Dir. 2007:131
Integration i de gröna näringarna och i
Kommittédirektiv
Integration i de gröna näringarna och i
landsbygdens övriga näringsliv
Dir.
2007:131
Beslut vid regeringssammanträde den 13 september 2007.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att undersöka hur de gröna
näringarna och landsbygdens övriga näringsliv på ett bättre sätt
kan bidra till ökad integration och minskat utanförskap. Ett
viktigt syfte med utredningen är att identifiera och redovisa
områden där insatser för integration och näringslivsutveckling
kan bidra till varandras måluppfyllelse. Utredaren skall även
föreslå åtgärder som kan förbättra den ömsesidiga målupp-
fyllelsen. Utredaren skall inom ramen för uppdraget bl.a. belysa
och lämna förslag vad avser
• faktorer som motverkar integration eller bidrar till utanför-
skap samt insatser som kan reducera eller eliminera dessa,
• hur instrument inom den befintliga integrationspolitiken
och andra berörda politikområden används och kan an-
vändas för de gröna näringarna och landsbygdens övriga
näringsliv,
• hur matchningen mellan företagens behov av arbetskraft
och den tillgängliga kompetensen kan förbättras,
• hur de nya marknadsmöjligheter som öppnas av en ökande
etnisk och kulturell mångfald i det svenska samhället i stort
kan tas till vara på ett bättre sätt,
• hur kommunikation, information och samverkan mellan
berörda aktörer på det aktuella området kan förbättras.
2
Bakgrund
Andelen utrikes födda som arbetar inom de gröna näringarna är
låg. Med de gröna näringarna avses jordbruk, skogsbruk,
trädgårdsbruk och nära relaterade verksamheter. Även i yrkes-
utbildningar knutna till sektorn, t.ex. gymnasieskolans natur-
bruksprogram, är andelen elever med utländsk bakgrund låg.
Relativt få nyanlända invandrare bosätter sig på landsbygden
eller får arbete i företag som finns på landsbygden. I den mån
utrikes födda personer arbetar inom de gröna näringarna är det
ofta i form av tillfälligt säsongsarbete.
Andelen företagare bland personer som är utrikes födda är
högre än i övriga delar av befolkningen i Sverige. Trots detta är
andelen utrikes födda företagare inom de gröna näringarna och i
landsbygdens övriga näringsliv mycket låg. Det finns utrikes
födda som driver företag inom olika delar av livsmedelskedjan,
men det är få som är verksamma i primärproduktionen.
Stora grupper i den svenska befolkningen drabbas av
utanförskap, bl.a. i form av arbetslöshet, bidragsberoende samt
avsaknad av möjligheter att påverka den egna vardagen och de
demokratiska beslutsprocesserna. Bland människor som drab-
bats av utanförskap finns en överrepresentation av personer
med utländsk bakgrund. Många faktorer skapar och upprätt-
håller det utbredda utanförskapet bland utrikes födda och deras
barn. Diskriminering, otillräckliga möjligheter till språkin-
lärning samt avsaknad av nätverk utgör generella hinder för
invandrares etablering i arbete och företagande. Det finns också
specifika faktorer som kan försvåra invandrares etablering i
arbetsliv och företagande inom de gröna näringarna och andra
verksamheter på landsbygden. För att verka som jordbruks-
företagare krävs t.ex. ofta stora investeringar i mark och
maskiner, vilket är ett strukturellt hinder som kan vara större för
en utrikes född person än för en svenskfödd.
Kombinationen av att få utrikes födda är delaktiga i
befintliga nätverk med anknytning till de gröna näringarna och
landsbygden samt att jordbruks- och trädgårdsnäringarna inte är
fullt ut delaktiga i den infrastruktur som finns för arbets-
3
marknads- och integrationsfrågor kan också utgöra en faktor
som påverkar utfallet negativt. Att identifiera, åtgärda eller
reducera dessa specifika hinder är en nyckelfråga i arbetet med
att i större utsträckning ta till vara de utrikes föddas kompetens
inom de gröna näringarna och på landsbygden.
Sveriges ökande etniska mångfald har bidragit till att ut-
veckla en ny, rik matkultur där råvaror, traditioner och
kunskaper från olika håll möts. Det ökade resandet har också
fört med sig ett breddat intresse för olika matkulturer och
kombinationer av dem. Därmed har en marknad för nya råvaror
och produkter vuxit fram i Sverige. I Sverige odlas och pro-
duceras framför allt råvaror till matlagning som efterfrågats
historiskt inom landet. Samtidigt importeras många råvaror som
används i internationell matlagning. Troligen kan kunskaper
som den etniska och kulturella mångfalden för med sig om
råvaror, bearbetning och matlagning tas till vara på ett bättre
sätt. Det bör således finnas potential för utveckling, erfarenhets-
utbyte och inspiration kring nya produktionsgrenar och möjlig-
het till tillväxt och sysselsättning i fler företag.
Globaliseringen har också bidragit till att allt fler företag
verkar på en internationell marknad. På landsbygden kan det
t.ex. vara fråga om företag som satsar på småskalig livsmedels-
förädling med inriktning på kundgrupper i andra länder. I det
sammanhanget är erfarenhet av och kompetens om andra språk,
kulturer och marknader en viktig tillgång för företagen.
Regeringens integrationspolitik
Sverige skall vara ett land med möjligheter för alla. De bästa
vägarna till integration går genom arbetet och språkkunskaper.
En genomgående linje i regeringens integrationspolitik är att
riva hinder och öppna möjligheter. Utöver den första tiden i
Sverige behövs ingen särpolitik för invandrare, utan det som
behövs är en politik för större frihet och för ett samhälle som
präglas av gemenskap och samhörighet, där ingen grupp
åsidosätts eller diskrimineras. Det utanförskap som har fått
fotfäste i Sverige behöver brytas.
4
Arbetsmarknadssituationen för utrikes födda har sedan länge
varit betydligt sämre än för personer födda i Sverige. Det gäller
både i städerna och på landsbygden. Det finns också indika-
tioner på förekomsten av diskriminering. Regeringens jobb-
politik, med bl.a. nystartsjobb och jobbskatteavdrag, är viktig
för att förbättra situationen på arbetsmarknaden för utrikes
födda. Regeringen har också föreslagit ett integrationspaket
med åtgärder riktade främst till utrikes födda under den första
tiden i Sverige. Genom de s.k. instegsjobben kan nyanlända
snabbare få arbete och etablera sig på arbetsmarknaden.
Därutöver avser regeringen också att motverka diskriminering
genom att föreslå en starkare och samlad diskriminerings-
lagstiftning och bilda en gemensam ombudsmannamyndighet.
Mångfald bör bejakas och ses som en tillgång för landets
företag och för samhället som helhet, i städerna såväl som på
landsbygden. För att uppnå tillväxt och ökad sysselsättning
inom de gröna näringarna och i landsbygdens övriga näringsliv
bör den kompetens som finns bland personer med utländsk
bakgrund tas till vara och utvecklas. Personer med utländsk
bakgrund är också en kundgrupp med en sammanlagd stor
köpkraft, vilket skulle kunna innebära nya affärsmöjligheter för
redan etablerade och nya företag på landsbygden. Genom en
god kunskap om kundgruppens efterfrågan på varor och tjänster
från de gröna näringarna och andra verksamheter på lands-
bygden kan landsbygdsföretagens verksamheter anpassas för att
ge större inkomster och en bättre lönsamhet.
Aktuella utredningar och studier
Varje departement inom Regeringskansliet ansvarar för att
arbeta för att integrationspolitiken genomförs inom dess
ansvarsområde. Jordbruksdepartementet arbetade under hösten
2004 med projektet Integration inom de gröna näringarna.
Integrationsarbetet är långsiktigt och det arbete som har be-
drivits på Jordbruksdepartementet kan ses som en inledande
analys för att ge underlag för ett fortsatt arbete med integra-
tionsfrågorna. I projektet har genomförts en kartläggning av vad
som påverkar hur utrikes föddas kompetens och intressen tas till
5
vara inom de gröna näringarna. Vidare har rundabordssamtal
med deltagare från berörda myndigheter och organisationer
förts. Dessa samtal var ett första steg för att uppmärksamma
problematiken och gav värdefull information för det fortsatta
arbetet.
Integration utgör i likhet med jämställdhet en horisontell
prioritering i den svenska strategin och programmet för
landsbygdsutveckling och skall beaktas inom samtliga delar av
Sveriges landsbygdsprogram. Programmet ger flera instrument
för att verka för en ökad integration inom landsbygdens
företagande och utveckling. En ambition under program-
perioden 2007–2013 är att öka informationen, kunskapssprid-
ningen, dialogen och nätverksaktiviteterna avseende de gröna
näringarna samt landsbygden och dess miljöer och livsmöjlig-
heter.
Utredningen Effektiva insatser och incitament för snabbare
arbetsmarknadsetablering för nyanlända flyktingar m.fl. (IJ
2007:2) skall se över och lämna förslag om ansvar, utformning
och finansiering av flyktingmottagande samt andra insatser som
sammantaget påskyndar och ökar möjligheterna till etablering
på arbetsmarknaden för nyanlända flyktingar och skydds-
behövande i övrigt samt deras anhöriga.
Glesbygdsverket fick i regleringsbrevet för 2005 i uppdrag
att initiera en studie om utrikes födda i gles- och landsbygds-
regioner. Glesbygdsverket redovisade uppdraget till regeringen
i december 2005 i rapporten Integration och regional utveck-
ling.
Den tidigare regeringen gav Verket för näringslivsutveckling
(Nutek) i uppdrag att i samarbete med ett antal myndigheter
samt några pilotlän utveckla metoder och verktyg för att öka
genomslaget för integration och mångfald och arbete mot disk-
riminering i det regionala utvecklingsarbetet. Nutek kommer att
redovisa uppdraget inom kort.
Behovet av en utredning
Att förbättra integrationen och bryta utanförskapet är en lång-
siktig process där samspelet mellan olika aktörer är väsentligt.
6
Genom tidigare utredningar och studier har faktorer som
påverkar integrationsprocessen negativt identifierats, både
generella hinder och hinder som är specifika för de gröna
näringarna. Arbetet behöver emellertid fördjupas för att bl.a.
identifiera områden där insatser för integration och näringslivs-
utveckling kan bidra till varandras måluppfyllelse. För att bidra
till regeringens integrationspolitiska målsättningar och skapa
större möjligheter till egen försörjning genom anställning eller
eget företagande behöver utvecklingen mot ökad integration
inom de gröna näringarna och på landsbygden samordnas och
drivas på i önskad riktning.
För landsbygdens företag är den växande etniska och
kulturella mångfalden i Sverige en betydelsefull tillgång. Kun-
skaper om språk, kulturer och nya marknader kan bidra till att
stärka företagens konkurrenskraft, särskilt i och med den allt
mer globaliserade marknaden för varor och tjänster.
Invandrare som konsumenter av varor och tjänster repre-
senterar en avsevärd köpkraft, vilken också ökar över tiden.
Den potentiella affärsmöjlighet som det innebär för de gröna
näringarna och för övriga företag på landsbygden behöver
undersökas och tas till vara, till ömsesidig nytta för integra-
tionen och för landsbygdens näringsliv.
Regeringen gör mot denna bakgrund bedömningen att det
finns behov av att utreda hur integrationen kan förbättras inom
de gröna näringarna och i landsbygdens övriga näringsliv.
Uppdraget
En särskild utredare får i uppgift att undersöka hur utrikes födda
personers kompetens och intresse skall kunna tas till vara inom
de gröna näringarna och i landsbygdens övriga näringsliv. Utre-
daren skall undersöka hur de gröna näringarna och lands-
bygdens övriga näringsliv på ett bättre sätt kan bidra till ökad
integration och minskat utanförskap. Utredningen skall identi-
fiera områden där insatser för integration och näringslivsut-
veckling kan bidra till varandras måluppfyllelse samt föreslå
åtgärder som kan förbättra den ömsesidiga måluppfyllelsen.
7
Utgångspunkter
Utredningen skall utgå från integrationspolitikens målsättningar
och medel. Det innebär att incitament och stimulans för att
anställa, ta arbete eller starta eget skall förutsättas underlätta
integrationen. Offentliga insatser skall syfta till att riva hinder
och öppna möjligheter för människors egen inneboende initia-
tivkraft och kompetens. Insatser skall inte riktas till invandrare
som grupp, utan baseras på individuella behov. Diskriminering i
alla dess former skall bekämpas.
Utredningen skall också beakta den långsiktiga målsätt-
ningen om en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar livs-
medelsproduktion och utveckling av landsbygden. Målet om-
fattar bl.a. sysselsättning på landsbygden, hänsyn till regionala
förutsättningar och uthållig tillväxt. Vidare omfattas en säker
och konkurrenskraftig jordbruksproduktion som styrs av konsu-
menternas efterfrågan och bidrar till en global utveckling.
Samverkan mellan politikområden
I arbetet med att göra de gröna näringarna och andra verksam-
heter på landsbygden mer tillgängliga för utrikes födda personer
och för att på ett bättre sätt ta till vara de fördelar och
möjligheter som en etnisk och kulturell mångfald skapar krävs
samverkan mellan flera olika politikområden samt mellan den
centrala, regionala och kommunala nivån. De politikområden
som främst berörs är integrationspolitiken, arbetsmarknads-
politiken, näringspolitiken, migrationspolitiken, jämställdhets-
politiken, utbildningspolitiken, landsbygdspolitiken och den re-
gionala utvecklingspolitiken. Erfarenheter från lokalt utveck-
lingsarbete i storstadsområden kan vara värdefulla i samman-
hanget. Det innebär att även storstadspolitikens område berörs.
Utredningen skall överväga hur befintliga insatser inom
ramen för berörda politikområden kan bidra till och samverka
för att nå målsättningen om att bättre tillvarata utrikes födda
personers intresse och kompetens för arbete och företagande
inom de gröna näringarna och i landsbygdens övriga näringsliv.
8
Riktlinjer för utredningsuppdraget
Utredningen skall identifiera såväl hinder som utvecklings-
möjligheter för utrikes födda personers delaktighet i de gröna
näringarna och i landsbygdens övriga näringsliv. Nyanlända
invandrare skall beaktas särskilt. Utredningen skall genom-
gående beakta både kvinnors och mäns villkor och förut-
sättningar när det gäller anställning, företagande och utveck-
lingsmöjligheter inom de gröna näringarna och på landsbygden.
Nya möjligheter och marknader som kan öppnas genom bättre
tillvaratagande av den kompetens som etnisk och kulturell
mångfald innebär skall belysas. I uppdraget ingår bl.a. att
• redovisa och analysera statistik och information inom de
områden där det finns behov, t.ex. om arbetskraftsbehov
hos de gröna näringarna och övriga landsbygdsföretag,
• redovisa vilken kompetens och erfarenhet som nyanlända
invandrare har i förhållande till arbetskraftsbehovet på det
aktuella området samt föreslå hur matchningen mellan
företagens behov av arbetskraft och den tillgängliga kom-
petensen kan förbättras,
• identifiera faktorer som motverkar integrationen eller
bidrar till utanförskap samt insatser som kan reducera eller
eliminera dessa,
• undersöka vilka erfarenheter som finns i andra länder av de
aktuella frågorna,
• se över hur instrument och förutsättningar inom den befint-
liga integrationspolitiken och andra berörda politikområ-
den används och hur de kan användas så att de bättre främ-
jar integration i de gröna näringarna och i landsbygden
övriga näringsliv,
• bedöma de marknadsmöjligheter som kan finnas för områ-
det nya produktionsgrenar (matråvaror och vidareförädling
med koppling till nya matkulturer eller nya exportmark-
nader),
• föreslå hur kommunikation, information och samverkan
mellan myndigheter och andra aktörer på det aktuella om-
rådet kan förbättras,
9
• föreslå hur eventuella strukturella hinder för integrationen
på landsbygden och i de gröna näringarna kan undanröjas,
• föreslå hur forskning till stöd för integration inom de gröna
näringarna och på landsbygden kan användas och utveck-
las, och
• föreslå insatser som får fler personer med utländsk bak-
grund att överväga studier på utbildningsvägar som riktar
sig mot de gröna näringarna och annat landsbygdsföre-
tagande, t.ex. gymnasieskolans naturbruksprogram och
Sveriges lantbruksuniversitets utbildningar.
Ekonomiska och övriga konsekvenser av utredningens förslag
Utredaren skall bedöma de ekonomiska konsekvenserna av de
förslag som lämnas. Förslagen skall utformas så att företagens
administrativa kostnader, i den mån de påverkas, hålls så låga
som möjligt.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredningen skall i sitt arbete eftersträva en öppen och bred
dialog och samråda med företrädare för berörda myndigheter,
de gröna näringarna och landsbygdens övriga näringsliv, in-
vandrarorganisationer samt andra berörda organisationer.
I arbetet bör också en samordning ske med övriga pågående
utredningar och projekt som kan anses relevanta på området.
Samråd skall ske med utredningen Effektiva insatser och
incitament för snabbare arbetsmarknadsetablering för nyanlända
flyktingar m.fl. (IJ 2007:2). Regeringens arbete med att utarbeta
en strategi för att stärka utvecklingskraften på landsbygden
skall beaktas i utredningen.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 2 juni 2008.
(Jordbruksdepartementet)