Dir. 2007:24
Direktiv för översyn av tillsynen inom
Kommittédirektiv
Direktiv för översyn av tillsynen inom
socialförsäkringsområdet
Dir.
2007:24
Beslut vid regeringssammanträde den 1 mars 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda möjliga organisatoriska former
för tillsynen inom socialförsäkringsområdet.
Utredaren skall utifrån sin utvärdering och analys lämna
förslag till hur en framtida funktion för tillsyn inom socialför-
säkringsområdet kan organiseras. Inriktningen av tillsynen skall
vara mot systemtillsyn och effektivitetsgranskning, Funktionen
skall vara skild från Försäkringskassan. Utredaren skall också
lämna förslag till hur granskningsområdet bör avgränsas. Ut-
redarens förslag skall ha som utgångspunkt att stärka rätts-
säkerheten och effektiviteten inom socialförsäkringsområdet
och skapa ökad tilltro hos medborgarna.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 oktober 2007.
Bakgrund
Riksförsäkringsverket (RFV) och de allmänna försäkrings-
kassorna bildade den 1 januari 2005 den nya sammanhållna
myndigheten Försäkringskassan. När RFV upphörde försvann
också den tillsyn RFV utövat över de allmänna försäkrings-
kassorna. RFV skulle verka för att de allmänna försäkrings-
kassorna tillämpade socialförsäkrings- och bidragssystemen
likformigt och rättssäkert. RFV ansvarade vidare för ekonomi-
styrningen av försäkringskassorna.
Dessa funktioner har nu integrerats i den sammanhållna or-
ganisationen i form av intern kontroll och granskning. Detta
2
innebär att den kontroll och granskning som bedrivs i dag inte
står i helt oberoende ställning till den verksamhet den har att
granska.
Annan tillsyn, granskning och kontroll
Förutom den interna kontroll och granskning som sker i För-
säkringskassan utövas också tillsyn av Justitieombudsmannen
och Justitiekanslern. Därutöver granskas och kontrolleras verk-
samheten av Riksrevisionen och ibland också av regeringens
stabsmyndigheter.
Justitieombudsmannen (JO) granskar Försäkringskassan ur
ett förvaltningsrättsligt perspektiv. JO granskar ärenden på en-
skildas respektive på eget initiativ. De flesta ärenden granskas i
samband med besök i organisationen. JO begär då i förväg fram
ett antal ärenden, dels några av de äldsta ärendena inom vissa
ärendeslag, dels ett antal slumpmässigt utvalda ärenden och
granskar handläggningen av dessa.
Justitiekanslern har i likhet med JO tillsyn över myndigheter
och deras tjänstemän. Tillsynen har till syfte att kontrollera att
lagar och andra författningar efterlevs. Sedan den 1 december
1998 har Justitiekanslerns tillsynsverksamhet begränsats. Justi-
tiekanslern har sedan dess en mer övergripande tillsyn som
främst är inriktad på att upptäcka systematiska fel i den offent-
liga verksamheten. Justitiekanslern kan inte ompröva beslut
som fattats av andra myndigheter. Justitiekanslern bestämmer
om en anmälan från en enskild skall föranleda några åtgärder.
Riksrevisionen genomför den årliga revisionen men också
effektivitetsrevision. Här har fokus legat på lika behandling och
rättssäkerhet, t.ex. inom förmånsslagen havandeskapspenning
och sjuk- och aktivitetsersättning. Regeringen kan dock inte
lämna uppdrag till Riksrevisionen.
Statskontoret och Ekonomistyrningsverket kan på rege-
ringens uppdrag granska myndigheten. Detta kan vara både
övergripande granskningar, t.ex. Statskontorets uppdrag att följa
Försäkringskassans förändringsarbete, eller mer avgränsade
uppdrag som att utvärdera den finansiella samordningen.
Tidigare kunde också det nu avvecklade Riksrevisionsverket
3
utföra granskningar både på eget initiativ och på uppdrag av
regeringen.
Begreppen systemtillsyn och effektivitetsgranskning
Begreppet systemtillsyn innebär att tillsynsfunktionen granskar
tillsynsobjektets metoder för att kvalitetssäkra sin verksamhet.
Man granskar tillsynsobjektets egna system för styrning och
kontroll och bedömer om dessa med rimlig säkerhet säkerställer
en korrekt och enhetlig tillämpning av lagstiftningen.
Effektivitetsgranskning innebär att tillsynsfunktionen
granskar om tillsynsobjektets verksamhet fungerar effektivt
med utgångspunkt i det statliga åtagandet.
Behovet av en översyn
Regeringen har i budgetpropositionen för 2007 (prop. 2006/07:1
finansplan avsnitt 1.7) aviserat en översyn av de organisatoriska
formerna för tillsynen av socialförsäkringsområdet. Det finns i
dag ingen från Försäkringskassan skild funktion som syste-
matiskt utför systemtillsyn och granskar effektiviteten inom
socialförsäkringsområdet. Denna ordning är enligt regeringen
inte ändamålsenlig för att säkerställa den framtida rätts-
säkerheten och effektiviteten inom socialförsäkringsområdet.
Försäkringskassan betalar ut cirka 435 miljarder kronor år-
ligen, vilket motsvarar närmare hälften av statsbudgetens utgif-
ter, och förfogar över administrativa medel om drygt åtta
miljarder per år. Försäkringskassan fattar årligen ca 15 miljoner
beslut om ersättning och verkställer mer än 60 miljoner utbe-
talningar till enskilda. Det är därför angeläget att rättssäkerheten
och effektiviteten inom socialförsäkringsområdet fortlöpande
blir föremål för objektiv granskning. Den enskilde skall ha
samma rätt till förmåner oavsett var i landet han eller hon är
bosatt. Osakliga regionala skillnader skall inte förekomma. För-
säkringen skall också fungera på samma sätt för alla försäkrade.
Ingen skall diskrimineras genom socialförsäkringens tillämp-
ning.
4
Försäkringskassans administration måste samtidigt vara
effektiv. Handläggningen skall inte bara ske korrekt, utan också
till en så låg kostnad som möjligt. De statliga medel som an-
vänds till socialförsäkringens administration skall användas för
att ge största möjliga effekt. Administrationen måste ständigt
utvärderas och prövas för att nå bästa möjliga resultat.
Effektiviteten i administrationen och försäkringen är inte en-
bart beroende av myndighetens arbete eller socialförsäkrings-
lagstiftningens utformning utan också av hur angränsande om-
råden förvaltar sitt ansvar. Detta kan vara av betydelse både för
processer som angränsar till socialförsäkringsområdet och för
processer som skall fungera över gränssnitten mellan områden.
Dessa gränssnitt är viktiga ur ett individperspektiv. Myndig-
heternas verksamheter måste vara anpassade till varandra för att
den enskilde inte skall riskera att komma i kläm. Det kan t.ex.
uppstå problem med att ta till vara och utveckla en konstaterad
arbetsförmåga hos den försäkrade. I gränssnitten mellan myn-
digheters verksamhet kan vidare organisatorisk ineffektivitet
uppstå. Frågor som rör sig över gränssnitten är samtidigt svåra
att granska och utvärdera.
Försäkringskassan bedriver ett omfattande förändringsarbete
för att bli en modern organisation. Detta arbete har nu pågått i
två år. Uppdraget att se över de organisatoriska formerna för
systemtillsyn och effektivitetsgranskning inom socialförsäk-
ringsområdet skall ses som en del av detta moderniserings-
arbete.
Uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera möjliga organisatoriska
former för systemtillsyn och effektivitetsgranskning inom
socialförsäkringsområdet.
Utvärderingen skall innehålla en analys av den nuvarande
strukturen för systemtillsyn och effektivitetsgranskning samt
förslag till hur en från Försäkringskassan skild funktion för
detta kan organiseras. Regeringens ambition är att minska om-
fattningen av den statliga administrationen. Därför skall utreda-
ren i sitt förslag till organisation för funktionen i första hand
5
utgå från möjligheten att använda befintliga myndighetsstruktu-
rer som bas för denna.
Utredaren skall vidare överväga om det är ändamålsenligt att
funktionen får ett större granskningsområde än bara socialför-
säkringsområdet. Utredaren skall överväga om också gräns-
snitten mellan socialförsäkringsområdet och angränsande om-
råden skall ingå i funktionens granskningsområde.
Utredaren skall beakta funktionens relation till Försäkrings-
kassan. Utredaren skall också beakta funktionens gränssnitt mot
andra myndigheter som i dag utövar tillsyn, kontroll eller
granskning inom socialförsäkringsområdet.
Utredaren skall beakta och redovisa de samlade kostnader
som kan uppstå på kortare och längre sikt som följd av utreda-
rens förslag. När kostnaderna värderas skall även kostnaderna
för statsbudgeten, inklusive påverkan på försäkringskostnader
och Försäkringskassans totala administrativa kostnader beaktas.
En särskild redovisning skall lämnas i fråga om de eventuella
personalkonsekvenser som uppstår med anledning av utredarens
förslag. En ytterligare aspekt är tidshorisonten och den hänsyn
som kan behöva tas till Försäkringskassans pågående föränd-
ringsarbete.
Utredarens utvärdering och förslag skall ha sin utgångspunkt
i att stärka rättssäkerheten och effektiviteten inom socialförsäk-
ringsområdet samt stärka tilltron till socialförsäkringen och dess
administration hos medborgarna. Utredaren skall vidare beakta
att försäkringsdelegationerna upphört från och med den 1
januari 2007.
Försäkringskassan skall bistå utredningen med nödvändiga
underlag. I den mån andra myndigheters arbete berörs skall
samråd ske med dessa.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsförändringar
som bedöms nödvändiga för att förslagen skall kunna genom-
föras. Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorgani-
sationer informerade om arbetet och ge dem möjlighet att fram-
föra synpunkter.
6
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 oktober 2007.
(Socialdepartementet)