Dir. 2016:71
Tilläggsdirektiv till
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till
Expertgruppen för biståndsanalys
(UD 2013:01)
Beslut vid regeringssammanträde den 21 juli 2016
Den förra regeringen beslutade den 31 januari 2013 att inrätta
en kommitté i form av en expertgrupp med uppdrag att
kontinuerligt utvärdera och analysera Sveriges internationella
bistånd för att på så vis utveckla biståndet och bygga upp en
långsiktig kunskapsbas av hög kvalitet (dir. 2013:11).
Kommittén har tagit namnet Expertgruppen för biståndsanalys.
Utifrån de behov som regeringen ser och erfarenheter som
dragits sedan expertgruppens tillkomst önskar regeringen nu
förtydliga uppdraget. Dessa tilläggsdirektiv ersätter i sin helhet
tidigare direktiv.
Sammanfattning
Expertgruppen ska kontinuerligt utvärdera och analysera
Sveriges internationella bistånd, och därigenom bidra till
kunskap som grund för regeringens utveckling och styrning av
biståndet. Expertgruppen ska beställa eller genomföra samt
kommunicera utvärderingar, analyser och studier av hög
kvalitet avseende biståndets genomförande, resultat och
effektivitet. Expert-gruppen ska ha en oberoende ställning i
relation till det som den granskar och ska självständigt svara för
val av studier och för kvalitet.
Dir.
2016:71
2
Välgrundade beslut kräver kunskap
Regeringen vill att biståndet ska baseras på kunskap om dess
genomförande och effekter och om vad som bidrar till att
förbättra levnadsvillkoren för människor som lever i fattigdom
och förtryck.
Regeringen behöver relevanta underlag av hög kvalitet i
form av utvärderingar, studier, analyser m.m. för att kunna fatta
välgrundade beslut och utveckla styrningen av biståndet. Det
kan vara t.ex. för att utveckla styrningen av en myndighet i
syfte att säkerställa att politiken genomförs på ett effektivt sätt
eller för att ompröva och reformera eller utveckla politikens
inriktning. Underlagen bör belysa vilka faktorer som bidrar till
framgångsrika biståndsinsatser liksom vilka faktorer som
motverkar sådana. Dessa underlag kan även vara av intresse för
riksdagen, biståndsintressenter och en bredare allmänhet.
Biståndet utvärderas löpande av biståndsmyndigheter,
genomförare och andra länders biståndsgivare. Sådan
utvärdering är främst inriktad på att möta organisationernas
egna behov och avser till stor del enskilda projekt och program.
Regeringen ser även ett behov av utvärdering av bredare
policykaraktär som kan ligga till grund för utveckling av
biståndet och biståndspolitiken. För att stärka trovärdigheten
behövs dessutom, såsom framhålls i propositionen Sveriges
politik för global utveckling (prop. 2002/03:122), utvärdering
av en aktör som är oberoende i förhållande till verksamheten.
Utöver utvärdering finns en omfattande forsknings- och
analysverksamhet
på
området,
såväl
i
Sverige
som
internationellt, med expertis vid exempelvis universitet och
högskolor, forskningsinstitut, tankesmedjor, bilaterala och
multilaterala
biståndsinstitutioner
och
organisationer
i
samarbetsländerna. Resultaten från sådan analys- och
forskningsverksamhet bör göras mer tillgängliga och i större
utsträckning kunna användas som stöd för regeringen i dess
styrning och utveckling av biståndet. Erfarenheter från andra
politikområden visar på värdet av ett forum för möten mellan
forskning och politik där en hög grad av oberoende förenas med
närhet till beslutsfattande.
3
Uppdraget
Expertgruppens uppdrag är att kontinuerligt utvärdera och
analysera Sveriges internationella bistånd, och därigenom bidra
till kunskap som grund för utveckling av biståndet.
Verksamheten ska bidra till regeringens utveckling och styrning
av biståndet men kan även vara av intresse för biståndsaktörer i
Sverige och internationellt inklusive i samarbetsländer,
riksdagen, medierna och för den svenska allmänheten.
En central del av uppdraget är bedömning av det svenska
biståndet med avseende på relevans, måluppfyllelse, effekter,
hållbarhet, kostnadseffektivitet, och andra kvaliteter. Detta kan
bygga på såväl befintlig kunskap från forskning och utvärdering
som på datainsamling och analys initierad av expertgruppen.
Expertgruppen ska
beställa eller genomföra utvärderingar, analyser och studier
av biståndets genomförande, resultat och effektivitet,
självständigt ange riktlinjer och metoder för verksamheten,
prioritera studieområden och teman, besluta om vilka
utvärderingar, analyser och studier som ska genomföras och
besluta om publicering,
säkerställa kvalitet i analys- och utvärderingsverksamheten,
varvid OECD-DAC:s principer och kvalitetsstandarder för
biståndsutvärdering bör utgöra en vägledning när så är
tillämpligt,
aktivt sprida lärdomar, slutsatser och rekommendationer
från genomförda studier till relevanta målgrupper på
lämpligt sätt.
Expertgruppen ska stärka den sammantagna analys- och
utvärderingsverksamheten på området genom att komplettera
annan sådan verksamhet och särskilt fokusera på frågor och
studieområden där dess oberoende ställning har ett tydligt
mervärde. Studierna ska avse frågor som är strategiskt viktiga
för biståndet och biståndspolitiken.
Expertgruppen har möjlighet att delta i, eller bidra till,
utvärderingar gemensamt med andra aktörer i enlighet med
4
inriktningen av dessa direktiv.
Expertgruppens arbete ska omfatta den verksamhet som
bedrivs inom ramen för biståndsbudgeten, utgiftsområde 7
Internationellt bistånd, eller frågor av relevans för detta.
Expertgruppens organisation och kompetens
Expertgruppen ska bestå av högst tio ledamöter. Till de
utvärderingar, analyser och studier som expertgruppen låter
genomföra ska det normalt knytas referensgrupper bestående av
personer med relevant sak- och metodkunskap.
Expertgruppen ska ha tillgång till ett kansli för det löpande
arbetet, inklusive ta fram och konkretisera förslag till studier,
engagera externa rapportförfattare, samordna arbetet under
studiernas genomförande, medverka till kommunicering av
genomförda studier och andra uppgifter som krävs för
fullgörande av uppdraget.
Expertgruppen med dess kansli ska ha en utvecklad förmåga
att bedriva omvärldsanalys och göra egna analyser. Den ska
även ha en utpräglad beställarkompetens och snabbt kunna ta
till vara externt producerad kunskap, bedöma kvaliteten i denna
och omsätta den i underlag som är relevanta för beslutsfattare i
deras ställningstaganden. Beställarkompetensen bör omfatta
förståelse för regeringens behov, förmåga att formulera
relevanta frågor, kunskap om var rätt kompetens finns
tillgänglig och kapacitet att kontraktera och upphandla denna.
Expertgruppen ska ha hög kapacitet att analysera och föra
samman kunskap som produceras av olika aktörer, göra
synteser, dra slutsatser och presentera rekommendationer.
Arbetsformer och redovisning
Expertgruppen och personer som anlitas för att genomföra
studier ska ha en oberoende ställning i relation till det som
granskas.
Det bör normalt vara rapportförfattarna som svarar för
innehåll, slutsatser och rekommendationer i rapporterna.
5
Expertgruppen kan även framföra egna slutsatser och
rekommendationer.
Expertgruppen och dess kansli ska etablera kontakter med
forskningsutförare och biståndsintressenter såväl i Sverige som
i andra länder, inklusive OECD-DAC. För att säkerställa
relevans och strategisk användning av förvaltningens samlade
utvärderingsresurser på biståndsområdet ska expertgruppen föra
en dialog med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet),
Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida),
Statskontoret, Riksrevisionen och andra relevanta aktörer,
såsom statliga myndigheter, arbetsmarknadens parter och
civilsamhällsorganisationer.
Expertgruppens arbete ska präglas av största möjliga
öppenhet. De rapporter expertgruppen låter publicera ska
tillgängliggöras
på
expertgruppens
webbplats
och
på
www.openaid.se. Expertgruppen bör vidare, utöver på svenska,
publicera rapporter på engelska i syfte att skapa förutsättningar
för dialog och samarbeten med aktörer i andra länder.
Redovisning av slutsatser sker kontinuerligt i de rapporter
som publiceras. Senast den 31 mars varje år ska expertgruppen
även lämna en rapport som sammanfattar innehåll och slutsatser
av de utvärderingar, analyser och studier som publicerats
föregående år.
Expertgruppen ska löpande hålla Regeringskansliet informe-
rat om hur arbetet fortskrider och två gånger per år redovisa
pågående och planerad verksamhet för regeringens åter-
koppling.
Kommande översyn
Verksamheten bör ses som långsiktig. Regeringen avser att
under 2018 se över den som grund för beslut om fortsättning.
Viktiga aspekter att ta ställning till blir bl.a. hur denna typ av
verksamhet kan organiseras på bästa sätt för att säkerställa
kvalitet, relevans, effektivitet, användbarhet och oberoende.
(Utrikesdepartementet)