Dir. 2008:19
Ett effektivt resursutnyttjande inom
Kommittédirektiv
Ett effektivt resursutnyttjande inom
Kriminalvården
Dir.
2008:19
Beslut vid regeringssammanträde den 14 februari 2008
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att följa upp och utvärdera
effektiviseringsarbetet inom Kriminalvården. Utredaren ska
• följa upp 2003 års effektiviseringsarbete,
• identifiera och analysera ytterligare möjligheter till
effektiviseringsåtgärder inom förvaltning, personal, IT,
administration och övrig verksamhet samt
• ange förutsättningar för olika effektiviseringsåtgärder
och konsekvenser av dessa.
T
Vidare ska utredaren granska effektiviteten i Kriminalvårdens
T
arbete med att tillgodose sitt lokalförsörjningsbehov. Utredaren
ska också redovisa förutsättningar för myndigheten att bygga
nya och avveckla gamla platser inom ramen för tilldelade
anslag.
Utredaren ska utvärdera och analysera Kriminalvårdens
genomförda och planerade investeringar på säkerhetsområdet. I
denna delen ska en jämförelse göras med förhållanden i andra
jämförbara länder, i första hand övriga nordiska länder.
Uppdraget ska slutredovisas senast den 12 mars 2009.
Utredaren ska senast den 19 juni 2008 lämna ett delbetänkande
avseende uppföljning av 2003 års effektiviseringsarbete och
eventuella förslag som har aktualiserats.
2
Bakgrund
Kriminalvården ansvarar för verkställigheten av påföljder i
fängelse och frivård samt för verksamheten vid häktena. Inom
ansvarsområdet ingår även att utföra transporter, inte bara för
Kriminalvården utan också för andra myndigheter, exempelvis
polisen och Migrationsverket. Målet för verksamheten är att
påföljder ska verkställas på ett humant, säkert och effektivt sätt
samt att återfallen i brott ska minska.
Tidigare effektiviseringsarbete
Riksrevisionsverket (RRV) genomförde under 1999, på
regeringens uppdrag, en granskning av Kriminalvårdens
effektivitet. I rapporten Effektivare kriminalvård – en
hinderanalys (RRV 1999:27) pekar verket på ett antal hinder
mot ett effektivt resursutnyttjande, bl.a. brister i den centrala
samordningen av styrningen och uppföljningen. För att bedöma
resultatet av vidtagna åtgärder och identifiera eventuella
kvarstående hinder fick Statskontoret 2003 i uppdrag att följa
upp RRV:s granskning bl.a. vad gäller styrningsfrågor,
resursutnyttjande av fängelseplatser och Transporttjänsten.
Statskontoret presenterade rapporten Effektivitets-
granskning av kriminalvården (2003:20). Mot bakgrund av
rapporten inledde Kriminalvården 2003 ett omfattande
effektiviseringsarbete (Bättre men billigare). Som en del i detta
arbete omorganiserades Kriminalvården till en myndighet och
omförhandlade sina hyresavtal. Vidare fick Kriminalvården i
uppdrag av regeringen att effektivisera utnyttjande av
personalresurser genom att vidta en verksamhetsanalys.
Särskilt om platsutbyggnaden
Genom ett särskilt uppdrag lade regeringen 2003 fast de
riktlinjer som skulle gälla för Kriminalvårdens långsiktiga
lokalförsörjning. Riktlinjerna innebar att arbetet med att skapa
fler häktes- och anstaltsplatser skulle genomföras så att
anstaltsstrukturen i framtiden består av färre och större enheter
och att all nybyggnation av platser skulle utformas så att en
3
flexibel användning i fråga om säkerhet och beläggning
medges.
I juni 2007 gav regeringen Kriminalvården ett nytt uppdrag
för den fortsatta utbyggnaden. I uppdraget anges att
utgångspunkten för anstaltsstrukturen även i fortsättningen ska
vara färre och större enheter som i största möjliga mån ger
utrymme för en flexibel användning i fråga om säkerhet och
beläggning. En annan viktig utgångspunkt för uppdraget är att
utbyggnad ska ske vid redan befintliga enheter där det anses
lämpligt och ekonomiskt motiverat. I de fall förutsättningar
finns för samlokalisering med andra myndigheter i rättsväsendet
är detta att föredra framför andra lösningar.
Ekonomistyrningsverket fick samtidigt i uppdrag av
regeringen att analysera effektiviteten i Kriminalvårdens
byggprocess, särskilt med avseende på upphandling och
projektering.
Resurstillskott och resursbehov
Utgångspunkten för uppdraget till Kriminalvården avseende
den långsiktiga lokalförsörjningen 2003 var en ökad
klienttillströmning. Den genomsnittliga beläggningen vid
anstalter och häkten ökade mellan 1999 och 2004 med 37
procent, eller med nära 1 800 intagna, vilket ledde till brist på
såväl anstalts- som häktesplatser. Högre krav på differentiering
av intagna innebar också ökat behov av platser.
Kriminalvården har under de senaste åren tillskapat ett antal
nya häktes- och anstaltsplatser i landet och det krävs en fortsatt
analys av det framtida behovet.
För att möta det växande platsbehovet har regeringen tillfört
Kriminalvårdens anslag extra resurser under flera år. Under
åren 2002-2004 tillfördes Kriminalvården sammanlagt 1 230
miljoner kronor i syfte att tillskapa fler platser. För att ge
Kriminalvården möjlighet att bl.a. fullfölja sin planerade
platsutbyggnad har Kriminalvårdens anslag för åren 2005-2007
tillförts ytterligare ramhöjning med 430 miljoner, 650 miljoner
respektive 350 miljoner kronor.
4
Kriminalvården har i budgetunderlaget för 2008 begärt ett
resurstillskott med ca en miljard kronor årligen fr.o.m. 2009,
bl.a. för att anpassa antalet platser till beräknad klient-
utveckling. Förstärkningen behövs, enligt Kriminalvården, även
för att förbättra verksamhetsinnehållet, fortsätta satsningarna på
säkerheten samt för utbildning av personalen.
Säkerheten har varit eftersatt
Säkerhetsarbetet inom Kriminalvården var från mitten av 1990-
talet lågt prioriterat både vad gäller innehåll och bemanning.
Det saknades central samordning, styrning och strategier i
säkerhetsarbetet. Det nedprioriterade säkerhetsarbetet är en
förklaring till de uppmärksammade rymningarna 2004.
Efter rymningarna 2004 har Kriminalvården satsat resurser
på att höja säkerheten. För att förstärka säkerheten har
Kriminalvården investerat i inpasseringshinder, förstärkta
skalskydd, övervakningskameror, inpasseringskontroller och
mobilstörningsutrustning. Uppgraderingen av säkerheten har
skett på flertalet anstalter. På regeringens uppdrag har
Kriminalvården utrett och därefter påbörjat arbetet med tre
stycken s.k. säkerhetsanstalter. Dessutom har Kriminalvården
satsat på s.k. dynamisk säkerhet genom utbildning av personal,
förbättrat underrättelsearbete, aktiv klientplacering och
insatsberedskap för att uppnå god prevention. En viktig del i
säkerhetsarbetet är samarbetet med polisen både på lokal och på
central nivå.
Uppdraget
Utgångspunkt
Kriminalvården är sista länken i rättskedjan och är därmed
beroende av hur övriga myndigheter agerar inom rättskedjan.
Att prognostisera Kriminalvårdens behov av platser är förenat
med svårigheter på grund av att ett stort antal okända faktorer
påverkar utvecklingen. De rättspolitiska åtgärder som
5
regeringen kommer att vidta under mandatperioden innebär
stora utmaningar för svensk kriminalpolitik och kriminalvård
framöver. Ett exempel på sådana faktorer är de förslag som
kommer att lämnas av den pågående Straffnivåutredningen (Ju
2007:04). Utredningen har i uppdrag att föreslå förändringar i
syfte att åstadkomma en straffmätning som markerar en skärpt
syn på allvarliga våldsbrott, vilket kommer att få konsekvenser
för rättsväsendet. Ett väl fungerande rättsväsende bygger på att
det i alla delar är rätt dimensionerat för sin uppgift. En fortsatt
satsning inom rättsväsendets område förutsätter en fortsatt
effektivisering.
Mot bakgrund av ovanstående ska utredaren följa upp och
utvärdera hur effektiviseringsarbetet bedrivs inom
Kriminalvården samt föreslå ytterligare möjliga områden för
effektivisering
Finns det hinder för effektivt resursutnyttjande?
Såväl Riksrevisionsverkets som Statskontorets effektivitets-
granskningar av kriminalvården visade att det fanns hinder för
ett effektivt resursutnyttjande inom Kriminalvården. De båda
granskningarna pekade på att hinder för en effektiv verksamhet
fanns bl.a. inom central styrning, personalanvändning,
lokalanvändning, byggprocess och upphandling, information
och IT-användning samt samverkan inom rättsväsendet. Mot
bakgrund av rapporterna påbörjade Kriminalvården 2003 en
genomlysning av verksamheten i syfte att säkerställa en effektiv
organisation och med en budget i balans vid utgången av 2006.
Inom ramen för effektiviseringsarbetet omorganiserades
Kriminalvården till en myndighet, hyreskontrakt
omförhandlades och en verksamhetsanalys genomfördes i syfte
att uppnå ett effektivt personalutnyttjande.
Utredaren ska följa hur 2003 års effektiviseringsarbete har
genomförts. Om möjligt ska en beräkning göras av de
kostnadsbesparingar de genomförda åtgärderna har lett till.
Utredaren ska identifiera och analysera ytterligare möjliga
områden för effektivisering inom Kriminalvården vad gäller
förvaltning, personal, IT, administration och övrig verksamhet.
6
I analysen ska det ingå en bedömning av den ekonomiska
effekten av möjliga effektiviseringar samt en beskrivning av
konsekvenser av olika effektiviseringsåtgärder.
Utredaren ska granska effektiviteten i Kriminalvårdens
arbete med att tillgodose sitt lokalförsörjningsbehov i
förhållande till de riktlinjer regeringen beslutade om i juni
2007. Av granskningen ska också framgå förutsättningar för
Kriminalvården att bygga nya och avveckla gamla enheter inom
ramen för tilldelade anslag.
Upprustning av säkerheten sedan rymningarna 2004
Efter de uppmärksammade rymningarna 2004 har
Kriminalvården satsat på att förstärka säkerheten. Satsningar
har gjorts för att uppgradera säkerheten, utbilda personal och
upprätthålla säkerheten.
Utredaren ska utvärdera och analysera Kriminalvårdens
genomförda och planerade investeringar på säkerhetsområdet.
Av redogörelsen ska framgå vilka kostnader Kriminalvården
har haft i säkerhetsinvesteringar samt vilka kostnader
myndigheten har för att upprätthålla säkerheten. Utredaren ska
göra en bedömning av nuvarande säkerhetsnivå. Det ska också
framgå i vilken utsträckning och form samverkan och samråd
sker med övriga berörda myndigheter. Vidare ska en jämförelse
göras med förhållanden i andra jämförbara länder, i första hand
övriga nordiska länder.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget ska slutredovisas senast den 12 mars 2009.
Utredaren ska senast den 19 juni 2008 lämna ett delbetänkande
avseende uppföljning av 2003 års effektiviseringsarbete och
eventuella förslag som har aktualiserats.
(Justitiedepartementet)