RÅ 1994 not 381
Not 381. Överklagande av Riksskatteverket av förhandsbesked
ang. inkomstskatt. - I ansökan om förhandsbesked begärde
X kapitalförvaltnings AB besked huruvida utdelning till
andelsägare i reinvesterande värdepappersfond, exempelvis
allemansfond, var avdragsgill enligt 2 § 10 mom. tredje
stycket lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt (SIL). -
Skatterättsnämnden (1993-10-01, Sandström, Nordling,
Wingren, Armholt, Colver, Johansson, Nord, Rosen): X:s
Allemansfond A (allemansfonden) har rätt till avdrag för
den utdelning som i enlighet med § 4 i de för fonden
tidigare gällande fondbestämmelserna och i enlighet med
§ 11 i de nu gällande bestämmelserna används för förvärv av
nya andelar för den utdelningsberättigades räkning
(fråga 1). - Motivering. - Enligt 2 § 10 mom. första
stycket 3 SIL jämfört med fjärde stycket i samma moment får
en värdepappersfond göra avdrag för utdelning som fonden
beslutat för beskattningsåret, dock inte med så stort
belopp att det föranleder underskott. Vad som skall närmare
förstås med utdelning framgår inte av bestämmelse i SIL
eller annan skattebestämmelse som SIL hänvisar till. -
Enligt lagen (1990:1114) om värdepappersfonder, vilken
gäller för allemansfonden, skall för varje värdepappersfond
finnas fondbestämmelser som upprättas av fondbolaget.
Fondbestämmelserna skall ange om utdelning skall ske och,
om det är fallet, grunderna och sättet för utdelningen
(9 §). Bestämmelserna skall godkännas av Finansinspektionen
(10 §). - Lagen om värdepappersfonder innebar en
förskjutning från en tidigare lagreglering av kollektiva
investeringar i värdepapper, som uppfattades som onödigt
detaljerad, till en ordning där fondbolagen vid utformandet
av fondbestämmelserna i flera avseenden, bl.a. när det
gällde utdelningsfrågor, gavs ökade möjligheter att själva
bestämma inriktningen (jfr (prop. 1989/90:153 s. 32 f.,
s. 68). Några regler motsvarande dem som t.ex. gäller
enligt 12 kap.aktiebolagslagen (1975:1385) om storleken av
utdelningsbart belopp och om den ordning i vilken beslut om
utdelning skall fattas ger inte lagen eller dess
förarbeten. Vad fondbolaget närmare har att iaktta i denna
del har således överlämnats till fondbolaget att självt
bestämma under Finansinspektionens överinseende. Detta har
bl.a. inneburit att större krav ställts på
fondbestämmelsernas utformning och tillgänglighet och på
informationen om verksamheten till de enskilda placerarna.
- De beskattningsregler, som gäller för värdepappersfonder
och dess andelsägare, är utformade med utgångspunkt i att
neutralitet skall uppnås mellan ett direkt ägande av
värdepapper och ett indirekt ägande av sådana genom fonder.
Fonderna har därför för undvikande av kedjebeskattning
getts rätt till avdrag för utdelning till andelsägarna
(prop. 1989/90:100 s. 562 f. och s. 566). Avdrag medges med
belopp som fastställs i utdelning för visst räkenskapsår
utan hinder av att det inte utbetalas under året (prop.
1974:181 s. 40). - Enligt § 4 i fondbestämmelserna för
allemansfonden i deras lydelse vid tidpunkten för
ansökningens ingivande gäller i huvudsak följande. Fonden
lämnar utdelning med syftet att överföra beskattningen av
fondens avkastning på andelsägarna varigenom avkastningen
ej blir beskattad i två led. Beräkningen av det
utdelningsbara resultatet sker enligt följande. Till
fondens resultat före skatt enligt resultaträkning läggs
realiserade och orealiserade förluster på aktier och
aktierelaterade tillgångar, orealiserade förluster på
räntebärande fordringar och ett belopp motsvarande den
schablonberäknade skattemässiga intäkten, dvs. 1,5 procent
av marknadsvärdet på aktier och aktierelaterade tillgångar
vid räkenskapsårets början, varefter avdrag görs för
realiserade och orealiserade vinster på de uppräknade
slagen av tillgångar. Utdelning sker med ett belopp
motsvarande det utdelningsbara resultatet om detta är
positivt. Utdelningen utbetalas under april månad året
efter räkenskapsåret varvid den, efter avdrag för
preliminär skatt, omvandlas till nya andelar i fonden genom
insättning på andelsägarens fondkonto. - Genom beslut av
Finansinspektionen 1993-08-17 har en ändring av
bestämmelserna för fonden godkänts med tillämplighet
fr.o.m. 1993-09-17. Bestämmelsen om utdelning har därvid
förts över till § 11 i fondbestämmelserna. Såvitt är av
betydelse i förevarande sammanhang har därvid det tillägget
gjorts att utdelningen, förutom att användas till förvärv
av fondandelar, på i förväg gjord begäran av andelsägaren
kan utbetalas till annat av honom innehavt konto i X. -
Belopp som i enlighet med de nämnda fondbestämmelserna
beslutas som utdelning får i och för sig anses vara sådan
utdelning som lagstiftaren avsett skall innefattas i
utdelningsbegreppet, (jfr prop. 1974:128 s. 152 f. och
prop. 1974:181 s. 40 f. samt RÅ 1990 ref. 101). Frågan i
ärendet gäller därför närmast om de belopp som beslutats i
utdelning skall godtas som avdragsgilla för fonden när de
används för förvärv av nya andelar. - Som framgått ovan har
lagstiftaren vid utformningen av reglerna om
värdepappersfonder gett fonderna mycket fria händer att
själva bestämma placeringsinriktning och utdelningspolicy
inom ramar som tillgodoser spararnas säkerhet. I
förarbetena har också understrukits att fondbestämmelserna
skall ges sådan utformning och tillgänglighet att den
enskilde spararen skall ha möjlighet att bedöma de olika
fondernas verksamhet. För varje fond skall också finnas en
informationsbroschyr med fondbestämmelserna och den
ytterligare information som behövs för att bedöma fondens
verksamhet (26 §). En andelsägare får därför anses
informerad och införstådd med fondens regler om utdelning
och det sätt på vilket fonden tillgodoför honom beslutad
utdelning. - Med hänsyn till de principer som legat till
grund för utformningen av reglerna om värdepappersfonder
och beskattningsreglerna för dessa och deras delägare får
utdelning som beslutas i enlighet med fondbestämmelserna
anses hänförlig till sådan utdelning som avses i 2 §
10 mom. SIL oavsett det sätt på vilket delägarna enligt
samma bestämmelser tillgodoförs utdelningen.