Dir. 2007:69
Tilläggsdirektiv till utredningen om den
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till utredningen om den
svenska lotsningsverksamheten och dess
framtid (dir. 2006:116) En översyn av
Sjöfartsverkets roll och verksamheter
Dir.
2007:69
Beslut vid regeringssammanträde den 20 juni 2007
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Som tillägg till direktiven till utredningen om den svenska lots-
ningsverksamheten och dess framtid (dir. 2006:116) skall utre-
darens uppdrag utvidgas med uppgiften att genomföra en över-
syn av Sjöfartsverkets roll och verksamheter.
Utredaren skall lämna förslag om framtida organisations-
form, uppdelning och finansiering av de verksamheter som i
dag bedrivs inom Sjöfartsverket. Utredaren skall också föreslå
lämplig organisationsform för lotsningsverksamheten. Uppdra-
get skall redovisas senast den 2 maj 2008.
Nuvarande organisation och verksamheter
Sjöfartsverket är en central förvaltningsmyndighet som har
sektorsansvar för sjöfarten. Sjöfartsverket skall bedriva sin
verksamhet med huvudsaklig inriktning på handelssjöfarten.
Farledshållning, isbrytning och sjögeografisk information samt
lotsning, sjötrafikinformation, sjöräddning och sjöfartsinspek-
tion representerar i det sammanhanget kärnverksamheter som i
allt väsentligt skall täckas med sjöfartsavgifter.
Sjöfartsverket drivs sedan den 1 juli 1987 som affärsverk.
Sjöfartsverkets tre kärnområden är
– infrastruktur,
– sjötrafik,
– sjöfartsinspektion.
Kärnområdet infrastruktur svarar för den del av sjöfartens
infrastruktur som är statens ansvar i form av farleder, isbrytning
och sjögeografisk information.
Kärnområdet sjötrafik avser sjötrafikinformation, lotsning
och sjöräddning.
Kärnområdet sjöfartsinspektion utvecklar säkerhetsnormer
samt utövar tillsyn av att dessa normer efterlevs. Detta görs bl.a.
genom besiktningar, inspektioner och hamnstatskontroller.
Sedan den 1 januari 2007 finns också inom Sjöfartsverket en
avdelning för sjömansservice i enlighet med ILO-konvention nr
163 om sjömäns välfärd till sjöss och i hamn.
Behov av översyn
Kommittén om översynen av den statliga förvaltningens upp-
gifter och organisation (Fi 2006:08) har till uppgift att klargöra
omfattningen av statens åtaganden i form av myndighetsupp-
gifter. Målsättningen är att skapa goda förutsättningar för
regeringens styrning av den statliga verksamheten samt att
skapa en tydligare och mer överskådlig statlig förvaltnings-
struktur som förenklar kontakterna och insynen för medborgare
och företag.
Näringsdepartementet har tagit egna initiativ till att pröva
det statliga åtagandet bl.a. genom Trafikinspektionsutredningen,
som avlämnat sitt betänkande Trafikinspektionen – en myndig-
het för säkerhet och skydd inom transportområdet (SOU
2007:4), Lotsutredningen (N 2006:13) samt Hamnstrategiutred-
ningen (N 2006:09). Vidare kommer en särskild utredare att till-
kallas för att utreda hur den offentliga sektorns användning av
helikoptertjänster kan bli mer effektiv.
Mot bakgrund av de förändringar som utredningarna kan
komma att innebära för Sjöfartsverket finns det skäl att göra en
2
organisatorisk översyn av hela myndigheten exklusive Sjö-
fartsinspektionen, i syfte att säkerställa en än mer effektiv och
ändamålsenlig organisation. Genom en översyn av Sjöfartsver-
ket bör omprövning göras av verksamheten utifrån det offent-
liga åtagandet. I dag är vissa delar av Sjöfartsverkets verksam-
het konkurrensutsatt och den verksamheten lämpar sig kanske
bättre att drivas i exempelvis bolagsform.
Affärsverksformen
Sjöfartsverkets verksamhet finansieras huvudsakligen genom
farledsavgifter och lotsavgifter, där prissättningen utgår från
företagsekonomiska mål för verksamheten. Ett affärsverk kän-
netecknas av att verksamhetens intäkter och kostnader varken
budgeteras eller redovisas på statsbudgeten samtidigt som det
förmögenhetsmässigt utgör en del av staten. Regeringen har
direktivrätt mot verket, som i sin tur har lydnadsplikt i förhål-
lande till regeringen. Det finns ett flertal generella begräns-
ningar i affärsverksformen och ett omfattande regelverk styr
verksamheten. Utgångspunkten för detta är regeringsformens
bestämmelser om att statens medel inte får användas på annat
sätt än vad riksdagen har bestämt och att statens medel står till
regeringens förfogande. Som följd av detta skall investeringar
och finansieringar ytterst beslutas av riksdagen. Driften av
verksamheten inom affärsverken behöver dock inte underställas
riksdagen utan är en fråga för regeringen. Sjöfartsverket följer
förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunder-
lag. I den mån det saknas normgivning tillämpar Sjöfartsverket
reglerna i Redovisningsrådets rekommendationer som avser
privata företag. Det innebär att affärsverken i vissa avseenden
använder andra redovisningsprinciper än övriga myndigheter.
Det är ibland oklart vilket regelverk som gäller. Sjöfartsverket
är en myndighet och ingår i den juridiska enheten staten, dvs. de
konsolideras i årsredovisningen för staten. Det finns skäl att
seöver om dagens associationsform är lämplig för Sjöfartsver-
ket och dess verksamheter.
3
Tilläggsuppdraget
Utredarens uppdrag skall utvidgas med uppgiften att genomföra
en översyn av Sjöfartsverkets roll och verksamheter exklusive
Sjöfartsinspektionen. Utredaren skall föreslå den organisato-
riska lösning som utredaren bedömer som mest lämplig. I arbe-
tet skall utredaren beakta resultatet av de utredningar som rör
Sjöfartsverkets verksamheter. Sjöfartsverket skall lämna det
underlag som utredaren begär.
Utredaren skall:
• analysera Sjöfartsverkets verksamhet och överväga
om det finns skäl att omvandla delar av verksamhe-
ten till bolagsform samt pröva om det är lämpligt att
föra över delar av verksamheten till annan huvud-
man,
• lämna förslag på vilken eller vilka av de angivna
verksamheterna som lämpar sig för bolagisering i
form av ett eller flera bolag,
• analysera lämpligheten av affärsverksformen,
• analysera i vilken utsträckning det råder en intresse-
konflikt mellan att driva verksamheten på affärs-
mässiga grunder samtidigt som de transportpolitiska
målen skall beaktas,
• belysa resursbehov för den verksamhet som inte
lämpar sig för bolagisering, anslagsbehov och finan-
sieringsförslag både på kort och lång sikt samt
lämna förslag på budgetunderlag för åren 2010–
2012,
• i den mån anslagsbehov finns vid en eventuell
kapitalisering särskilt belysa konsekvenser kring
EU:s statsstödsregler och lagen (1992:1528) om
offentlig upphandling samt identifiera eventuella
legala hinder och restriktioner,
• föreslå de författningsändringar som övervägandena
ger upphov till,
4
• föreslå lämplig organisationsform för lotsningsverk-
samheten.
Tilläggsuppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall ge Ekonomistyrningsverket samt Arbetsgi-
varverket möjlighet att yttra sig.
Förslagets konsekvenser skall redovisas och särskild vikt
skall läggas vid statens kostnader och intäkter samt samhälls-
ekonomiska konsekvenser i övrigt.
Utredaren skall bedriva sitt arbete i fortlöpande dialog med
Sjöfartsverket.
Utredaren skall utnyttja tillgängliga stödresurser, t.ex.
Ekonomistyrningsverket, Arbetsgivarverket, Statskontoret och
Statens pensionsverk samt löpande stämma av med och infor-
mera Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisa-
tioner informerade om arbetet och ge dem möjlighet att fram-
föra synpunkter.
Utredaren skall slutligen lämna en konsekvensbedömning av
föreslagna åtgärder. I de fall föreslagna åtgärder innebär eko-
nomiska åtaganden för staten skall finansieringsförslag lämnas.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 2 maj 2008.
(Näringsdepartementet)
5