Dir. 2007:59

Parlamentarisk beredning för översyn av

Kommittédirektiv

Parlamentarisk beredning för översyn av

klimatpolitiken

Dir.

2007:59

Beslut vid regeringssammanträde den 19 april 2007

Sammanfattning av uppdraget

En parlamentariskt sammansatt beredning skall genomföra en

övergripande översyn av den svenska klimatpolitiken som

underlag för kontrollstation 2008. I uppdraget ingår att utveckla

den svenska klimatpolitiken avseende mål och åtgärder.

Beredningen skall bedöma möjligheten att nå det nationella

målet för perioden 2008–2012 samt belysa vilka ytterligare

insatser som eventuellt kan komma att krävas. De av riksdagen

fastlagda miljökvalitetsmålen skall tas i beaktande. Beredningen

skall vidare utvärdera faktorer som bör beaktas i en

handlingsplan för att på mest effektiva sätt minska utsläppen

och därmed begränsa klimatpåverkan. Dessutom skall

beredningen lämna förslag på hur de flexibla mekanismerna

samt ökat upptag av växthusgaser i skog och mark kan

komplettera målet för perioden.

Beredningen skall lämna förslag till ett omformulerat

miljökvalitetsmål,

Begränsad klimatpåverkan, inklusive

nationella mål för utsläpp av växthusgaser till 2020 och 2050.

Beredningen skall även beakta hur en utvidgning av

utsläppshandeln inverkar på relevansen och lämpligheten av

sektorsmål. Beredningen skall också belysa hur energisparande

och energieffektivisering kan bidra till det övergripande målet

att minska utsläppen och således reducera klimatpåverkan.

Vidare skall beredningen förbereda underlag för Sveriges

position i kommande förhandlingar om framtida åtaganden om

minskade utsläpp av växthusgaser i förhållande till EU

2

respektive internationellt, inklusive gentemot

utvecklingsländerna.

Beredningen skall även lämna förslag på hur åtgärder för

förändrad skogs- och markanvändning skall hanteras i relation

till de nationella målen respektive internationella åtaganden.

Beredningen skall dessutom lämna förslag på

handlingsplaner med åtgärder och styrmedel för att uppnå de

föreslagna målen. Det gäller t.ex. åtgärder i Sverige och

internationellt inom såväl teknikutveckling och

tekniköverföring, koldioxidavskiljning och koldioxidlagring

som användning av flexibla mekanismer och användning av

ekonomiska styrmedel.

Vidare skall beredningen belysa kostnader för och

kostnadseffektiviteten av åtgärder för att minska utsläppen av

växthusgaser. Beredningen skall även belysa de

samhällsekonomiska konsekvenserna, inklusive de

statsfinansiella och effekterna av klimatförändringar.

I uppdraget ingår också att lämna förslag avseende en

eventuell utvidgning av EU:s handelssystem till fler sektorer,

inte minst vad gäller effektivitet i miljöstyrning i relation till

andra styrmedel, statsfinansiella konsekvenser och

konsekvenser för svensk industris konkurrenskraft.

Slutligen skall beredningen ge underlag för hur Sverige kan

bidra till en global överenskommelse om en effektiv framtida

klimatregim med förutsättningar att leva upp till

klimatkonventionens långsiktiga mål att undvika farlig

mänsklig klimatpåverkan.

Arbetet skall bygga på arbetet i det vetenskapliga rådet för

klimatfrågor och myndigheternas arbete med kontrollstation

2008. Vidare skall arbetet i relevanta delar samordnas med det

arbete som Klimat- och sårbarhetsutredningen och

Kommissionen för hållbar utveckling utför.

Uppdraget skall redovisas senast den 15 januari 2008. Det

står beredningen fritt att lämna ett delbetänkande.

3

Bakgrund

Klimatförändringarna är ett av de allvarligaste miljöproblem

världens länder har att lösa och en global ansats krävs.

Regeringen har därför högt ställda ambitioner för klimatarbetet

och Sverige skall driva en ambitiös och kostnadseffektiv

klimatpolitik. Sverige skall genomföra inhemska åtgärder för att

minska de svenska utsläppen och samtidigt inta en ledande roll i

det internationella arbetet. Härvid är det viktigt att verka för och

genomföra åtgärder som bidrar till att länder med stora utsläpp

som i dag inte har något åtagande enligt Kyotoprotokollet också

deltar i en internationell överenskommelse och arbetar för att

begränsa klimatpåverkan. De minst utvecklade länderna är mest

sårbara för klimatförändringar och har särskilda perspektiv och

behov.

Regeringens målsättning är att Sverige skall vara en ledande

förebild för ett modernt samhälle som är miljöanpassat och

byggt på hållbara resurser och där en tillväxtvänlig politik kan

bedrivas i samklang med jordens klimatvillkor.

Miljöutmaningarna skall nyttjas som en ekonomisk hävstång.

Regeringens målsättning att vara ledande och en förebild i

internationella sammanhang har lett till framsteg med att bryta

det negativa sambandet mellan ekonomisk tillväxt och

klimatpåverkan. Regeringen anser att ekonomisk tillväxt bidrar

till att skapa förutsättningar för en effektiv politik mot

klimatförändringarna.

Klimathotet är till sin karaktär globalt och måste därför

mötas på global nivå och genom internationellt samarbete.

Likaså är det angeläget att beakta det lokala perspektivet.

Tre initiativ

För en fortsatt utveckling mot ett modernt och hållbart samhälle

och för att kunna verka för en stärkt, global klimatregim krävs

engagemang av hela det svenska samhället inklusive olika

4

samhällsaktörer inom politik, näringsliv, enskilda hushåll och

vetenskap. Det är regeringens uppfattning att

• klimatpolitiska mål skall bygga på kvalificerade

underlag från vetenskap och ledande experter,

åtgärder som syftar till utsläppsminskningar skall

kombineras med offensiva insatser som stimulerar

forskning, innovationer, teknikutveckling, snabb

teknikintroduktion och exportsatsningar,

• handlingsplaner och åtgärder skall utgå från en bred

förståelse för den stora utmaning vi står inför,

• spelregler för näringsliv, enskilda hushåll och forskning

skall vara långsiktiga och tydliga,

• klimatpolitiken skall prioritera kostnadseffektiva

insatser där flexibla mekanismer kan vara en möjlighet,

• en framtida klimatregim bör omfatta fler länder med

stora utsläpp, och

• inga handlingsalternativ för att reducera utsläppen skall

uteslutas på förhand.

Regeringen har därför tagit tre initiativ för att utveckla och

vitalisera det klimatpolitiska arbetet. Utöver beslutet att tillsätta

en parlamentarisk beredning för att utveckla klimatpolitiken har

regeringen även inrättat ett vetenskapligt råd för klimatfrågor.

Vidare har regeringen inrättat en kommission för hållbar

utveckling som bl.a. skall arbeta med klimatfrågor.

Avsikten med initiativen är att öppna för en fördjupad

diskussion och analys om kommande utmaningar och

möjligheter inom klimatområdet som skall ge underlag för

slutsatser, mål och konkreta åtgärder. Detta innebär en breddad

och fördjupad samverkan mellan politik, näringsliv, det civila

samhället och forskning. Enligt 2002 års klimatpolitiska beslut

2006 års klimatpolitiska beslut (prop. 2005/06:172, bet.

2005/06:MJU14, rskr. 2005/06:389) skall det svenska

klimatarbetet och de nationella delmålen fortlöpande följas upp

och kontrollstationer genomföras minst vart femte år, närmast

2008. Initiativen enligt ovan kommer bland annat att utgöra

5

underlag för den s.k. kontrollstation 2008. De olika initiativen

skall även möjliggöra för Sverige att ta den ledande roll som

kommer att krävas i internationella förhandlingar om en ny

klimatregim efter 2012. Den nya klimatregimen kommer

sannolikt att slutförhandlas under Sveriges ordförandeskap i EU

2009.

Det vetenskapliga rådet skall ha en huvudroll i att bidra med

vetenskapliga bedömningar och rekommendationer till

regeringens klimatpolitik. En viktig uppgift för rådet är att bidra

med vetenskapligt underlag och rekommendationer för EU:s

och Sveriges framtida åtaganden i en ny klimatregim. Rådets

bedömningar och rekommendationer bör i första hand avse

vilka mål som bör gälla för den svenska klimatpolitiken, både

nationellt, för Sveriges del i relation till EU, och internationellt.

Rådet bör därför följa utvecklingen inom EU respektive inom

ramen för FN:s klimatkonvention UNFCCC. Rådet skall utgå

från IPCC:s senaste utvärdering och komplettera med ny

kunskap som framkommit de senaste två åren. Också effekterna

på klimatet av de växthusgaser som regleras av

Montrealprotokollet om ämnen som bryter ned ozonskiktet, och

kopplingen mellan Montrealprotokollet och en framtida

klimatregim, bör beaktas. Rådet skall ge plats för olika

uppfattningar och diskutera målkonflikter, ge en bild av det

internationella klimatarbetet, inklusive förutsättningarna för de

mer utvecklade utvecklingsländerna att bidra till en framtida

klimatregim och de minst utvecklade ländernas behov, samt ge

ett aktuellt och balanserat underlag för den svenska

klimatpolitiken. Det vetenskapliga rådet kommer att arbeta fram

till den 1 september 2007.

Kommissionen för hållbar utveckling skall vara ett forum för

den fördjupade diskussion och analys som krävs för att stärka

samverkan mellan företag, organisationer, forskare och politiker

i frågor om hållbar utveckling. Kommissionens arbete kommer

att vara av stor betydelse för att främja en hållbar utveckling i

det svenska samhället. Kommissionen skall analysera hinder

mot och utveckla strategier för en hållbar utveckling. Det skall

ske i ett internationellt perspektiv och med vetenskaplig

förankring. En annan del av analysen bör gälla förbättringar,

6

effektiviseringar och moderniseringar av organisation, regelverk

och styrmedel för att underlätta arbetet för en hållbar utveckling

som bejakar tillväxt och främjar goda initiativ från individer,

företag och andra samhällsaktörer. Kommissionen tar särskilt

sikte på Sveriges ordförandeskap i EU hösten 2009.

Klimatfrågan blir ett huvudtema under kommissionens första år.

Kommissionen förväntas ge värdefulla bidrag inför

kontrollstation 2008 för klimatpolitiken och Sveriges och EU:s

agerande inför ett nytt internationellt klimatavtal efter

Kyotoavtalets första åtagandeperiod.

Tidigare beslutat underlag inför kontrollstation 2008

Riksdagen beslutade den 17 juni 2006 i enlighet med förslagen i

proposition 2005/06:172 Nationell klimatpolitik i global

propositionen föreslår regeringen att det nationella

klimatpolitiska delmålet för perioden 2008–2012 fortsatt skall

vara att de svenska utsläppen av växthusgaser skall vara minst

fyra procent lägre än utsläppen 1990. Detta skall uppnås utan

kompensation för upptag i kolsänkor eller med flexibla

mekanismer. Vidare görs i propositionen bedömningen att

utsläppen av växthusgaser för Sverige 2020 bör vara 25 procent

lägre än utsläppen 1990. Den dåvarande regeringen avsåg att

återkomma med ett uppdaterat klimatpolitiskt beslut i samband

med kontrollstationen 2008. Den förra regeringen beslutade

därför den 29 juni 2006 att Naturvårdsverket och Statens

energimyndighet gemensamt skulle utarbeta ett underlag till

kontrollstationen 2008 (dnr M2006/2845/Mk).

Uppdraget omfattar nya prognoser för de svenska utsläppen

av växthusgaser till 2010, 2015 och 2020. Uppdraget omfattar

vidare en utvärdering av nuvarande styrmedel och åtgärder med

avseende på kostnader samt samhällsekonomiska konsekvenser,

inklusive de statsfinansiella, effekter på utsläpp i närområdet

utanför Sverige och globalt samt konsekvenser för andra

samhällsmål, särskilt industrins konkurrenskraft och

energiförsörjningen. I uppdraget ingår även att vid behov

föreslå ytterligare åtgärder.

7

Myndigheterna skall även lämna förslag till utformning och

nivåer för alternativa formuleringar av ett klimatmål som

inkluderar de flexibla mekanismerna.

Myndigheterna skall lämna underlag för bedömning av

delmål till 2020 samt vidare lämna förslag till hur samhällets

olika sektorer bedöms kunna bidra till att uppfylla målen på

lång och medellång sikt med sektorsvisa inriktningsmål till

2015. Marginalkostnaderna för utsläppsreduktioner i de olika

sektorerna bör belysas.

Slutligen skall myndigheterna redovisa forskningsläget och,

baserat på aktuella kunskaper om klimatproblemet, se över

utformningen av miljökvalitetsmålet Begränsad klimatpåverkan

utifrån ett temperaturmål, dvs. målet om en maximal global

genomsnittlig uppvärmning med två grader Celsius över för-

industriell nivå.

Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 2007.

Kommissionen mot oljeberoende

Den tidigare regeringen tillsatte på statsministerns initiativ den

s.k. oljekommissionen, som lämnade sin slutrapport På väg mot

ett oljefritt Sverige i juni 2006 med förslag till åtgärder som kan

bidra till att skapa förutsättningar för att minska oljeberoendet.

Kommissionens rapport remissbehandlas fram till den 21 maj

2007.

Klimat- och sårbarhetsutredningen

Klimat- och sårbarhetsutredningen (M 2005:03) skall redovisa

sitt uppdrag senast den 1 oktober 2007. Utredningen skall bl.a.

bedöma kostnaden för skador och kompensationsåtgärder i

Sverige till följd av förväntade klimatförändringar och extrema

väderhändelser på kort, medellång och lång sikt. Utredningen

skall också kartlägga sårbarheten för klimatförändringar och

extrema väderhändelser i olika tidsperspektiv samt bedöma

vilka anpassningsåtgärder som behöver vidtas och kostnaderna

för dessa. Ett delbetänkande avseende översvämningshot

redovisades i november 2006 (SOU 2006:94).

8

Utsläppshandel

Riksdagen beslutade den 1 juni 2006 i enlighet med förslagen i

proposition 2005/06:184 Utvecklad utsläppshandel för minskad

klimatpåverkan (bet. 2005/06:MJU15, rskr. 2005/06:343), bl.a.

riktlinjer för den svenska allokeringsplanen i den andra

perioden (2008–2012) i EU:s system för utsläppshandel samt

vissa förslag om prioriteringar i utvecklingen av EU:s system

för handel med utsläppsrätter. Enligt artikel 30 i EG-direktivet

om handel med utsläppsrätter (Europaparlamentets och rådets

direktiv 2003/87/EG av den 13 oktober 2003 om ett system för

handel med utsläppsrätter för växthusgaser inom gemenskapen)

skall den Europeiska kommissionen genomföra en översyn och

under hösten 2007 lämna förslag till utveckling av EU:s

handelssystem.

IPCC

FN:s internationella klimatpanel (IPCC) sammanställer och

utvärderar sedan 1990 regelbundet aktuell klimatforskning och

lägger under våren 2007 fram sin fjärde utvärderingsrapport.

Några av de viktigaste slutsatserna i den senaste rapporten är att

den globala medeltemperaturen har ökat med 0,74 grader

Celsius under det senaste århundradet och att den största delen

av uppvärmningen orsakats av mänsklig aktivitet som

förbränning av fossila bränslen, utsläpp från jordbruk och

förändrad markanvändning.

Europeiska kommissionens rapporter

Europeiska kommissionen presenterade i januari 2007 ett

energi- och klimatpolitiskt paket med förslag att EU skall

minska sina koldioxidutsläpp med minst 20 procent till 2020

samt öka målet till en utsläppsreduktion om 30 procent när det

finns en internationell överenskommelse. Paketet innehåller

även förslag till en rad olika åtgärder, bl.a. förnybara

energikällor, forskning och utveckling, biobränslen samt

koldioxidavskiljning och koldioxidlagring. EU:s ministerråd för

9

miljö och energi och Europeiska rådet kommer att under våren

behandla rapporten.

Klimatmål enligt EU:s ministerråd

EU:s ministerråd (miljö) och Europeiska rådet har i slutsatser

förklarat att den globala medeltemperaturen får tillåtas öka med

högst två grader Celsius över förindustriella nivåer. Under

iakttagande av principen om ett gemensamt men differentierat

ansvar har miljörådet (vår och höst 2005) och Europeiska rådet

(vårtoppmötet 2005) förklarat att man bör överväga

utsläppsreduktioner för industriländerna i storleksordningen 15–

30 procent till 2020 och 60–80 procent till 2050.

Vid EU:s miljöministerråd den 20 februari 2007 förklarade

miljöministrarna att EU oberoende av utgången i de

internationella förhandlingarna skall minska sina utsläpp med

minst 20 procent till 2020. EU är dock berett att minska sina

utsläpp med 30 procent till 2020 om andra parter tar sitt ansvar.

Europeiska rådet ställde sig bakom dessa mål vid sitt möte den

9 mars 2007.

Sternrapporten

Hösten 2006 presenterades en studie om de ekonomiska

aspekterna av klimatförändringar, ”The Economics of Climate

Change”, den s.k. Sternrapporten. Studien framhåller att det

även ur ekonomisk synpunkt är bråttom att åstadkomma ett

brett globalt deltagande och börja minska utsläppen så snart

som möjligt. Enligt studien kan kostnaderna för konsekvenserna

av klimatförändringarna komma att vida överstiga kostnaderna

för att minska utsläppen baserat på att man kan åstadkomma en

global och kostnadseffektiv klimatpolitik.

Uppdraget

Den parlamentariska klimatberedningens huvuduppgift är att

bereda underlag för kommande klimatpolitiska beslut. I

beredningens uppdrag ingår att genomföra en övergripande

10

översyn av den svenska klimatpolitiken inför kontrollstation

2008. I uppdraget ingår även att utveckla den svenska

klimatpolitiken avseende mål och åtgärder. I detta sammanhang

bör beredningen även belysa hur det regionala och lokala

klimatarbetet kan befrämja klimatpolitiken. De av riksdagen

fastlagda miljökvalitetsmålen skall tas i beaktande.

Mål för perioden 2008–2012

Beredningen skall göra en bedömning av möjligheten att med

befintliga åtgärder och styrmedel nå gällande klimatpolitiska

mål för perioden 2008–2012 och vilka ytterligare insatser som

eventuellt kan komma att krävas. Vidare skall beredningen med

hänsyn till måluppfyllelse göra en bedömning av vilka faktorer

och åtgärder som har bidragit till utvecklingen och som bör

beaktas i en handlingsplan för att på mest effektiva sätt

begränsa klimatpåverkan.

Beredningen skall även göra en bedömning av hur olika sätt

att hantera de flexibla mekanismerna samt metoder för att öka

upptaget av växthusgaser i skog och mark kan komplettera

klimatmålet för perioden.

Mål till 2020

Beredningen skall lämna förslag på mål till 2020 och ange vad

som krävs för att målet skall kunna nås. I uppdraget ingår att

lämna förslag på en handlingsplan med åtgärder för att nå

målen.

Uppdraget omfattar vidare att förbereda underlag för

Sveriges åtagande i förhållande till EU, dvs. ett svenskt

åtaganden inom ramen för en bördefördelning i EU, respektive

internationellt.

Beredningen skall även bedöma på vilket sätt olika sektorer

kan komma att bidra till de sammanlagda svenska utsläppen av

växthusgaser 2020. När det gäller förslag till sektorsmål skall

beredningen beakta hur en utvidgning av utsläppshandeln

inverkar på relevansen och lämpligheten av sektorsmål.

Beredningen skall därvid även beakta de samhällsekonomiska

11

och statsfinansiella konsekvenserna vid en nedbrytning till

sektorsmål.

Beredningen skall dessutom, efter analyser av de

miljömässiga och ekonomiska effekterna av olika alternativ,

lämna förslag till utformning och nivåer av ett klimatmål som

inkluderar flexibla mekanismer. Beredningen skall ta hänsyn till

vilken påverkan en utvidgning av EU:s handelssystem till att

omfatta ytterligare sektorer kan ha samt den påverkan priset på

utsläppsrätter har på kostnaden för olika målkonstruktioner.

Även utvecklingen av regelverken för mekanismen för ren

utveckling (CDM) samt gemensamt genomförande (JI), dvs. de

s.k. projektbaserade mekanismerna, skall beaktas.

Beredningen skall också analysera, ta ställning till och lämna

förslag på åtgärder som syftar till energisparande och

energieffektivisering.

Uppdraget omfattar vidare att bedöma och lämna förslag på

hur skogs- och markanvändningen bör relatera till målet och hur

dessa bör hanteras inom ramen för Sverige internationella

åtagande.

Föreslagna styrmedel och åtgärder

Utifrån underlag från kontrollstationsuppdraget och andra

relevanta underlag skall beredningen ta fram en handlingsplan

med förslag till åtgärder och styrmedel, däribland ekonomiska

styrmedel, som bedöms nödvändiga för att nå de mål som

nämnts ovan. Förslag på förändringar av befintliga eller

införandet av nya styrmedel och åtgärder skall bedömas med

avseende på kostnader, kostnadseffektivitet,

samhällsekonomiska konsekvenser inklusive de statsfinansiella,

effekter på utsläpp i Sverige, EU och internationellt samt

konsekvenser för andra samhällsmål. Ekonomiska styrmedel är

viktiga för att skapa rätt incitament och ofta att föredra framför

regleringar. Principen att förorenaren betalar skall beaktas i

analysen av befintliga och nya styrmedel. Även påverkan på

energiförsörjningen och Sveriges konkurrenskraft skall ingå i

bedömningen. Fokus bör ligga på kostnadseffektiva åtgärder

och styrmedel som direkt eller indirekt är av betydelse för att

12

minska utsläppen av växthusgaser. Därvidlag är det väsentligt

att även beakta EU:s interna och externa ekonomiska styrmedel,

t.ex. inom ramen för handelspolitiken. De åtgärder som föreslås

skall åtföljas av förslag till finansiering. Även den

administrativa bördan för både aktörer och berörda myndigheter

och regeringens mål om att minska företagens administrativa

kostnader med minst 25 procent till 2010 skall beaktas när

åtgärderna utformas. EG-rätten och därvid särskilt reglerna om

den inre marknaden och statligt stöd skall beaktas av

beredningen.

Översyn av miljökvalitetsmålet och målet till 2050

Beredningen skall, främst utifrån det vetenskapliga rådets arbete

men även utifrån myndigheterna kontrollstations-underlag,

föreslå eventuella förändringar av miljökvalitetsmålet

Begränsad klimatpåverkan och dess innebörd 2050. Det innebär

förslag på lämplig målformulering, bl.a. reduktionsmål av

växthusgaser, temperaturmål, per capita-mål och mål för halten

av växthusgaser i atmosfären.

Ekonomiska aspekter

Beredningen skall belysa de samhällsekonomiska

konsekvenserna, inklusive de statsfinansiella, av samtliga

bedömningar och förslag. Beredningen bör därvid utgå från

tillgängliga analyser, bl.a. de som Klimat- och

sårbarhetsutredningen kommer att presentera, men vid behov

även ta fram ytterligare kompletterande analyser och

bedömningar. Exempel på tillgängliga underlag är den s.k.

Sternrapporten samt Europeiska kommissionens rapporter som

belyser de ekonomiska konsekvenserna av klimatförändringar

och åtgärder. Här är det angeläget att även belysa de analyser

som visar de ekonomiska konsekvenserna av uteblivna åtgärder.

Internationell klimatregim

Beredningen skall lämna bidrag till svenska ställningstaganden i

de internationella klimatförhandlingarna, inte minst avseende en

13

framtida klimatregim efter 2012 och särskilt åtaganden efter

2012.

I detta sammanhang skall även det EU-interna arbetet och de

slutsatser som har antagits i miljörådet och Europeiska rådet

beaktas liksom Sveriges roll i utarbetandet av en ny global

klimatregim i egenskap av ordförande i EU under 2009.

Dessutom skall även de beslut som tagits och det arbete som

sker inom ramen för UNFCCC och dess relevanta

undergrupper, särskilt ad hoc working group on future

commitments of Annex 1 parties (AWG), den s.k.

konventionsdialogen och andra relevanta sammanhang som har

bäring på en framtida internationell klimatregim inklusive

Montrealprotokollet om ämnen som bryter ned ozonskiktet och

den internationella diskussionen om koldioxidavskiljning och

koldioxidlagring, tas i beaktande.

Beredningen skall även belysa frågan om hur man inom

olika politikområden kan arbeta i Sverige och internationellt för

att mer kraftfullt bidra till en ökad teknikutveckling och

tekniköverföring samt hur initiativ på dessa områden kan

kopplas till en framtida klimatöverenskommelse.

Slutligen skall beredningen belysa de minst utvecklade

ländernas behov av anpassning och finansiering liksom de mer

utvecklade utvecklingsländernas förutsättningar att bidra till en

framtida klimatregim.

Arbetets genomförande, tidsplan m.m.

Samtliga riksdagspartier inbjuds att delta i den parlamentariska

beredningen i syfte att nå en bred politisk uppslutning för

Sveriges kommande klimatpolitiska insatser.

Naturvårdsverket och Statens energimyndighet har ett

gemensamt uppdrag att utarbeta underlag inför kontrollstation

2008. Uppdraget skall redovisas den 30 juni 2007 och förväntas

utgöra ett viktigt underlag i beredningens arbete.

Beredningen kommer att ha tillgång till den senaste

utvärderingsrapporten från FN:s internationella klimatpanel och

annat internationellt material för bedömning av de svenska

insatserna.

14

Det vetenskapliga rådets bedömningar och rekommenda-

tioner kommer att vara centrala i beredningens arbete.

Beredningen skall vidare samråda med Kommissionen för

hållbar utveckling och Klimat- och sårbarhetsutredningen

(M 2005:03).

De åtgärder som beredningen föreslår skall åtföljas av

förslag till finansiering.

Den parlamentariska beredningen skall bistås av det kansli

som även skall bistå det vetenskapliga rådet. Till beredningen

knyts en referensgrupp.

Uppdraget skall redovisas till regeringen

(Miljödepartementet) senast den 15 januari 2008. Det står

beredningen fritt att lämna ett delbetänkande.

(Miljödepartementet)