Dir. 2009:9
Genomförande av 2006 års
Kommittédirektiv
Genomförande av 2006 års
sjöarbetskonvention
Dir.
2009:9
Beslut vid regeringssammanträde den 12 januari 2009.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska föreslå de författningsändringar som
behöver göras för att Sverige ska kunna ratificera 2006 års sjö-
arbetskonvention.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 december 2009.
Bakgrund
Frågor om sjömäns arbetsförhållanden har behandlats av Inter-
nationella arbetsorganisationen (International Labour Organi-
sation – ILO) under särskilda s.k. sjöfartssessioner. Mellan
1920 och 2003 antog Internationella arbetskonferensen (ILO:s
högsta beslutande organ) 39 konventioner, ett protokoll och ett
trettiotal rekommendationer om sjömäns arbetsförhållanden.
Åtskilliga av ILO:s sjöfartsinstrument kom till slut att betraktas
som otidsenliga. Vissa hade delvis bestämmelser som täcktes av
andra instrument och andra hade inte ratificerats av tillräckligt
många stater för att träda i kraft. En översyn av konventionerna
och rekommendationerna gjordes därför för att ta fram ett sam-
manhållet övergripande ILO-instrument på sjöfartens område.
Internationella arbetskonferensen antog den 23 februari 2006
sjöarbetskonventionen.
Konventionen reviderar nästan samtliga av de nämnda tidi-
gare antagna konventionerna och ett antal rekommendationer.
2
Bestämmelserna i konventionen rör huvudsakligen fem
områden: minimikrav för att sjömän ska få arbeta på fartyg;
anställningsförhållanden; bostad, rekreationsmöjligheter, mat
och förplägnad; hälsovård, sjukvård och välfärd samt uppfyl-
lelse och tillämpning.
Medlemsstaterna ska uppfylla sina skyldigheter enligt kon-
ventionen på ett sådant sätt att de försäkrar sig om att fartyg
som är flaggade i en stat som inte har ratificerat konventionen
inte får en förmånligare behandling än fartyg som är flaggade i
en stat som har ratificerat den. Målsättningen med konventionen
är bland annat att lika spelregler ska gälla för alla där inget far-
tyg kan konkurrera med andra genom en undermålig standard
för de ombordanställda.
Konventionen träder i kraft 12 månader efter det att den rati-
ficerats av minst 30 medlemsländer som tillsammans står för
minst 33 procent av världshandelstonnaget. Konventionen har
ännu inte trätt i kraft.
ILO-kommittén har, efter att ha remitterat frågan till berörda
myndigheter, i yttrande den 24 oktober 2008 (dnr 18/2006) till-
styrkt att Sverige ratificerar sjöarbetskonventionen. Remiss-
instanserna har dock pekat på vissa moment i konventionen som
saknar motsvarighet i svensk rätt.
Konventionen är ett angeläget och viktigt internationellt
instrument som kan förbättra sjömäns arbets- och levnadsvill-
kor. En ratificering av konventionen bör därför ske.
Europeiska unionens råd beslutade den 7 juni 2007 att
bemyndiga EU:s medlemsstater att ratificera konventionen
(2007/431/EG)1. I samma beslut uppmanades vidare medlems-
staterna att vidta mått och steg för att, helst före den 31 decem-
ber 2010, ratificera konventionen.
Ett direktiv om genomförande av det avtal som ingåtts av
European Community Shipowners’ Associations (ECSA) och
European Transport Workers’ Federation (EFT) om 2006 års
konvention om arbete till sjöss och om ändring av direktiv
1999/63/EG antogs av Europeiska unionens råd genom en
politisk överenskommelse den 17 december 2008 (direktivet är
_____________________________
1 EUT L 161, 22.6.2007, s. 63 (Celex 32007D0431).
3
ännu inte formellt beslutat och publicerat). Direktivet innebär
att stora delar av sjöarbetskonventionen ska genomföras i med-
lemsstaternas lagstiftning. Direktivet träder i kraft samma dag
som konventionen träder i kraft.
Uppdraget
Utredaren ska lämna förslag till de författningsändringar som är
nödvändiga för att undanröja eventuella hinder för ratificering.
I den mån oklarheter kan komma att uppstå om ansvarsför-
delningen mellan olika myndigheter till följd av konventionens
regler ska utredaren komma med förslag på ansvarsfördel-
ningen.
Utredaren ska vidare beakta rådets direktiv om genom-
förande av det avtal som ingåtts av European Community
Shipowners’ Associations (ECSA) och European Transport
Workers’ Federation (EFT) om 2006 års konvention om arbete
till sjöss och om ändring av direktiv 1999/63/EG.
Därutöver ska utredaren samråda med berörda myndigheter
och organisationer. En särskild referensgrupp bestående av
arbetsmarknadens parter på sjöfartsområdet ska tillsättas.
Utredaren ska lägga särskild vikt vid regelförenkling, t.ex.
åtgärder som minskar företagens administrativa kostnader eller
som ger en märkbar förändring i företagens vardag. Utredaren
ska lämna en konsekvensbedömning av de föreslagna åtgär-
derna. Om de föreslagna åtgärderna innebär kostnader för det
allmänna ska finansieringsförslag lämnas. Om de föreslagna
åtgärderna innebär kostnader för företag ska samråd ske med
Näringslivets regelnämnd.
Redovisning av uppdraget
Utredaren ska redovisa sitt uppdrag till regeringen senast den 30
december 2009.
(Näringsdepartementet)