Dir. 2006:116
Utredning av den svenska
Kommittédirektiv
Utredning av den svenska
lotsningsverksamheten och dess framtid
Dir.
2006:116
Beslut vid regeringssammanträde den 30 november 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda den svenska lotsningsverksam-
heten och föreslå de förändringar i den som föranleds av utred-
ningen.
Utredaren skall särskilt belysa hur ny teknik kan underlätta
och effektivisera lotsarbetet samt förutsättningarna att utveckla
lotsning från en central i land.
I uppdraget ingår också att se över vilka krav som skall gälla
för att få verka som lots och om det finns anledning att föreslå
förändringar i det förfarande som finns i dag för att få lotsdis-
pens.
Utredaren skall också undersöka vilka alternativa organisa-
tionsformer att bedriva lotsning som finns och dra slutsatser av
de erfarenheter från undersökningen som kan vara av värde för
den fortsatta svenska lotsningsverksamheten. Utredaren skall
särskilt belysa möjligheterna och konsekvenserna om också
andra aktörer än Sjöfartsverket skulle ges möjlighet att bedriva
lotsning.
Slutligen skall utredaren se över effekterna av den korssub-
vention som finns i dag mellan lotsnings- och farledsavgifter.
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som övervä-
gandena ger upphov till. Utredaren skall slutligen lämna en
konsekvensbedömning av föreslagna åtgärder och i de fall före-
slagna åtgärder innebär ekonomiska åtaganden för staten skall
finansieringsförslag lämnas.
2
Bakgrund
Lotsväsendet och lotsplikt
Sjöfarten har en avgörande betydelse för transporter till och från
Sverige. Att den kan bedrivas säkert och effektivt är av stor vikt
för uppfyllandet av de transportpolitiska målen. Ett medel för
en säker sjöfart är användandet av lots. I Sverige råder i princip
lotstvång med möjligheter att medge vissa undantag, en s.k.
behovsanpassad lotsplikt.
I förordningen (1982:569) om lotsning m.m. (lotsningsför-
ordningen) anges att det är staten som genom Sjöfartsverket
tillhandahåller lotsar åt sjöfarande vid rikets kuster samt i
Mälaren, Vänern och i Trollhätte kanal. Sjöfartsverket tillhan-
dahåller även i viss mån lots för biträde åt fartyg för färd utan-
för Sveriges sjöterritorium. Endast lotsar som är anställda av
Sjöfartsverket får anlitas för lotsuppdrag inom Sveriges sjöter-
ritorium. Skälen till att krav på utnyttjande av lots finns är att
staten på detta sätt vill garantera att sjösäkerheten och tillgäng-
ligheten alltid ligger på tillräckligt hög nivå. Genom att lots
används minskar risken för grundstötningar och kollisioner och
därmed risken för skador på människor, miljö och egendom.
Enligt lotsningsförordningen skall farvattnens beskaffenhet,
fartygs last eller bemanning eller andra omständigheter av bety-
delse för sjösäkerheten eller miljön ligga till grund för Sjöfarts-
verkets föreskrifter om skyldighet att anlita lots. Sjöfartsverket
har med stöd av bemyndigande i lotsningsförordningen medde-
lat föreskrifter om lotsplikt. Befälhavare på lastfartyg som är
över 70 meter långa eller 14 meter breda är i allmänhet skyldiga
att anlita lots. Föreskrifterna reglerar också möjligheterna för
befälhavare att få dispens från lotsplikten.
Lotsavgift
Avgiften för lotsning består av beställningsavgift, lotsningsav-
gift och reseersättning. Lotsningsavgiften beräknas utifrån far-
tygets bruttodräktighet och lotsad tid. Nedsättning av lotsavgif-
3
ten förekommer inom Vänerns sjötrafikområde, i Mälaren samt
mellan Kullen och Falsterbo.
Aktuella översyner och projekt med anknytning till lotsningen
Inom Sjöfartsverket pågår ett arbete med att utveckla informa-
tionen till sjöfarten genom förbättrade VTS-centraler (Vessel
Traffic Service). Sjöfartsverket underhåller och förbättrar kon-
tinuerligt farlederna och många fartyg uppgraderar kontinuerligt
sin navigationsutrustning.
Denna utveckling kan leda till en effektivare lotsning med
ett bibehållande av en hög sjö- och miljösäkerhetsnivå. Ny tek-
nik har också på många sätt redan fått genomslag på sjöfartsom-
rådet. Det gäller t.ex. i fråga om sjömätning, sjökortsframställ-
ning och genom AIS-systemet (Automatic Identification
System) där transpondrar på fartyg ger god information om
fartygspositioner och deras rörelser. Denna information kom-
municeras i sin tur med landbaserade stationer och omgivande
fartyg. Genom satelliter ges numera information om isförhål-
landen vilket är av stor betydelse för planering av isbrytnings-
operationer.
Sjöfartsverket har initierat ett särskilt projekt som syftar till
att sätta fokus på den nya teknikens möjligheter inom lotsnings-
området. Avsikten är att konkret kunna definiera nya tekniska
möjligheter som kan effektivisera verksamheten och vägas in
som underlag vid prövningen av lotsdispenser.
Propositionen Moderna transporter (prop.2005/06:160)
I propositionen Moderna transporter (prop.2005/06:160) ses
mycket positivt på Sjöfartsverkets olika projekt för att stimulera
användandet av ny teknik men det anses ändå att det är angelä-
get att tillsätta en särskild utredare som förutsättningslöst ser
över lotsningsväsendets alla olika verksamhetsområden med
syftet att klarlägga vilka effektivitetshöjande åtgärder som kan
vidtas med bibehållande av nuvarande säkerhetsnivå. Särskilt
bör möjligheterna med ny teknik belysas samt de kriterier och
villkor som finns för lotsdispens ses över. I uppdraget bör också
ingå att se över organisationsformen för lotsningsverksamheten.
4
Uppdraget
En särskild utredare skall utreda den svenska lotsningsverksam-
heten och föreslå de förändringar i denna som föranleds av
utredningen.
Utredaren skall särskilt belysa hur ny teknik kan underlätta
och effektivisera lotsarbetet. I detta arbete skall utredaren sär-
skilt fokusera på i vilken utsträckning IT-lösningar kan bidra till
förbättrad och effektiviserad lotsning.
Utredaren skall även se över förutsättningarna att utveckla
lotsning från en central i land, så kallad landbaserad lotsning,
och hur denna teknik kan vidareutvecklas. I detta arbete bör
utredaren undersöka om det finns möjligheter att dra paralleller
med och inhämta kunskaper från det arbete som bedrivs i andra
länder samt, om möjligt, inom luftfarten.
Sjöfartsverket har i ett projekt använt farleden genom
Bråviken in till Norrköpings hamn för att kartlägga olika för-
bättringsåtgärder som skulle kunna underlätta lotsarnas arbete i
framtiden. Utredaren bör i sitt arbete med att belysa hur ny tek-
nik kan underlätta och effektivisera lotsarbetet använda sig av
de erfarenheter och slutsatser som dragits i det projektet.
I utredarens uppdrag ingår att se över dagens kriterier och
villkor för att få lotsdispens och se över om det finns anledning
att föreslå förändringar som innebär ökade dispensmöjligheter.
En särskild fråga som skall belysas är om en dispens för ett
lägre befäl skall kunna användas även om ett fartygs befälha-
vare saknar sådan dispens.
Utredaren skall också särskilt se över förutsättningarna för
lotsdispens i Vänern och Mälaren och i synnerhet beakta den
provverksamhet med vidgat lotsdispensförfarande som varit
möjlig på Vänern, Göta älv och i Trollhätte kanal.
I dag är det endast lotsar som är anställda av Sjöfartsverket
som får anlitas för lotsuppdrag inom Sveriges sjöterritorium.
Utredaren skall undersöka vilka alternativa organisationsformer
att bedriva lotsning som finns och dra slutsatser av de erfaren-
heter från undersökningen som kan vara av värde för den fort-
satta svenska lotsningsverksamheten. Utredaren skall särskilt
belysa möjligheterna och konsekvenserna om också andra aktö-
5
rer än Sjöfartsverket skulle ges möjlighet att bedriva lotsning.
Tidigare fanns det i Sverige bland annat hamnlotsar, vilket fort-
farande finns kvar i ett antal länder. I det arbetet skall utredaren
även göra en jämförande studie av hur våra närmaste grannlän-
der har organiserat sin lotsning och hur denna finansieras.
I dagsläget krävs ingen särskild behörighet för att verka som
lots. De personer som rekryteras av Sjöfartsverket för att arbeta
som lotsar har sjökaptensexamen och arbetslivserfarenhet från
sjön. Utredaren skall se över behovet av införandet av en sådan
särskild behörighet och vem som skall utfärda en sådan behö-
righet oavsett organisationsform för lotsningen.
Det finns i dag en korssubvention mellan lotsavgiften och
farledsavgiften. Utredaren skall analysera effekterna av denna
korssubvention och vilka konsekvenser det skulle få om den
togs bort eller reducerades och ersattes med ett krav på full eller
större kostnadstäckning för lotsningen än vad som är fallet i
dagsläget.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda myndig-
heter och organisationer.
Förutsättningarna för vidare kundanpassning av lotsningen
skall beaktas i alla delar av utredarens arbete.
I hela arbetet skall särskild vikt läggas vid effektivitets-, till-
gänglighets- och kostnadsaspekter.
Alla åtgärder som föreslås skall kunna genomförs med ett
bibehållande av en god och hög sjösäkerhetsnivå.
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som över-
vägandena ger upphov till. Utredaren skall slutligen lämna en
konsekvensbedömning av föreslagna åtgärder och i de fall före-
slagna åtgärder innebär ekonomiska åtaganden för staten skall
finansieringsförslag lämnas.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 31 december
2007.
(Näringsdepartementet)