättandet av en trafikinspektions-
organisation
Dir.
2007:105
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juli 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska förbereda och genomföra bildandet av
en trafikinspektionsorganisation, Transportstyrelsen. Uppdraget
gäller med förbehåll för riksdagens godkännande i de delar det
behövs.
Utredarens arbete ska genomföras i två etapper. I en första
etapp ska utredaren lämna förslag till vilka verksamheter som
ska föras över till den nya myndigheten, dess ansvarsområden,
ansvar för arbetet i internationella organisationer och inom EU,
finansieringsform och lokalisering.
Under den andra etappen av utredningsarbetet ska åtgärder
genomföras som krävs för att den nya myndigheten ska kunna
inleda sin verksamhet den 1 januari 2009. Regeringen avser att
ge ytterligare direktiv om genomförandet av bildandet av
Transportstyrelsen.
Bakgrund
Den 25 november 2004 gjorde riksdagen ett tillkännagivande
om att regeringen snarast ska tillsätta en utredning med uppdrag
att utreda hur en gemensam trafikinspektion ska vara
organiserad (Inspektionsverksamheten inom trafikslagen bet.
2004/05:TU4, rskr. 2004/05:64). Utgångspunkten var att en
gemensam trafikinspektion skulle tillskapas under första
halvåret 2006.
2
Den 6 oktober 2005 gav regeringen en särskild utredare i
uppdrag att undersöka hur man kan inrätta en
trafikslagsövergripande organisation för inspektionsverksamhet
som rör kontroll av att krav i fråga om säkerhet och skydd inom
transportområdet är uppfyllda, se kommittédirektivet Översyn
av inspektionsverksamheten för säkerhets- och skyddsfrågor
inom transportområdet (dir.
2005:108). Trafikinspektions-
utredningen förordade i betänkandet Trafikinspektionen – en
myndighet för säkerhet och skydd inom transportområdet
(SOU 2007:4) ett organisationsalternativ, nämligen att en ny
myndighet bildas och att Järnvägsstyrelsen och
Luftfartsstyrelsen läggs ned, att verksamheterna där förs över
till den nya myndigheten och att Sjöfartsinspektionen och
Vägtrafikinspektionen skiljs från Sjöfartsverket och Vägverket
och att verksamheterna förs till den nya myndigheten.
Remissbehandlingen av betänkandet visade på ett stöd för
förslaget att inrätta en ny trafikslagsövergripande myndighet.
Ett antal remissinstanser förde fram synpunkter att
verksamheten på framför allt Luftfartsstyrelsen och
Sjöfartsinspektionen, som är avgiftsfinansierad och i högre grad
styrd av internationella konventioner och överenskommelser,
skulle kunna påverkas negativt av den föreslagna
organisationsförändringen.
Regeringen angav dessutom i budgetpropositionen för år
2007 (prop. 2006/07:1, utgiftsområde 2) att det med tanke på
den omfattning den statliga myndighetsorganisationen nu fått
finns anledning att se över hela verksamheten. Den
21
december 2006 tillkallade regeringen därför kommittén
Översyn av den statliga förvaltningens uppgifter och
organisation (dir. 2006:123) med uppdrag att lämna förslag
som kan effektivisera statlig förvaltning och verksamhet genom
att klargöra vad som bör vara statliga åtaganden i form av
myndighetsuppgifter, skapa goda förutsättningar för
regeringens styrning av den statliga verksamheten, få till stånd
en tydligare och mera överskådlig statlig förvaltningsstruktur
som förenklar kontakterna för medborgare och företag och
underlättar samverkan mellan statliga myndigheter och mellan
statlig och kommunal förvaltning, samt öka myndigheternas
3
förmåga att bidra till effektiviseringar och att fullgöra sina
uppdrag i ljuset av de krav som EU-medlemskapet ställer.
Regeringens bedömning i den nu aktuella frågan är att
fördelarna med en samlad trafikinspektionsorganisation
överväger. I det fortsatta utredningsarbetet måste dock den nya
myndighetens ansvarsområden, organisering, internationella
arbete och finansieringsform noggrant analyseras.
Behovet av en utredning
En ny myndighet på transportområdet
Regeringen avser mot nämnda bakgrund ta ett samlat grepp
över myndigheterna på transportområdet och tillskapa en ny
myndighet, Transportstyrelsen, och avveckla Luftfartsstyrelsen
och Järnvägsstyrelsen.
Transportstyrelsen ska ledas av en generaldirektör.
Den nya myndighetens inriktning
Utgångspunkten ska vara att den nya myndighetens verksamhet
ska omfatta all norm- och tillståndsgivning samt tillsynsregler
avseende de fyra transportslagen med beaktande av deras skilda
förutsättningar. Transportstyrelsen ska vara registermyndighet
avseende de fyra transportslagen och företräda Sverige i de
organisationer där regelutveckling inom myndighetens
ansvarsområden sker.
Uppdraget
Utredaren ska lämna förslag till vilka verksamheter som ska
föras över till den nya myndigheten, beskriva myndighetens
ansvarsområden, organisering, föreslå finansieringsform samt
Transportstyrelsens lokalisering.
Utredaren ska, under förutsättning att beslut fattas av
riksdagen och regeringen, vidta de åtgärder som krävs för
bildandet av en ny myndighet för en gemensam
4
trafikinspektionsorganisation. Myndigheten ska kunna inrättas
den 1 januari 2009.
Utredarens arbete ska genomföras i två etapper.
Etapp 1: analysfas
I en första etapp ska utredaren analysera och lämna förslag på
myndighetens ansvarsområde, internationella ansvar,
finansieringsform och lokalisering. Förslagens
verksamhetsmässiga, ekonomiska och personella konsekvenser
ska redovisas.
Beskriva myndighetens ansvarsområden
Utredaren ska särskilt analysera vilken norm- och
tillståndsgivning samt vilka tillsynsregler som
Transportstyrelsen ska ansvara för.
Utredaren ska analysera vilka verksamheter, inte bara inom
Luftfartsstyrelsen, Vägverket, Järnvägsstyrelsen, Sjöfartsverket
och Banverket utan även inom andra myndigheter som har
tillsyn över eller beslutar om säkerhets-, miljö- och
skyddsaspekter gällande bland annat konstruktions- och
utrustningsregler för fordon och fartyg, trafik-, behörighets-,
arbetstids-, avgifts-, infrastruktur- och tillsynsregler, som ska
föras över till den nya myndigheten.
Utredaren ska tydligt beskriva ansvarsområdet för den nya
myndigheten. Utredaren ska överväga om Transportstyrelsen
ska ha, och i sådana fall vad som ska ingå i, ett sektorsansvar.
Utredaren ska samråda med utredningen om en översyn av den
statliga förvaltningens uppgifter och organisation (dir.
2006:123) och ha kontakt med utredningen om flygplatsöversyn
(dir. 2006:60, dir. 2006:104, dir. 2007:1) och utredningen om
den svenska lotsningsverksamheten och dess framtid (dir.
2006:116, dir. 2007:69).
Utredaren ska överväga och lämna förslag till vad
Transportstyrelsen ska ansvara för i det fall ett
trafiksäkerhetsansvar för de som utformar
vägtransportsystemet, enligt Trafikinspektionsutredningens
5
betänkande Trafikinspektionen – en myndighet för säkerhet och
skydd inom transportområdet (SOU 2007:4), genomförs.
Utredaren ska i det sammanhanget särskilt belysa vad ett sådant
trafiksäkerhetsansvar skulle innebära för den ekonomiska och
fysiska planeringsprocessen för väginvesteringar samt för den
statliga, kommunala och enskilda väghållningen.
Utredaren ska redovisa behovet av och föreslå erforderliga
författningsändringar.
Föreslå myndighetens ansvar för arbetet i internationella
organisationer och inom EU
Utredaren ska analysera arbetet i internationella organisationer
och inom EU och föreslå Transportstyrelsens mandat att efter
delegering av regeringen företräda Sverige i organisationer där
regelutveckling sker inom det område som Transportstyrelsen
ska ansvara för. I uppdraget ingår att redogöra för hur förslagen
överensstämmer med Sveriges internationella
överenskommelser och med de förpliktelser som följer av
Sveriges medlemskap i EU.
Analysera och föreslå finansieringsform m.m.
Utredaren ska analysera och föreslå finansieringsform och
eventuell avgiftskonstruktion för Transportstyrelsen avseende
samtliga transportslag.
Föreslå lokalisering
Utredaren ska lämna förslag till vilken lokalisering
Transportstyrelsen ska ha.
Etapp 2: genomförandefas
Under den andra etappen av utredningsarbetet ska åtgärder
genomföras som krävs för att den nya myndigheten ska kunna
inleda sin verksamhet den 1 januari 2009.
6
Föreslå verksamhetsmål och instruktion m.m.
Utredaren ska lämna förslag till verksamhetsmål och instruktion
för myndigheten samt föreslå erforderliga författningsändringar.
Föreslå anslag och resursfördelning
Utredaren ska lämna förslag om eventuella anslag och avgifter
samt verksamhetsplan för myndigheten för 2009. Utredaren ska
också lämna ett budgetunderlag för åren 2010─2012.
Besluta om stödfunktioner, organisation och bemanning
Utredaren ska förbereda anslutningen av den nya myndigheten
till det statliga redovisningssystemet och lägga upp
redovisningsplaner. Utredaren ska ingå nödvändiga avtal för
myndighetens verksamhet.
Utredaren ska besluta om myndighetens organisation och
överväga lämpliga arbetsformer. Utredaren ska vidare bedöma
vilken kompetens som är nödvändig för myndighetens
verksamhet. Utredaren ska fullgöra de åtgärder som krävs enligt
lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Den nya
myndigheten ska bemannas med beaktande av reglerna om
anställningsskydd. Utredaren ska fatta beslut om bemanning
liksom även i övrigt utöva arbetsgivarens befogenheter.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren ska samråda med Luftfartsstyrelsen, Vägverket,
Järnvägsstyrelsen, Sjöfartsverket och Banverket samt
Arbetsmiljöverket, Konkurrensverket, Tullverket, Statens
räddningsverk, Statens haverikommission, länsstyrelserna,
Kustbevakningen, Ekonomistyrningsverket och
Arbetsgivarverket. Vidare ska utredaren samråda med andra
myndigheter och organisationer i den utsträckning som är
nödvändig. Myndigheterna ska lämna utredaren det underlag
som utredaren begär.
7
Utredaren ska hålla berörda centrala
arbetstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem
möjlighet att framföra synpunkter.
Förslagets konsekvenser ska redovisas enligt vad som anges
Senast den 2 maj 2008 ska utredaren redovisa behovet av
och föreslå erforderliga författningsändringar samt lämna
förslag till
─ vilka verksamheter inom Luftfartsstyrelsen, Vägverket,
Järnvägsstyrelsen, Banverket och Sjöfartsverket som ska föras
över till den nya myndigheten,
─ vilka verksamheter utanför Luftfartsstyrelsen, Vägverket,
Järnvägsstyrelsen, Banverket och Sjöfartsverket som ska föras
över till den nya myndigheten,
─ myndighetens ansvarsområden,
─ myndighetens ansvar för arbetet i internationella
organisationer och inom EU,
─ myndighetens finansieringsform m.m. samt
─ myndighetens lokalisering.
Regeringen avser att därefter ge ytterligare direktiv om
genomförandet av bildandet av Transportstyrelsen.
(Näringsdepartementet)