Dir. 2009:4
Tilläggsdirektiv till Utredningen om
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen om
totalförsvarsplikten (Fö 2008:01)
Dir.
2009:4
Beslut vid regeringssammanträde den 29 januari 2009
Utvidgning och förlängning av uppdraget
Med stöd av regeringens bemyndigande den 6 december 2007
tillkallade chefen för Försvarsdepartementet en parlamentarisk
kommitté med uppdrag att överväga vilka författningsändringar
och övriga åtgärder som är nödvändiga för att möjliggöra
frivillig rekrytering och utbildning av sådan personal som enligt
nuvarande förhållanden tjänstgör enligt lagen (1994:1809) om
totalförsvarsplikt m.m. (dir. 2007:147). Kommittén har antagit
namnet Utredningen om totalförsvarsplikten (Fö 2008:01). Den
29 oktober 2008 överlämnades delbetänkandet Totalförsvars-
plikten i framtiden (SOU 2008:98). Enligt de direktiv som
regeringen har beslutat ska resultatet av arbetet redovisas
slutligt senast den 1 februari 2009.
Genomförandet av reformen
Kommittén har i sitt första delbetänkande redovisat
målsättningen att de slutliga förslagen ska möjliggöra att
reformeringen av soldatförsörjningen tar sin början den 1 juli
2010. Kommittén ska utöver sitt ursprungliga uppdrag även ta
ställning till hur ett nytt soldatförsörjningssystem bör införas i
enlighet med denna målsättning. Alternativ som ska belysas är
bl.a. ett införande i flera steg eller minskade utbildningsvolymer
under en kortare övergångsperiod.
I detta sammanhang ska kommittén särskilt lämna förslag till
vad som bör gälla för enskilda som direkt berörs av reformen
2
under tiden inför och vid införandet. Detta gäller bl.a. för
mönstringsskyldiga män, kvinnor som anmält intresse för eller
genomgått antagningsprövning och personer som skrivits in till
eller påbörjat grundutbildning enligt lagen om totalförsvars-
plikt.
Kommittén ska vidare belysa konsekvenser för Försvars-
maktens förmåga inför, under och närmast efter införandet.
Frågan om plikttjänstgöring för frivilligt rekryterad personal
Som regeringen tidigare uttalat måste den lagstiftning som
ligger till grund för försvarets personalförsörjning vara
användbar på lång sikt oavsett vilka förändringar som kan
inträffa, till exempel i fråga om det säkerhetspolitiska läget. De
uppgifter som åligger det militära och civila försvaret under
höjd beredskap måste därför vara det som ytterst avgör hur
lagstiftningen ska vara utformad.
Därutöver bör en utgångspunkt vara att personer som
utbildats eller tjänstgjort inom totalförsvaret under vissa för-
hållanden bör kunna tas i anspråk för tjänstgöring med plikt,
oavsett om personalen ursprungligen har rekryterats frivilligt
eller tagits ut och utbildats med stöd av lagen om totalförsvars-
plikt.
Mot denna bakgrund ska kommittén utöver sitt ursprungliga
uppdrag även ta ställning till under vilka förhållanden personal
som rekryterats, utbildats eller tjänstgjort på frivillig grund bör
kunna tas i anspråk för tjänstgöring med plikt inom det militära
respektive det civila försvaret. Kommittén ska lämna förslag till
nödvändiga författningsändringar och övriga åtgärder.
Tidpunkt för redovisning
Utredningstiden förlängs. Kommittén ska redovisa resultatet av
sitt arbete senast den 15 april 2009 i fråga om förslag avseende
– ändringar av lag,
– genomförande av reformen,
– när en tjänstgöringsplikt bör tillämpas,
– när en mönstringsplikt bör tillämpas,
3
– vilken myndighet som bör ansvara för rekrytering, prövning
och uttagning av personal, samt
– register för personal.
I övriga frågor ska kommittén redovisa resultatet av sitt
arbete senast den 15 juni 2009.
Utredningen ska i sitt arbete samverka med Utredningen
med uppgift att se över stödet till Försvarsmakten samt beakta
vad Frivilligutredningen har kommit fram till i sitt betänkande
Ny inriktning för frivillig beredskapsverksamhet (SOU
2008:101).
(Försvarsdepartementet)