Not 302. Överklagande av Stiftelsen Stora Sköndal av ett
förhandsbesked ang. mervärdeskatt. - I en ansökan om
förhandsbesked uppgav stiftelsen bl.a. följande. Stiftelsen
betraktades som en s.k. kvalificerad skattefri stiftelse
enligt 7 § 6 mom. lagen om statlig inkomstskatt. Den ägde
byggnader som användes i egen verksamhet avseende sjukvård
och undervisning. Verksamheten bedrevs utan förvärvssyfte
och utgjorde inte näringsverksamhet. På byggnaderna utförde
stiftelsen fastighetstjänster i egen regi. Stiftelsen ville
få klarlagt om den var skattskyldig för uttag av dessa
tjänster. Enligt egen uppfattning var stiftelsen inte
skattskyldig, eftersom kravet på yrkesmässighet inte var
uppfyllt. - Skatterättsnämnden (1992-12-15, Stegard, Wingren, Arvidson, Edlund, Eriksson, Krafft, Zackari):
Förhandsbesked. Stiftelsen är skattskyldig till
mervärdeskatt för saluvärdet av sådana tjänster som avses i
punkt 2 första stycket f) av anvisningarna till 2 § lagen
(1968:430) om mervärdeskatt (ML) och som utförs på de med
ansökningen avsedda byggnaderna, om även förutsättningen i
sjunde stycket samma anvisningspunkt är uppfylld, nämligen
att de nedlagda lönekostnaderna för arbetena, inräknat
avgifter som grundas på lönekostnaderna, för
beskattningsåret överstiger 150 000 kr. - Motivering. - Ansökningen gäller frågan om stiftelsen skall anses
skattskyldig till mervärdeskatt för fastighetstjänster
utförda i egen regi på byggnader som används i
sjukvårds- resp. undervisningsverksamhet, vilka
verksamheter på grund av undantagsbestämmelserna i 8 § ML
är undantagna från skatteplikt. Det lagrum vars
tillämplighet aktualiseras är i första hand punkt 2 första
stycket f) av anvisningarna till 2 § ML. Enligt nämnda
lagrum anses uttag av tjänst föreligga, då byggnads- eller
anläggningsarbeten, inräknat reparationer och underhåll,
ritning, projektering, konstruktion eller därmed jämförlig
tjänst samt lokalstädning, fönsterputsning, renhållning
eller annan fastighetsskötsel utförs av ägaren på en
fastighet som han använder i en verksamhet för vilken
skattskyldighet inte föreligger. - Den aktuella
bestämmelsen infördes vid den reformering av ML som
genomfördes under 1990 (SFS 1990:576) och som innebar bl.a.
att generell skatteplikt infördes för tjänster avseende
fastighet. Bestämmelsen syftar enligt förarbetena till den
aktuella lagstiftningen till att åstadkomma neutralitet vid
de fastighetsförvaltande företagens val mellan å ena sidan
egen regi och å andra sidan upphandling av tjänster; en
utebliven beskattning skulle enligt föredragande statsråd
innebära dels ett allvarligt hot mot främst de mindre
byggföretagen och byggnadshantverkarna som till stor del
har sin verksamhet inriktad på arbeten åt de ej
skattskyldiga fastighetsförvaltarna, dels en försämrad
konkurrenssituation även för andra som huvudsakligen har
sin verksamhet inriktad på arbeten åt fastighetsägare,
t.ex. städföretagen (prop. 1989/90:111 s. 92 f.). -
Uttagsbeskattningen omfattar sådana fastighetsägare som
bedriver näringsverksamhet enligt KL eller SIL utan att
skattskyldighet enligt ML föreligger för denna verksamhet
(prop. s. 212). - För att den aktuella uttagsbestämmelsen
skall bli tillämplig krävs, som framgår av det ovan nämnda
förarbetsuttalandet, att fastighetsägaren anses bedriva
näringsverksamhet enligt kommunalskattelagen (KL) eller
lagen om statlig inkomstskatt (SIL), utan att
skattskyldighet föreligger för denna verksamhet. Vidare
följer av 2 § första stycket ML att uttaget skall ha skett
i en yrkesmässig verksamhet. - Enligt punkt 1 första
stycket av anvisningarna till 2 § ML anses verksamhet som
yrkesmässig bl.a. när inkomsten utgör skattepliktig intäkt
av näringsverksamhet enligt lagen om statlig inkomstskatt
(SIL). Som yrkesmässig verksamhet räknas även - enligt
anvisningspunktens andra stycke - bl.a. omsättning av varor
eller tjänster i former jämförliga med näringsverksamhet
under förutsättning att omsättningen för beskattningsåret
överstiger 30 000 kr. - Nämnden gör följande bedömning. -
Med hänsyn till vad som upplysts i ärendet kan de av
stiftelsen bedrivna sjukvårds- och
undervisningsverksamheterna inte anses utgöra
näringsverksamhet. Däremot utgör redan innehavet av
näringsfastighet, vilket det är fråga om i detta fall,
enligt 21 § KL jämfört med 2 § 1 mom. första stycket SIL
näringsverksamhet. I den mån inkomst av en sådan fastighet
föreligger utgör inkomsten därmed skattepliktig intäkt av
näringsverksamhet. Innehav av en näringsfastighet får
därför - oavsett om i det enskilda fallet någon inkomst av
fastigheten har uppkommit eller inte - anses medföra att
även yrkesmässig verksamhet enligt punkt 1 första stycket
av anvisningarna till 2 § ML föreligger. Uttagsbestämmelsen
i punkt 2 första stycket f) av anvisningarna till 2 § ML
blir därför tillämplig på fastighetstjänster i egen regi på
byggnader som upplåts för stiftelsens sjukvårds- och
undervisningsverksamheter. - I sitt överklagande yrkade
stiftelsen att Regeringsrätten skulle förklara att
mervärdeskatt ej skulle utgå på fastighetstjänsterna. -
Regeringsrätten (1994-05-16, Brink, Werner, Swartling,
Ragnemalm) delade Skatterättsnämndens uppfattning och
fastställde förhandsbeskedet. (fd I 1994-04-21,
Andersson-Jarl)
*REGI
*INST