Dir. 2007:166
Myndighetsstrukturen inom
Kommittédirektiv
Myndighetsstrukturen inom
livsmedelskedjan
Dir.
2007:166
Beslut vid regeringssammanträde den 29 november 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska göra en översyn av Statens jordbruks-
verk, Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA), Livsmedels-
verket samt Fiskeriverket. Syftet är att tydliggöra ansvarsfördel-
ningen och effektivisera verksamheterna samt pröva omfatt-
ningen av det offentliga åtagandet och konkurrensutsatt verk-
samhet vid dessa myndigheter.
Utredaren ska föreslå hur myndigheterna ska vara organise-
rade, dimensionerade och lokaliserade. Utredaren ska utarbeta
de författningstexter som behövs för att genomföra de förslag
som läggs fram. Förslagen bör kunna leda till effektiviseringar,
minskade statliga utgifter och ett minskat offentligt åtagande.
Utredaren ska redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 1 oktober 2008.
Bakgrund
SVA grundades 1911. Livsmedelsverket bildades 1972, då
Kungliga veterinärstyrelsen delades upp i Statens livsmedels-
verk och Lantbruksstyrelsen. Delar av verksamheten vid Statens
institut för folkhälsan och Kommerskollegium fördes då också
till Statens livsmedelsverk. Fiskeriverket bildades 1991, då den
tidigare Fiskeristyrelsen och de länsvisa fiskenämnderna omor-
ganiserades. Statens jordbruksverk bildades 1991 och ersatte då
Lantbruksstyrelsen och Statens jordbruksnämnd. År 2004 bilda-
2
des Djurskyddsmyndigheten, denna upphörde 2007 varvid upp-
gifterna inordnades i Jordbruksverket. SVA och Livsmedels-
verket är lokaliserade till Uppsala. Jordbruksverkets huvudkon-
tor finns i Jönköping och Fiskeriverkets i Göteborg.
Sedan 1991 har det inte skett några större förändringar i
myndighetsstrukturen såvitt avser här aktuellt område. Det har
dock skett många förändringar i samhället. En av de föränd-
ringar som haft störst betydelse för myndigheterna är Sveriges
medlemskap i Europeiska unionen. Mot bakgrund av EU-med-
lemskapet gjordes 1998 en översyn av fiskeriadministrationen,
särskilt i fråga om Fiskeriverket (Fiskeriadministrationen i ett
EU-perspektiv, SOU 1998:24).
Regeringen angav i budgetpropositionen för 2007 (prop.
2006/07:1, finansplan) att det med tanke på den omfattning den
statliga myndighetsorganisationen nu fått finns anledning att se
över hela verksamheten. Regeringen anser det viktigt att genom
en översyn ta ett samlat grepp på hela den statliga myndighets-
strukturen. En viktig princip för översynen är att framtidens
myndigheter ska fokusera på statens kärnuppgifter. Antalet
myndigheter bör också minska.
I budgetpropositionen 2007 angav regeringen också att orga-
niseringen av den statliga förvaltningen är ett viktigt styrinstru-
ment men att den statliga myndighetsstrukturen blivit komplice-
rad och svåröverskådlig.
Mot bakgrund av bl.a. ovanstående beslutade regeringen den
21 december 2006 att tillkalla en utredning för översyn av den
statliga förvaltningens uppgifter och organisation (dir. 2006:
123). Utredningen har antagit namnet Förvaltningskommittén.
Behovet av en utredning
Otydlig ansvarsfördelning mellan myndigheterna
Större delen av den lagstiftning som berör Jordbruksverket,
SVA, Livsmedelsverket och Fiskeriverket är harmoniserad
inom EU. Alla myndigheterna har stor betydelse för Sveriges
3
arbete inom EU och är de myndigheter som tillämpar lagstift-
ningen nationellt inom respektive ansvarsområde.
Fram till ikraftträdandet av de hygien- och kontrollförord-
ningar (Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr
178/2002, (EG) nr 852/2004, (EG) nr 853/2004, (EG) nr
854/2004 och (EG) nr 882/2004) som beslutats i EU har upp-
delningen av ansvarsområden inom den s.k. livsmedelskedjan
varit någorlunda tydlig och enkel.
Livsmedelslagstiftningen är tillämplig på alla stadier av pro-
duktions-, bearbetnings- och distributionskedjan, från jord till
bord. Detta innebär att kontroll enligt livsmedelslagstiftningen
ska ske även i primärproduktionen, vilken tidigare i princip inte
omfattades. Det har ibland varit svårt att avgöra vilken myndig-
het som ska vara ansvarig central kontrollmyndighet eftersom
en och samma produktion kan omfattas av flera olika lagstift-
ningsområden. Likaså har denna oklarhet i ansvarsfördelningen
lett till att resurserna i vissa delar utnyttjats på ett ineffektivt
sätt.
Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Fiskeriverket har
samtliga i uppgift att antingen utföra operativ kontroll inom
livsmedelskedjan eller att lämna stöd till och samordna de myn-
digheter som utför kontrollen. Samma företag kan i många fall
vara föremål för kontroll inom flera myndigheters ansvarsom-
råden. Dessa kontroller är inte i samtliga fall samordnade och
vissa skillnader i hur kontrollen utförs finns mellan områdena.
Detta kan orsaka såväl osäkerhet som onödigt stora kostnader
för de berörda företagen.
Vidare finns risk att likartade verksamheter vid olika myn-
digheter överlappar varandra eller bedrivs på ett ineffektivt och
för skattebetalarna onödigt dyrt sätt. Gränsdragningsproblem
kan även finnas gentemot andra myndigheter än de ovan nämn-
da, exempelvis Smittskyddsinstitutet, Socialstyrelsen och Na-
turvårdsverket. Även gränsdragningen gentemot dessa bör klar-
göras.
4
Olika modeller för att värdera och hantera risker
En viktig del av myndigheternas arbete är att värdera, hantera
och kommunicera de risker som kan finnas inom områdena
växtskydd, foder, djurhälsa och livsmedel. Riskanalysen brukar
delas in i de tre momenten riskvärdering, riskhantering och risk-
kommunikation. Vid riskvärderingen bedömer man genom en
vetenskapligt baserad analys hur farlig en företeelse är, exem-
pelvis baserat på hur skadligt ett ämne eller en mikroorganism
är och i vilken utsträckning som människor eller djur expone-
ras. För detta krävs vetenskaplig kompetens under kontinuerlig
utveckling för att kunna göra sammanfattande bedömningar av
kunskapsfältet. I nästa steg vägs andra aspekter in än de rent
vetenskapliga för att hantera riskerna. Riskhanteringen innebär
att man fattar beslut om, och i så fall på vilket sätt, risken ska
hanteras. Riskhanteringen omfattar även kontroll av effekten av
de fattade besluten.
Arbetet med riskanalys kan organiseras på olika sätt, exem-
pelvis har Livsmedelsverket ansvar för att såväl värdera risker
som att hantera dessa. Inom området för foder och djurhälsa är
ansvaret för riskanalysen delat mellan SVA, som är den riskvär-
derande myndigheten, och Jordbruksverket, som är den riskhan-
terande myndigheten. Alla myndigheter som är involverade i ar-
betet med riskanalysens två första steg är aktiva i arbetet med
riskkommunikation.
Såväl Livsmedelsverket som SVA har egna laboratorier till
sitt förfogande för bl.a. riskvärdering och kontroll. Även Smitt-
skyddsinstitutet gör bl.a. riskanalyser inom angränsande områ-
den. Eftersom riskanalys är en viktig del av arbetet i livsmedels-
kedjan bör det utvärderas hur analysen sker på ett för samhället
så bra sätt som möjligt.
Verksamhet utanför livsmedelskedjan
En stor del av Fiskeriverkets och Jordbruksverkets verksamhe-
ter avser frågor som ligger utanför det som brukar benämnas
livsmedelskedjan. Båda myndigheterna är t.ex. ansvariga för
genomförandet av olika utvecklingsprogram för att diversifiera
fiskerinäringen respektive landsbygdens näringsliv. Jordbruks-
5
verket ansvarar även för utbetalning och kontroll av ett antal
EG-stöd till jordbruket samt för samordning av länsstyrelsernas
stödutbetalningar. I syfte att effektivisera denna verksamhet be-
slutade regeringen den 4 oktober 2007 att tillkalla en utredare
för att se över administrationen, organiseringen och kontrollen
av jordbruksstöden (dir. 2007:138). Jordbruksverket, Livsme-
delsverket och Fiskeriverket har ett sektorsansvar för miljön.
Jordbruksverket och Fiskeriverket ansvarar även för delar av
fast ställda miljömål. Dessa frågor berörs för Fiskeriverkets del
av Havsmiljöutredningen (dir. 2006:87).
Forskningsverksamhet vid myndigheterna
De berörda myndigheterna bedriver forskningsverksamhet som
kan vara av olika karaktär. Denna verksamhet är i några fall
tämligen omfattande och spänner från akademisk forskning till
att ta fram underlag för lagstiftningsarbete och myndighetens
riskvärderingar. Huvuddelen av denna verksamhet har dock
karaktären av kunskapsuppbyggnad och kunskapsförmedling
som inte skulle vara aktuell att bedriva vid universitet och hög-
skolor. Användning av begreppet forskning för att beskriva den-
na verksamhet kan därför delvis vara vilseledande.
Konkurrensutsatt verksamhet
Samtliga de berörda myndigheterna bedriver även verksamhet
som inte finansieras med statliga anslag. I många fall handlar
detta om avgiftsfinansierad offentlig kontroll där myndigheter-
na tar ut en avgift för att genomföra kontrollen. Dessa avgifter
ska beräknas utifrån principen om full kostnadstäckning.
Flera myndigheter bedriver dessutom verksamhet där man
snarast konkurrerar med aktörer på den öppna marknaden. Det
bör ifrågasättas i vilken utsträckning staten ska ägna sig åt verk-
samhet som i vissa fall sannolikt faller utanför ramen för det of-
fentliga åtagandet. Om staten bedriver sådan verksamhet kan
det lätt uppkomma tveksamheter om s.k. korssubventionering
mellan de olika delarna. Risken är stor att denna typ av verk-
samhet snedvrider konkurrensen och leder till en sämre funge-
rande marknad.
6
Enklare för företag
Ett av regeringens mål är att det ska vara enklare att starta och
driva företag i Sverige. Som ett led i detta ska företagens admi-
nistrativa börda minska med 25 procent till 2010. Detta innebär
såväl att de regelverk som riksdag, regering och myndigheter
utfärdar ska vara så enkla som möjligt som att företagens kon-
takter med myndigheter bör kunna ske på enklast möjliga sätt.
Uppdraget till utredaren
Utredaren ska göra en översyn av myndighetsstrukturen inom
livsmedelskedjan och göra en analys och översyn av Jordbruks-
verket, SVA, Livsmedelsverket samt Fiskeriverket och deras
respektive verksamheter. Översynen syftar till att lägga fram
förslag för att förtydliga och effektivisera myndighetsorganisa-
tionen samt pröva omfattningen av det offentliga åtagandet och
konkurrensutsatt verksamhet vid dessa myndigheter. Förslagen
bör kunna leda till minskade statliga utgifter och ett minskat of-
fentligt åtagande.
Utredaren ska föreslå en effektiv myndighetsstruktur som
underlättar styrning, samordning, kontroll och uppföljning av
såväl myndigheternas verksamhet inom livsmedelskedjan som
andra uppgifter som myndigheterna har. Utredaren ska vidare
beakta hur interaktionen mellan de riskvärderande och riskhan-
terande verksamheterna bör organiseras för att uppnå effektivast
möjliga resultat i förhållande till myndigheternas uppdrag. Utre-
daren ska pröva möjligheten att skapa en sammanhållen myn-
dighetsstruktur för livsmedelskedjan och även värdera möjlig-
heten att åstadkomma de önskade resultaten inom befintlig or-
ganisation. Utredaren ska föreslå hur myndigheten eller myn-
digheterna ska vara organiserade, dimensionerade och lokali-
serade. I övervägandena om lokalisering bör nuvarande verk-
samhetsorter beaktas. Utredaren ska, om detta blir aktuellt, före-
slå namn på eventuella nya myndigheter.
Utredaren ska noga överväga omfattningen av det offentliga
åtagandet och identifiera eventuella uppgifter som inte bör ingå
i myndigheternas fortsatta verksamhet samt föreslå hur och vid
7
vilken tidpunkt en omstrukturering av sådan verksamhet ska
ske.
Utredaren ska analysera i vilken utsträckning myndigheterna
bör bedriva forskningsverksamhet och kunskapsuppbyggande
verksamhet, i vilken omfattning denna överlappar verksamhet
vid andra myndigheter eller annan forskning som bedrivs vid
universitet och högskolor samt föreslå hur sådan verksamhet
kan effektiviseras och utvecklas eller i vilken omfattning den
bör omstruktureras. Utredaren bör i detta beakta forskningens
relevans och kvalitet.
Utredaren ska i sitt arbete inte beröra administrationen av
jordbruksstöd då denna är föremål för annan utredning (dir.
2007:138). Utredaren ska dock beakta de kopplingar som finns
för primärproduktionen i form av tvärvillkor och register. Utre-
daren ska inte heller lämna förslag kring förändring av det kom-
munala ansvaret för livsmedelskontroll.
I arbetet ska utredaren beakta den betydelse som myndighe-
terna har för Sveriges arbete i EU och hur detta arbete kan be-
drivas på bästa sätt. Vidare ska utredaren vid utarbetandet av
förslag beakta effekterna på myndigheternas samarbete med
länsstyrelserna.
Utredaren ska i sina förslag beakta möjligheten att minska
den administrativa bördan för företagen respektive andra myn-
digheter.
Utredaren ska utarbeta förslag till de författningstexter som
behövs för att genomföra utredarens förslag.
Utredaren ska redovisa personal- och anslagsmässiga kon-
sekvenser av de förslag som läggs fram.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren ska samråda med Havsmiljöutredningen (dir. 2006:
87), Förvaltningskommittén (dir. 2006:123) och Utredningen av
administration, organisering och kontroll av jordbruksstöden
(dir. 2007:138).
Utredaren ska i arbetet göra jämförelser med hur motsvaran-
de verksamheter har organiserats i ett urval av andra länder
inom EU och i närområdet.
8
Utredaren ska hålla berörda myndigheter och intresseorgani-
sationer informerade om arbetet och bereda dem tillfälle att
framföra synpunkter. Utredaren ska hålla berörda centrala ar-
betstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem till-
fälle att framföra synpunkter.
Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 1 oktober
2008.
(Jordbruksdepartementet)