RÅ 1994 not 389
Kammarrätten i Göteborg
Not 389. Överklagande av Styrelsen för Ingenjörsfirman
Allan Persson AB:s särskilda pensionsstiftelse ang.
föreläggande för stiftelsen att återbetala utbetald
gottgörelse m.m. Enligt årsredovisning och
förvaltningsberättelse för 1990 hade pensionsstiftelsen i
december 1990 till Ingenjörsfirman Allan Persson AB
utbetalt 3 447 480 kr. Beloppet motsvarade av bolaget gjord
pensionsutbetalning till Allan P. och överensstämde med
pensionsreserven per 1990-12-31. Genom engångsutbetalningen
hade bolaget avlöst sin pensionsutfästelse till Allan P. -
Stiftelsen tryggade utfästelse om livsvarig ålderspension
till Allan P., 1923-03-23, från 67 år med 304 338 kr per
år. Från och med år 1990 skulle bolaget utbetala pension
till Allan P., med 304 338 kr, för vilken summa bolaget
ägde gottgöra sig ur stiftelsen. - Enligt § 2 i stiftelsens
stadgar skulle stiftelsen endast trygga sådan pension som
uppfyllde de i 31 § kommunalskattelagen angivna villkoren
för att livförsäkring skulle hänföras till
pensionsförsäkring. - Länsstyrelsen i Malmöhus län
(1991-09-04, Öhlin): Enligt 10 § tredje stycket
tryggandelagen äger stiftelse icke trygga pension åt
huvuddelägare utöver vad som kan anses sedvanligt för
arbetstagare med motsvarande uppgifter. - Enligt 14 och
15 §§ får stiftelse lämna gottgörelse till arbetsgivaren
för vad han utgivit såsom pension åt arbetstagare som
omfattas av stiftelsens ändamål. Gottgörelse får avse
löpande utgifter eller utgifter som arbetsgivaren haft
under närmast föregående räkenskapsår. - Bolagets
pensionsutfästelse till Allan P:s pensionsutfästelse ger
enligt länsstyrelsens mening rätt för stiftelsens styrelse
att till bolaget lämna gottgörelse för pensionskostnad
under 1990 med 304 338 kr. Länsstyrelsen har då bortsett
från om pensionen till Allan P. kan anses sedvanlig enligt
bestämmelserna i 10 §. Gottgörelse för gjord
engångsutbetalning strider vidare mot § 2 i stiftelsens
stadgar. Här stadgas bl.a. att ålderspension skall utgå
under lägst 5 år. - Länsstyrelsens beslut - Mot bakgrund av vad ovan sagts konstaterar länsstyrelsen att stiftelsens styrelse lämnat gottgörelse till bolaget med 3 143 142 kr för mycket under 1990. - Med stöd av 16 och 17 §§
tillsynslagen (1929:116) förelägger länsstyrelsen Bengt G.,
Hans G. och Allan P. i egenskap av ordförande/ledamot i
stiftelsens styrelse att senast den 1 oktober 1991 se till
att för mycket utbetald gottgörelse återbetalas till
stiftelsen samt att skriftligen till länsstyrelsen lämna
redovisning härom. Underlåtelse att göra detta medför
förpliktelse att utge ett vite om tvåtusen (2 000) kr och
vidare att utge samma belopp för varje period om en månad,
räknat från den 1 oktober 1991, som föreläggandet inte har
efterkommits. - Hos kammarrätten yrkade stiftelsen att
föreläggandet skulle undanröjas och anförde bl.a. följande.
Den utfästa pensionen var till sin storlek sedvanlig. Det
fanns inget hinder mot att utfästelsen infriades genom en
engångsbetalning. Gottgörelsen för utbetalningen kunde ske
ur stiftelsens överskott på kapital, eftersom tillgångarna
översteg upplupen del av tryggad pension. I stiftelsens
stadgar angavs visserligen att endast pensioner som
uppfyllde vissa i 31 § kommunalskattelagen angivna villkor
skulle tryggas. Detta innebar dock inte att de bestämmelser
som gällde enligt lagrummet även skulle gälla för de
utbetalningar för vilka stiftelsen lämnade gottgörelse. -
Länsstyrelsen ansåg att kammarrätten skulle avslå
överklagandet och anförde bl.a. följande. Länsstyrelsen
hade motiverat beslutet med att "engångspensionen" översteg
sedvanlig pension och att detta stred mot bestämmelserna i
lagen om tryggande av pensionsutfästelse m.m. Vidare hade
länsstyrelsen påpekat att stiftelsens egna stadgar inte
tillät utbetalning av "engångspension". Enligt stiftelsens
stadgar ägde stiftelsen endast trygga pension "som
uppfyller de i 31 § kommunalskattelagen angivna villkoren
för att livförsäkring skulle hänföras till
pensionsförsäkring" dvs. de bestämmelser som gäller för
pensionsförsäkringar enligt 31 § kommunalskattelagen skulle
även gälla för de utfästelser som stiftelsen skulle trygga.
Nu hävdades att detta stadgande inte gällde. Stiftelsen var
dock bunden av sina egna stadgar. Pensionsstiftelser kunde
enligt lagen om tryggande av pensionsutfästelse m.m. lämna
gottgörelse för sedvanlig pension. Detta framgick klart av
lagförarbetena som citerats i länsstyrelsens föreläggande.
Om en stiftelse likvideras skulle pensionsförsäkring köpas.
Av ovannämnda lagförarbeten framgick att sedvanebegreppet
även gällde då. Vidare måste försäkring tecknas i svenskt
försäkringsbolag. Anledningen till denna begränsning var
att utländska pensionsförsäkringar kunde återköpas. -
Kammarrätten i Göteborg (1993-01-19, Kärrström, Stenstad, Enhörning): Ingenjörsfirman Allan Persson AB:s särskilda pensionsstiftelse står under tillsyn av länsstyrelsen. - Av 16 § lagen (1929:116) om tillsyn över stiftelser framgår att om stiftelses styrelse fattat beslut som strider mot lag eller för stiftelsen gällande föreskrifter länsstyrelsen i visst fall får vid vite förelägga styrelsen att vidta rättelse. Frågan i målet är om stiftelsens utbetalning till Ingenjörsfirman Allan Persson AB (med 3 447 480 kr) strider mot lag eller mot de för stiftelsen gällande föreskrifterna. - För pensionsstiftelse gäller bestämmelserna i lagen (1967:531) om tryggande av pensionsutfästelse m.m., nedan kallad tryggandelagen. Enligt 1 § nämnda lag får stiftelsen inte trygga utfästelser åt bl.a. arbetstagare med bestämmande
inflytande över bolaget utöver vad som kan anses sedvanligt
för arbetstagare med motsvarande arbetsuppgifter. Avsikten
med regeln sägs i förarbetena till lagen bl.a. vara att
förta verkan av att ett företag utlovar en som pension
betecknad förmån på ett osedvanligt högt belopp. Stiftelsen
kan då inte tjäna som pant för förmånen till dess hela
belopp. Härigenom skyddas övriga pensionsborgenärer från
att stiftelsens tillgångar konsumeras av ifrågavarande
förmån. Regeln är också av betydelse för att åstadkomma en
lämplig överenskommelse mellan civil- och skatterätt (prop.
1967:83 s. 125). - Av stiftelsens stadgar - § 2 - framgår
att stiftelsens ändamål är att trygga pensionsutfästelse
som Ingenjörsfirman Allan Persson AB lämnat gentemot
anställda, som är eller varit medlemmar eller suppleanter i
bolagets styrelse eller till efterlevande efter sådana
anställda. Sådan utfästelse skall vidare endast avse
pension som uppfyller de i 31 § kommunalskattelagen angivna
villkoren för att livförsäkring skall hänföras till
pensionsförsäkring. - I stiftelsens förvaltningsberättelse
för år 1990 sägs följande. Stiftelsen har till
Ingenjörsfirman Allan Persson AB i december utbetalat ett
belopp om 3 447 480 kr, vilket svarar mot vad bolaget
betalade ut i pension till Allan P. samma månad. Genom
denna engångsbetalning har bolaget avlöst sin
pensionsutfästelse till Allan P. Beloppet motsvarar
pensionsreserven den 31 december 1990. Kapitalvärdet av
bolagets pensionsutfästelser uppgick till 0 kr den
31 december 1990. Av handlingarna framgår att stiftelsen
skall trygga en livsvarig ålderspension till Allan P. från
och med år 1990 med 304 338 kr. - Kammarrätten gör följande
bedömning. - I målet har inte kommit fram att den
pensionsutfästelse till Allan P., som tryggats i
stiftelsen, i sig skulle överstiga vad som tillåts enligt
tryggandelagen. Inte heller strider själva utfästelsen mot
stiftelsens stadgar. Frågan blir då om stiftelsens åtgärd
att gottgöra arbetsgivaren för en engångsbetalning till
pensionstagaren strider mot lag eller mot för stiftelsen
gällande föreskrifter. Bestämmelser om gottgörelse ur
pensionsstiftelse finns i 14 och 15 §§ tryggandelagen. 14 §
har följande lydelse. - Arbetsgivaren äger ur
pensionsstiftelse gottgöra sig för vad han utgivit såsom
a) pensionspost, avgift för pensionsförsäkring eller annan
utgift i samband med pensionering, b) engångsunderstöd till
arbetstagare vid långvarig oförmåga till arbete på grund av
sjukdom, lyte eller annat men eller vid avgång ur tjänsten
på grund av uppnådd ålder samt engångsunderstöd till
efterlevande vid arbetstagarens frånfälle eller utgift för
försäkring av sådant understöd. - Dessutom äger
arbetsgivaren gottgöra sig för vad som särskilt redovisats
under rubriken Avsatt till pensionen till fullgörande av
bestämmelse i allmän pensionsplan. - Gottgörelse enligt
denna paragraf får ej avse utgift eller redovisning för
annan arbetstagare än sådan, som omfattas av stiftelsens
ändamål, eller sådan arbetstagares efterlevande. - Den
utredning som utarbetade förslag till nya regler om
tryggande av pensionslöften ansåg att gottgörelse för bl.a.
förfallna pensionsposter inte fick ske om inte utgiften
stod i full överensstämmelse med stiftelsens ändamål, såsom
detta anges i stadgarna. Förslaget kritiserades emellertid
av remissinstanserna och i den slutliga lagtexten infördes
endast den bestämmelse som nu återfinns i 14 § tredje
stycket tryggandelagen och som endast reglerar vilken
personkrets som gottgörelsen får omfatta.
Departementschefen uttalar bl.a. följande i prop. 1967:83,
s 137. För egen del fäster jag särskilt avseende vid att
arbetsgivaren inte avses vara bunden till stadgeändamålen
när det gäller gottgörelse för avsättning till planpension.
En arbetsgivare skall sålunda ur stiftelse kunna gottgöra
sig för vad han avsatt till ITP-pension, fastän stiftelsen
inte tjänar syftet att trygga sådan pension. Vad
utredningen åberopat till stöd härför bör godtas. Vid
sådant förhållande föreligger emellertid enligt min mening
inte tillräckliga skäl att med avseende på förfallna
pensionsposter eller dylikt frångå den mer liberala
inställning i fråga om arbetsgivares rätt till gottgörelse,
som 1961 års lag intagit. Även för utgifter för förfallen
pension - bl.a. ITP-pension - bör arbetsgivaren alltså
kunna gottgöra sig ur stiftelse så snart detta är möjligt
med hänsyn till destinatärskretsen. - Något uttalande om
huruvida gottgörelse får ske genom engångsutbetalning, även
om detta inte står i överensstämmelse med stiftelsens
stadgar, finns däremot inte i förarbetena.
Departementschefens uttalande att det beträffande
"förfallna pensionsposter" inte finns anledning att frångå
den tidigare liberala inställningen tyder på att så inte
får ske. Detsamma gäller det av länsstyrelsen citerade
uttalandet av lagrådet (prop. 1967:83, s. 266). Även det
förhållandet att i lagtexten under 14 § b) särskilt
regleras under vilka förutsättningar arbetsgivaren får
gottgöra sig för engångsunderstöd talar för att en
engångsutbetalning inte kan träda i stället för sedvanlig
pension. - Mot bakgrund härav anser kammarrätten att det
inte kan anses ha varit lagstiftarens mening att
gottgörelse i form av engångsutbetalning skall kunna ske i
uppenbar strid mot den bestämmelse i stiftelsens stadgar
som anger att stiftelsen endast får trygga sådan pension
som uppfyller den tidigare nämnda regeln i 31 §
kommunalskattelagen. Länsstyrelsen har därför haft grund
för att förelägga stiftelsen att återbetala 3 143 142 kr
och till länsstyrelsen lämna skriftlig redovisning härför.
- Kammarrätten tolkar länsstyrelsens vitesföreläggande så
att stiftelsens styrelseledamöter ålagts solidariskt vite.
Enligt 3 § lagen (1985:206) om viten skall emellertid, om
vite föreläggs flera personer gemensamt, ett särskilt
belopp fastställas för var och en av dem. Länsstyrelsens
beslut om vite skall därför undanröjas. - Kammarrätten
fastställer länsstyrelsens beslut om återbetalning och
redovisning men bestämmer tidpunkten då detta senast skall
ske till den 1 mars 1993. - Kammarrätten undanröjer
länsstyrelsens beslut i vad det avser vite. - Hos
Regeringsrätten yrkade Pensionsstiftelsestyrelsen att
Regeringsrätten skulle undanröja Länsstyrelsens i Malmöhus
län beslut den 4 september 1991 om återbetalning. -
Länsstyrelsen avgav yttrande i målet. - Regeringsrätten
(1994-06-13, Wahlgren, Brink, Dahlman, Berglöf,
B. Sjöberg): Av den skriftväxling som förekom under målets handläggning i kammarrätten framgår att det företag som grundat pensionsstiftelsen, Ingenjörsfirman Allan
Persson AB med organisationsnummer 556089-4718, under år
1990 överlåtit sin näringsverksamhet till nuvarande
Ingenjörsfirman Allan Persson AB med organisationsnummer
556409-0768, varvid överenskommits att ansvaret för de av
det stiftelsegrundande företaget lämnade
pensionsutfästelserna skulle överflyttas till det köpande
företaget. Vidare framgår att överlåtelsen i februari 1991
anmälts till länsstyrelsen med uppgift att stiftelsen
skulle överföras till köparen men att länsstyrelsen inte
träffat något avgörande enligt 24 § lagen (1967:531) om
tryggande av pensionsutfästelse m.m. (tryggandelagen). -
Föreläggandet för stiftelsestyrelsen att se till att till
stiftelsen återbetalas det belopp varmed styrelsen enligt
underinstansernas mening lämnat för hög gottgörelse grundas
inte på det förhållandet att gottgörelse lämnats utan
länsstyrelsens medgivande till överföring av stiftelse
enligt nyssnämnda 24 § tryggandelagen. Länsstyrelsen har
inte heller i föreläggandet bestritt en rätt för styrelsen
att lämna gottgörelse till det företag som övertagit
verksamheten med visst närmare angivet belopp. I
Regeringsrätten har ifrågavarande aspekter över huvud inte
tagits upp. - Med hänsyn till vad sålunda upptagits finner
Regeringsrätten anledning saknas att vid bedömningen av
föreläggandets laglighet ytterligare beröra de rättsliga
aspekterna kring utbetalning av pensionsstiftelses medel
mot bakgrund av föreskrifterna i 24 § tryggandelagen. - Vad
gäller målet i övrigt är följande att anmärka. - Av
handlingarna i målet framgår att stiftelsen tryggade en
pensionsutfästelse till Allan P. avseende livslång
ålderspension fr.o.m. 1990. Pensionsreserven härför uppgick
nämnda år till 3 447 480 kr. Ytterligare tryggande synes
inte ha förekommit. Till följd av en överenskommelse med
Allan P. synes denne år 1990 avstått från pension enligt
den ursprungliga utfästelsen och i stället begärt och från
Ingenjörsfirman Allan Persson AB (organisationsnummer
556409-0768) erhållit ett engångsbelopp om 3 447 480 kr.
Härefter uppgick stiftelsens pensionsreserv till 0 kr. -
Frågan i målet är nu huruvida stiftelsens beslut att utge
gottgörelse till bolaget för pensionsutgiften strider mot
lag eller mot för stiftelsen gällande föreskrifter. -
Enligt 14 § första stycket a) tryggandelagen äger
arbetsgivare ur pensionsstiftelse gottgöra sig för bl.a.
vad han utgivit såsom pensionspost, avgift för
pensionsförsäkring eller annan utgift i samband med
pensionering. Gottgörelse får enligt paragrafens sista
stycket ej avse utgift för annan arbetstagare än sådan som
omfattas av stiftelsens ändamål eller sådan arbetstagares
efterlevande. Gottgörelse sker enligt 15 § första stycket
tryggandelagen ur överskottet på kapitalet. Sådant
överskott föreligger enligt samma stycke när
pensionsstiftelsens tillgångar överstiger den skuld
stiftelsen ådragit sig samt upplupen del av den utfästa
pension som tryggas av stiftelsen. För utgift som avses i
14 § första stycket a) och som omfattas av stiftelsens
ändamål äger enligt 15 § andra stycket arbetsgivaren
gottgöra sig ur årets avkastning även om stiftelsen saknar
överskott på kapitalet. - I § 2 i stadgarna för
pensionsstiftelsen anges att stiftelsens ändamål är att
trygga pensionsutfästelser som Ingenjörsfirman Allan
Persson AB lämnat gentemot anställda, som är eller varit
medlemmar eller suppleanter i bolagets styrelse eller till
efterlevande efter sådana anställda. Vidare anges att sådan
utfästelse endast må avse pension som uppfyller de i 31 §
KL angivna villkoren för att livförsäkring skall hänföras
till pensionsförsäkring. Enligt § 6 i stadgarna må bolaget,
om stiftelsens behållning överstiger pensionsreserven för
intjänt del av de utfästelser, som tryggas av stiftelsen,
utfå gottgörelse av stiftelsen för kostnader för
pensionering av anställda och efterlevande till anställda,
som anges i § 2. Bolaget äger dock alltid rätt till sådan
gottgörelse ur årets avkastning oavsett pensionsreservens
storlek. - Annat har i målet inte framkommit än att
Allan P. genom att år 1990 ha avstått från pension enligt
den ursprungliga utfästelsen befriat bolaget från att
fullgöra denna utfästelse. Någon annan utfästelse om
pension synes inte ha lämnats. I vart fall synes en dylik
inte ha tryggats på något av de sätt som omnämns i
tryggandelagen. Härigenom har också stiftelsen efter
avståendet inte haft någon pensionsreserv att trygga, till
följd varav överskottsmedel uppkommit. - Varken 14 §
tryggandelagen eller stiftelsens stadgar utgör hinder mot
att arbetsgivaren av pensionsstiftelsen gottgörs för vad
han har utgivit som pensionspost, förutsatt att
gottgörelsen avser sådan arbetstagare som omfattas av
stiftelsens ändamål. Någon omständighet av beskaffenhet att
betaga bolagets engångsutbetalning till Allan P. karaktären
av pensionsutbetalning har inte visats föreligga. - Med
hänsyn till ovanstående finner Regeringsrätten att
stiftelsens utbetalning av gottgörelse med 3 447 480 kr
till bolaget såvitt är i fråga i målet inte strider mot
tryggandelagen eller mot stiftelsens stadgar. Länsstyrelsen
har därför inte ägt att på de skäl som angivits i dess
beslut förelägga stiftelsens styrelse att vidta rättelse. -
Domslut
Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten ändrar
kammarrättens dom och upphäver länsstyrelsens beslut.