Dir. 2015:141
Tilläggsdirektiv till Gymnasieutredningen (U 2015:01)
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Gymnasieutredningen (U 2015:01)
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 2015
Utvidgning av och förlängd tid för uppdraget
Regeringen beslutade den 19 mars 2015 att ge en särskild utredare i uppdrag att bl.a. analysera och föreslå åtgärder för att alla ungdomar ska påbörja och fullfölja en gymnasieutbildning (dir. 2015:31). Utredaren fick den 23 juli 2015 genom tilläggsdirektiv (dir. 2015:82) i uppdrag att också ta ställning till förslagen i Yrkesprogramsutredningens delbetänkande En yrkesinriktning inom teknikprogrammet (SOU 2015:29). Uppdraget ska i sin helhet redovisas senast den 30 juni 2016.
Stress bland gymnasieskolans elever har beskrivits i flera rapporter. Av t.ex. rapporten Attityder till skolan 2012 (Statens skolverk, rapport 390, 2013) framgår att många elever, särskilt kvinnor, upplever negativ stress kopplat till betygen. I dagens gymnasieskola sätts betyg på varje avslutad kurs som eleven läst i ett ämne. Att ständigt betygsättas kan bidra till stress och oro. Utredaren får därför nu i uppdrag att även analysera förutsättningarna för att införa ett system där betyg sätts för ett helt ämne, det vill säga ämnesbetyg, i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Utredaren ska också analysera hur en förändring av detta slag skulle påverka lärarnas arbetssituation.
Utredaren ska
analysera för- och nackdelar med ämnesbetyg jämfört med kursbetyg,
utreda möjligheterna att införa ämnesbetyg i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan och vilka eventuella konse-
kvenser för tillträde till vidare utbildning det skulle innebära, och
med utgångspunkt i uppdraget i övrigt överväga olika alternativ och lämna förslag som kan bidra till att reducera stress hos gymnasieskolans och gymnasiesärskolans elever.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i sin helhet redovisas senast den 31 oktober 2016.
(Utbildningsdepartementet)