Dir. 2007:56
Identitetskort för personer som inte har
Kommittédirektiv
Identitetskort för personer som inte har
svenskt medborgarskap
Dir.
2007:56
Beslut vid regeringssammanträde den 19 april 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda hur det kan säkerställas att det
finns möjlighet för personer som inte är svenska medborgare
men som har rätt att vara bosatta i Sverige att få identitetskort
(id-kort).
I uppdraget ingår att överväga och lämna förslag om vilken
myndighet eller annat organ som skall ha ansvaret för att på ett
tillförlitligt sätt utfärda sådana id-kort och om den närmare
avgränsningen av vilka kategorier av personer som skall
omfattas.
Vidare skall utredaren överväga och lämna förslag om hur
personer som saknar svenska identitetshandlingar skall kunna
styrka sin identitet vid ansökan om id-kort.
Utredaren skall redovisa uppdraget till regeringen senast den
31 december 2007.
Bakgrund
Det finns olika typer av identitetskort i Sverige i dag. Förutom
körkortet, som utfärdas av Vägverket, finns det s.k. SIS-märkta
id-kort och nationella identitetskort.
För att få utfärda SIS-märkta id-kort krävs ett särskilt tillstånd
från certifieringsorganet Det Norske Veritas Certifikation AB
(DNV). Normalt ger ett sådant tillstånd rätt att utfärda id-kort
till personer som har en direkt anknytning till utfärdaren, t.ex.
genom anställning. Därutöver har Posten AB (Posten) och
2
bankerna tillstånd att utfärda id-kort till allmänheten. Bankerna
utfärdar normalt endast kort till sina kunder. När
kundförbindelse inleds har bankerna att beakta det
identifieringskrav som finns i lagstiftningen för att bekämpa
penningtvätt och finansiering av terrorism. Eftersom alla
personer i Sverige anses vara kunder hos Posten kan alla som
uppfyller de krav som redovisas i det följande få kort genom
dotterbolaget Svensk Kassaservice AB. Regeringen har nyligen
till riksdagen överlämnat propositionen 2006/07:55 Statens
ansvar för vissa betaltjänster. I propositionen föreslås att
Posten får möjlighet att påbörja en avveckling av Svensk
Kassaservice under andra halvåret 2008.
Reglerna för utfärdande av SIS-märkta id-kort finns angivna
i Särskilda bestämmelser för certifiering av överensstämmelse
med standard (SBC 151) hos DNV. Enligt dessa bestämmelser
skall den som beställer ett id-kort vara folkbokförd i Sverige
och kunna styrka sin identitet genom en fullgod
identitetshandling. Fullgod identitetshandling är enligt
bestämmelserna svenskt körkort, svenskt pass i vinröd bok eller
certifierat tjänste- och id-kort. Om det saknas en fullgod
identitetshandling krävs enligt SBC 151 personbevis, skriftligt
intyg och intygande av en intygsgivare som är personligen
närvarande vid beställning av id-kortet.
Bestämmelser om nationella id-kort finns i förordningen
(2005:661) om nationellt identitetskort. Korten utfärdas endast
för svenska medborgare. Skälet till att de nationella id-korten
infördes var att de skulle kunna användas för att styrka svenskt
medborgarskap i samband med resor inom Schengenområdet.
De nationella id-korten kan även användas för legitimering i
olika sammanhang inom landet. Rikspolisstyrelsen utfärdar de
nationella id-korten.
Behov av utredning
Det är i vissa fall svårt för personer som inte är svenska
medborgare att få id-kort. Bland annat har Svensk Kassaservice
fr.o.m. den 1 januari 2007 skärpt sina krav. De nya kraven
innebär att en sökande som saknar fullgod svensk legitimation
3
skall ha med sig en person som, förutom att han eller hon skall
inneha en godkänd svensk id-handling, skall vara en nära
släkting. Med nära släkting avses maka eller make, registrerad
partner, vårdnadshavare eller myndigt barn. Syskon kan vara
intygsgivare, om detta kan styrkas med ett personbevis,
exempelvis ett s.k. familjebevis. Eftersom sambor inte finns
registrerade i folkbokföringen godtas de inte som intygsgivare.
Skälen till att strängare krav infördes var att man upptäckt
att vissa personer uppgivit falsk identitet vid beställning av SIS-
märkta id-kort och att intygsgivare lämnat oriktiga uppgifter.
Risken för felaktigt utfärdade id-kort anses av Svensk
Kassaservice vara mindre, om intygsgivaren kan styrka sitt
släktskap.
Personer som nyligen har invandrat till Sverige saknar ofta
både fullgod svensk identitetshandling och nära släktingar av
det slag som krävs enligt de nya reglerna. De nekas därför ofta
SIS-märkt id-kort. Eftersom de inte är svenska medborgare har
de inte heller möjlighet att få nationellt id-kort.
Avsaknaden av id-kort innebär inte sällan problem i kontakt
med viktiga funktioner i samhället såsom sjukvård, apotek,
bank och post. Detta drabbar även personer som är medborgare
i andra medlemsstater i EU och har uppehållsrätt i Sverige. Det
är viktigt att säkerställa upprätthållandet av den fria rörligheten
inom EU i enlighet med EG-fördraget och Europaparlamentets
och rådets direktiv 2004/38/EG av den 29 april 2004 om
unionsmedborgares och deras familjemedlemmars rätt att fritt
röra sig och uppehålla sig inom medlemsstaternas territorier
F
1
F
.
Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) har fått ett
antal anmälningar från personer som har nekats id-kort på grund
av att de både saknar svensk legitimation och nära släktingar
här i landet som kan intyga deras identitet. DO utreder om det
är fråga om s.k. indirekt etnisk diskriminering.
Det är naturligtvis av stor vikt att det finns tillfredsställande
rutiner för utfärdande av id-kort i Sverige och att de id-kort som
utfärdas är tillförlitliga. Tillförlitligheten är inte minst viktig för
den finansiella marknaden men även för samhället i stort.
1
EUT L 158, 30.4.2004, s.77-123 (Celex 32004L0038).
4
Att den som utfärdar id-kort ställer krav på styrkande av
sökandens identitet är givetvis helt motiverat. Det är dock
viktigt att personer med rätt att vara bosatta och arbeta i Sverige
har möjlighet att få ett svenskt id-kort, även om de inte har nära
släktingar här i landet.
Det finns därför behov av att utreda hur personer som har
rätt att vara bosatta i Sverige men saknar svenskt
medborgarskap skall kunna intyga sin identitet på ett
tillfredsställande sätt.
Det behöver även säkerställas att det finns ett organ som
utfärdar id-korten. Det bör därför övervägas om någon
myndighet eller något annat organ bör ges i uppdrag att svara
för utfärdandet av id-kort för icke svenska medborgare som är
bosatta i Sverige.
.
Uppdraget
En särskild utredare skall utreda hur det kan säkerställas att det
finns möjlighet för personer som inte är svenska medborgare
men som har rätt att vara bosatta i Sverige att få id-kort.
I uppdraget ingår att överväga och lämna förslag om vilken
myndighet eller annat organ som skall ha ansvaret för att på ett
tillförlitligt sätt utfärda sådana id-kort och om den närmare
avgränsningen av vilka kategorier av personer som skall
omfattas.
Vidare skall utredaren överväga och lämna förslag om hur
personer som saknar svenska identitetshandlingar skall kunna
styrka sin identitet vid ansökan om id-kort.
Erfarenheter av hur frågan har lösts i andra länder skall tas
tillvara. Det gäller särskilt erfarenheterna i de övriga nordiska
länderna.
Utredaren skall lämna de författningsförslag som behövs.
Utredaren skall analysera om ett genomförande av
utredarens förslag skulle innebära en förändring av det
offentliga åtagandet och om förslagen skulle riskera att leda till
att kraven på statliga insatser ökar samt i övrigt redogöra för
eventuella förändringar för stat, kommuner, landsting, företag
och enskilda.
5
Utredaren skall i utredningsarbetet ha kontakt med bl.a.
Rikspolisstyrelsen, Migrationsverket, Kommerskollegium,
Finansinspektionen, Skatteverket, Ombudsmannen mot etnisk
diskriminering, Posten AB, Svenska Bankföreningen samt
Sveriges Kommuner och Landsting.
Utredaren skall redovisa uppdraget till regeringen senast den
31 december 2007.
(Integrations- och jämställdhetsdepartementet)