Dir. 2018:33
Tilläggsdirektiv till Utredningen bättre
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen bättre
möjligheter för elever i de obligatoriska
skolformerna att nå de kunskapskrav som
minst ska nås (U 2017:07)
Beslut vid regeringssammanträde den 26 april 2018.
Utvidgning av uppdraget
Regeringen beslutade den 20 juli 2017 att ge en särskild utredare
i uppdrag att bl.a. kartlägga och analysera skolornas stöd- och
elevhälsoarbete och lämna förslag i syfte att skapa bättre förut-
sättningar för alla elever, såväl flickor som pojkar, att nå de
kunskapskrav som minst ska uppnås (dir. 2017:88).
Utredaren ska nu även
• undersöka förutsättningarna för att införa en garanti för
tidiga stödinsatser i grundsärskolan motsvarande den som
har föreslagits för grundskolan, sameskolan och special-
skolan, och vid behov föreslå författningsändringar, och
• föreslå nödvändiga ändringar i skollagen med utgångspunk-
ten att barn och elever som huvudregel inte ska vara upp-
delade efter kön i undervisningen och utbildningen i övrigt.
Uppdraget ska fortfarande redovisas senast den 20 januari 2019.
Uppdraget att utreda om åtgärdsgarantin även ska omfatta
grundsärskolan
Den 21 mars 2018 överlämnade regeringen propositionen Läsa,
skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser till riksdagen
(prop. 2017/18:195). Syftet med garantin är att elever i behov av
Dir.
2018:33
2
stöd, tidigt ska få stöd utformat utifrån sitt behov. Ett antal
remissinstanser som har yttrat sig över det betänkande som ligger
till grund för propositionen har anfört att garantin även bör om-
fatta grundsärskolan. Att det nu finns en föreslagen skyldighet att
använda bedömningsstöd även i grundsärskolan talar för att
undersöka förutsättningarna för en sådan garantin även i denna
skolform. Även den omständigheten att en elev kommer att gå
miste om delar av åtgärdsgarantin om hon eller han efter för-
skoleklassen börjar i grundsärskolan, talar för att garantin bör
gälla i samtliga obligatoriska skolformer.
Utredaren ska därför
• undersöka förutsättningarna för att införa en motsvarande
åtgärdsgaranti i grundsärskolan, och
• vid behov föreslå nödvändiga författningsändringar.
Uppdraget att utreda könsuppdelning av barn och elever i
undervisningen och i utbildningen i övrigt
Under senare tid har Statens skolinspektion fått flera anmäl-
ningar om att skolor regelmässigt bedriver könsuppdelad under-
visning. Det framgår av Skolinspektionens tillsynsbeslut att
undervisning som organiseras så att den i betydande omfattning
sker i könsuppdelade grupper strider mot läroplanen. I Statens
skolverks redovisning av regeringens uppdrag att lämna förslag
till ändringar i läroplanerna för grundskolan, förskoleklassen,
fritidshemmet, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan i
syfte
att
förtydliga
skolans
jämställdhetsuppdrag
(U/2017/00412/S), bedömer myndigheten att könsuppdelad
undervisning riskerar att strida mot skolans värdegrund och kan
leda till diskriminering på grund av kön eller könsöverskridande
identitet eller uttryck. Vidare har riksdagen den 10 maj 2017
tillkännagett för regeringen att regeringen bör återkomma till
riksdagen med ett förslag om att tydliggöra i skollagen att
undervisning som huvudregel inte ska vara könsuppdelad (bet.
2016/17:UbU17 punkt 2, rskr. 2016/17:250).
Skillnader i skolpersonalens bemötande och förväntningar på
barn och elever utifrån könstillhörighet bidrar tillsammans med
3
utbildningens och undervisningens organisation till att forma
barnens och elevernas uppfattningar om vad som är manligt och
kvinnligt. En könsuppdelad utbildning kan därför motverka lik-
värdiga möjligheter för alla barn och elever att lära och utvecklas,
oavsett könstillhörighet. Likvärdiga möjligheter och villkor för
alla elever har stor betydelse för en jämlik skola och vuxenutbild-
ning. Barn och elever ska därför inom utbildningen och under-
visningen mötas och arbeta tillsammans oberoende av köns-
tillhörighet. Regeringen anser att förskolor, skolor och anordnare
av vuxenutbildning inte regelmässigt och över tid ska kunna
planera och genomföra könsuppdelad undervisning i ett eller
flera ämnen eller i andra inslag i utbildningen, såsom måltider,
raster eller utflykter. Sådana uppdelningar ska endast kunna ske
tillfälligt och under särskilda förutsättningar.
Utredaren ska därför
• föreslå nödvändiga ändringar i skollagen med utgångspunk-
ten att barn och elever i skolväsendet som huvudregel inte
ska vara uppdelade efter kön i undervisningen och utbild-
ningen i övrigt.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska redogöra för konsekvenser av sina förslag. Utöver
vad som följer av 14–15 a §§kommittéförordningen (1998:1474)
ska utredaren redovisa konsekvenserna ur ett barnrättsperspektiv
utifrån FN:s konvention om barnets rättigheter, ur ett funktions-
hinderperspektiv utifrån FN:s konvention om rättigheter för
personer med funktionsnedsättning och utifrån principen om
icke-diskriminering. Utredaren ska vidare, när det gäller upp-
draget att utreda om åtgärdsgarantin även ska omfatta grund-
särskolan, även utreda konsekvenserna för behovet av lärarresur-
ser och för lärares tidsanvändning.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren ska, utöver vad som anges om inhämtande av syn-
punkter från myndigheter och organisationer i de ursprungliga
4
direktiven, även inhämta synpunkter från Sameskolstyrelsen och
Jämställdhetsombudsmannen. Utredaren ska även hålla sig infor-
merad om andra utredningar och uppdrag till myndigheter av
betydelse för utredningsuppdraget.
Uppdraget ska fortfarande redovisas senast den 20 januari
2019.
(Utbildningsdepartementet)